abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 19 augustus 2007 @ 03:19:12 #51
6941 APK
Factual, I think.
pi_52493260
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 03:01 schreef Disana het volgende:

Vandaar mijn idee dat wat meer mod-aanwezigheid ook al zou kunnen helpen.
Mods kunnen niets doen tegen een overheersende gedachte in de COS.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  † In Memoriam † zondag 19 augustus 2007 @ 03:20:44 #52
137949 Disana
pi_52493280
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 03:19 schreef APK het volgende:

[..]

Mods kunnen niets doen tegen een overheersende gedachte in de COS.
Je zou niet alleen zijn. Als ik het idee krijg dat er aan het OKO gedoe wordt gewerkt alleen al door aanwezig te zijn, zou ik waarschijnlijk ook weer gaan posten. Ik denk niet dat ik de enige ben.
pi_52493402
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 03:01 schreef Disana het volgende:

[..]

Ik antwoord alleen op dit stukje waarin je op mij reageert.

Anderen, met name APK en Kleinzusje, hebben al aardig verwoord wat ik ook zo ongeveer ervaar.

Ik heb het als voorheen fervent COSser nog heel lang volgehouden, precies met het doel dat je beschrijft. Maar we zijn vrij lang behoorlijk modloos geweest, en dat heeft iets veranderd: degenen die met elkaar 'vastgebakken' zitten in de COS hebben er nog meer hun stempel op gedrukt. Daar is niet meer tegenin te posten, in je eentje breek je dat niet meer open.

Vandaar mijn idee dat wat meer mod-aanwezigheid ook al zou kunnen helpen.
Even op de eerste regel ....Ik had hier nog niet gereageerd.

ten tweede zou het aanwezig zijn in COS door mods belangrijk kunnen zijn, maar het loopt allemaal zo akelig snel en de mods zijn geen 24/7 aanwezig. Het is misschien wel een idee om af en toe even een korte zin te posten als mod, (laten weten dat je er bent) maar je volledig te wijden aan een topic terwijl er echt meerdere zijn is wel heel moeilijk. Ik stond gisteren ook paf van het feit hoe snel alles gaat. Vooral als hulpmod kun je niet zomaar even een post wissen zonder dat je de vaste mods laat weten wat je gewist hebt. tegen de tijd dat ik een post had gewist en gemeld stonden er alweer een stuk of vijf reacties op die posts. Wanneer dat eens niet werd gedaan...zou dat heel veel werk schelen zodat je af en toe ook nog even de tijd hebt om mee te krijgen waar het precies over gaat zodat je mee kunt posten om samen de user weer rustig te maken die boos is..of zit te trollen of te baggeren.

Ik spreek nu voor mijzelf. Ik moest gisteren soms gewoon grinniken en zou willen dat ik er een tijdelijk slotje op zou kunnen zetten zonder dat ondertussen half feedback vol zou worden gepost met klachten over het tijdelijk sluiten. Ik lachte jullie allemaal niet uit ofzo hoor

Ik stond gewoon paf hoe een topic zo snel kon ontsporen en het bijna onmogelijk was (door al dat gequote) om de boel weer op de rails te krijgen. Uiteraard zal het niet elke dag zo gaan Toch?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  † In Memoriam † zondag 19 augustus 2007 @ 03:41:09 #54
137949 Disana
pi_52493487
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 03:31 schreef paddy het volgende:

[..]

Even op de eerste regel ....Ik had hier nog niet gereageerd.

ten tweede zou het aanwezig zijn in COS door mods belangrijk kunnen zijn, maar het loopt allemaal zo akelig snel en de mods zijn geen 24/7 aanwezig. Het is misschien wel een idee om af en toe even een korte zin te posten als mod, (laten weten dat je er bent) maar je volledig te wijden aan een topic terwijl er echt meerdere zijn is wel heel moeilijk. Ik stond gisteren ook paf van het feit hoe snel alles gaat. Vooral als hulpmod kun je niet zomaar even een post wissen zonder dat je de vaste mods laat weten wat je gewist hebt. tegen de tijd dat ik een post had gewist en gemeld stonden er alweer een stuk of vijf reacties op die posts. Wanneer dat eens niet werd gedaan...zou dat heel veel werk schelen zodat je af en toe ook nog even de tijd hebt om mee te krijgen waar het precies over gaat zodat je mee kunt posten om samen de user weer rustig te maken die boos is..of zit te trollen of te baggeren.

