quote:
Luque ontstemd over Koster
door Jop van Kempen
AMSTERDAM - Het gaat goed met Albert Luque, maar ook weer niet. "Op het persoonlijke vlak heb ik het naar mijn zin in Amsterdam, maar op het professionele vlak beleef ik niet mijn beste momenten. Ik ben al ruim twee maanden bankzitter en ik mag slechts af en toe invallen."
Luque, vorige zomer aangetrokken nadat Ajax tevergeefs had geprobeerd om Albert Riera van Espanyol in te lijven, is ontsteld dat hij buiten het keurkorps is gevallen van trainer Adrie Koster. De 29-jarige Spanjaard had na zijn entree bij Ajax in augustus 2007 een paar maanden nodig om volledig fit te worden. Naderhand groeide hij echter uit tot basisspeler.
"Ik speelde goed, ik scoorde en we wonnen", aldus Luque over de maanden oktober en november in 2007. "Maar sinds de eerste keer dat het team met mij als basisspeler verloor (3-1 van NAC), ben ik alleen nog wisselspeler geweest."
Na de nederlaag tegen NAC oordeelde Koster dat een aanvalslinie met de buitenspelers Luis Suárez en Luque de tegenstander te veel ruimte laat voor counters. Er was maar plek voor één van de twee. Luque viel buiten de boot. "Vooral vanwege het hogere rendement van Suárez", aldus Koster. Luque heeft naar eigen zeggen nooit uitleg gekregen over zijn degradatie tot bankzitter. De trotse Spanjaard weet dus ook niet of het te maken heeft met de schop die hij Suárez in het duel met Feyenoord gaf.
"Koster heeft nooit iets tegen me gezegd. De relatie die we hebben is puur die van speler tot trainer. Ik doe mijn best, meer kan ik niet doen. De trainer beslist."
Om uitleg vragen doet Luque ook niet. "Als de trainer het nodig vindt om een verklaring te geven, doet hij dat wel. Maar ik denk dat 'El Mister' geen argument heeft om me zo lang niet te laten spelen. Ik heb bij Deportivo La Coruña Champions Leaguewedstrijden gespeeld als linksbuiten, ik heb bij het Spaanse nationale team een WK gespeeld achter de spits en ik kan ook als rechtsbuiten of centrumspits uit de voeten. Ik geloof dat ik deze ploeg met heel veel dingen kan helpen."
"Ik denk dat de beslissing om mij te passeren onrechtvaardig is. Ik probeer elke mogelijkheid aan te grijpen om terug te keren in het elftal. Ik vecht terug en wil geen problemen in de ploeg, want ik ben niet iemand die problemen veroorzaakt. Ik heb een schoon geweten. En ik heb een contract tot 2010."
Voor het competitieduel van vanavond met Sparta liet interim-trainer Koster doorschemeren dat Luque weer een kans krijgt.
Als je Kennedy ziet voetballen vraag ik me zelfs af waarom ik er niet in sta

, al heeft Luque ook nog niet echt voldoende bewezen er te kunnen staan. Maar hopelijk is ie nu nog meer uit op een goede prestatie.