abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 23 augustus 2007 @ 17:33:12 #276
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_52626994
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 17:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

maar dat was 100 jaar geleden weer andersom tot wo2 was wallonie het rijke gewest.
Als Nederland + Belgie een land waren gebleven hadden we ons gewoon nog beter kunnen ontwikkelen.
Onderlinge handel e.d.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 23 augustus 2007 @ 18:03:49 #277
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_52627647
quote:
Denk dat je je vergist in Brabanders. Denk je nou echt dat wij zo blij zijn met die Randstad?
En Gelderland mag wmb meedoen, maar als ze niet willen, blijven ze maar lekker bij Holland.

Overigens vind ik verfransing niet erg. Is een mooie taal.
Bok toch eens een eind op met je "Holland", ik kom verdomme uit Drenthe. Holland is maar 2/12 van ons koninkrijk..
quote:
Nederland is Holland niet, Nederland is een collectief van (meer of meer) cultureel gelijkgestemde volkeren uit Brabant, Holland, Gelre, Friezen, enzovoorts. Prima, als de Vlamingen niet bij anderen willen horen. Jammer, maar prima, maar ga nou niet lopen zeiken als Vlaming met "die 'Olanders".
quote:
Hollanders zijn, net als Zeeuwen en Noorderlingen, misschien wat bot en recht voor zijn raap, maar daarmee wel eerlijk.
Even een kleine correctie Noorderlingen zijn niet recht voor zijn/je raap. Noorderlingen zijn 'stugger', rustiger en afwachtender. "We kiek'n de kat uut de boom"..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_52627743
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 16:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
in welk opzicht economisch
politiek
Cultureel om te beginnen, waar denk je dat dat gaatje in Vlaanderen, het Brussels Gewest, vandaan komt?(bekijk mijn avatar!)
Al die investeringen van het VKN in de duizenden scholen waar in de Nederlandse taal werd onderwezen, werden nog voor de afscheiding een definitief feit was, weer door het Belgisch regime teruggedraaid. De universiteit van Gent, ook opgericht onder Willem I, werd verfranst.
De administratie was ook geheel Franstalig, een bekend verhaal is dat van de heer Schoep, die in Sint-Jans-Molenbeek zijn Vlaams kind in het Nederlands wou laten registreren, en nog sneller zelf onder de zoden lag dan dat gerealiseerd te zien.

Schrijend is het verhaal van de fronters in WOI in West-Vlaanderen, die hun bevelen kregen van officiers die enkel Frans kenden. Met alle mogelijk gevolgen : nodeloos neergeschoten door de Duitse vijand of terechtgesteld wegens desertie na het verkeerd uitvoeren van bevelen. Men zegt dat ze hun bevelen gaven en dan zeiden "et pour les flamands la même chose" ("en voor de vlamingen, hetzelfde")
Aan de Yzer in Diksmuide staat dan ook de ijzertoren, met zijn viertalige opschriften "nie wieder Krieg"-"nooit meer oorlog"-"plus jamais de guerre"-"no more war", dat een symbool is voor het streven naar de Vlaamse zelfstandigheid.

[ Bericht 3% gewijzigd door zuiderbuur op 23-08-2007 18:16:03 ]
  donderdag 23 augustus 2007 @ 18:12:17 #279
189571 ihugster
The journey is the reward
pi_52627837
Alle reacties ten spijt zie ik niets in een samenvoeging met Vlaanderen. Krijgen we al die problemen met de Marokkaanse jeugdigen er ook nog bij. Nee, hoor, we hebben genoeg te doen hier naast het knuffelen..
"People say that life is the thing, but I prefer reading "
pi_52627889
quote:
Laat ons voor één keer naar de stembus gaan in Vlaanderen hierover, zonder stemplicht. Eens zien hoeveel Vlamingen genoeg om België geven om ervoor het huis te verlaten. Ik zal er zeker staan, en zal nog nooit zo gemotiveerd zijn.
Ja idd, alleen de hardliners (zoals jij) zullen er zijn. Denk je nu echt dat veel mensen er hun vrije zondagvoormiddag zullen voor opofferen? Er zijn idd veel vlamingen die vinden dat er iets moet veranderen maar volledig splitsen??? nee hoor...
Sex is not the answer. Sex is the question. 'Yes' is the answer.
Nu ook op foto verkrijgbaar
  donderdag 23 augustus 2007 @ 18:27:10 #281
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_52628153
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 18:15 schreef Keios het volgende:

[..]

Ja idd, alleen de hardliners (zoals jij) zullen er zijn. Denk je nu echt dat veel mensen er hun vrije zondagvoormiddag zullen voor opofferen? Er zijn idd veel vlamingen die vinden dat er iets moet veranderen maar volledig splitsen??? nee hoor...
Ach als je ervan maakt, splitsing met Walonie en belasting -10%. Dan stemt iedereen ineens voor.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_52628176

Bron
quote:
Donderdag 23 augustus 2007 - Michiel van den Broek- BREDA - De waarheid is pijnlijk. Nederlanders voelen meer voor een huwelijk dan Vlamingen. Uit een onderzoek van TNS NIPO blijkt dat 67 procent van de Nederlanders positief staat tegenover een samenvoeging van Vlaanderen en Nederland.
Zie ook:
In Vlaanderen bedraagt dat percentage slechts 50 procent als we de peilingen van enkele Vlaamse kranten moeten geloven. Het is alsof jouw toekomstige partner opeens begint te stamelen als door de trouwambtenaar gevraagd wordt het 'ja-woord' te geven. Burgemeester Jan Hendrikx van de grensgemeente Baarle-Nassau verbaast zich daar niet over. "Een samenvoeging? Ik kan mij goed voorstellen dat veel Nederlanders er in eerste instantie wel wat voor voelen, maar ik zie het niet snel gebeuren. Het cultuurverschil is te groot."

Hendrikx kan het weten, want zijn gemeente werkt nauw samen met het Vlaamse Baarle-Hertog, dat versnipperd over het grondgebied van Nassau ligt. Een Vlaamse enclave in Nederland.

Hendrikx: "De samenwerking met Hertog is goed, maar de verschillen blijven. Dat merk je. Vooral de politieke cultuur is in Vlaanderen anders. Meer Latijns. Onze samenwerking is vooral praktisch gericht en dan spelen dergelijke fundamentele verschillen minder."

Hendrikx is ervan overtuigd dat Vlaanderen nooit voor een samengaan met Nederland zal kiezen. "Dat willen ze niet. Het voelt voor hen als een aansluiting bij Nederland. Vlamingen hebben zo hun eigen trots."

Wie een samengaan van de twee landen niet op voorhand afwijst, is Filip de Winter. De leider van het omstreden Vlaams Belang gelooft naar eigen zeggen in een Groot-Nederland. "Wij vormen nu eenmaal een culturele eenheid. Gemeenschappelijk staan we sterker. Wat dat betreft ben ik zeer gelukkig met de uitkomst van het onderzoek in Nederland."

Is De Winter voor een fusie niet te nationalistisch, te Vlaams? "Veel Vlamingen hebben zo hun vooroordelen over Nederland. Ik niet. Vroeger profileerde Nederland zich te zeer als gidsland en daar had ik wel moeite mee. Gelukkig is er sinds de revolutie van Pim Fortuyn veel veranderd. Nu denk ik niet dat Vlaanderen en Nederland moeten opgaan in een nieuwe staat. Dat is op korte termijn niet realistisch. Ik geloof meer in een nauwere samenwerking dan nu het geval is. Het opheffen van België als staat is wel realistisch. Dat kan gezien de politieke situatie in België (de coalitiebesprekingen zijn gestrand, red.) heel snel een feit zijn. De enige uitweg uit de impasse is dat het Vlaamse parlement het initiatief neemt om de navelstreng door te knippen."

