abonnement Unibet Coolblue
pi_52623170
Albert Luque Martos
(Barcelona, 11 maart 1978) is een Spaans profvoetballer. Sinds 2005 speelt hij als aanvaller bij het Engelse Newcastle United, na eerder in eigen land bij onder andere Real Mallorca en Deportivo La Coruña
te hebben gespeeld.


Luque begon in de jeugdopleiding (cantera) van FC Barcelona. Louis van Gaal, destijds hoofdtrainer bij de club, vond de Catalaan echter niet goed genoeg en liet met in 1997 naar Real Mallorca B vertrekken. In het seizoen 1998/1999 maakte Luque zijn debuut in het eerste elftal van de club. Na een jaar verhuurd te zijn geweest aan Málaga CF in het seizoen 1999/2000, bewees Luque zich vanaf 2000 in het eerste elftal van Real Mallorca als een veelvuldig scorende aanvaller aan de zijde van de Kameroener Samuel Eto'o. Het tweetal werd goede vrienden en zien elkaar als broers. Luque heeft Eto'o al meerdere malen aangeduid als mi hermano negro (mijn zwarte broer). Mede door de doelpunten van Luque kwam Mallorca in 2001 uit in de UEFA Champions League. Na eerst al negen competitietreffers te hebben gemaakt in het seizoen 2000/2001, scoorde Luque ook de winnende treffer in het tweede kwalificatieduel tegen het Kroatische Hajduk Split. Uiteindelijk eindigde Real Mallorca als derde in de groepsfase. Nationaal ging het echter niet erg goed met de club, maar mede dankzij veertien doelpunten van Luque bleef degradatie Real Mallorca net bespaard.

De prestaties van de aanvaller waren niet onopgemerkt gebleven: eerst nam Spaans bondscoach José Camacho hem op in de selectie voor het WK 2002 en vervolgens contracteerde Deportivo La Coruña hem voor 15 miljoen euro. Bij Deportivo speelde Luque meer als schaduwspits of vleugelaanvaller, maar toch was hij nog regelmatig trefzeker. Na het voor Deportivo zeer teleurstellend verlopen seizoen 2004/2005 vertrok Luque voor 14 miljoen euro naar Newcastle United, waar hij een vijfjarig contract tekende. Zijn debuut in de wedstrijd tegen Manchester United was veelbelovend, maar in de wedstrijd daarna tegen Fulham FC liep de Catalaan een hamstringblessure op. Op 17 april 2006 scoorde Luque uiteindelijk zijn eerste doelpunt voor Newcaste United tegen Sunderland FC


In het seizoen 2006/2007 kwam hij weinig tot spelen en Luque wilde Newcastle United graag verlaten. In januari 2007 toonde PSV serieuze interesse en verder werd tussen Newcastle United en AFC Ajax gesproken over een ruil van Luque met Ryan Babel. Luque zag vooral een overgang naar PSV wel zitten, maar de transfer vond uiteindelijk geen doorgang doordat de voorzitter van Newcastle United niet instemde.


Nationaal elftal:
Luque won in 2000 op de Olympische Spelen van Sydney de zilveren medaille met Spanje. In de finale was Kameroen na strafschoppen te sterk, nadat de wedstrijd in 2-2 was geëindigd. Luque kwam tweemaal als invaller in actie in de groepswedstrijden met Zuid-Korea en Chili. Voor het Spaans nationaal elftal speelde Luque zeventien interlands, waarin hij twee doelpunten maakte. De Catalaan was de grote verrassing in de Spaanse selectie voor het WK 2002 in Zuid-Korea en Japan. Hij dankte zijn uitverkiezing aan zijn uitstekende vorm bij Real Mallorca. Op 12 juni 2002 debuteerde Luque voor Spanje in de groepswedstrijd tegen Zuid-Afrika. Hij verving na 78 minuten Fernando Morientes. Zijn tweede interland speelde hij vier dagen later tijdens het achtste-finaleduel tegen Ierland. Tien minuten voor de reguliere speeltijd kwam Luque als vervanger van Raúl González in het veld. Spanje werd uiteindelijk in de kwartfinale uitsgeschakeld door Zuid-Korea na strafschoppen. Twee jaar later behoorde Luque tot de Spaanse selectie voor het EK 2004 in Portugal. Hij speelde slechts één wedstrijd. In het laatste groepsduel tegen gastland Portugal viel de aanvaller na 72 minuten in voor Joaquín Sánchez. Luque kon de 1-0 nederlaag en daarmee de uitschakeling op het EK niet voorkomen. De aanvaller maakte enkele maanden na het EK zijn eerste interlanddoelpunt, op 9 oktober 2004 tegen België. Op 4 juni 2005 maakte Luque tegen Litouwen zijn tweede en tevens de winnende treffer. Zijn (tot nu toe) laatste interland speelde de aanvaller op 7 september 2005 in de kwalificatie voor het WK 2006 tegen Servië en Montenegro. Nadien speelde Luque nog wel voor het Catalaans elftal.
quote:
1998/99 Real Mallorca Spanje Primera División 5 0
1999/00 Málaga CF Spanje Primera División 23 3
2000/01 Real Mallorca Spanje Primera División 32 9
2001/02 Real Mallorca Spanje Primera División 36 14
2002/03 Deportivo La Coruña Spanje Primera División 32 7
2003/04 Deportivo La Coruña Spanje Primera División 32 8
2004/05 Deportivo La Coruña Spanje Primera División 37 11
2005/06 Newcastle United Engeland Premier League 14 1
2006/07 Newcastle United Engeland Premier League 7 0
2007/08 Ajax?, PSV?, Feyenoord? Eredivisie
Begeerd door zowel Feyenoord, PSV en Ajax.
Tot nu toe lijkt Ajax de beste papieren te hebben om de spanjaard binnen te halen.

