Mijn opstelling naar de nabije toekomst toe (of nu eigenlijk al, zo je wil)
----------------------------------------------------- Bailly --------------------------------------------------------------
---- VD Borre ------------------------ Simons ----- Kompany -------------------------------------- Pocognoli -------
--------------------------------------------- Vertonghen ---- Defour ----------------------------------------------
-------- Witsel -------------------------------------- Fellaini ---------------------------------------------------------
---------------------------------------------- Dembele ------ Sonck ------------------------------------------------------
Bailly : lijkt eindelijk in z'n koppie ook goed te zitten. En als het daar goed is, is Bailly gewoon de beste Belgische doelman. Stijnen vind ik sowieso overrated als eerste doelman, is niet goed genoeg in de lucht. Toch blijft hij wel in de kern, met Proto, en in de toekomst misschien een belofte alsBossut als andere doelman.
VD Borre : als ie speelt naar zijn kwaliteiten, zoals tegen Spanje, onbetwiste titularis. Alleen moet het ook daar in het kopje goed zitten. Swerts, zoals ie nu speelt bij AZ, is een valabele vervanger.
Simons : in deze jeugdige ploeg hoort toch ook wat ervaring, zeker achterin, en daar past Simons perfect in. Speelde samen met Kompany puik tegen Spanje & Turkije. Vermaelen klopt wel aan de poort.
Kompany: lijkt eindelijk dat jeugdige nonchalance wat kwijt en kwijtte zich tegen Turkije en Spanje uitstekend van zijn defensieve taken. Kan opbouwend iets bijbrengen.Speelt bij City wel vooral op het middenveld.
Pocgnoli : ligt in balans met Van Damme. Van Damme is in sommige matchen misschien bruikbaarder met zijn powerplay en kopbalsterkte, maar Poco kan, zeker als je zelf het spel moet maken, een tegenstander pijn doen op de flank.
Vertonghen : lijkt zich op te werpen tot onbetwistbare titularis. Afbrekende middenvelder die ook aanvallend wat kan bijbrengen, voornamelijk met zijn harde linker.
Defour : zou vroeger altijd achter de spitsen hebben gestaan, maar ontpopte zich bij Standard als een regulator, een soort van Pirlo, voor de defensie. Gillet is een waardige vervanger voor zowat alle middenvelders.
Fellaini : maakte een beetje de omgekeerde beweging van Defour, van verd midv naar aanv midv, al is het eerder een box-to-box speler. Moet die gele kaarten wel uit zijn spel krijgen.
Witsel : hoewel geen echte flankspeler, kan hij vanop rechts toch iets forceren, voornamelijk door naar binnen te komen. Belgie heeft sowieso maar weinig flankspelers, en op de backs loopt er op aanvallend vlak toch wat geweld. Als er een echte flankspeler nodig is tijdens de match kan De Mul gebracht worden.
Dembele : iemand zet hem hier op de bank, dat vind ik onverstaanbaar. Ok, scoort misschien niet zo vaak, maar o zo nuttige en goede voetballer. Kan een bal bijhouden, kan een man passeren, is snel, ... Dat scoren lukt ook al beter tegenwoordig. Jonge spelers als Mirallas en Hazard kunnen met een invalbeurt tevens het verschil maken.
Sonck : een fitte Sonck scoort altijd voor de Belgen en moet dus spelen. Wordt wel al wat ouder en is blessuregevoelig. De Sutter en De Camargo zijn waardige alternatieven.
Ik kom aan 21 spelers nu. Dat betekent dat er nog twee spelers in een mogelijke (WK)-kern bijkunnen. Dan denk ik nog aan jongens als De Roover, Lombaerts, Van Buyten, Mudingayi, De Smet, Legaer, Haroun, Daems, ...
Als je dit zo bekijkt, zou er toch genoeg talent moeten zijn om eindelijk nog eens naar een tornooi te gaan.