Uit een heel andere hoek komen vergelijkbare geluiden. Wilfried Vandaele, secretaris van de commissie Cultureel Verdrag Vlaanderen-Nederland, heeft het over een zelfstandig Vlaanderen.

Zijn commissie adviseert de Nederlandse en Vlaamse regering over onderlinge samenwerking. "In de Europese Unie zou Vlaanderen als land een middenpositie innemen. Helemaal niet zo vreemd dus."

Vandaele is verrast over het enthousiasme bij zijn noorderburen. "Kennelijk worden Nederlanders minder neerbuigend en ontstaat meer evenwicht in de verhoudingen. Dat is mooi, want met de Walen botert het steeds minder goed. Er valt gewoonweg geen federale regering meer te vormen. Walen hebben een andere mentaliteit. Ik hoor veel collega's in Brussel zeggen dat absoluut niet met hen valt samen te werken. Dan is het goed om eens wat beter te kijken naar de Nederlanders, met wie we veel meer gemeen hebben."

Onlangs is in Vlaanderen onderzoek gedaan naar hun eigen imago onder Nederlanders. Wij associëren Vlaanderen met gezelligheid, leuke mensen en gastvrijheid. Negatieve eigenschappen worden minder vaak genoemd, maar het gaat dan vooral om de slechte infrastructuur en rommelige ruimtelijke ordening. In de afgelopen drie jaar is bijna de helft van de Nederlanders in Vlaanderen geweest. Inwoners van de grensprovincies denken positiever over Vlaanderen dan de rest van Nederland.

Geschiedenis

Tijdens de Tachtigjarige Oorlog van 1568 tot 1648 worden het huidige Nederland en België van elkaar gescheiden.

In 1815 gaan de twee 'naties' samen in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden.

Het huwelijk strandt in 1830 met de Belgische opstand. De Belgen voelen zich niet thuis in Nederland en rukken zich los.

In de nieuwe staat België hebben de Franstalige Walen veel invloed. Het is het begin van de 'taalstrijd' die België tot op de dag van vandaag verscheurt.

In Vlaanderen is het opheffen van België een populaire gedachte. Toch wil nog altijd een kleine meerderheid dat België blijft bestaan.
pi_52630113
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 14:01 schreef Heero87 het volgende:

[..]
Trouwens je spreekt van een zogenaamde verfransing van de kust door het nabijgelegen Frankrijk. Hoe zou je dat tegenhouden door je bij Nederland te voegen? Dan is Frankrijk plots geen buurland meer ofzo?
Jawel, omdat je dan een grens hebt. Mensen verhuizen eerder binnen hun eigen land, dan emigreren... Ik ga er vanuit dat de verfransing voornamelijk komt door verhuizingen. Als 't komt doordat Vlamingen zelf gaan denken "zeg, laat ik mijn kind Frans opvoeden", dan denk ik dat Belgie alleenmaar hechter gaat worden
pi_52630792
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 19:55 schreef Rocho het volgende:
[..]
Jawel, omdat je dan een grens hebt. Mensen verhuizen eerder binnen hun eigen land, dan emigreren... Ik ga er vanuit dat de verfransing voornamelijk komt door verhuizingen. Als 't komt doordat Vlamingen zelf gaan denken "zeg, laat ik mijn kind Frans opvoeden", dan denk ik dat Belgie alleenmaar hechter gaat worden
De tijd van verfransing uit noodzaak was (wegens het feit dat alles, onderwijs en administratie inclusief, in het Frans was) is toch voorbij, bijna alle Vlaamse kinderen in het Brussels Gewest gaan naar Nederlandstalige scholen, en er zijn zelfs Franstalige kinderen en ook veel allochtonen die naar zulke scholen gaan.
Maar door het verhuizen gaat het nog steeds verder, rond Brussel vooral, maar ook aan de kust. Ik kom zelf geregeld in het uiterste puntje, in De Panne, en voel me er vaak in buitenland (ik herinner me dat ik er als kindje een gocart wou huren en dat dat niet kon omdat ik geen enkele volwassene bij me had om tolk te spelen). Procentueel is hun aantal er echter nog altijd laag en ze hebben daar nog geen eigen partijen opgericht( gelukkig).
pi_52630860
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 17:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
maar dat was 100 jaar geleden weer andersom tot wo2 was wallonie het rijke gewest.
Wat nog niet wil zeggen dat er rijkelijk geld vloeide naar het noorden!
Vroeger gingen Vlamingen soms heel vroeg 's morgens de trein op om in zielige toestanden te werken in de mijnen. Ik heb reeds Walen zelf zien toegeven dat men hen "beesten" durfde noemen en het lastigste werk graag aan een Vlaming gaf.
Dat is wel wat anders dat werkloosheidsuitkeringen betalen voor iemand aan de andere kant van de taalgrens die geen dertig kilometer verder in Vlaanderen wil komen werken.
  donderdag 23 augustus 2007 @ 20:53:33 #286
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_52631668
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 14:09 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Jawel... Waal vs Frankrijk is beetje vergelijkbaar met Vlaming vs Nederland. In Frankrijk hebben ze het ook altijd over "les petits belges", en dat steekt bij de Walen ook serieus.
en dat niet alleen, ik ken vele walen , en die moeten de fransen helemaal niet; ze vinden ze vooral nogal dom en arrogant; zowat hetgeen wij de hollanders van verwijten. En natuurlijk is wallonie zoooo dom niet om in Frankrijk te willen opgaan. partijtjes die daarop hameren halen geen procent in wallonie. Wel gaan vele Belgen een 2e optrekje kopen in Frankrijk en maken er vaak een succesverhaal van. iets wat vele fransen maar moeilijk kunnen pikken. Zo ken ik iemand uit defamilie die hier z'n accountancekantoor heeft verkocht voor een chambre d'hotes ; en wel ja , binnen de 3 jaar was die man burgemeester van z'n dorpje geworden
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_52631767
quote:
omdat je dan 1 afficiele taal hebt en je nergens meer heen kan met je frans.
Misschien zou het al helpen om als vlaming geen FR te leren zolang hun geen NL leren
Nonsens. In Vlaanderen (en dus ook in De Panne) is er maar één officiële bestuurstaal: het Nederlands. Net hetzelfde als een Fransman die naar Nederland zou gaan dus.
quote:
Zuiderbuur had het over Fransen, niet over Walen. Dus échte Fransen, uit Frankrijk. Die moeten nu toch net zo goed de grens over?
pi_52631803
quote:
Schrijend is het verhaal van de fronters in WOI in West-Vlaanderen, die hun bevelen kregen van officiers die enkel Frans kenden. Met alle mogelijk gevolgen : nodeloos neergeschoten door de Duitse vijand of terechtgesteld wegens desertie na het verkeerd uitvoeren van bevelen. Men zegt dat ze hun bevelen gaven en dan zeiden "et pour les flamands la même chose" ("en voor de vlamingen, hetzelfde")
Goed idee, elk bevel in twee landstalen communiceren in volle oorlog. Tegen dat je dan al je bevelen hebt gegeven, heeft de vijand al de helft van je troepen omgemaaid.
  donderdag 23 augustus 2007 @ 21:01:04 #289
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_52631880
Zelfs de gemiddelde fransman leert sneller nederlands dan een waal.. De fransman beseft dat hij ih buitenland zit en zich moet aanpassen. De waal gaat nog steed van een unitair belgie uit en beseft ook niet dat men in vlaanderen graag zou hebben dat er vlaams gesproken wordt... In feite beseffen de walen nog steeds niet waar ze staan in dit rare landje... redelijk dom ja
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_52631958
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 21:01 schreef misteriks het volgende:
Zelfs de gemiddelde fransman leert sneller nederlands dan een waal.. De fransman beseft dat hij ih buitenland zit en zich moet aanpassen. De waal gaat nog steed van een unitair belgie uit en beseft ook niet dat men in vlaanderen graag zou hebben dat er vlaams gesproken wordt... In feite beseffen de walen nog steeds niet waar ze staan in dit rare landje... redelijk dom ja
Pas op, het is aan het keren hoor. Steeds meer jonge Walen leren Nederlands. Ik hoor regelmatig van bedrijfsleiders dat het opvalt hoe het Nederlands bij net afgestudeerde Franstalige sollicitanten er de laatste jaren enorm is op vooruit gegaan. Terwijl je andersom in Vlaanderen ziet dat bij de jeugd het Engels het meer en meer aan het halen is ten koste van het Frans...
pi_52632463
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 20:53 schreef misteriks het volgende:

[..]

en dat niet alleen, ik ken vele walen , en die moeten de fransen helemaal niet; ze vinden ze vooral nogal dom en arrogant; zowat hetgeen wij de hollanders van verwijten. En natuurlijk is wallonie zoooo dom niet om in Frankrijk te willen opgaan. partijtjes die daarop hameren halen geen procent in wallonie. Wel gaan vele Belgen een 2e optrekje kopen in Frankrijk en maken er vaak een succesverhaal van. iets wat vele fransen maar moeilijk kunnen pikken.
Nu kan je gezellig op PS stemmen en zo, zolang België fungeert als vaderland voor de Walen is er geen reden om een nieuw te gaan zoeken. Je zoekt ook pas naar een nieuw lief nadat je vorige je verjaagd heeft. (Allez, meestal toch..)
quote:
Zo ken ik iemand uit defamilie die hier z'n accountancekantoor heeft verkocht voor een chambre d'hotes ; en wel ja , binnen de 3 jaar was die man burgemeester van z'n dorpje geworden
De verhalen die ik heb gehoord van Vlamingen die in de Provence of zo waren gaan wonen op hun ouwe dag, waren helemaal anders, die werden juist heel moeizaam aanvaard door de plaatselijke bewoners.
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 20:58 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Goed idee, elk bevel in twee landstalen communiceren in volle oorlog. Tegen dat je dan al je bevelen hebt gegeven, heeft de vijand al de helft van je troepen omgemaaid.
Je hoeft de gesneuvelde Vlamingen heus niet te beschimpen gewoon omdat je voor België bent.
Het antwoord is toch ook simpel : opsplitsen in Franstalige en Vlaamse groepjes, en maken dat er in de keten van de hiërarchie geen mensen zijn die bevelen van boven hen niet kunnen begrijpen.
Of ga jij mij nu vertellen dat DAT de beste oplossing is (boerenjongens die nu misschien zelfs nog op school zouden moeten zitten toeblaffen in een taal die ze niet begrijpen )
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 21:03 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Pas op, het is aan het keren hoor. Steeds meer jonge Walen leren Nederlands. Ik hoor regelmatig van bedrijfsleiders dat het opvalt hoe het Nederlands bij net afgestudeerde Franstalige sollicitanten er de laatste jaren enorm is op vooruit gegaan. Terwijl je andersom in Vlaanderen ziet dat bij de jeugd het Engels het meer en meer aan het halen is ten koste van het Frans...
Dat ga ik ook niet ontkennen, er is in Franstalig België op dit moment waarschijnlijk nog nooit zoveel aandacht voor het Nederlands geweest als nu... maar ik zou nu ook niet gaan beweren dat ze ons de eerstvolgende jaren gaan inhalen.

Ik heb acht jaar Frans gehad, en dat stelt me toch in staat om Franstalige kranten te lezen en hun Franstalige journaals te volgen (heel interessant trouwens, zouden meer Vlamingen eens moeten gaan doen ). Dat ik niet zo vloeiend ben komt gewoon door het feit dat je veel meer Engels hoort buiten de school.
pi_52633230
quote:
Je hoeft de gesneuvelde Vlamingen heus niet te beschimpen gewoon omdat je voor België bent.
Die sprookjes van het aantal Vlaams gesneuvelden zijn destijds ontstaan, en 100 jaar later zijn die blijkbaar nog altijd niet de wereld uit... Terwijl al een hoop professoren het tegendeel bewezen hebben.
Ja, er waren meer Vlamingen die sneuvelden, maar die cijfers waren ook perfect in overeenstemming met het aantal Vlamingen in het leger hé. Die waren gewoon met meer (zoals Vlamingen ook met meer zijn in België).

