abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 augustus 2007 @ 16:44:04 #1
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_52532285
Wat ik me al jaren afvraag:

Bij de bouw van het rijtje woningen waar ik woon, kwam Casema een beetje laat op het idee om kabels naar de woningen te trekken, de straat en stoep lag immers al dicht.

Ze hebben aan de zijkant van de straat een verdeelkastje neergezet en naar elke woning een kabel getrokken onder de funderingen door.

Ik woon in het tweede huis vanaf het verdeelkastje gezien en op mijn kabel na, lopen er 8 kabels naar de rest van de woningen in het rijtje.

Toen we het huis net kochten, kwam Casema opeens met een rekening van 600 gulden per woning, maar die is voor iedereen kwijtgescholden na veel klachten, omdat de kabel ongevraagd is aangelegd.

Ik internet via de telefoon (ADSL) en kijk TV via Digitenne, met Casema heb ik niks te maken.

Maar nu de vraag: stel, ik eis dat Casema de kabels verwijderen of dat ik de kabels anders zelf verwijder. (ze liggen onder mijn huis) Of ik eis grondhuur of een afkoopsom, sta ik dan in mijn recht?

Stel, ik knip de hele tros door van de rest van het rijtje, dan zit iedereen zonder TV en/of internet, ben ik dan verplicht om Casema binnen te laten? Of moeten ze zelf maar een andere oplossing verzinnen? (stoepen opengooien en kabels via de openbare weg naar de huizen trekken)

Ik woon in een koopwoning op eigen grond.

Ik wil geen geld vangen of ergens van profiteren, maar 't knaagt al een tijdje aan m'n hoofd.
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_52532649
hebben ze je van te voren geinformeerd?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_52532691
Wat is er bij de koop bepaald over kabels en leidingen?
pi_52532725
Ik denk niet dat je dat redelijkerwijs kan eisen aangezien jij geen overlast (meer) hebt van die kabels onder je huis. Verder is het volgens mij ook zo dat alles onder een bepaalde diepte niet meer bij de kavel hoort maar openbare grond is (dus van de gemeente).
Ik zou er niet te veel moeilijkheden over maken omdat je niet erg sterk staat (om niet te zeggen zwak, maar dat was je toch al niet van plan)
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 20 augustus 2007 @ 17:10:48 #5
13969 JAG
Judge Advocate General
pi_52533089
In de leveringsakte van de notaris staat met grote waarschijnlijkheid dat je verplicht bent dingen als kabels, waterleidingen en andere nutsvoorzieningen in of op de grond te gedogen, zonder daarvoor een vergoeding te kunnen eisen. Zo staat het nl. wel in mijn akte van levering.
There are 10 types of people in this world: those that understand binary and those that don't
  maandag 20 augustus 2007 @ 17:27:16 #6
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_52533583
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 17:10 schreef JAG het volgende:
In de leveringsakte van de notaris staat met grote waarschijnlijkheid dat je verplicht bent dingen als kabels, waterleidingen en andere nutsvoorzieningen in of op de grond te gedogen, zonder daarvoor een vergoeding te kunnen eisen. Zo staat het nl. wel in mijn akte van levering.
Klopt. Is geloof ik een vorm van erfdienstbaarheid ofzo. Kun je niks aan doen.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_52533737
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 16:58 schreef Deetch het volgende:
Verder is het volgens mij ook zo dat alles onder een bepaalde diepte niet meer bij de kavel hoort maar openbare grond is (dus van de gemeente).
Behalve natuurlijk als er bodemverontreiniging gevonden wordt, want dan is het weer van jou.

Volgens mij is ook de grond onder je woning van jou. Misschien niet tot in China toe en je mag er niet alles mee, maar da's vrij normaal in NL.
in a crowd you lose humanity
pi_52533799
En als je nou een zwembad wil plaatsen
pi_52533891
Om het verhaal even andersom te draaien, stel dat er in de grond van de buren de gasleiding zit, en je gaat verbouwen en de gasleiding moet verlegd worden. Dan zijn de buren verplicht om de NUTS in hun tuin te laten graven. Dit hebben wij meegemaakt, de buren wilden niet meewerken maar ze moesten uiteindelijk wel.
http://upcomingaward.nl/#_band-groovegarden
Stemt allen op Groove Garden!
pi_52534700
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 17:10 schreef JAG het volgende:
Dat dus.
pi_52535384
Wat een zeik topic zech.
Bij ons onder in de KRUIPRUIMTE waar je toch NOOIT komt liggen:

CAI
Dikke telefoonkabel waarvan een aftakking naar boven gaat.
Voedingskabel 4x50mm2

Je hebt ze toch nodig, voor hetzelfde zeggen je buren van "ik knip ze ook wel ff weg" dan zit je dus ook zonder stroom.
pi_52536316
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 18:42 schreef KristianT het volgende:
Wat een zeik topic zech.
Bij ons onder in de KRUIPRUIMTE waar je toch NOOIT komt liggen:

CAI
Dikke telefoonkabel waarvan een aftakking naar boven gaat.
Voedingskabel 4x50mm2

Je hebt ze toch nodig, voor hetzelfde zeggen je buren van "ik knip ze ook wel ff weg" dan zit je dus ook zonder stroom.
aangezien TS al aangeeft dat hij niet van plan is om uberhaupt ook maar IETS te ondernemen dat eventueel gezeik met zich mee zou kunnen brengen, kun je die opmerking ook wel achterwege laten.

Wel een interessante casus btw, alhoewel gaandeweg dit topic al duidelijk wordt dat er allemaal regeltjes (natuurlijk, dit is nederland) gelden waardoor belanghebbenden bij de kabels netjes achter beschermd worden. Verder vind ik dit echt zo'n typische zaak voor de vakantierechter, Meester Frank Visser
Aan de ene kant hebben we fatal_error, een mokkende, dialectsprekende soos en aan de andere kant de heren van Casema in pak Man, wat je daar al niet soms ziet zitten, en de problemen die sommigen met elkaar hebben...
pi_52539342
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 17:35 schreef admiraal_anaal het volgende:
Dan moet je een bouwvergunning aanvragen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_52547088
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 17:35 schreef admiraal_anaal het volgende:
Intrigerende vraag.
Een zwembad in de kruipruimte (anders dan grondwater) is misschien niet zo voor de hand liggend, maar er zijn genoeg gevallen bekend van mensen die achteraf hun huis gingen onderkelderen.
In zo'n geval ligt die nuts-rommel je lelijk in de weg.
Ik zit me nu af te vragen voor wie de kosten zijn als er kabels e.d. in de weg liggen. Nutsvoorzieningen als erfdienstbaarheid is één ding maar het minder bruikbaar maken van je eigen onroerend goed ten gunste van anderen vind ik minder logisch.
Daar komt bovendien nog eens bij dat zo ongeveer alle bedrijven die spullen in de grond hebben liggen nu geprivatiseerd en commercieel geworden zijn. Je wordt ook niet gedwongen om je huis en grond ter beschikking aan ahold of shell te stellen, niet waar
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 10:27:58 #15
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_52552744
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 16:44 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Wat ik me al jaren afvraag:
quote:
Ik internet via de telefoon (ADSL) en kijk TV via Digitenne, met Casema heb ik niks te maken.
Hier meld je nog dat je (blijkbaar) al jaren via Casema kijkt. Casema
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
pi_52552944
Bovendien, als je het huis weer eens wilt verkopen kan het vervelend zijn als er geen kabel ligt.
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 12:20:39 #17
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_52555902
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 17:27 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Klopt. Is geloof ik een vorm van erfdienstbaarheid ofzo. Kun je niks aan doen.
Bij nieuwbouw?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 12:44:37 #18
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_52556620
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 12:20 schreef sanger het volgende:

[..]

Bij nieuwbouw?
Ja, ook bij nieuwbouw. Je bent verplicht om je erf ter beschikking te stellen als er aan kabels gewerkt moet worden of als er kabels in moeten. Ik heb de afwatering van het dak van m'n buren door m'n kruipruimte lopen. En de stadsverwarming. Kun je niks aan doen.
Lees je koopcontract maar eens na, staat het allemaal in.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 12:57:46 #19
174847 WallOfStars
Open Source Intelligence
pi_52557044
denk niet dat jij andermans eigendommen mag vernielen. Casema is eigenaar van de kabel, denk niet dat je hun kunt verplichten die weg te halen.
Welcome Mr. President, How can we serve you,
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:09:54 #20
65960 sanger
pi_52557372
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 12:57 schreef WallOfStars het volgende:
denk niet dat jij andermans eigendommen mag vernielen. Casema is eigenaar van de kabel, denk niet dat je hun kunt verplichten die weg te halen.
Tuurlijk mag je andermans eigendommen niet vernielen, maar de vraag is of hun wel andermans eigendom mogen "vervuilen" met hun eigendom.
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:34:56 #21
74548 Jo0Lz
Lick the box!
pi_52558055
Dat is lullig, moet je bij het verkopen van je huis erbij zeggen:

"Je kunt geen kabel internet of tv krijgen, want ik heb casema genaait en ze moesten de kabel weghalen. "

Of:

"Je kunt geen kabel internet of tv krijgen, want ik heb de kabels doorgenknipt."
Yes we can! | I didn't fail, it's just postponed success.
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:47:10 #22
174847 WallOfStars
Open Source Intelligence
pi_52558478
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 13:09 schreef sanger het volgende:

[..]

Tuurlijk mag je andermans eigendommen niet vernielen, maar de vraag is of hun wel andermans eigendom mogen "vervuilen" met hun eigendom.
denk niet dat jij "vervuilen" hard gemaakt krijgt als er mensen zijn die gebruik maken van hun service, en jij in geen enkel opzicht schade aan ondervind.

Alleen mentaal heb je het er moeilijk mee dat iets onder jou huis doorloopt....waar jij geen last van hebt...
Welcome Mr. President, How can we serve you,
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:54:43 #23
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_52558771
Jij hebt verder geen sociaal leven of zo...

waar maak je je druk om
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:56:28 #24
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_52558829
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 13:47 schreef WallOfStars het volgende:
waar jij geen last van hebt...
Sterker nog, hij maakt(e) gebruik van dezelfde service.
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:00:08 #25
65960 sanger
pi_52558964
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 13:47 schreef WallOfStars het volgende:

[..]

denk niet dat jij "vervuilen" hard gemaakt krijgt als er mensen zijn die gebruik maken van hun service, en jij in geen enkel opzicht schade aan ondervind.

Alleen mentaal heb je het er moeilijk mee dat iets onder jou huis doorloopt....waar jij geen last van hebt...
Ik snap dat je er nooit last van zult hebben. Maar toch is het vreemd dat zij ongevraagd en zonder tegenprestatie gebruik kunnen (en schijnbaar mogen) maken van eigendommen van anderen.

Het staat trouwens ook bij ons in de koopakte van het huis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')