FOK!forum / Klaagbaak / NS Geef mijn geld terug!!
vanpeltjewoensdag 22 augustus 2007 @ 21:28
Omdat ik vanochtend moest haasten naar mijn trein en een treinkaartje nodig had voor vandaag en morgen heb ik snel even bij het NS-kaartautomaat 2x retourkaartjes gekocht van Lelystad Centrum naar Amsterdam Lelylaan. Ik heb de ene kaart gestempeld en ben vlug de trein in gestapt.

Pas in Amsterdam Lelylaan kwam ik erachter dat ik 2 kaartjes met DATUM had gekocht ipv. van zonder datum! Oftewel.. ik heb 2 kaartjes met de datum vandaag gekocht a ¤ 17,20 per stuk waarvan ik dus maar 1 kon gebruiken! Aan de andere had ik dus niets aan!

Ik liep dus naar de NS-balie en vroeg of ze mijn kaartje wilde terugnemen. Aangezien ik een foutje had gemaakt bij de automaat en de kaart niet heb gebruikt dacht ik wel mijn 17 euro terug te kunnen krijgen. Maar het ging dus niet om de volgende redenen:

- NS kaartje komt uit de automaat en niet van het loket
- NS kaartje is ouder dan een half uur!

Niet echt klantvriendelijk zou ik zeggen! Ik had een goed verhaal en het was nog vroeg in de ochtend dus het was geen bedrog! Maar toch kon ze mij niet helpen!

Ik voel me eigenlijk hierdoor heel erg in de steek gelaten door de NS env ind dit echt belachelijk want dit is gewoon ¤ 17,20 weggegooid geld in de vroege ochtend!

Hanteert de NS niet al te strenge regels voor dit soort dingen? Hoe vaak komt het nou voor dat iemand een verkeerd kaartje koopt en mijn reis duurde een uur dus ik kon er ook niets aan doen dat ik niet binnen het half uur mijn kaartje kon ruilen.

Wat vinden jullie? Ik wil hierover een goede klachtenbrief schrijven en vraag jullie advies + wat is het adres waar ik mijn klachtenbrief heen kan sturen?
Areyoutalkingtomewoensdag 22 augustus 2007 @ 21:29
Tja, eigen fout, had je maar op moeten letten...
Sjibblewoensdag 22 augustus 2007 @ 21:29
Ascendancywoensdag 22 augustus 2007 @ 21:31
Waarom zouden ze dan je geld terug moeten geven? Je hebt toch gewoon een domme fout gemaakt waar de NS niets aan kan doen?
Cypress_Hillwoensdag 22 augustus 2007 @ 21:31
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 21:29 schreef Areyoutalkingtome het volgende:
Tja, eigen fout, had je maar op moeten letten...
Mr._Incrediblewoensdag 22 augustus 2007 @ 21:32
Het is je eigen fout, dus verwacht maar niet dat de NS je jouw geld terug gaat geven na het schrijven van een klachtenbrief.

Als je een paar minuten eerder weg was gegaan dan had je je ook niet hoeven haasten bij de automaat.
trancethrustwoensdag 22 augustus 2007 @ 21:32
Verkoop je kaartje aan een andere reiziger. Oh wacht, te laat.
Ynskewoensdag 22 augustus 2007 @ 21:33
Mij is dit ook al eens overkomen. Ik ben toen naar de conducteur gegaan, die heeft een aantekening gemaakt op mijn kaartje. Smiddags kon in in Utrecht CS op het loket mijn kaartje laten vervangen voor een kaartje zonder datum zodat ik dat de dag erna gewoon kon gebruiken
Ravagewoensdag 22 augustus 2007 @ 21:34
Sowieso een brief naar de klantenservice sturen.. Die zijn vaak wel coulant (zeker als het de eerste keer is). Maar geen garantie, volgens de NS voorwaarden hoeven ze het kaartje idd niet terug te nemen.
MevrouwLiliwoensdag 22 augustus 2007 @ 21:36
Je had het kaartje kunnen gebruiken in dat uur... Daarom nemen ze het niet terug. Zonde van het geld, maar je had het beter gelijk terug kunnen brengen. Dan zijn ze niet zo moeilijk...
205_Lacostewoensdag 22 augustus 2007 @ 21:39
Allereerst hulde voor de manier waarop je je verhaal doet. Geen boze en kotsende smileys etc. Je accepteert dat de regels juist gehanteerd zijn en kan daar in zekere zin wel mee leven, al zie je het natuurlijk liever anders.