Iemand die door de vaderlandse top 3 in de belangstelling staat die verdient wel een eigen topic!

Filmpje van Luque

[ Bericht 1% gewijzigd door sjimz op 23-08-2007 15:31:17 ]
pi_52623197
ajax dus, logisch
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  donderdag 23 augustus 2007 @ 15:21:08 #3
123545 DatMeenJeNiet
Mike Mampuya till i die O+
pi_52623362
Die gaat gewoon naar Spanje. Ik ga er iig niet vanuit dat de top 3 zijn salaris van 1,5 - 2 miljoen kan ophoesten. En dat voor een speler van wie je helemaal niet zeker bent of hij nog wel zo goed is.
pi_52623392
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 15:21 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
Die gaat gewoon naar Spanje. Ik ga er iig niet vanuit dat de top 3 zijn salaris van 1,5 - 2 miljoen kan ophoesten. En dat voor een speler van wie je helemaal niet zeker bent of hij nog wel zo goed is.
Sevilla schijnt ook inderdaad belangstelling voor hem te hebben, maar volgens mij pas als Kone niet haalbaar is.
pi_52623595
Gaat niet naar Nederland denk ik
Moet je ook even het filmpje wat ik in het Ajax topic poste in de OP zetten
pi_52626073
quote:
Albert Luque ficha por el Ajax

Albert Luque jugará en el Ajax de Amsterdam la próxima temporada, según ha anunciado Radio Marca. El futbolista catalán no ha tenido suerte en su aventura en el Newcastle, ya que las lesiones y la falta de oportunidades han marcado su periplo en la Premier. El zurdo llegó a Inglaterra en la campaña 2005-06 procedente del Deportivo y apenas disputó seis partidos de liga, sin conseguir lograr un tanto.
Marca zegt dat Luque komend seizoen ajacied wordt.
pi_52626181
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 16:57 schreef sjimz het volgende:

[..]

Marca zegt dat Luque komend seizoen ajacied wordt.
Ja, en nu nog een '10' voor Ajax
pi_52630921
Naar Ajax dus.

Slotje!
What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!
spits!
pi_52630970
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 20:26 schreef Dylan Dog het volgende:
Naar Ajax dus.

Slotje!
http://www.alfinaldelapalmera.com/content/view/1078/36/

Maar dit topic kan wel open blijven hoor

Kijken hoe hij het in nederland gaat doen.
pi_52631259
quote:
Tegenover Radio Sevilla heeft Luque laten weten toch naar Ajax te gaan. Dat meldt de regionale versie in Sevilla van de Spaanse krant ABC. "Ik ben Betis dankbaar voor de interesse, maar ik ga toch naar Ajax", aldus Luque. Volgens het bericht kon Betis niet verder gaan dan een salaris van 1,5 miljoen terwijl Ajax 2,2 miljoen euro zou hebben geboden. Het wachten is op een officiële mededeling van betrokken partijen.
Ik moet het nog zien....Een Nederlande club die een transferslag gaat winnen vanwege het geld van een grote Spaanse club
pi_52631474
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 20:37 schreef OnlineGokker het volgende:

[..]

Ik moet het nog zien....Een Nederlande club die een transferslag gaat winnen vanwege het geld van een grote Spaanse club
Zo groot is Real Betis Sevilla nou ook weer niet
pi_52633236
Gare voetballer , mooi als hij naar Ajax gaat en niet naar Feyenoord
Ik support gevallen topclubs!
pi_52635487
Het is vaak gezeik inderdaad, weinig bijdrages met meningen.

Ajax maakt handig gebruik van de al aanwezige Spaanse jongens, is een dikke pre voor Luque.
That's all folks!
  donderdag 23 augustus 2007 @ 23:10:00 #14
122446 Corksterr
AFC Ajax till I die.
pi_52636125
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 20:37 schreef OnlineGokker het volgende:

[..]

Ik moet het nog zien....Een Nederlande club die een transferslag gaat winnen vanwege het geld van een grote Spaanse club
Real Betis zo groot? Spelen die überhaupt Europees? Dat kan ook nog meespelen.
Wie zijn billen brandt, mag blij zijn dat hij niet andersom stond.
pi_52636126
Ik ben er niet rouwig om dat hij niet naar PSV gaat, toch ben ik wel benieuwd naar de verrichtingen van Luque bij Ajax


wat offtopic verwijderd!
Tijden gaan voorbij, maar de passie blijft!
Winnaar Serie A-toto 2008-2009
Ja, eind april 2007, de mooiste dag van heel m'n leven!
En daarom zing ik nu, bedankt Phillip Cocu!
  donderdag 23 augustus 2007 @ 23:11:43 #16
122446 Corksterr
AFC Ajax till I die.
pi_52636179
Nederlandse competitie is natuurlijk veel minder sterk dan de Engelse. Ik verwacht toch wel een aantal goals van die jongen.
Wie zijn billen brandt, mag blij zijn dat hij niet andersom stond.
pi_52636223
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 23:10 schreef dndiek het volgende:
Ik ben er niet rouwig om dat hij niet naar PSV gaat, toch ben ik wel benieuwd naar de verrichtingen van Luque bij Ajax


wat offtopic verwijderd!
Was gewoon ontopic hoor.... Zelfde strekking als menig andere post in dit topic.
pi_52636224
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 23:11 schreef Corksterr het volgende:
Nederlandse competitie is natuurlijk veel minder sterk dan de Engelse. Ik verwacht toch wel een aantal goals van die jongen.
Hij heeft zich in de Primiera Division altijd makkelijk staande weten te houden.
Soms kom je in een bepaalde competitie gewoon niet goed tot je recht.
  donderdag 23 augustus 2007 @ 23:18:19 #19
122446 Corksterr
AFC Ajax till I die.
pi_52636370
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 23:12 schreef sjimz het volgende:

[..]

Hij heeft zich in de Primiera Division altijd makkelijk staande weten te houden.
Soms kom je in een bepaalde competitie gewoon niet goed tot je recht.
Precies. Aangezien hij gewoon goed presteerde in Spanje verwacht ik best wat van hem nu hij in een kwalitatief slechtere competitie speelt. Wat wordt zijn positie?
Wie zijn billen brandt, mag blij zijn dat hij niet andersom stond.
pi_52636401
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 23:18 schreef Corksterr het volgende:

[..]

Precies. Aangezien hij gewoon goed presteerde in Spanje verwacht ik best wat van hem nu hij in een kwalitatief slechtere competitie speelt. Wat wordt zijn positie?
Dat ligt eraan hoe Henk ten Cate wil gaan spelen.
Of hangend op links of achter de spitsen zie ik hem wel komen.
pi_52636841
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 22:49 schreef -Vaduz- het volgende:
Het is vaak gezeik inderdaad, weinig bijdrages met meningen.

Ajax maakt handig gebruik van de al aanwezige Spaanse jongens, is een dikke pre voor Luque.
Ajax betaalt hem gewoon het meeste qua salaris

Maar ik dacht dat Ajax een nieuwe 10 zocht ?
pi_52636895
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 23:33 schreef the_legend_killer het volgende:

[..]

Ajax betaalt hem gewoon het meeste qua salaris

Maar ik dacht dat Ajax een nieuwe 10 zocht ?
Als de haalbare 10 niet te vinden is zal je toch een andere oplossing moeten zoeken.
En misschien komt er nog wel een 10, het blijft gissen.
pi_52637608
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 23:12 schreef TerroRobbie het volgende:

[..]

Was gewoon ontopic hoor.... Zelfde strekking als menig andere post in dit topic.
Maar het valt wel op dat je inhoudelijk niet vaak je mening over iets geeft. Liever wijs je iemand op een fout of zeg je dat je iets maar niets vind.
That's all folks!
pi_52641858
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 23:19 schreef sjimz het volgende:

[..]

Dat ligt eraan hoe Henk ten Cate wil gaan spelen.
Of hangend op links of achter de spitsen zie ik hem wel komen.
Achter de spitsen niet, want Perez was ook een aanvaller en Henk Ten Cate wil daar een middenvelder en geen aanvaller.
pi_52642264
Ik snap de interesse van zowel PSV als Ajax in deze kerel niet. Feyenoord zou voor hem de beste club in NL zijn. Hij kan dus beter uit Nederland wegblijven...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')