quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 17:11 schreef Pjeut het volgende:Hoi Crystal_Mind. Wat een beroerde start voor zo'n jong leven, maar wat toch ook een levenslust om weer verder te gaan. Héél dapper.
Maar los van die levenslust; je mag jezelf zeer zeker slachtoffer voelen, want dat ben je wel. Niet om dan bij de pakken neer te gaan zitten, maar wel om de mensen die daartoe hebben bijgedragen dit voor te houden. Bijvoorbeeld je ouders; weten ze wel wat het jou allemaal heeft gedaan?
Begrijp me goed, het is niet mijn bedoeling om jou tegen je ouders op te zetten, maar juist om misschien een open gesprek met hun mogelijk te maken. Misschien zit er wel vreselijk veel schuldgevoel bij hen. Als je hun de mogelijkheid geeft om hun schuld te laten erkennen, kan dat jou helpen om verder te komen, en hun ook.
Bijvoorbeeld over jouw misbruik. Ik weet dat je er niet al te veel over wilt zeggen, maar: hier horen mensen voor in de bak te draaien!! Dus toch even mijn vraag; is dit ook gebeurd? En was dit voor jou ook een soort genoegdoening? 't Is natuurlijk al lang geleden, maar geen genoegdoening en geen erkenning van de ernst van wat jou is aangedaan gaat woekeren, en blijft je terugwerpen. Dat merk je dus nu met vriendjes.
Crystal_Mind, ik weet dat je niet staat te wachten op goedbedoelde adviezen om naar een psycholoog te gaan. Dat doe ik dus niet. Ik adviseer je om voor jezelf te kiezen; jij hebt een behoorlijkje deuk opgelopen en jij wil er wat aan doen. Voorgaande hulpverlening was waarschijnlijk vooral gericht op het gezin en hoe dit verder moest met wat jou was aangedaan. Geen wonder dat die hulpverlening voor jou weinig opleverde.
Maar nu: kies voor jezelf. Vraag hulp als je dat op weg kan helpen, maar zoek een plek/gelegenheid/praatgroep waar je je ellende kan uitschreeuwen, scheld de hufter die dit heeft gedaan voor alles uit wat lelijk is, schreeuw dat hij op weg was om jou leven te ruïneren, en dat het hem bijna was gelukt...
Want dat is het wat jou is overkomen.
Die zelf(h)erkenning is essentieel. En daarna, na nog vele terechte tranen (en je zult er nooit helemaal van los komen), kun je zeggen: Zo, en nu verder.
Heel veel sterkte, Pjeut.
Beste Pjeut,
Toen de thuissituatie escaleerde (ik werd door mijn moeder in een dronken woedevlaag uit huis gezet), ben ik gegaan. Ik heb de deur achter me dichtgetrokken en ben niet meer teruggekomen. Ik was toen nog minderjarig en in de volle wetenschap dat mijn ouders zeggenschap over me hadden en dat ik eigenlijk niet weg kon blijven, maar ze zette me er zelf uit; het was niet mijn initatief en dat sterkte me erin om te weigeren mee terug te gaan. Bovendien was ik bij een familielid dat me in bescherming nam.
De hele situatie escaleerde natuurlijk behoorlijk, omdat zowel ik als mijn familie op de strepen bleef staan. Ik weigerde iedere vorm van contact, zolang dat niet onder normale voorwaarden kon verlopen (geen geschreeuw, zwart-maak-telefoontjes/brieven naar iedereen die wat voor me betekent (heeft) en dergelijke). Op een gegeven moment, na een dag of tien, heb ik een brief geschreven. Daarin heb ik ze rechtstreeks conconfronteerd met hun problemen, maar dat niet alleen. Ook wat ik vond ten opzichte van hun heb ik ze laten weten. Het is een hele eerlijke en respectvolle brief geworden, maar het waren wel rake woorden; zeker niet leuk om te lezen voor ze.
Van die brief hing het af. Als ze die zouden lezen, écht lezen, zou er misschien wat kunnen veranderen. Anders was de relatie tussen mij en mijn ouders voorgoed voorbij.
De brief (waarin ik het overigens niet over mijn misbruik heb gehad), werd na een periode van woede goed opgenomen. Inmiddels was ik achtien geworden. Ik had me altijd veel van die verjaardag voorgesteld, maar het verliep min of meer in eenzaamheid.
Na de brief heb ik afzonderlijk met mijn ouders gepraat. Vooral bij mijn vader had ik wel het gevoel dat het aankwam. Misschien zit er ook wel niet meer in dan dit, want ik ben me er natuurlijk ook van bewust dat ik hun problemen niet voor ze op kan lossen. Schuldgevoel is er niet bij ze. Dat weet ik heel erg zeker. Via die brief heb ik ze onder andere de mogelijkheid gegeven om dergelijke gevoelens te onderkennen, mochten die er zijn, maar dat is niet gebeurd (wel heb ik het gevoel dat ze allebei op hun eigen manier hun best hebben gedaan om erop te reageren, ook al is die manier zeker nog niet goed omdat er teveel schort aan hunzelf)
Afijn
Onderhand kom ik alweer thuis af en toe, maar ik woon nog steeds bij familie. Ik ben weer begonnen aan mijn opleiding (de vakantie is voorbij) en ik heb het er erg naar mijn zin.