Vervelend genoeg is de bewijslast hier gewoon te lastig, en geldt dat halfuur niet voor niets. Als je niet gecontroleerd wordt zou je namelijk altijd het kaartje gelijk weer kunnen inleveren. Of nog sterker, aan reizigers vragen of je een ongestempeld kaartje mag. Dit zou geen houdbare situatie zijn.

Als je wel gestempeld bent richting A'dam dan zou ik toch proberen om een brief te schrijven. Doe hierbij wel de 2 kaartjes (kopie maken voor eigen documentatie) en een printscreen van het afgeschreven bedrag van je bankrekening. Op deze manier weten ze dat het in ieder geval van één rekening komt en dat er maar één keer gestempeld is. Het andere kaartje zou logischerwijs ook geknipt/gestempeld moeten zijn als er gecontroleerd was. Daarbij staat er een tijd van het stempelen voor je het perron op loopt.

Het is dus hopen op vergevingsgezindheid van de NS, maar ik vrees dat ze daar niet op ingaan. Zoiets overkomt iedereen wel een keer en ik verwacht niet dat het je nog snel overkomt.

samenvatting:

- Regels NS zijn streng maar logisch (eerste reden die ze aan het loket gaf is onzin)
- Volgende keer even wat scherper zijn
Ravagewoensdag 22 augustus 2007 @ 21:39
De datum staat er trouwens ook vrij groot op tegenwoordig...
snellejellewoensdag 22 augustus 2007 @ 21:40
lekker slim
Omkronwoensdag 22 augustus 2007 @ 22:01
Uiterst onbeschoft van de NS. Het is nog al een bedrag 17,20.. daar kun nog aardig wat mee doen. Klachtenbrief schrijven, en daarna de consumentenbond etc. etc.
bijdehandwoensdag 22 augustus 2007 @ 22:03
JOUW FOUT! kut TS!
Omkronwoensdag 22 augustus 2007 @ 22:04
Kom op zeg he.. net alsof iedereen foutloos is in de vroege ochtend.
MevrouwLiliwoensdag 22 augustus 2007 @ 22:15
Nee, maar het is altijd nog je eigen verantwoordelijkheid om het dan zelf snel recht te zetten...
Manonowoensdag 22 augustus 2007 @ 22:36
edit dubbel

[ Bericht 80% gewijzigd door Manono op 22-08-2007 22:52:52 ]
Manonowoensdag 22 augustus 2007 @ 22:36
De NS verkoopt treintaxikaartjes voor stations waarop helemaal geen treintaxi bestaat
De NS neemt geld aan voor jaarabonnementen en heeft je 3/4 jaar later nog geen pasje voor dat abonnement gestuurd
Gegevens die je 2 keer opstuurt raken 2 keer zoek
Passen die overal werken werken niet in NS automaten maar biljetten en muntgeld kunnen de meeste NS automaten niet verwerken
NS automaten noemen je wisselgeld niet 'retour' maar 'teveel' betaald alsof ze er eigenlijk recht op hebben dat te houden

beter bel je NS klantenservice, zijn op zich wel behulpzaam
achwoensdag 22 augustus 2007 @ 22:40
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 22:36 schreef Manono het volgende:
De NS verkoopt treintaxikaartjes voor stations waarop helemaal geen treintaxi bestaat
De NS neemt geld aan voor jaarabonnementen en heeft je 3/4 jaar later nog geen pasje voor dat abonnement gestuurd
Gegevens die je 2 keer opstuurt raken 2 keer zoek
Passen die overal werken werken niet in NS automaten maar biljetten en muntgeld kunnen de meeste NS automaten niet verwerken
NS automaten noemen je wisselgeld niet 'retour' maar 'teveel' betaald alsof ze er eigenlijk recht op hebben dat te houden

beter bel je NS klantenservice, zijn op zich wel behulpzaam
Ik heb een verschil gevonden: "NS " !! Heb ik nu de geldkoffer?
nubiewoensdag 22 augustus 2007 @ 22:42
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 22:40 schreef ach het volgende:

[..]

Ik heb een verschil gevonden: "NS " !! Heb ik nu de geldkoffer?
Er staat ook nog een ander smiley onderaan. Dus die geldkoffer is voor mij
Manonowoensdag 22 augustus 2007 @ 22:55
tulek. maarehhh waar hebben jullie het over?
Olepwoensdag 22 augustus 2007 @ 23:10
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 21:29 schreef Sjibble het volgende:
Manonowoensdag 22 augustus 2007 @ 23:25
noooit van gehoord zei de breedbekkikker
heiden6woensdag 22 augustus 2007 @ 23:31
Ach ja, klantvriendelijk is het niet, maar dat is bekend van de NS. En je hebt verder geen poot om op te staan.
MREndonderdag 23 augustus 2007 @ 02:45
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 22:36 schreef Manono het volgende:
De NS verkoopt treintaxikaartjes voor stations waarop helemaal geen treintaxi bestaat
Dat is toch handig? Als je toch een kaartje koopt en al weet dat je TT wil gebruiken, kan je mooi alles in eens kopen.
quote:
NS automaten noemen je wisselgeld niet 'retour' maar 'teveel' betaald alsof ze er eigenlijk recht op hebben dat te houden
Volgens mij geven die dingen toch echt wisselgeld.
gebrokenglasdonderdag 23 augustus 2007 @ 08:29
k vind dat ook zo suf, die keuze tussen wel of geen datum op het kaartje. Er zit toch ook geen datum op een strippenkaart?
gebrokenglasdonderdag 23 augustus 2007 @ 08:31
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 21:39 schreef 205_Lacoste het volgende:
Vervelend genoeg is de bewijslast hier gewoon te lastig, en geldt dat halfuur niet voor niets. Als je niet gecontroleerd wordt zou je namelijk altijd het kaartje gelijk weer kunnen inleveren. Of nog sterker, aan reizigers vragen of je een ongestempeld kaartje mag. Dit zou geen houdbare situatie zijn.
Dus ze gaan standaard uit van het slechte in de mens?
zatoichidonderdag 23 augustus 2007 @ 08:34
Tja ik neem aan dat je op de plaats van bestemming probeerde het kaartje om te ruilen?

In dat geval zouden mensen die gewoon niet gecontroleerd zijn dat ook kunnen proberen... Ik zou dat ook niet zomaar doen. Wellicht dat als je een brief schrijft dat het nog gaat lukken...
Ravagedonderdag 23 augustus 2007 @ 12:01
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 08:29 schreef gebrokenglas het volgende:
k vind dat ook zo suf, die keuze tussen wel of geen datum op het kaartje. Er zit toch ook geen datum op een strippenkaart?
Tja dus jij wilt dat iedereen kaartjes zonder datum krijgt (= lange rijen bij de stempelautomaten) of dat er alleen kaartjes mét datum bestaan? (waarbij het moeilijk wordt om kaartjes vantevoren in te slaan, zoals je zelf gedaan hebt)..

Het probleem is opgelost als de OV chipkaart ingevoerd wordt
205_Lacostedonderdag 23 augustus 2007 @ 13:17
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 08:29 schreef gebrokenglas het volgende:
k vind dat ook zo suf, die keuze tussen wel of geen datum op het kaartje. Er zit toch ook geen datum op een strippenkaart?
Een strippenkaart wordt direct bij binnenkomst in de bus gestempeld en in de tram in principe ook. Daar wordt vaak bij binnenkomst dus direct gecontroleerd of je vervoersbewijs in orde is. Bij een trein ligt dit heel anders (aantal reizigers zal hiervoor de reden zijn lijkt me).

En nee, ik ga niet altijd uit van het slechtste in de mens, maar op sommige punten kan ik me voorstellen dat ze de regels strak hanteren. De goede lijden hier onder de kwaden. Dat wil niet zeggen dat in sommige gevallen coulance heel schappelijk zou zijn.
Chr1st1aandonderdag 23 augustus 2007 @ 13:26
Tweaker
vogeltjesdansdonderdag 23 augustus 2007 @ 15:52
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 21:31 schreef Ascendancy het volgende:
Waarom zouden ze dan je geld terug moeten geven? Je hebt toch gewoon een domme fout gemaakt waar de NS niets aan kan doen?
Datumloze kaartjes kan je wel altijd teruggeven

Helaas voor TS stond er een datum op
Daerondonderdag 23 augustus 2007 @ 16:57
Dat ze hem niet konden innemen vanwege het feit dat die uit een automaat komt is onzin, ik had laatst 2 gekocht, maar was zo stom om uit automatisme in plaats van enkeltjes, retourtjes te nemen. Direct toen we erachter kwamen naar het loket gegaan en daar de kaartjes geruild voor enkeltjes.
Halve-Amerikaandonderdag 23 augustus 2007 @ 17:18
De NS is een kutbedrijf, deal with it.
700MBdonderdag 23 augustus 2007 @ 17:20
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 08:31 schreef gebrokenglas het volgende:
Dus ze gaan standaard uit van het slechte in de mens?
Terecht.
LudoSandersdonderdag 23 augustus 2007 @ 17:23
Jezus, jouw denkvermogen stijgt ook niet bijster ver boven 't N.a.p. uit, is het wel?
vogeltjesdansdonderdag 23 augustus 2007 @ 19:05
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 16:57 schreef Daeron het volgende:
Dat ze hem niet konden innemen vanwege het feit dat die uit een automaat komt is onzin, ik had laatst 2 gekocht, maar was zo stom om uit automatisme in plaats van enkeltjes, retourtjes te nemen. Direct toen we erachter kwamen naar het loket gegaan en daar de kaartjes geruild voor enkeltjes.
Precies, maar in het geval van TS is de redelijke omruiltermijn van 30 minuten al verstreken. Bovendien heb je op veel stations geen loket meer.
GGMMdonderdag 23 augustus 2007 @ 19:11
Ik heb ngo een kaartje van Amsterdam naar Amersfoort van 3juni1996, nooit gebruikt, moet ook maar is bellen om m'n geld terug te vragen.
godigitadonderdag 23 augustus 2007 @ 19:30
dramatopic
sungaMsunitraMdonderdag 23 augustus 2007 @ 19:34
Die half-uur regeling vind ik heel redelijk, TS heeft gewoon pech gehad
gebrokenglasdonderdag 23 augustus 2007 @ 21:59
De knip van de conducteur op je vervoersbewijs bevat toch ook een datum?
sungaMsunitraMdonderdag 23 augustus 2007 @ 22:01
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 21:59 schreef gebrokenglas het volgende:
De knip van de conducteur op je vervoersbewijs bevat toch ook een datum?
Le-zen
Xtreemdonderdag 23 augustus 2007 @ 22:05
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 21:39 schreef 205_Lacoste het volgende:
Allereerst hulde voor de manier waarop je je verhaal doet. Geen boze en kotsende smileys etc. Je accepteert dat de regels juist gehanteerd zijn en kan daar in zekere zin wel mee leven, al zie je het natuurlijk liever anders.

Vervelend genoeg is de bewijslast hier gewoon te lastig, en geldt dat halfuur niet voor niets. Als je niet gecontroleerd wordt zou je namelijk altijd het kaartje gelijk weer kunnen inleveren. Of nog sterker, aan reizigers vragen of je een ongestempeld kaartje mag. Dit zou geen houdbare situatie zijn.

Als je wel gestempeld bent richting A'dam dan zou ik toch proberen om een brief te schrijven. Doe hierbij wel de 2 kaartjes (kopie maken voor eigen documentatie) en een printscreen van het afgeschreven bedrag van je bankrekening. Op deze manier weten ze dat het in ieder geval van één rekening komt en dat er maar één keer gestempeld is. Het andere kaartje zou logischerwijs ook geknipt/gestempeld moeten zijn als er gecontroleerd was. Daarbij staat er een tijd van het stempelen voor je het perron op loopt.

Het is dus hopen op vergevingsgezindheid van de NS, maar ik vrees dat ze daar niet op ingaan. Zoiets overkomt iedereen wel een keer en ik verwacht niet dat het je nog snel overkomt.

samenvatting:

- Regels NS zijn streng maar logisch (eerste reden die ze aan het loket gaf is onzin)
- Volgende keer even wat scherper zijn
Dat dus.
Herecodonderdag 23 augustus 2007 @ 22:40
Tjsa, kut voor je.. maarja, ben je zo pauper dat 17 euro zoveel uitmaakt?
vogeltjesdansvrijdag 24 augustus 2007 @ 04:13
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 22:40 schreef Hereco het volgende:
Tjsa, kut voor je.. maarja, ben je zo pauper dat 17 euro zoveel uitmaakt?
Tis anders wel bijna 40 gulden.
kraakvandaalvrijdag 24 augustus 2007 @ 04:16
Je ken dus beter de kaartjes bij de ouderwetse balie gaan halen. Automaten.
TherAngelinavrijdag 24 augustus 2007 @ 06:06
Ik ben het wel met je eens hoor. Niet klantvriendelijk . Een foutje is menselijk. 'k Denk alleen niet dat een brief veel uit zal halen.
KopieerMachinevrijdag 24 augustus 2007 @ 06:14
Hehehehehehe zomaar 17 euro winst, doen ze goed!
#ANONIEMvrijdag 24 augustus 2007 @ 07:01
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 06:14 schreef KopieerMachine het volgende:
Hehehehehehe zomaar 17 euro winst, doen ze goed!
Het is wegstrepen tegen de zwartrijders.
McKillemvrijdag 24 augustus 2007 @ 07:31
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 21:28 schreef vanpeltje het volgende:
Omdat ik vanochtend moest haasten naar mijn trein en een treinkaartje nodig had voor vandaag en morgen heb ik snel even bij het NS-kaartautomaat 2x retourkaartjes gekocht van Lelystad Centrum naar Amsterdam Lelylaan. Ik heb de ene kaart gestempeld en ben vlug de trein in gestapt.

Pas in Amsterdam Lelylaan kwam ik erachter dat ik 2 kaartjes met DATUM had gekocht ipv. van zonder datum! Oftewel.. ik heb 2 kaartjes met de datum vandaag gekocht a ¤ 17,20 per stuk waarvan ik dus maar 1 kon gebruiken! Aan de andere had ik dus niets aan!

Ik liep dus naar de NS-balie en vroeg of ze mijn kaartje wilde terugnemen. Aangezien ik een foutje had gemaakt bij de automaat en de kaart niet heb gebruikt dacht ik wel mijn 17 euro terug te kunnen krijgen. Maar het ging dus niet om de volgende redenen:

- NS kaartje komt uit de automaat en niet van het loket
- NS kaartje is ouder dan een half uur!

Niet echt klantvriendelijk zou ik zeggen! Ik had een goed verhaal en het was nog vroeg in de ochtend dus het was geen bedrog! Maar toch kon ze mij niet helpen!

Ik voel me eigenlijk hierdoor heel erg in de steek gelaten door de NS env ind dit echt belachelijk want dit is gewoon ¤ 17,20 weggegooid geld in de vroege ochtend!

Hanteert de NS niet al te strenge regels voor dit soort dingen? Hoe vaak komt het nou voor dat iemand een verkeerd kaartje koopt en mijn reis duurde een uur dus ik kon er ook niets aan doen dat ik niet binnen het half uur mijn kaartje kon ruilen.

Wat vinden jullie? Ik wil hierover een goede klachtenbrief schrijven en vraag jullie advies + wat is het adres waar ik mijn klachtenbrief heen kan sturen?
Geen zin. Dit staat letterlijk in de algemene voorwaarden, en terecht natuurlijk.
Anders zou je een kaartje kunnen kopen, mee treinen, en weer inleveren en je geld terugkrijgen in het geval dat je niet gecontroleerd bent.
SevenWondersvrijdag 24 augustus 2007 @ 07:56
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 21:28 schreef vanpeltje het volgende:
Wat vinden jullie? Ik wil hierover een goede klachtenbrief schrijven en vraag jullie advies + wat is het adres waar ik mijn klachtenbrief heen kan sturen?
Eigen schuld ! Voor hetzelfde geld was je met zijn 2 die ochtend en had er iemand anders wel op dat kaartje gereisd. Hoe goed en plausibel je verhaal ook is, regels zijn regels en die zullen vast wel in de algemene voorwaarden gestaan hebben. Ik denk dat als je je verhaal tegen een conducteur in de trein (desnoods ff zoeken) had verteld, je kaartje had laten zien etc. Je meer kans had gehad.
MREnzaterdag 25 augustus 2007 @ 00:51
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 04:13 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Tis anders wel bijna 40 gulden.
Guldens bestaan niet meer.

mensen die denken dat iets erger is door het uit de drukken in guldens
Druk het uit in italiaanse lire, dan lijkt het nog erger!! Komt het misschien nog wel op SBS of in de Telegraaf. "NS jat miljoenen van reiziger!!"
Omkrondonderdag 30 augustus 2007 @ 20:04
17 is hoe dan ook een fors bedrag.. als je dat niet in kunt zien, vraag ik me af wie hier de pauper is..
BaraCudadonderdag 30 augustus 2007 @ 20:07
Is dit zo'n topic waar ik kan patsen dat ik liever elke dag in de file sta?