quote:Op maandag 1 oktober 2007 13:58 schreef Frutsel het volgende:
[..]
4 Orkanen die de VS troffen in november sinds 1900
http://www.usatoday.com/weather/huricane/whnovmajor.htm
Dus ik verwacht weinig tot geen problemen, hooguit een tropische storm met wat regenoverlast
quote:tropische storm Lekima treft de Filipijnen
Tropische storm Lelima heeft afgelopen weekend aan 9 mensen het leven gekost. De storm trok het afgelopen weekend over de Filipijnen.
De meeste mensen kwamen om het leven toen modderstromen een aantal huizen hebben verwoest in de stad Hingyon. De storm had een gemiddelde windsnelheid van 65 km/uur, Het was echter niet de wind maar de enorme hoeveelheden neerslag die de meeste schade heeft veroorzaakt. Het systeem is nu op weg naar Vietnam en kan daarbij weer iets in betekenis toenemen.
Even afwachten hoe dat af gaat lopenquote:Op donderdag 4 oktober 2007 21:13 schreef Party_P het volgende:
Uhh die orkaan gaat recht op shanghai af...en laat daar nou net komend weekend een formule 1 wedstrijd zijn. WTF
edit
Orkaan is te sloom, dus we zien F1 niet op een vliegende manier
Ik geloof die voorspelling niet zo.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:14 schreef Light het volgende:
Noel wil wel veel van de wereld zien.
[ afbeelding ]
Hij gaat ook richting IJsland en daarna Scandinavie, dacht ik.quote:Op vrijdag 2 november 2007 19:19 schreef Fredo55 het volgende:
Ik zag een plaatje vanmiddag,
waar Noel af zou buigen naar IJsland.![]()
Dat komt natuurlijk nooit uit.
http://www.atl.ec.gc.ca/w(...)04160318.Noel.txt.enquote:WOCN31 CWHX 041600
POST-TROPICAL STORM NOEL INTERMEDIATE INFORMATION STATEMENT
ISSUED BY THE CANADIAN HURRICANE CENTRE OF ENVIRONMENT CANADA
AT 12.00 NOON AST SUNDAY 04 NOVEMBER 2007.
THE NEXT STATEMENT WILL BE ISSUED BY 3.00 PM AST
AT 11.00 AM AST... POST-TROPICAL STORM NOEL WAS LOCATED NEAR
LATITUDE 49.7 N AND LONGITUDE 62.8 W... ABOUT 45 NAUTICAL MILES
OR 83 KM SOUTHWEST OF NATASHQUAN QUÉBEC.
NOEL IS MOVING RAPIDLY TOWARDS THE NORTHEAST AT ABOUT 45 KNOTS...
83 KM/H. MAXIMUM SUSTAINED WINDS ARE ESTIMATED AT 60 KNOTS... 111
KM/H AND CENTRAL PRESSURE AT 968 MB.
HIGHEST WINDS REPORT INCLUDE 180 KM/H AT WRECKHOUSE NEWFOUNDLAND..
AND 135 KM/H AT MCNABS ISLAND AND BEAVER ISLAND NOVA SCOTIA.
HEAVIEST RAINFALLS REPORTED INCLUDE 130 MM AT SMELT BROOK IN CAPE
BRETON NOVA SCOTIA AND 111 MM IN CENTRAL NEW BRUNSWICK.
IN GENERAL NEW BRUNSWICK WAS THE HARDEST HIT WITH RAIN WITH ALL
STATIONS ACROSS THE PROVINCE REPORTING AT LEAST 50-80 MM.
NOVA SCOTIA WAS THE HARDEST HIT WITH WIND AND MOST STATIONS
REPORTED OVER 100 KM/H GUSTS AND SEVERAL STATIONS REPORTED HURRICANE
FORCE GUSTS IN EXCESS OF 120 KM/H.
REPORTS OF DAMAGE AND POWER OUTAGES AROUND NOVA SCOTIA ARE
CONTINUING TO BE RECEIVED.
END BOWYER
http://www.nu.nl/news/130(...)doet_Canada_aan.htmlquote:Wervelwind Noel doet Canada aan
Uitgegeven: 4 november 2007 14:31
Laatst gewijzigd: 4 november 2007 14:39
HALIFAX - Ruim 150.000 Canadezen kwamen zondag zonder stroom te zitten, nadat wervelstorm Noel het oosten van Canada aandeed. Veel kabels en leidingen braken door het slechte weer.
anp
De schade was het grootst in de provincie Nova Scotia. Op het vliegveld van proinciehoofdstad Halifax bleven zaterdagavond uit veiligheidsoverwegingen zeker veertig vliegtuigen aan de grond staan. Het nationale orkaancentrum heeft ook andere provincies gewaarschuwd voor storm.
Doden
Wervelwind Noel heeft al meer dan honderd doden op zijn geweten in de Dominicaanse Republiek, Haïti en Jamaica.
Dit is het laatste bericht dat ik erover zag:quote:Op zondag 4 november 2007 16:27 schreef Docker het volgende:
Is noel dood? ik zie um niet meer op de radar
Zo te zien krijgen we hier in nederland binnenkort ook een zware tropische storm!quote:November kent eerst een korte periode van rustig weer onder invloed van een hogedrukgebied. Dit is echter stilte voor de (eerste) zware storm, die tussen 8 en 13 november wordt verwacht. Er bestaat een kans van 80% dat deze over Nederland trekt, met windstoten van 145 tot 175 km/uur. Hierna wisselen koudere en zachtere perioden elkaar af, terwijl zich op de Atlantische Oceaan t.g.v. aangevoerde tropische lucht een zich uitdiepende depressie ontwikkelt. Er omheen vormen zich randstoringen en een zeer actief (kou) front. Het gevolg is een verschijnsel dat zich als een superstorm laat beschrijven; een exemplaar dat groter zal zijn dan de storm van 1987 en die van 1703. Deze superstorm wordt tussen 24 en 28 november verwacht. De bijbehorende diepe troglijnen zullen voor orkaankracht kunnen zorgen. Er worden windstoten van meer dan 200 km/uur verwacht! De kans dat deze storm over Nederland trekt wordt ook op 80% geschat. T.g.v. de grote onstabiliteit van de atmosfeer zijn tornado's niet uitgesloten. Eind november zal deze superstorm langzaam uitdoven, terwijl het stormachtig en nat blijft. Maar begin december lijkt het kouder te worden met kans op sneeuw.
- Piers Corbijn (vertaald door Piet Paulusma)
quote:Zwaar orkaanseizoen verwacht voor Australië
Engelse orkaandeskundigen verwachten dat Australië te maken krijgt met het zwaarste orkaanseizoen sinds 1998-1999. De oorzaak is La Nina.
Het orkaanseizoen bij Australië speelt zich af in de periode november tot en met april. De verwachting is dat er 13 tropische systemen tot ontwikkeling komen. Zeven systemen worden zwaar en zes komen aan land. Volgens de Australische meteorologische dienst moeten de Australiërs deze verwachting serieus nemen.
Het plaatje hierboven is een satelietfoto van 12 november... zij gebruiken andere meetapparatuur en bronnen denk ik. Dat plaatje daarboven is een 'live-pic'...die wordt om de zoveel uur geupdate... das ook een 'gif'...quote:Op dinsdag 13 november 2007 12:44 schreef Ared het volgende:
ik niet begrijp...
hoe kun je op twaalf november nou een image posten van dertien november, of is dat plaatje van Weather Underground geen actuele situatie? Daarnaast geeft Weather Underground een cat 4 aan, maar in het bericht hierboven wordt gesproken van maximaal cat 2 op 14 november
dus als ik gisteren had gekeken stond daar een plaatje van 12 november en als ik vanavond kijk staat daar een plaatje van de situatie op 13 november om 11 PM?quote:Op dinsdag 13 november 2007 12:48 schreef Frutsel het volgende:
Dat plaatje daarboven is een 'live-pic'...die wordt om de zoveel uur geupdate... das ook een 'gif'...
jepquote:Op dinsdag 13 november 2007 12:55 schreef Ared het volgende:
[..]
dus als ik gisteren had gekeken stond daar een plaatje van 12 november en als ik vanavond kijk staat daar een plaatje van de situatie op 13 november om 11 PM?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |