abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52534691
Binnenkort gaan we met de band onze eerste demo opnemen. Op deze demo komen eigen nummers te staan.

Echter, de muziek (althans, alleen de akkoorden en de volgorde daarvan) van één nummer is geschreven door de zangeres van een voormalig bandje waarin ik speelde. De verdere toevoegingen (teksten, gitaarloopjes, drumritme, basloopjes) hebben we zelf bedacht.

Nu komt dus de vraag, krijgen we te maken met royalty-kwesties* (in hoeverre daar dan ook sprake van moge zijn ) en als dat het geval is, hoe kunnen we dat netjes oplossen met haar? (ter info, we hebben een goede verstandhouding met haar)

Alvast bedankt.

* De studio waar we gaan opnemen gaat de cd te koop aanbieden op hun website.
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_52535317
gewoon haar vragen of je dat idee van haar op je demo mag zetten, duh
  maandag 20 augustus 2007 @ 18:46:08 #3
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_52535465
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 18:40 schreef imported_sphinx het volgende:
gewoon haar vragen of je dat idee van haar op je demo mag zetten, duh
  maandag 20 augustus 2007 @ 18:46:34 #4
125915 Dribbel_
pi_52535477
Of je laat het copyright op dat stuk zetten dikke kans dat zij dat niet heeft gedaan
niet bepaald netjes maar hey
pi_52535498
Inderdaad, wat is het probleem van toestemming vragen als je toch al een goede verstandshouding hebt?
pi_52535521
Ja ok... dat begrijp ik. Maar er vanuit gaande dat het mag. Ik vind het niet meer dan logisch dat ze er iets voor krijgt (naar rato van de verkopen).

Hoe gaat dat in z'n werk?
  maandag 20 augustus 2007 @ 18:49:41 #7
125915 Dribbel_
pi_52535569
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 18:47 schreef Gitarist het volgende:
Ja ok... dat begrijp ik. Maar er vanuit gaande dat het mag. Ik vind het niet meer dan logisch dat ze er iets voor krijgt (naar rato van de verkopen).

Hoe gaat dat in z'n werk?
Hoe groot acht je de kans dat mensen dat ding ook echt gaan kopen ? Tenminste ben je al enigzins bekend ofzo.
Voordat het echt om een beetje geld gaat moet je toch al wat honderden platen hebben verkocht

En dat lijkt me niet zo snel het geval bij een eerste demo
  maandag 20 augustus 2007 @ 20:49:44 #8
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_52539579
ik zou eens even informeren bij Buma Stemra hoe dit precies werkt. Je hebt nl verschillende categorieen die hier mee te maken hebben: de schrijver van het nummer, de uitvoerende, en de uitgever van de muziek. Ik heb hier geen ervaring mee, maar dit hoor ik van bevriende muzikanten. Het is wel slim om het voor het verschijnen van je demo alvast geregeld te hebben.

Anders kun je ook heel veel info vinden op de site van het Nationaal Popinstituut
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  maandag 20 augustus 2007 @ 21:15:57 #9
181362 Paramnesia
f.k.a. Razzberry
pi_52540416
Ow god, de rechterlijke mayham die muziek rechten heet. Normaal gesproken (zoals ik het doe) maak ik een persoonlijk contract met de artiest en regel daar de royaltie afspraken. Meestal in de trant van ik als producer krijg dit percentage, jullie zijn verantwoordelijk voor de rest.

Verder 100% Buma Stemra vragen als het serieuse vormen aanneemt. Maar ik zelf heb een juridisch adviseur die ik kan raadplegen voor gevallen over auteurs recht. Op dit moment een student en heel goedkoop. Als je echt heel serieus erin bent, zoek een neefje die rechten doet ofzo op dat vakgebied.
Op al deze posts is de no-homo clausule van toepassing.
The beaver is still fucked up, but fucked up with a yellow-black kind of feeling to it.
Omcircel koosnaam naar keuze: Razzy, Razz, Para, Kaizer Soze, Pablo.
pi_52542804
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 18:46 schreef Dribbel_ het volgende:
Of je laat het copyright op dat stuk zetten dikke kans dat zij dat niet heeft gedaan
niet bepaald netjes maar hey
Auteursrecht zit er standaard op en hoef je niet aan te vragen. Zij heeft de auteursrecht op wat zij heeft geschreven.

De beste oplossing is gewoon even met haar overleggen en misschien een vergoeding regelen als er meer met het nummer wordt gedaan dan slechts als demo gebruiken.
pi_52542988
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 18:49 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Hoe groot acht je de kans dat mensen dat ding ook echt gaan kopen ? Tenminste ben je al enigzins bekend ofzo.
Voordat het echt om een beetje geld gaat moet je toch al wat honderden platen hebben verkocht

En dat lijkt me niet zo snel het geval bij een eerste demo
Ik acht dat kans klein dat we er ook maar één cent aan gaan verdienen (vandaar ook m'n in de OP), maar ik ben graag goed voorbereid en wil niet voor vervelende verrassingen komen te staan, mochten we er toch enig succes mee krijgen.
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 20:49 schreef Svyatagor het volgende:
ik zou eens even informeren bij Buma Stemra hoe dit precies werkt. Je hebt nl verschillende categorieen die hier mee te maken hebben: de schrijver van het nummer, de uitvoerende, en de uitgever van de muziek. Ik heb hier geen ervaring mee, maar dit hoor ik van bevriende muzikanten. Het is wel slim om het voor het verschijnen van je demo alvast geregeld te hebben.

Anders kun je ook heel veel info vinden op de site van het Nationaal Popinstituut
Dat is een goede tip, ik ga daar eens informeren. Bedankt!
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 21:15 schreef Paramnesia het volgende:
Ow god, de rechterlijke mayham die muziek rechten heet. Normaal gesproken (zoals ik het doe) maak ik een persoonlijk contract met de artiest en regel daar de royaltie afspraken. Meestal in de trant van ik als producer krijg dit percentage, jullie zijn verantwoordelijk voor de rest.

Verder 100% Buma Stemra vragen als het serieuse vormen aanneemt. Maar ik zelf heb een juridisch adviseur die ik kan raadplegen voor gevallen over auteurs recht. Op dit moment een student en heel goedkoop. Als je echt heel serieus erin bent, zoek een neefje die rechten doet ofzo op dat vakgebied.
Dus jij weet niet wat "gangbare" percentages zijn? Kijk, ik weet dat dat natuurlijk lastig is, want het is moeilijk vast te stellen wat (stom voorbeeld) iemand krijgt die een triangel-tingeltje bijdraagt t.o.v. iemand die de hele structuur van het nummer heeft bedacht... Maar toch...

Maar goed, bedankt voor de tips voor zover. Ik zal morgen eens op de sites van de Buma en het NPI kijken.
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 22:23 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Auteursrecht zit er standaard op en hoef je niet aan te vragen. Zij heeft de auteursrecht op wat zij heeft geschreven.

De beste oplossing is gewoon even met haar overleggen en misschien een vergoeding regelen als er meer met het nummer wordt gedaan dan slechts als demo gebruiken.
Maar ja... zoals ik hierboven schreef valt moeilijk te bepalen op hoeveel ze recht zou hebben... In principe hebben we het nummer aardig verbouwd, alleen is het akkoordenschema vrijwel onveranderd gebleven.

Daar komt trouwens nog iets bij (schiet me nu te binnen). Met haar huidige band speelt ze het nummer ook, al dan niet in een compleet andere vorm... Weliswaar met haar tekst (wij spelen een versie met onze eigen tekst en melodie)
pi_52543368
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 22:28 schreef Gitarist het volgende:

[..]

Maar ja... zoals ik hierboven schreef valt moeilijk te bepalen op hoeveel ze recht zou hebben... In principe hebben we het nummer aardig verbouwd, alleen is het akkoordenschema vrijwel onveranderd gebleven.

Daar komt trouwens nog iets bij (schiet me nu te binnen). Met haar huidige band speelt ze het nummer ook, al dan niet in een compleet andere vorm... Weliswaar met haar tekst (wij spelen een versie met onze eigen tekst en melodie)
Over de verdeeling moeten julie zelf uikomen, het meest gebruikelijke is gewoon ieder een gelijk deel. (maar ze moet er wel mee instemmen)

Om even een lullig voorbeeldje te geven van hoe het mis kan gaan: Bitter Sweet Symphony van The Verve. Het hele nummer is geschreven door de zanger van The Verve, alleen is er een sample gebruikt die op naam staat van Jagger/Richards (van de Rolling Stones). Omdat hier geen goede afspraken over zijn gemaakt moesten alle royalties overgemaakt worden aan Jagger en Richards.

Niet dat je hier meteen van uit moet gaan, maar als je het niet goed regelt dan kan zij alle royalties opeisen.
  maandag 20 augustus 2007 @ 22:42:50 #13
181362 Paramnesia
f.k.a. Razzberry
pi_52543525
Oke ik ben hiphop/R&B/pop producer dus of dit allemaal voor jou op toepassing is weet ik niet.

Ten eerste het maakt niet uit wat je gebruikt van haar, al is het maar een noot, of 2 zinnen die zei ooit geschreven heeft. Als ze geen toestemmig heeft verleent kan ze 100% claimen plus een boete en dat bij de rechter afdwingen.

In hiphop wordt vaak gebruikgemaakt van samples. Die clearen is een hel. Meestal doe ik het niet en hoop dat het niet opvalt. Als ik het wel zou doen dan kost mij dat minstens 40% en een vast bedrag. Zeker sinds ik 3 jaar een bedrijf/label omheen heb zijn het gieren geworden omdat er wat te halen valt.

Zij heeft effectief wss eigendom van dat nummer, iig zijn er ideeen van haar in het nummer verwerkt. Kortom klote voor je. Als je 20% eruit weet te slepen dat op papier zet en haar laat ondertekenen heb je een hell of a good deal. Realistisch kan zij zelfs tot 50% eisen, of eisen dat het nummer niet wordt uitgebracht.

Tot zo ver de theorie bij muziek-zaken. In realiteit, gewoon vrienden afspraak maken, 20-30%. Handdruk erop, en het eerlijk navolgen.

Voor vaste bedragen. Artiesten krijgen soms maar 7-15%, 15% het meeste. Ik regel het zo:
Ik als producer: 25-40%
Het label: (ik doe 0-5%, heb van artiesten van andere labels gehoord dat het tot 70% kan oplopen)
Artiest: 30-50%

Artiest krijgt pas geld als het voorschot van het label (wat ik dan geef dus) compleet is terugbetaalt.
Dat is het, als je nog vragen hebt beantwoord ik ze graag
Op al deze posts is de no-homo clausule van toepassing.
The beaver is still fucked up, but fucked up with a yellow-black kind of feeling to it.
Omcircel koosnaam naar keuze: Razzy, Razz, Para, Kaizer Soze, Pablo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')