abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52638581
ik heb sinds eind juli twee wijnstruiken in mijn achtertuin geplant die ik ga leiden over het tuinhek van mij en de buren..
voordat ik de aanplant kon doen groeide er een hedera achtige plant met blauwe bessen wild over de schutting waardoor de tuin kleiner leek en veel licht wegnam van de planten in de border..

Dus die nare klimplant binnen 1,5 uur met telkens 5 min rustpauze weg gesnoeid in 10 vuilniszakken gekregen en naar de gemeente werf ermee.... t was een flinke klus en dan was er nog een ander hek waar een hedera plant tegenaan groeide......
deze heb ik samen met mijn buurman weg gesnoeid omdat die plant ook zijn kant van het tuinhek verwildert was gegroeid..... met wat biertjes en wat te smoken nog flink gelachen ook
wat er tegen dat hek komt weet ik nog niet maar iig niet iets wat zo oncontroleerbaar groeit, en totaal niet nuttig is....
een goed opgekweekte druivenstruik levert ook nog lekkere oogst op en doet mediterraan aan.... precies het zuid franse sfeertje wat ik probeer te creeren in mijn tuintje

maargoed, nu foto's...... de blauwe druif heeft 6 verhoute stammen die lekker uitlopen over het hek..
ik heb al touwen gespannen maar de plant heeft ook houvast aan het hek

foto van bovenaf

van de zijkant

zie hoe de plant zicht vastgrijpt

op de foto zie je dat ik de plant op een stam getopt heb om de andere stammen sneller te laten groeien

en de witte druif is eigenlijk nog maar een jonge plant... een stek die nu over 2 verhoute stammen uitloopt..
ook deze wordt gesnoeid in de winter. we zien wel of het wat met deze wordt....

update's volgen t.z.t.

life is good... enjoy it!
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 01:17:41 #2
152894 Ex-Lekkerlander
Nee, ik woon er niet meer
pi_52639064
als je nog wat ruimte over hebt, kan je er nog een kiwi naast zetten
http://www.esveld.nl/htmldia/a/accjen.htm
"In sinopel 3 vogels van goud, geplaatst 2 en 1."
Het is niet alleen maar onzin wat ik verkondig !!!!
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:29:16 #3
163650 Greys
pi_52644744
Hey wat leuk Is misschien een idee om langs mijn houten open-haard-hout-hok te laten groeien?
Ik hou dit even in de gaten
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 12:45:27 #4
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_52646891
Ga je ook wijn maken ts
  Moderator vrijdag 24 augustus 2007 @ 13:13:19 #5
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_52647677
wij hebben een pergola achter in de tuin en die is helemaal begroeid met een druif, heel leuke sfeer geeft het.
Het is een blauwe druif.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_52658376
thnx voor de reacties

@ Ex-Lekkerlander
Kiwi is ook wel leuk om aan te planten maar dat komt in het voorjaar wel weer...
eerst ook ff kijken hoe de druivenplanten het doen. iig super bedankt voor je ingave!

@ Greys
ja is toch een super idee! gewoon een druif kopen en in de grond ermee!
die druivenplant met de 6 verhoute stammen kostte me slechts 15 euro... en die witte druivenstek kostte 4 euro..

@ skippy22
nee denk het niet... de oogst van komend jaar levert gewoon te weinig druiven op, om wijn van te maken.
dit zijn ook echte consumptie druiven en geen wijndruiven...
echte wijnstruiken die bijvoorbeeld in Frankrijk groeien, zijn niet geschikt voor het klimaat in NL

@ senesta
nice! show eens wat pic's ! ?
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 24 augustus 2007 @ 22:28:51 #7
163650 Greys
pi_52663189
Kan die nu in de grond? Dan ga ik dat misschien morgen al wel even regelen, lijkt me super leuk langs het houten openhaardhouthok Ik heb (nog) niet al te groene vingers, maar is het ook voor de minder ervaren tuiniers onder ons een beetje te doen en bij te houden?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Moderator vrijdag 24 augustus 2007 @ 22:40:26 #8
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_52663567
Ik ga morgen even foto's maken.
pi_53155443
@ Senesta; waar blijven die pics??

van t weekend post ik nieuwe pic's!
de vooruitgang is veelbelovend!
  zaterdag 15 september 2007 @ 14:01:15 #10
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_53195959
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 01:17 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
als je nog wat ruimte over hebt, kan je er nog een kiwi naast zetten
http://www.esveld.nl/htmldia/a/accjen.htm
Ik heb hier ook een kiwi tegen een muur op het zuiden.
Klimt/groeit als een gek, maar niente kiwi's
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_53196101
Wij hebben ook een blauwe druif in de tuin staan, maar de bladeren zien er echt jakkiebah uit (nog wel groen, maar wel aangevreten), waardoor ik de druiven zelf ook niet meer op durf te eten (al kan het goed zijn dat ik ze al best vaak heb gehad, na het eten, waarbij ik dacht dat ze van de supermarkt kwamen).
pi_53199855

flinke groei!!
  Moderator zaterdag 15 september 2007 @ 21:16:49 #13
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_53205015
Bah, helemaal vergeten!

Maar jouw druif gaat goed, Ziggahmastah

Ik heb nu alleen foto's gemaakt toen ik heerlijk in de schaduw onder de pergula zat, morgen zal ik even kijken of ik een compleet plaatje kan maken

pi_53205338
Ik heb een druivenstruik met 2 ranken van 10 meter lengte in een hobby kastje en deze levert jaar in jaar uit zo'n 200 grote trossen blauwe druiven.

De soort is een Blauwe Frankenthaler, een fantastisch lekkere druif die echter veel arbeid vraagt in mei en juni, als 2/3e van de krenten uit de tros verwijderd moeten worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nieuwschierig op 17-09-2007 18:19:41 ]
Wie dit leest is gek
pi_53243083
Heb zelf een druivenstok in pot staan maar sinds dit jaar (vorig jaar gepot) word het blad geel. Dit terwijl ik er nog as bij gegooid heb als voedsel. Tevens geen druiven gehad en geen verdere ontwikkeling van het blad. Iemand tips?
pi_53249486
Geel blad wordt veroorzaakt door een gebrek aan sporen-elementen en/of magnesium.
Vroeger werd er een emmer bloed bij het slachthuis gehaald en bij de struik gegooid.

Tegenwoordig heb je pakken Bloedmeel, te koop bij de Welkoop/Boerenbond.
Beetje een gat graven, bloedmeel er in en elke dag een flinke gieter water tot het ophelost is in de grond.
Wie dit leest is gek
pi_53266320
? wtf?
pi_53276476
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 11:28 schreef Aneurism het volgende:
? wtf?
quote:
Geel blad wordt veroorzaakt door een gebrek aan sporen-elementen en/of magnesium.
Vroeger werd er een emmer bloed bij het slachthuis gehaald en bij de struik gegooid.

Tegenwoordig heb je pakken Bloedmeel, te koop bij de Welkoop/Boerenbond.
Beetje een gat graven, bloedmeel er in en elke dag een flinke gieter water tot het opgelost is in de grond.
Wie dit leest is gek
  † In Memoriam † woensdag 19 september 2007 @ 11:41:42 #19
37843 lady-wrb
kortaf
pi_53295662
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 14:01 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ik heb hier ook een kiwi tegen een muur op het zuiden.
Klimt/groeit als een gek, maar niente kiwi's
volgens mij moet je een mannetjeskiwi en een vrouwtjeskiwi hebben.
  † In Memoriam † woensdag 19 september 2007 @ 11:44:50 #20
37843 lady-wrb
kortaf
pi_53295744
ik ga me volgend jaar eens met onze druif bezighouden. dit jaar doen de vogels dat voor me
iedere ochtend stikt het hier van de eksters en spreeuwen die denken dat de supermarkt weer open is. ik laat ze maar gaan, want de boel is hier zo verwilderd als wat en ik vind het wel grappig.
pi_53298782
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 18:30 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

[..]

Je loopt me te fucken, toch?
pi_53304032
quote:
Op woensdag 19 september 2007 13:36 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Je loopt me te fucken, toch?
Helemaal niet. Een emmer bloed zou nog steeds de beste oplossing zijn maar het is niet meer verkrijgbaar omdat het een van de belangrijkste grondstoffen voor allerlei soorten vleeswaar en snacks is.
Wie dit leest is gek
  woensdag 19 september 2007 @ 18:30:15 #23
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_53306657
quote:
Op woensdag 19 september 2007 11:41 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

Dat klinkt wel logisch.
Ik zal mij eens in de materie verdiepen; ik weet nl. ongeveer niets van plantjes enzo
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator woensdag 19 september 2007 @ 22:48:00 #24
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_53314486
quote:
Op woensdag 19 september 2007 11:41 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

Nee hoor, je hebt zelfbestuivende soorten, die heb ik ook in de tuin.
Ik heb overgens wel gelezen dat een kiwi gemiddeld pas na drie jaar vruchtjes geeft.
  donderdag 20 september 2007 @ 09:30:38 #25
105263 Litso
Interlectueel.
pi_53320055
quote:
Op woensdag 19 september 2007 16:53 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Helemaal niet. Een emmer bloed zou nog steeds de beste oplossing zijn maar het is niet meer verkrijgbaar omdat het een van de belangrijkste grondstoffen voor allerlei soorten vleeswaar en snacks is.

Ik probeer er wat meer over te vinden maar ik zie dit nergens anders staan op internet. Waar heb je dit vandaan als ik vragen mag?
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')