quote:
Nee nee, gelukkig niet!
Ik ben een luxe, veel te dure boekhouder zoals iemand dat laatst heel oneerbiedig zei.
Ik ben een financial dus. Ben daarnaast bezig met de Nivra-Nyenrode opleiding tot registercontroller (zie
www.nivra-nyenrode.nl). Dat is een traject van nominaal 7,5 en gemiddeld 11 jaar (als je, zoals mij, direct vanaf het VWO start).
Wat ik concreet doe is op projectbasis bij klanten werken op het niveau van een assistent-controller. Dat kan zijn als tijdeljike vervanging van iemand, maar ook op projectbasis.
Om een beeld te hebben van de functies die daar bij horen:
- medewerker planning & control
- assistent-controller
- bij een klein bedrijf: hoofd administratie (waarbij je 1 of 2 parttime medewerkers hebt die het echte boeken doen)
- financial controller
Dat soort dingen dus.
Ik hou me het liefst bezig met rapportage en analyse, maar juist de diversiteit maakt een functie (voor mij) vaak uitdagend.
Bij mijn vorige project (waar ik zo druk voor was dus) deed ik zo'n beetje alles wat je je kunt voorstellen op administratief en controlling gebied. En daarbuiten ook nog wat zaken.
Voorbeeldje van mijn werkzaamheden daar:
- proces improvement waar nodig
- initiëren van en participeren in kostenbesparingstrajecten (bijvoorbeeld energie)
- dag-, week- en maandrapportage inclusief analyses verzorgen en optimaliseren
- de weekrapportage was daar nieuw en heb ik samen met de financieel directeur opgezet (die gaf aan wat ie wou weten en ik regelde dat vervolgens technisch gezien, dus in Excel)
- debiteurenbeheer waar nodig (de 'lastige' vorderingen kwamen bij mij)
- controle op de invoer van crediteuren
- bankmutaties verwerken (ik was vaak het eerste op kantoor en de dagrapportage moest voor negen uur bij de algemeen en de financieel directeur zijn)
- op woensdag vaak de post ophalen
- bij afwezigheid van de stagaire de facturatierun draaien
- back-up tapes beheren en contact met de externe systeembeheerder onderhouden
- veel ad-hoc zaken uitzoeken
- schades bij verzekeraar melden (steigerbouwers laten nog wel eens een buis of een plank naar beneden donderen, die komt dan op een auto terecht en dan heb je een kwade eigenaar aan de telefoon)
- bij afwezigheid receptioniste ook nog eens de telefoon waarnemen
- kredietverzekering regelen en aanvragen voor nieuwe debiteuren
- ziek/betermeldingen verwerken in de administratie en doorgeven aan de verzuimverzekeraar
- BTW-aangiftes (maandelijks) verzorgen
En dat was nog niet alles... maar wel zo'n beetje het meeste. Al deze taken werden in een week gepropt.
Het was dus nogal een hectische, maar leuke klus.
Ik ben wel aardig breed opgeleid en ik doe ook heel breed projecten (van een steigerbouwer tot een gemeente en alles daartussen, ook in mijn accountancy-tijd dingen gedaan bij ziekenhuizen en dergelijke, transportbedrijf, bouwbedrijf, projectontwikkelaar, sloopbedrijf, noem het maar op). Dat vind ik gewoon heerlijk.
Het mooiste vind ik om zowel breed alsook diep bezig te zijn. Zo heb ik laatst een cursus over het BTW-compensatiefonds gevolgd om me daar goed in te verdiepen (is vrij specialistisch en op gemeenten/provincies/kaderwetgebieden gericht). Dat vind ik heerlijk, waanzinnig ingewikkelde en soms onlogische regelgeving en de toepassing daarvan bij een gemeente. Lekker complex, waarbij je lekker veel en goed moet nadenken om dingen te begrijpen en goed toe te passen.
Een prachtig voorbeeld van de complexiteit en het soms onlogische van het BTW-compensatiefonds vind ik wel het volgende:
Stel, de burgemeester en de wethouders gaan met de badmeesters (zwembad is vaak in beheer van een gemeente) uit eten om het nieuwe veiligheidsbeleid te bespreken. Dat is dus een zakelijk diner. Nu is het zo dat als de nota binnenkomt, de BTW in beginsel (conform het 'Boze Besluit' oftewel het BUA, onderdeel van de wet op de omzetbelasting) niet in aftrek mag worden genomen. Echter, de wet op het BTW-compensatiefonds heeft ter vereenvoudiging een aantal regels geschrapt, waaronder dus deze.
Het in beheer en bezit hebben van een zwembad is helaas voor de gemeente geen overheidstaak, maar een ondernemerstaak (zij het zwaar verliesgevend, maar soit).
Dat betekent het volgende:
- stel dat de gemeente de nota op het budget van het College boekt, dan is de BTW voor het diner compensabel (aftrekbaar, zeg maar)
- boekt de gemeente de nota op het budget van het zwembad, dan is de BTW voor het diner níet aftrekbaar
Dat alles in het kader van vereenvoudiging... mooi he
En o ja, ik rij in een Seat Ibiza, niet in een Peugeot. Wel eentje van de zaak gelukkig, maar ik maak dan ook zo'n 45.000 kilometer per jaar. Het voordeel van ons bedrijf is wel dat we in beginsel alleen regionaal ingezet worden (reistijd van een uur of zo is vaak wel zo'n beetje de max in mijn situatie waarbij ik op 5 minuten van de snelweg woon).