Ik spreek nu voor mijzelf. Ik moest gisteren soms gewoon grinniken en zou willen dat ik er een tijdelijk slotje op zou kunnen zetten zonder dat ondertussen half feedback vol zou worden gepost met klachten over het tijdelijk sluiten. Ik lachte jullie allemaal niet uit ofzo hoor

Ik stond gewoon paf hoe een topic zo snel kon ontsporen en het bijna onmogelijk was (door al dat gequote) om de boel weer op de rails te krijgen. Uiteraard zal het niet elke dag zo gaan Toch?
Gelukkig zie je niet hoe ik hier nu zit te lachen Ja, de SC gaat wel vaker zo snel, en meestal is dat een teken dat de SC supergezond is. Ik begrijp de bezwaren best, voor een mod is het niet om bij te houden. Ben blij dat je er zelf ook om kon lachen

Maar jij gaat uit van ingrijpen, hetgeen bij de stand van zaken niet eens zozeer aan de orde is. Ik denk meer aan een pakketje wijkagenten die alleen maar wat rondlopen en een praatje maken
pi_52493739
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 03:41 schreef Disana het volgende:

[..]

Gelukkig zie je niet hoe ik hier nu zit te lachen Ja, de SC gaat wel vaker zo snel, en meestal is dat een teken dat de SC supergezond is. Ik begrijp de bezwaren best, voor een mod is het niet om bij te houden. Ben blij dat je er zelf ook om kon lachen
Tuurlijk kon ik er wel om grinniken
quote:
Maar jij gaat uit van ingrijpen, hetgeen bij de stand van zaken niet eens zozeer aan de orde is. Ik denk meer aan een pakketje wijkagenten die alleen maar wat rondlopen en een praatje maken
Ja heey, kom van de FP en van NWS hè
Daarbij ben ik van mening dat ..ook al is niemand meer met die post bezig....(die ik dus weggehaald heb) en er dan toch een paar binnenkomen en weer op die post reageren, de vlam zoweer in de pan is en de discussie over die post opnieuw kan beginnen. Tenminste die ervaring heb ik en zag ik gisteren ook in COS. Gelukkig greep Avonne toen in. Ik was namelijk ondertussen alweer op een andere plek
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_52493763
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 03:15 schreef Ian_Nick het volgende:
Maak APK eensch modje voor een week.

Gewoon als testje.
Ik mis een paar knopjes
  zondag 19 augustus 2007 @ 09:55:13 #57
16305 Jappie
parttime reverend
pi_52494854
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 20:39 schreef APK het volgende:

Bovendien heb ik een bepaalde stijl van posten die momenteel niet geaccepteerd en begrepen wordt omdat die fucking Huub-kudde de macht heeft overgenomen.

Geen zin om genuanceerd te zijn.
Ik was blij dat je eindelijk een keer opgetieft was......

...maar dit soort dingen kun je tegenwoordig niet meer begrepen posten....dat dus.
pi_52495930
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 09:55 schreef Jappie het volgende:

[..]

Ik was blij dat je eindelijk een keer opgetieft was......

...maar dit soort dingen kun je tegenwoordig niet meer begrepen posten....dat dus.
Met andere woorden klopt het dat users gewoon genegeerd worden en er zo wordt gepost dat er nog net niet staat. "Rot eens op jullie. We willen ons eigen topic" ? Ik heb enkele posts voorbij zien komen die me toch die indruk gaven.
pi_52496156
Paddy, het heeft te maken met inzicht, humor en discussie. Als bv. APK of Peter iets posten hebben zij duidelijk een eigen stijl. Peter observeert en post vaak hele kleine details, of laat een tegengeluid horen. APK kan grof zijn op een heerlijke manier met een PI boven zn posting. Wat Jappie schreef hierboven.
En zo zijn er nog velen. Nieuw of niet nieuw, het heeft te maken met integraaaasie.