Dan nu, over dat misbruik;;Ik ben altijd tegen een aangifte geweest omdat het strafrechtelijk systeem hier in Nederland op zijn zachts gezegd behoorlijk hypocriet is. Bovendien was ik niet bereid om nogmaals door alle ellende te gaan om vervolgens te horen dat ze er met een straf van een paar jaar vanaf zouden komen áls ik geluk had. Ik kan niet zeggen hoe ontzettend onrechtvaardig het voelt dat een of andere buitenstaander die niet weet hoe zoiets voelt, maar van hoger hand de macht heeft om dergelijke dingen te belissen, een oordeel geeft over 'mijn lijden'. (én dan zo'n oordeel!) Door een kleine straf voel ik me, tot ver ver in mijn wezen niet serieus genomen. Het idee dat ik voor het leven 'getekend' ben, maar dat de daders vrij van alles zijn na een in mijn ogen minimale terechtwijzing, vind ik oneerlijk! Voor mij werkt zoiets slechts rolbevestigend door op het beeld dat mij in die misbruikperiode al werd opgedrongen.
Kijk, natuurlijk weet ik dat het niet zo zwart-wit is en dat een dergelijke beschuldiging iemand vast nog wel langer zal achtervolgen dan de daadwerkelijke straf, maar buiten dat ook dat niet genoeg is, vóel ik het gewoon zo. En volgens mij is dat juist waar het om gaat; mijn gevoelsleven dat is aangetast; mijn gevoel van veiligheid, mijn zelfbeeld...
Buiten dat en dat klinkt heel vreemd waarschijnlijk, was ik nooit echt boos op de daders. Ik had wel sterk het gevoel dat me onrecht was aangedaan (vooral ook toen ik dat stadium van schuldgevoel voorbij was), [Onmacht!] maar ik voelde nooit iets van woede; nog niet eigenlijk. Het is niet zo dat ik ze 'wil zien branden' ofzo.
Volgens mij is woede juist een essentiele emotie om de stap tot een aangifte te zetten (alleen al om jezelf te kunnen wapenen/beschermen en de stap te kunnen rechtvaardigen t.o.v jezelf), dus ook mede daarom heb ik het nooit echt gedaan. Ik was altijd zo stellig ervan overtuigd dat ik dat niet wilde. Net als dat ik er stellig van overtuigd was geweest dat ze alleen mij moesten hebben en dat ze een ander niet op zo'n manier pijn hebben gedaan. Don't ask me how, maar op de een of andere manier voelde ik dat gewoon.
Een paar jaar geleden echter kwam ik bij toeval 1 van de 2 (daders) tegen (voor het eerst in járen). Ik was met een vriend van me op een feest en daar was hij schijnbaar ook. Hij had mij eerder gezien dan ik hem en voor ik het wist was ik ingesloten en werden 'er gezellig jeugdherinneringen opgehaald' terwijl er ondertussen fiks gedreigd werd.
Toen ik na wat maanden de ergste schrik te boven was, besloot ik met die hevig geschrokken vriend en op basis van pushende opmerkingen van mensen in mijn omgeving om toch naar de politie te gaan. Natuurlijk had ik dat nooit moeten doen, want na weken buikpijn en voorbereiden en dergelijke, zat ik eenmaal bij zeden en namen ze me niet serieus. Ze hebben niet eens de moeite genomen om de vriend in kwestie te horen en de boodschap die ik meekreeg, nadat ik werd afgekapt, was dat het al zolang geleden was en ik gewoon iets van mijn leven moest maken.
Dat was een klap die me bijna had genekt. Ik had echt niet gedacht dat ik ooit nog vertrouwen zou krijgen in mensen, nadat zeden, op wie ik al mijn hoop had gevestigd, me niet eens wilde horen; me niet belangrijk genoeg vond. Voor mijn gevoel zeiden ze toen: "Het interesseert ons niet wat ze met je gedaan hebben. Jij bent niet belangrijk. Jou mag zoiets overkomen" Op dat moment had ik het serieus opgegeven en maakte het me even niets meer uit hoe het verder met me zou gaan.
Inmiddels heb ik zelfs dat een plaatsje leren geven en weet ik dat ik gewoon bij de verkeerde mensen terrecht ben gekomen; mensen die denken: "Het is al meer dan tien jaar geleden, laten we ons budget besteden aan zaken die minder lang geleden zijn en dus beter te bewijzen (ofzo)"
Overigens ben ik er bovenop gekomen door een lotgenotengroep op internet. Alleen al door het begrip en de warmte van die mensen en ook het feit dat ze je laten meedelen in hun pijn (maar ook vreugde en andere mooie dingen), werkt heel helend. Daar wordt mijn pijn erkent, maar toch wil ik niet vergeten dat die pijn slechts een onderdeel is van wie ik ben; Het is slechts een stukje Crystal. Ik ben méér dan een misbruikslachtoffer, méér dan een slachtoffer.
Zo, dat was het even voor nu. Op de rest van de posts reageer ik later.
Groetjes,
Crystal