quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 19:54 schreef avonne het volgende:[..]
Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens.
Ik ga zelf ook vaak mee in "algemene discussies".
Je bent het er mee eens, maar komt vervolgens wel met argumenten waarom het geen goed idee is?
![]()
Het was geen verwijt omdat jij ook voornamelijk in de cos zit hoor
Ik heb de wijsheid ook niet in pacht ik probeer ook alleen maar een beetje mee te denken.
quote:
Het probleem is echter dat er na 11 maanden belevenissen en verwikkelingen, er zoveel topics zijn dat de juiste niet meer terug te vinden is.
Interessante topics blijven meestal wel een beetje aan de oppervlakte drijven.
Topics met oude onderwerpen die zakken meestal vanzelf maar die zijn meestal toch niet zo heel relevant meer.
En een kick kan wonderen doen als dit wel het geval is.
quote:
Bij BB was het behoorlijk overzichtelijk welke topics er waren, maar nu niet meer. Daardoor is de bereidheid om in andere topics te posten veel kleiner. En de respons op je post ook minder, of (ontmoedigend) negatief.
In mijn herinnering waren de topics bij BB helemaal niet zo heel overzichtelijk, maar had het juist meer een soort clusterbom-effect, sommige waren raak, wat niet de moeite was zakte weg.
Misschien kan de bereidheid om in andere topics te posten ook een beetje gestuurd worden, dus dat je als mod ziet dan een discussie pagina('s) doorgaat er bv een topic over opent en als er in de cos over doorgegaan word je ze naar dat topic verwijst.
Jij zegt ook dat negatieve reacties in een topic ontmoedigend kunnen werken, misschien is dat soms het geval, maar negatieve reacties moeten toch ook kunnen (mits het niet te grof of te persoonlijk wordt)?
We hoeven het niet allemaal met elkaar eens te zijn en als je je echt meteen door negatieve reacties laat ontmoedigen is er denk ik toch iets mis met je postinterpretatie en incasseringsvermogen (neem niet alles zo serieus en trek je niet alles persoonlijk aan, het is maar internet).
quote:
"Bewoners-topics" zijn wat dat betreft tamelijk ondergewaardeerd.
Ik kijk ook niet veel in bewonerstopics ik vind dat meestal te algemene info en niet zo interessant, zou wel graag meer topics zien over de gebeurtenissen in het huis.
Bij vooral de eerdere BB's kon je vaak in een oogopslag aan de bovenste TT's al zien of er nog wat gebeurd was die dag en zelfs wat dat dan eventueel was. Bij BB gebeurde er eigenlijk vrij weinig vergeleken bij DGK en toch zijn er nu, buiten de COS om, relatief minder (goedlopende) topics.
Dat stimuleert volgens mij ook dat iedereen de COS induikt (daar is de alle info te vinden en newbies denken dan dat dit zo hoort en zie je amper buiten de COS komen), die dan vaak gewoon te snel gaat, vooral als er iets heftigs op te zien is.
quote:
Om in de COS te verwijzen naar een ander topic voor een dergelijke beschouwende discussie is erg lastig.
het verwijzen op zich lijkt me niet zo heel lastig
![]()
quote:
Het is de keuze tussen een oud topic opdiepen (omdat daar relevante meningen en informatie staat) of een nieuw topic openen (waar niet iedereen zin heeft voor de tigste keer het zelfde te schrijven en dus niet meedoet).
Als je sneller gaat verwijzen, dan ben je misschien voor dat mensen zich (moeten) gaan herhalen.
Dat mensen niet graag in andere topic posten en je zo dus weinig respons in topics krijgt komt volgens mij juist omdat bijna alles in de cos besproken wordt, maar als er daar veel mensen posten dan word dat topic al gauw te klein, het gaat te hard, is niet bij te houden, en teveel mensen in een beperkte ruimte geeft meestal al snel heibel.
Ik vind dat zo een topicreeks dan zijn waarde verliest.
quote:
Er zal een grotere bereidheid moeten zijn inderdaad om in andere topics te discussieren over een afgebakend onderwerp. Maar het grote aantal topics maakt dat erg lastig.
Misschien valt dat dus een beetje te sturen, maar misschien ben ik hier ook wel wat te optimistisch in
![]()
Maar als er veel klachten op elkaar komen en het dreigt een beetje uit de hand te lopen, dan valt er wellicht iets anders te proberen.
Ik zie niet zo dat het (grote) aantal topics een groot probleem vormt, ik zocht een tijdje in het BB3 forum naar een topic over betaalde streams en ik vond er in de gauwigheid ik dacht wel een stuk of 10, daar werd niet zo moelijk over gedaan toen.
Overlapping is nooit handig, maar toen was het volgens mij vaak zo dat als een topic dan goed begon te lopen er altijd wel even iemand melde dat er al zo een zelfde soort topic was, modjes keken dan vaak in welke er dan het best doorgegaan kon worden, en je zou eventueel ook ook nog kunnen mergen.
quote:
Edit:
We hebben een tijdje geprobeerd het aantal topics sterk te beperken om versnippering tegen te gaan. 5 topics per dag over King Jaap waren natuurlijk het meest opvallend fenomeen.
Het lijkt echter alleen maar er toe geleid te hebben dat het leek alsof buiten de COS posten ongewenst was.
Dat was niet de bedoeling. De bedoeling was oudere topics levend te houden, omdat daar al veel info in staat.
Echt overlappende topics zijn niet handig nee
![]()
Maar buiten dat zie ik het nut niet zo om het aantal topics te beperken? Ik vind die regulatie een beetje doorslaan. Je zou voor de gein eens moeten kijken in de oude BB fora, daar zat volgens mij heel veel versnippering in de topics, voor elke scheet werd een topic geopend (terwijl er in vergelijking toch eigenlijk maar weinig gebeurde), er waren heel veel 'topic open hoeren' maar er was toen veel minder gezeik.
Nou snap ik wel dat je dat niet met nu kan vergelijken, de wereld veranderd
![]()
maar het kan geen kwaad om lering proberen te trekken uit het verleden en dus dingen die goed liepen te continueren.
Nu heb je alleen nog tong die topics opent volgens het 'clusterbom concept' (niet altijd gewaardeerd door de mods hier) maar je ziet dat sommige topics van hem toch aanslaan.
Volgens mij werkt het dus omgekeerd van wat jij zegt en werkt juist het sluiten van al die (jaap) topics juist tot een gevoel dat buiten de COS posten en topics openen niet zo gewaardeerd worden.
Ik mis nu een beetje topics over onderwerpen die zelfs uit kunnen groeien tot een reeks (wat je bij BB wel zag), volgens mij komt dit juist omdat alles in de cos besproken wordt, ik persoonlijk vind dat wel jammer ik volg de cos nog nauwelijks en teruglezen deed ik al bijna nooit en zo mis je dus veel.
En meer topics zouden de COS die ik al vaak veel te snel vind gaan (zeker voor discussie) misschien kunnen onlasten.