abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52505415
Dit topic beslaat het mooiste waddeneiland Terschelling en de met de veerboot daaraan verbonden stad Harlingen.
Eerst zullen het eiland en de stad besproken worden samen met een panoramafoto. Daarna volgen nog enkele willekeurige foto´s.

Panoramafoto genomen vanaf de veerboot Friesland. Van links naar recht: Groene Strand, het dorp West-Terschelling met vuurtoren de Brandaris en de jachthaven. Op de voorgrond het havenplein met loopbrug vanaf de boot, parkeerplaatsen en de ferry terminal van rederij Doeksen met bagagewagentjes.

TERSCHELLING "Skylge myn lantsje"
Terschelling heeft een kleine 5.000 inwoners. Het eiland is ongeveer 30 kilometer lang en 2 à 3 kilometer breed. De oostelijkse 10 kilometer is natuurgebied. Hier komen vogels graag en er zijn geen verharde wegen. Om het oostelijkse puntje van Terschelling te bereiken is vanaf het oostelijkse dorp Oosterend een zware wandeltocht van circa 2 uur nodig. Fietsen over het strand of over een hobbelpad kan ook, maar is nauwelijks sneller en net zo vermoeiend. Zittend Amelanderduin bereiken is in de zomer wel mogelijk wanneer er huifkartochten plaatsvinden in dat gebied.

Om op Terschelling te komen, moet men met de langste veerdienst binnen Nederland varen. De overtocht duurt 2 uur en de boten vertrekken vanuit de haven van de hieronder beschreven stad Harlingen. De belangrijkste bron van inkomsten zijn sinds halverwege van de vorige eeuw de toeristen die vooral in de zomer naar het eiland komen. Zij vertoeven graag op het strand. Vooral Midsland aan Zee is populair onder de badgasten. Er is plaats genoeg voor iedereen, omdat het strand daar wel 500 meter breed is. Maar Terschelling heeft meer te bieden dan alleen het strand: prachtige dorpen, schitterende natuur, leuke activiteiten, een bruisend uitgaansleven. Er is, vooral in het zomerseizoen, genoeg te doen.

Panoramafoto genomen vanaf het uitzichtspunt op de kop van de Waddenpromenade. Van links naar rechts: veerboot Friesland naar Terschelling, ferry terminal rederij Doeksen, doorgang naar de Noorderhaven, de binnenstad, doorgang naar de Zuiderhaven, poffertjeskraam en de vuurtoren. Daar rechts van is nog het station Harlingen Haven, waar verderop een foto van te zien zal zijn.

HARLINGEN "Harns myn stadsje"
Harlingen heeft ongeveer 15.000 inwoners en is daarmee, qua inwoneraantal, de vijfde stad van Friesland. Het is tevens de havenstad van Friesland. Hier vertrekken de boten naar Terschelling en Vlieland. Ook is er een strand aan de Waddenzee, waar met hoogwater goed te zwemmen is, echter staat het strand niet zelden met springtij geheel onder water. Harlingen is te bereiken per trein, bus, boot en auto. Alleen de tram en de metro ontbreken. Harlingen wordt ook wel ´het Amsterdam van het Noorden genoemd´. Niet alleen om de grachten(panden), maar ook de haven speelt hierin een rol. Harlingen heeft twee treinstations, Harlingen CS en Harlingen Haven. Hier vertrekken twee treinen per uur naar Leeuwarden. In de zomer is er zelfs in de weekeinden een internationale treinverbinding met Duitsland, aansluitend op de veerboot naar Terschelling.

Als het erg hoog water is, zoals begin dit jaar, dan gaan de sluizen dicht en komt de NOS met cameraploeg kijken hoe het ermee staat. Verder is Harlingen ook in beeld tijdens een elfstedentocht. In de winter is het stadje vrij rustig (behalve op de dag van de elfstedentocht), maar in de zomermaanden komen er veel toeristen.

De trein uit Leeuwarden binnenkomend op station Harlingen Haven. Links de vuurtoren, rechts masten van boten in de Nieuwe Willemshaven. Achter het witte hek links licht één van de mooiste wegen van Harlingen. Rijdend omhoog over rode klinkers bereikt men de haven en de binnenstad.

Het Centraal Station van Harlingen. Veel reizigers die naar de waddeneilanden willen, vragen zich tijdens binnenkomst op dit station af of zij er nu al uit moeten, de trein rijdt echter door naar Harlingen Haven, waar het slechts een paar minuten lopen is naar de veerboten.

Het zwembad van Harlingen.

De boot naar Terschelling.

De vuurtoren ´Brandaris´ van Terschelling.

Het duinweggetje naar Midsland aan Zee.

Het mooie brede strand van Terschelling met fijn wit zand.

Het strand ter hoogte van natuurgebeid de Boschplaat, waar het strand niet zo breed is.

Het meest oostelijke deel van Terschelling, waar Ameland te zien is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Socios op 19-08-2007 17:49:29 ]
pi_52505679
Mooi mang

Wanneer kunnen we een mooi stukje proza over Appelscha verwachten?
Hier schreef Hooidraad het volgende:
Justin spreekt altijd de waarheid.
pi_52509975
Leuk gedaan zat in Harlingen op school en ben vaak op Terschelling geweest.
Work hard, play harder!
Last.fm
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 12:04:33 #4
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_52645814
Kun je op terschelling eigenlijk ook een beetje goed skaten? Ik bedoel dus gewoon een tocht maken van 20 tot 30 km. Hoe is de kwaliteit van het astvalt bijvoorbeeld en ligt er op de fietspaden ook astvalt of betonplaten of zijn het allemaal schelpenpaadjes? Zijn de doorgaande wegen geschikt om te skaten of rijden daar te veel auto's? Meestal zijn dijken erg geschikt om over heen te skaten, zou dat hier ook leuk kunnen?

Woei, over een week voor het eerst in zo'n 20 jaar weer eens naar terschelling.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_52656138
Fietspaden door duinen en bos zijn meestal schelpenpaden. De doorgaande wegen zijn te druk om te skaten, op de weg tussen West aan Zee en Midsland aan Zee na. Overal zijn aparte fietspaden. Als je 20 kilometer wil skaten, kun je het beste over de waddendijk gaan van West - Terschelling naar Oosterend, dat is gewoon een verhard, vrij rustig fietspad. Veel plezier op het eiland!
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 19:12:16 #6
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_52657627
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 18:08 schreef Socios het volgende:
Fietspaden door duinen en bos zijn meestal schelpenpaden. De doorgaande wegen zijn te druk om te skaten, op de weg tussen West aan Zee en Midsland aan Zee na. Overal zijn aparte fietspaden. Als je 20 kilometer wil skaten, kun je het beste over de waddendijk gaan van West - Terschelling naar Oosterend, dat is gewoon een verhard, vrij rustig fietspad. Veel plezier op het eiland!
Hej dankje, zou je ook ergens een rondje kunnen rijden of zal het heen en terug worden?
pi_52657792
Je zou via de Hoofdweg (De doorgaande weg tussen Oosterend en West - Terschelling) terug kunnen, dat is grotendeels ook een verhard fietspad. Echter wel veel drukker.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 19:21:43 #8
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_52657911
Ik ben vrij wendbaar
pi_52658031
Dan komt het helemaal goed.
pi_52733564
Hoe zit het eigenlijk met de Schellinger dialecten? Naar wat ik verneem worden ze niet veel meer gesproken.

Ik doe veel onderzoek naar dialecten en maak op basis van wat ik vind wiki's aan over dialecten. Onlangs heb ik http://nl.wikipedia.org/wiki/Aasters gemaakt over een van de dialecten van het eiland. Ik heb me daarbij natuurlijk van allerlei schriftelijke bronnen bediend, maar mochten er een paar verdwaalde sprekers ervan op fok zitten, kunnen die er dan mss er eens naar kijken en zeggen, of er mss toch fouten op staan?

Verder... tja, ik ben zelf van Tesselse origine. Prima eiland hoor, Schylge, maar toch anders dan het Gouwe Boltje natuurlijk
Groen Zwart Texels in 't Hart
pi_52738091
Misschien een hele domme vraag,maar heb je wel industrie op Terschelling?
Op moeten ze elke ochtend naar het werk met de veerboot?
Life is Music
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 08:11:45 #12
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_52745015
Volgens mij leeft het merendeel van de bevolking daar van toerisme
pi_52753658
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 21:21 schreef Fredo55 het volgende:
Misschien een hele domme vraag,maar heb je wel industrie op Terschelling?
Op moeten ze elke ochtend naar het werk met de veerboot?
Er is wel wat Industrie op Terschelling met een aantal kleinere bedrijven, maar het grootste deel leeft inderdaad van het toerisme. Verder hebben de zakenlui die op Terschelling wonen en aan de wal werken meestal een adresje op de wal waar ze overnachten om in de weekenden weer terug te keren naar het eiland. Dit geldt ook voor scholieren die HAVO of VWO willen volgen.
pi_53408806
Even nog wat fotootjes genomen in Harlingen.

Foto vanaf de Singelbrug. Park links, woonboot rechts.

Foto van de Rode Leeuwsbrug.

De Noorderhaven met rondvaartboot.

De Zoutsloot met auto´s langs de gracht.

De file op de ´ring´.

Het veer zojuist vertrokken naar de overkant.

De trein te Harlingen Haven zojuist aangekomen uit de richting Leeuwarden en Harlingen Centraal Station.

De vuurtoren.

Het strand met strandpaviljoen, momenteel eb.

Zicht op de Bolswardervaart.
pi_53410257
Wat pittoresk allemaal weer
Hier schreef Hooidraad het volgende:
Justin spreekt altijd de waarheid.
pi_53410276
Jawel.
  woensdag 26 september 2007 @ 00:08:10 #17
191163 J-heronimus
Ulpia Noviomagus Batavorum
pi_53476438
Terschelling

Ik ben er deze zomervakantie voor het eerst geweest, en ik heb er echt een toptijd gehad. En dan heb ik het niet alleen over het bier en het feesten, maar ook de natuur en het landschap.

Vraag me wel af hoe het in de winter is, is het dan niet oersaai voor de jongeren daar op het eiland ?
pi_53535834
In de winter is het inderdaad veel rustiger op het eiland. Weinig vertier voor de jeugd, maar veel inwoners koesteren de tijd buiten het seizoen.
pi_53666815
Ik zit er liever in de winter dan in de zomer!

Dan heb je tenminste niet van die stoere biertoeristen.
pi_53668874

In het café zeker met zware shag. __!!11einseins
pi_54288041
Na Harlingen verdient Terschelling ook wat extra fotootjes.

Midsland aan Zee.

De Noordzee

Zicht op de baai van Terschelling.

Gaan er nog mensen komend weekend naar de Berenloop ( __!!11) ?
  vrijdag 2 november 2007 @ 17:04:12 #22
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_54320094
FOK! Stok door NL-spel deel 68 *O* Terschelling *O*

Als Ts hem hier niet plaats doe ik het wel

Nog iemand naar Terschelling binnenkort?
pi_54321868
Lol! Bovenstaande foto´s heb ik inderdaad genomen op dezelfde dag als het verplaatsen van de FOK!stok.

Komend weekend is een druk weekend op Terschelling, dus wie weet... Anders ga je zelf even? Leuk eiland hoor.
pi_54324018
Ik kom er ieder weekend
pi_54333464
Verplaats de stok dan even op het eiland zelf naar een andere plaats zonder dat ´ie Terschelling verlaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')