Mijn stijl is mmmmmmmmmmm een beetje vreemd.
Ik probeer vaak mensen die ik leuk vind na te apen maar haat de woorden neuh, heul en veul
In iedergeval geniet ik van humor en van "FOK!" woorden, zoals al lang gebruikt. COShoer is bv voor mij een groot compliment Maar als ik dat nu post, krijg ik 20 reacties terug......... over het woordje hoer.
Verder ga ik op een later tijdstip eens teruglezen, voor ik dingen zeg die al gezegd zijn.

kusje van een lieve ( vandaag dat is) Amandafan

edit: Maar Gert mag trouwens wel wegblijven hoor paddy

[ Bericht 9% gewijzigd door kleinzusje op 19-08-2007 12:09:50 (neppatient) ]
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)
  Moderator zondag 19 augustus 2007 @ 11:54:32 #60
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_52496175
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 11:38 schreef paddy het volgende:

[..]

Met andere woorden klopt het dat users gewoon genegeerd worden en er zo wordt gepost dat er nog net niet staat. "Rot eens op jullie. We willen ons eigen topic" ? Ik heb enkele posts voorbij zien komen die me toch die indruk gaven.
Kliekjesvorming bestaat al zo lang als de COS inderdaad.
Wat de afgelopen maanden m.i. goed werkte, was de "dag- en nachtscheiding".
Vanaf een uur of 11 's avonds druppelde er een ander type users de COS binnen, en ontstonden er vaak interessante, onderbouwde discussies. Althans naar mijn smaak, ik kan me voorstellen dat users die de "overdag-COS" helemaal geweldig vinden, het al snel pretentieus gezeik vinden wat er 's nacht gepost wordt.

Los van dit alles: de opmerking van Jappert dat hij "blij is dat APK opgetieft Is", kan als lomp bestempeld worden, maar hij draait er tenminste niet omheen. Je kunt wel merken dat hij onlangs weer een jaartje ouder is geworden: Jap gaat steeds rechter op zijn doel af.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_52496224
Maar dan slaap ik Gert
Hup je nest in jij , Fokgeile neppatient
  Moderator zondag 19 augustus 2007 @ 12:03:17 #62
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_52496318
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 11:56 schreef kleinzusje het volgende:
Maar dan slaap ik Gert
Hup je nest in jij , Fokgeile neppatient
En dat is 23.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
  zondag 19 augustus 2007 @ 12:22:30 #63
60586 Veulen
Vlinder zonnestraal met vrij
pi_52496611
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 11:38 schreef paddy het volgende:
Dat ja, en dat is heel storend voor de mensen die hier als zo lang posten. Soms al een maand of 11. Die voelen zich dan ook op de achtergrond geschoven. Want het zijn niet die mensen die die indruk wekken.
I put the sexy in dyslexia
Voor paardrijles aan huis
  † In Memoriam † zondag 19 augustus 2007 @ 12:43:58 #64
128220 Peter6000
pi_52497054
Ik denk dat Paddy hoofdmoderator moet worden.

Ik heb er lang over nagedacht, maar de kern is Paddy.

Onbevangen en scherp.

Ik zie het nu heel helder.

zondag 19 augustus 2007 @ 12:47:48 #65
60586 Veulen
Vlinder zonnestraal met vrij
pi_52497124
Paddy zal zich vereerd voelen
I put the sexy in dyslexia
Voor paardrijles aan huis
  † In Memoriam † zondag 19 augustus 2007 @ 12:52:04 #66
128220 Peter6000
pi_52497220
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 12:47 schreef Veulen het volgende:
Paddy zal zich vereerd voelen
Die vrolijke wekker die er net stond niet.
Die voelt zich aan de kant geschoven door een lading josties.
pi_52497311
Mag ik mijn ervaring eens neerzetten?

Ik ben DGK fan en heb het programma vanaf het begin gevolgd. En dan bedoel ik fan van het gehele fenomeen; het concept, de organisatie van de uitvoering, wat er gebeurt in de villa, hoe er tv van wordt gemaakt, hoe de fora meedoen, de media, alles wat ermee te maken heeft. De streams volg ik vanaf begin dit jaar. Ook de subfora (m.n. COS) van DGK op FOK en VOL (en heel af en toe mamjo ) volg ik sinds begin dit jaar. De meningen over een nieuwe bewoner, de meningen over die bewoner 2 maanden verder, enz. enz.

Sinds een week ben ik uit de lurkmodus gestapt en heb me bij FOK geregistreerd om te kunnen COSsen. Ik vind de COS lekker om te volgen tijdens het streamen. Het geeft me een beetje hetzelfde gevoel als je met een stel maten voetbal zit te kijken en ondertussen commentaar geeft. Soms direct en kort en krachtig. Af en toe een zijspoortje op.

