abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 04:27:15 #1
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_52549824
Las ergens een topic over iemand die niet wilde slapen en daar kwam het over je slaap heen zijn ter sprake...

Nu vroeg ik mij spontaan af (want ik heb het ook wel geregeld in het verleden ervaren)
Hoe dat lichamelijk inelkaar zit, je lichaam is namelijk moe, en je blijft wakker maar op een gegeven moment is je lichaam opeens niet moe meer

Ik vat het niet echt.
Wat denken jullie erover?
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_52549843
Zal wel met het bioritme te maken hebben.
pi_52549853
Haha, dat was mijn opmerking idd...

Anyway, ik gok dat het een beetje hetzelfde principe is als een "second breath". Dat je tijdens het rennen (bijv, sport i.i.g.) niet meer kunt, en ineens door kunt rennen alsof je net pas begonnen bent..
Op dinsdag 22 november 2011 @ 18:21 schreef Jigzoz het volgende:
Vrije mensen dien je te redden van beestachtige regimes.
pi_52549864
Ik denk dat het hetzelfde werkt als met pijn, als je enorm veel pijn hebt maken je hersens een stof aan die de pijn natuurlijk bestrijdt (zelf ondervonden ). Zal met slaap ook wel zo werken, mind over matter maar dan in samenwerking met de stoffen in je eigen lichaam.
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
pi_52549868
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 04:40 schreef Morwen het volgende:
Ik denk dat het hetzelfde werkt als met pijn, als je enorm veel pijn hebt maken je hersens een stof aan die de pijn natuurlijk bestrijdt (zelf ondervonden ). Zal met slaap ook wel zo werken, mind over matter maar dan in samenwerking met de stoffen in je eigen lichaam.
Maar zou het dan zijn dat je lichaam adrenaline aanmaakt, of melatonine juist NIET aanmaakt?
pi_52549874
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 04:41 schreef DeeCruise het volgende:

[..]

Maar zou het dan zijn dat je lichaam adrenaline aanmaakt, of melatonine juist NIET aanmaakt?
Dat eerste vermoed ik, melatonine maakt je slaperig en doet je willen slapen waar je dus tegen vecht daarna neemt adrenaline het over. Denk ik hoor of caffeine, kan ook nog
Only Human
pi_52549879
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 04:43 schreef Morwen het volgende:

[..]

Dat eerste vermoed ik, melatonine maakt je slaperig en doet je willen slapen waar je dus tegen vecht daarna neemt adrenaline het over. Denk ik hoor of caffeine, kan ook nog
Man, als je lichaam caffeine zou aanmaken, hoe relaxed zou dat zijn!

Maar het lijkt me toch logischer dat het lichaam zou stoppen met het aanmaken van melatonine. Misschien zelfs wel een combinatie van die 2? Waar is Isabeau als je haar nodig hebt...
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 04:48:40 #8
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_52549884
Ik werk in de wisseldiensten en mijn lichaam is redelijk fucked up qua ritme. Weet regelmatig niet welke dag het is. Door dit 'ritme' haal ik regelmatig nachten door. Ik slaap soms 48 tot 36 uur niet.

Ah ja, heb weleens een wegtrekkertje, maar op een één of andere manier weet ik wakker te blijven en zelfs actief te zijn. Heb vanmorgen om half 7 nog m'n was staan doen

Ik drink veul koffie, rook, zuip en vreet onregelmatig. Wellicht dat dat er mee te maken heeft?
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_52549890
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 04:48 schreef Biogarde het volgende:
Ik werk in de wisseldiensten en mijn lichaam is redelijk fucked up qua ritme. Weet regelmatig niet welke dag het is. Door dit 'ritme' haal ik regelmatig nachten door. Ik slaap soms 48 tot 36 uur niet.

Ah ja, heb weleens een wegtrekkertje, maar op een één of andere manier weet ik wakker te blijven en zelfs actief te zijn. Heb vanmorgen om half 7 nog m'n was staan doen

Ik drink veul koffie, rook, zuip en vreet onregelmatig. Wellicht dat dat er mee te maken heeft?
Interessante toevoeging, alleen ging het topic daar niet over....

In jouw geval is het (net als bij mij overigens) gewenning...Het gaat hier over het fenomeen "over je slaap heen zijn". Dat je de hele tijd op het punt van inkakken staat, en ineens klaarwakker bent voor minimaal 12 uur
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 04:52:11 #10
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_52549897
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 04:50 schreef DeeCruise het volgende:

[..]

Interessante toevoeging, alleen ging het topic daar niet over....

In jouw geval is het (net als bij mij overigens) gewenning...Het gaat hier over het fenomeen "over je slaap heen zijn". Dat je de hele tijd op het punt van inkakken staat, en ineens klaarwakker bent voor minimaal 12 uur
Dat heb ik dus iedere dag.

Moet me dwingen te gaan slapen.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_52549898
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 04:48 schreef Biogarde het volgende:

En toch ook mind over matter, want als je geen nut had om wakker te blijven zou het je dan ook lukken? Dat bedoelde ik met mijn pijnverhaal, als je niet anders kan dan is de geest nog altijd sterker dan het lichaam. Mits wilskracht natuurlijk, hoe vaak hoor je niet dat mensen "wachten" met sterven tot juist die ene persoon langs geweest is. Of juist wachten tot iedereen weg is...... Beetje lugubere wending, maar wel een voorbeeld dat de geest sterk is.
Only Human
pi_52549908
Daar heb je een punt, maar ik heb zon vermoeden dat dat niet op gaat hier. Hoe verklaar je dan dat die momenten op de meest onlogische tijdstippen plaatsvinden? Ik heb het regelmatig (minimaal 1x in de week) dat ik een dag doorhaal en dus ook over mijn slaap heen ben. Maar dit gebeurt zelden op een moment dat ik daadwerkelijk ergens wakker voor moet blijven omdat ik bijv. iets aan het volgen ben, of nog iets moet doen....
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 04:56:02 #13
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_52549910
Ach, ik weet het eigenlijk niet. Vaak heb ik geen enkele reden om wakker te blijven en blijf dan toch wakker. Zo erg wakker dat ik dus dingen ga doen in huis.
pi_52549926
Zal ook in veel gevallen met bioritme te maken hebben, dus regelmaat maar dat wordt lastig als je onregelmatige diensten draait. Beste is om altijd rond dezelfde tijd te gaan slapen, maar ja wie doet dat Zelfs de meest brave burger heeft moeite er op Maandag weer tijdig naast te staan
Only Human
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 07:19:29 #15
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_52550182
juist.. rotzooi opgeruimd.. nieuwe ronde, nieuwe kansen

[ Bericht 89% gewijzigd door teamlead op 21-08-2007 14:04:04 ]
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_52579115
Tegenwoordig slaap ik pas om 5/6 uur pas....alsof ik totaal geen slaap heb probeer ik me dan in slaap te krijgen... -_- te bedenken dat ik soon om half 8 standaard mag op staan...jeej

het ligt meer aan bioritme en wat gewenning.

[ Bericht 13% gewijzigd door koffiegast op 22-08-2007 01:02:13 ]
pi_52579368
Ik ga voor het adrenaline verhaal, en misschien niiet eens adrenaline maar vast ook nog een hoop andere hormonen. Bijv, wanneer ik tot 5 uur in de nacht werk, dan ben ik tijdens het werk actief bezig en voel ik me ook wel fit. En wanneer ik thuis kom, voel ik me nog steeds fit, ga ik staan koken enzo omdat ik honger heb. Maar op t moment dat ik op de bank ga zitten TV kijken, dan voel ik gewoon echt binnen een paar minuten al de energie uit m'n lichaam lopen. Dus ik denk dat t je lichaam is die anticipeerd op wat hij moet doen. En ik denk dat je lichaam op een gegeven moment beter wordt erin, en dat dus gewenning is.
btw las ergens record niet slapen 11 dagen....... ..... ...... ...... ziek -.-

edit: Btw, nu we het er toch over hebben. Ergens in m'n geheugen hoor ik zeggen dat wetenschappers nog niet precies weten waarom we nou eigenlijk slaap nodig hebben? Maar het is toch zo dat we die peptines in onze brain moeten aanvullen. Naast puur spieren rust geven. Eigenlijk is slaap wel iets vets, als je bedenkt dat het gewoon even een rust is van afvalstoffen eruit filteren op rustig tempotje, dingen aanvullen etc. Naja, ik ben nu behoorlijk moe van sporten, maar ik zal morgen is een beetje gaan wiki-e over dit onderwerp. Good night fok(e)'s

[ Bericht 28% gewijzigd door DaanAerts op 22-08-2007 01:15:07 ]
  woensdag 22 augustus 2007 @ 01:21:13 #18
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_52579554
Hm, is er mischien een geleerd kenner op het gebied van slapen in de zaal die weet hoe dit lichamelijk werkt?
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_52579594
Misschien werkt het net als bij ADHD, om nog voldoende stimulatie te krijgen om je hersenen aan de gang te houden en wakker te blijven ga je uit jezelf actief doen.
  Moderator donderdag 23 augustus 2007 @ 14:50:51 #20
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_52622404
Ik denk dat licht er ook mee te maken heeft, je interne ritme wordt op gezette tijden gelijk gezet onder invloed van hormonen en licht. Ik denk dat mensen die door hun slaap heen zijn vaak omdat ze niet kunnen slapen en dergelijke meer in het licht zitten. (ze gaan nog een boek lezen, hebben lang achter de tv gezeten etc.) Ik denk dat mensen tegenwoordig zowiezo (te) veel licht hebben en dat ze daardoor evolutionair aan het aanpassen zijn naar een langere activiteit.

na even googlen dit plaatje gevonden over je circadian ritme

vooral aan de linkerkant kun je zien hoe het werkt en welke factoren er zijn, eten licht en beweging zijn dus belangrijk. Je circadian ritme is niks anders als een osscilater (plaatje links voor het moleculare mechanisme) die af en toe optijd gezet moet worden. Ik denk als je hier teveel mee knooit door geen regelmaat te hebben je dit ritme dus ook verdraait.

[ Bericht 36% gewijzigd door Bosbeetle op 23-08-2007 14:59:07 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_52622711
Voor mij heel erg bekend. Meestal ben ik na een nachtje met amper slaap vaak al rond een uur of 9 in de avond doodmoe, ben ik rond 11 uur weer goed fit en trek ik het prima tot 3 uur in de nacht door.
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 00:33:15 #22
164095 koejoeloek
http://www.paulrand.nl
pi_52666812
Denk dat het komt omdat je lichaam gewend is om op een bepaalde tijd wakker te worden, en hoe dichter je bij dat punt komt hoe meer je lichaam actiever word, energie gaat aanmaken etcetera. interessante vraag
pi_52669591
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 00:33 schreef koejoeloek het volgende:
Denk dat het komt omdat je lichaam gewend is om op een bepaalde tijd wakker te worden, en hoe dichter je bij dat punt komt hoe meer je lichaam actiever word, energie gaat aanmaken etcetera. interessante vraag
Tuurlijk speelt dat ook mee. Maar laten we het even interessanter maken. Wat nou als ritme of gewenning geen factor is. Dat je net zoals mij je ritme kunt schakelen zoals je wilt? Dat het dus geen bepalende factor meer is. Wat dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')