Maar nu gaan we wel erg off-topic.
pi_52633838
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 21:03 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Het zal eens tijd worden dat ze zich wat ontwikkelen daar. Ik ben diverse keren in Luik geweest bij het voetbal, en we hadden steeds een communicatieprobleem. De meeste Nederlanders spreken geen Frans, of slechts een paar woordjes, en de Luikenaren op hun beurt verstaan totaal geen Nederlands. Maar wat nog het ergste van alles was, was dat er daar ook heel weinig mensen de Engelse taal machtig waren, en dan blijft er dus alleen nog maar gebarentaal over. Wat een drama was dat elke keer zeg.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_52634505
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 22:02 schreef Hathor het volgende:

[..]

Het zal eens tijd worden dat ze zich wat ontwikkelen daar. Ik ben diverse keren in Luik geweest bij het voetbal, en we hadden steeds een communicatieprobleem. De meeste Nederlanders spreken geen Frans, of slechts een paar woordjes, en de Luikenaren op hun beurt verstaan totaal geen Nederlands. Maar wat nog het ergste van alles was, was dat er daar ook heel weinig mensen de Engelse taal machtig waren, en dan blijft er dus alleen nog maar gebarentaal over. Wat een drama was dat elke keer zeg.
Toen ik een tijd geleden in het buitenland was met een groep Vlamingen en Walen, had men voor ons een gids geregeld daar die "onze taal" ging spreken. Die was amper geïnformeerd en dat wou dan ook gewoon zeggen dat die enkel Frans sprak. (Enkel Nederlanders zien België als een Nederlandstalig land.) Aan ons werd niet gedacht.
pi_52635161
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 22:22 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Toen ik een tijd geleden in het buitenland was met een groep Vlamingen en Walen, had men voor ons een gids geregeld daar die "onze taal" ging spreken. Die was amper geïnformeerd en dat wou dan ook gewoon zeggen dat die enkel Frans sprak. (Enkel Nederlanders zien België als een Nederlandstalig land.) Aan ons werd niet gedacht.
Leren Walen geen Nederlands op school dan? Want ik herinner me ook nog dat er wel enkele bij waren die veel woorden verstonden, maar ik kreeg tegelijkertijd ook het gevoel dat ze dat eigenlijk teveel moeite vonden, alsof het de normaalste zaak van de wereld was dat wij ons aan hen zouden aanpassen. Nou is dat met Nederlanders over het algemeen geen al te groot probleem, als ze het kunnen doen ze het wel, alleen als het overkomt als een vorm van arrogantie, dan doe ik in ieder geval ook geen moeite meer. En wie spreekt er anno 2007 nou geeneens Engels? Dat kan toch helemaal niet?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_52636410
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 22:40 schreef Hathor het volgende:
[..]
Leren Walen geen Nederlands op school dan?
Joost kan die vraag misschien beantwoorden dan mij, het zou kunnen dat het verplicht is, maar ik ken er in elk geval van mijn leeftijd die maar twee jaartjes Nederlands gehad (zoveel Duits heb ik maar gehad, met alle te verwachten gevolgen..)
Frans gaat voor op alles, in de lagere school moet iedereen het krijgen, en in het ASO en TSO (grofweg vergelijkbaar met VWO en HAVO, zeer grofweg...) heb je het ook de hele tijd.
quote:
Want ik herinner me ook nog dat er wel enkele bij waren die veel woorden verstonden, maar ik kreeg tegelijkertijd ook het gevoel dat ze dat eigenlijk teveel moeite vonden, alsof het de normaalste zaak van de wereld was dat wij ons aan hen zouden aanpassen. Nou is dat met Nederlanders over het algemeen geen al te groot probleem, als ze het kunnen doen ze het wel, alleen als het overkomt als een vorm van arrogantie, dan doe ik in ieder geval ook geen moeite meer. En wie spreekt er anno 2007 nou geeneens Engels? Dat kan toch helemaal niet?
Wel stel je nu voor dat die Walen niet in Luik wonen, maar dat ze allemaal in jouw straat zouden komen wonen en zich net hetzelfde zouden gedragen, en bovendien hun eigen partijtjes zouden oprichten voor de aanhechting bij Wallonië of Brussel. Begin je te begrijpen waarom sommige Vlamingen het beu zijn....
Daartegenover staat dat Vlaanderen één van de weinige gebieden is in Europa, of misschien zelfs het enige, dat niet Franstalig is maar waar wel de helft van de mensen Frans begrijpt:
pi_52637142
Mijn ervaring is dat Nederlanders toleranter zijn naar Belgen toe dan andersom. Verder heb ik enorme last van de duizelingwekkende bureaucratie die hier in Belgie nog heerst. Voorbeeldje: de politie komt hier met twee man sterk persoonlijk een bekeuring overhandigen. Een week later komen ze weer met een formulier dat je in moet vullen of je het daadwerkelijk ontvangen hebt.
En de laatste tijd een toenemende discriminatie naar Nederlanders die hier wonen, denk aan 'foutieve' belastingaanslagen die eerst betaald moeten worden alvorens buitenlanders in beroep mogen gaan, want buitenlanders kunnen terugkeren naar hun vaderland.

Nederlanders weten echt nog niet wat ze binnen willen halen; ze reageren waarschijnlijk vanuit hun eigen referentiekader en tolerantie maar voor mij hoeft zo'n samenvoeging echt niet. De Vlamingen die voor zijn hebben waarschijnlijk gekozen uit twee slechten en de minst slechte optie gekozen.

Vlamingen spreken vlaams en zijn er zelf van overtuigd dat het Nederlands is, vaak ontstaan daaruit weer communicatiestoornissen om de simpelste woorden maar als een Nederlander die verbetert; dan is het natuurlijk weer niet goed want die ollanders die denken alles beter te weten. En zo kan ik nog meer voorbeelden noemen. Maar laat ze maar lekker bij Frankrijk gaan of zo.
pi_52639251
Van mijn Vlaamse familie weet ik goed dat Walen ook vanaf de lager school Nederland krijgen. Maar in de praktijk weet ik dat het vaak net zo moeilijk is als andersom: veel Vlamen spreken ook geen goed Frans. Het zij zo.
Een ander iets dat mij opvalt, maar ik weet niet of dat algemeen is, is dat zelfs in Antwerpen FFranstaligen gewoon in het Frans mensen aanspreken (in de horeca/dienstensector), even niet even als eerste beleefd vragen of ze Frans spreken. Datzelfde zie ik trouwens ook Franstaligen doen in Venetië b.v. , en ik stoor me altijd nogal aan dat soort arrogantie, maar goed het is mijn geld/land niet..
Hetzelfde heb ik andersom in ieder geval nog nooit meegemaakt in Namen of in Luik.

[ Bericht 0% gewijzigd door Herodus op 24-08-2007 03:39:02 ]
pi_52639829
Misschien was het om te beginnen wel handig als hier en daar iemand eens wat Nederlands leerde typen? Godallemachtig wat een zooi!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_52640023
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 23:42 schreef Maria44 het volgende:
Vlamingen spreken vlaams en zijn er zelf van overtuigd dat het Nederlands is, vaak ontstaan daaruit weer communicatiestoornissen om de simpelste woorden maar als een Nederlander die verbetert; dan is het natuurlijk weer niet goed want die ollanders die denken alles beter te weten. En zo kan ik nog meer voorbeelden noemen. Maar laat ze maar lekker bij Frankrijk gaan of zo.
En wat is dat "vlaams" dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')