quote:Op maandag 20 augustus 2007 18:40 schreef imported_sphinx het volgende:
gewoon haar vragen of je dat idee van haar op je demo mag zetten, duh![]()
Hoe groot acht je de kans dat mensen dat ding ook echt gaan kopen ? Tenminste ben je al enigzins bekend ofzo.quote:Op maandag 20 augustus 2007 18:47 schreef Gitarist het volgende:
Ja ok... dat begrijp ik. Maar er vanuit gaande dat het mag. Ik vind het niet meer dan logisch dat ze er iets voor krijgt (naar rato van de verkopen).
Hoe gaat dat in z'n werk?
Auteursrecht zit er standaard op en hoef je niet aan te vragen. Zij heeft de auteursrecht op wat zij heeft geschreven.quote:Op maandag 20 augustus 2007 18:46 schreef Dribbel_ het volgende:
Of je laat het copyright op dat stuk zetten dikke kans dat zij dat niet heeft gedaan
niet bepaald netjes maar hey
Ik acht dat kans klein dat we er ook maar één cent aan gaan verdienen (vandaar ook m'nquote:Op maandag 20 augustus 2007 18:49 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Hoe groot acht je de kans dat mensen dat ding ook echt gaan kopen ? Tenminste ben je al enigzins bekend ofzo.
Voordat het echt om een beetje geld gaat moet je toch al wat honderden platen hebben verkocht
En dat lijkt me niet zo snel het geval bij een eerste demo
Dat is een goede tip, ik ga daar eens informeren. Bedankt!quote:Op maandag 20 augustus 2007 20:49 schreef Svyatagor het volgende:
ik zou eens even informeren bij Buma Stemra hoe dit precies werkt. Je hebt nl verschillende categorieen die hier mee te maken hebben: de schrijver van het nummer, de uitvoerende, en de uitgever van de muziek. Ik heb hier geen ervaring mee, maar dit hoor ik van bevriende muzikanten. Het is wel slim om het voor het verschijnen van je demo alvast geregeld te hebben.
Anders kun je ook heel veel info vinden op de site van het Nationaal Popinstituut
Dus jij weet niet wat "gangbare" percentages zijn? Kijk, ik weet dat dat natuurlijk lastig is, want het is moeilijk vast te stellen wat (stom voorbeeld) iemand krijgt die een triangel-tingeltje bijdraagt t.o.v. iemand die de hele structuur van het nummer heeft bedacht... Maar toch...quote:Op maandag 20 augustus 2007 21:15 schreef Paramnesia het volgende:
Ow god, de rechterlijke mayham die muziek rechten heet. Normaal gesproken (zoals ik het doe) maak ik een persoonlijk contract met de artiest en regel daar de royaltie afspraken. Meestal in de trant van ik als producer krijg dit percentage, jullie zijn verantwoordelijk voor de rest.
Verder 100% Buma Stemra vragen als het serieuse vormen aanneemt. Maar ik zelf heb een juridisch adviseur die ik kan raadplegen voor gevallen over auteurs recht. Op dit moment een student en heel goedkoop. Als je echt heel serieus erin bent, zoek een neefje die rechten doet ofzo op dat vakgebied.
Maar ja... zoals ik hierboven schreef valt moeilijk te bepalen op hoeveel ze recht zou hebben... In principe hebben we het nummer aardig verbouwd, alleen is het akkoordenschema vrijwel onveranderd gebleven.quote:Op maandag 20 augustus 2007 22:23 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Auteursrecht zit er standaard op en hoef je niet aan te vragen. Zij heeft de auteursrecht op wat zij heeft geschreven.
De beste oplossing is gewoon even met haar overleggen en misschien een vergoeding regelen als er meer met het nummer wordt gedaan dan slechts als demo gebruiken.
Over de verdeeling moeten julie zelf uikomen, het meest gebruikelijke is gewoon ieder een gelijk deel. (maar ze moet er wel mee instemmen)quote:Op maandag 20 augustus 2007 22:28 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Maar ja... zoals ik hierboven schreef valt moeilijk te bepalen op hoeveel ze recht zou hebben... In principe hebben we het nummer aardig verbouwd, alleen is het akkoordenschema vrijwel onveranderd gebleven.
Daar komt trouwens nog iets bij (schiet me nu te binnen). Met haar huidige band speelt ze het nummer ook, al dan niet in een compleet andere vorm... Weliswaar met haar tekst (wij spelen een versie met onze eigen tekst en melodie)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |