ik heb sinds eind juli twee wijnstruiken in mijn achtertuin geplant die ik ga leiden over het tuinhek van mij en de buren..
voordat ik de aanplant kon doen groeide er een hedera achtige plant met blauwe bessen wild over de schutting waardoor de tuin kleiner leek en veel licht wegnam van de planten in de border..
Dus die nare klimplant binnen 1,5 uur met telkens 5 min rustpauze weg gesnoeid in 10 vuilniszakken gekregen en naar de gemeente werf ermee.... t was een flinke klus en dan was er nog een ander hek waar een hedera plant tegenaan groeide......
deze heb ik samen met mijn buurman weg gesnoeid omdat die plant ook zijn kant van het tuinhek verwildert was gegroeid..... met wat biertjes
![]()
en wat te smoken nog flink gelachen ook
wat er tegen dat hek komt weet ik nog niet maar iig niet iets wat zo oncontroleerbaar groeit, en totaal niet nuttig is....
een goed opgekweekte druivenstruik levert ook nog lekkere oogst op en doet mediterraan aan.... precies het zuid franse sfeertje wat ik probeer te creeren in mijn tuintje
maargoed, nu foto's...... de blauwe druif heeft 6 verhoute stammen die lekker uitlopen over het hek..
ik heb al touwen gespannen maar de plant heeft ook houvast aan het hek
![]()
foto van bovenaf
![]()
van de zijkant
![]()
zie hoe de plant zicht vastgrijpt
![]()
op de foto zie je dat ik de plant op een stam getopt heb om de andere stammen sneller te laten groeien
![]()
en de witte druif is eigenlijk nog maar een jonge plant... een stek die nu over 2 verhoute stammen uitloopt..
ook deze wordt gesnoeid in de winter. we zien wel of het wat met deze wordt....
![]()
update's volgen t.z.t.
life is good... enjoy it!