In de lurkfase heb ik gezien hoe de spanning op de fora parallel opliep met de spannig in de kooi. Met als climax de 6-2 gebeurtenis. Zoals er 2 kampen in het huis waren, waren er 2 kampen op de fora. Er was een periode dat als er iemand een verkeerde opmerking over Huub of Lieke maakte, diegene een half forum over hem heen kreeg. En dan hoefde diegene niet eens een tegenstander van Huub te zijn, maar gewoon objectief kritisch te postten. Dit heeft voor een hoop mensen de COS verpest denk ik. Niet meer het idee hebben dat je vrij je mening kan geven.

Ik heb ook gemerkt dat als je COSt, je langzaam aan voorkeuren voor mede-users gaat krijgen op het gebied van bijvoorbeeld schrijfstijl en mening. Dat is heel menselijk. Ik denk dat het onderscheid maken (discrimineren) iets is wat mensen altijd doen om de wereld waarin je leeft, te categoriseren en begrijpelijk te maken. Voorkeuren voorkom je niet. Iedereen is gelijk maar niet hetzelfde. En de enige manier om iets te duiden is door het te vergelijken met reeds geduidde dingen zodat je het kan plaatsen tussen je reeds opgedane ervaringen. En zo ontstaan de 'kliekjes', min of meer gelijkgestemden vinden elkaar en verdedigen en bewaken hun gezamenlijke mening tegenover andere meningen. Dit voorkom je niet, zit in de aard van de mens.

Op de COS is de climax geweest, met de uitbarsting van o.a. Kleinzusje. Dit was mijn eerste COS-avond als geregistreerd FOK-user. Hoewel Kleinzusje grof uit de hoek kwam, kon ik het in de gehele context wel plaatsen en ik moet eerlijk toegeven dat ik volslagen dubbel heb gelegen in die COS. Dit 'incident' is de uitbarsting van lang bewaarde onderhuidse gevoelens geweest. Maar het gaat niet om dit specifiek incident, want alles had de aanleiding geweest kunnen zijn voor de discussie die er nu is. Deze discussie is in mijn ogen een soort herdefinitie van de COS na een periode waarin dingen wat uit de hand zijn gelopen. Net als in de kooi worden regels opnieuw onder de loep genomen om te kijken hoe we weer bij elkaar kunnen komen.

De COS zal altijd een mengelmoes van meningen, on- en offtopic posts, enz. blijven. Misschien als er behoefte is aan meer overzicht dat het invoeren van kleuren of een symbooltje kan helpen om posts te markeren of te groeperen.

En misschien moet er niets gebeuren aan het forum zelf, maar moet er meer gekeken worden naar wat er gepost wordt ipv wie het post, met in je achterhoofd de wetenschap dat iedereen gelijk is, maar niemand hetzelfde.

Sorry voor de lap tekst, maar dan ben ik er in 1x vanaf
pi_52497787
quote:
De COS zal altijd een mengelmoes van meningen, on- en offtopic posts, enz. blijven. Misschien als er behoefte is aan meer overzicht dat het invoeren van kleuren of een symbooltje kan helpen om posts te markeren of te groeperen.

En misschien moet er niets gebeuren aan het forum zelf, maar moet er meer gekeken worden naar wat er gepost wordt ipv wie het post, met in je achterhoofd de wetenschap dat iedereen gelijk is, maar niemand hetzelfde.

Sorry voor de lap tekst, maar dan ben ik er in 1x vanaf
Ik snap de rest van je tekst wel hoor, wil alleen hier even op ingaan.

Meningen en kampen? Prima.
In het echte DGK is het de bedoeling mensen eruit te werken.

In deze virtuele DGK is het de bedoeling zoveel mogelijk users te trekken naar FOK! Wanneer er een paar users zijn die willen dat andere users oprotten? Is het dus de opdracht voor de mods om te zorgen dat ook andere users met andere meningen zich wel welkom voelen.

En het is dus niet de bedoeling ze het virtuele DGK uit te trossen...d.m.v wat dan ook.

Een meningsverschil mag dan ook en kan alleen maar leuk om te lezen zijn hoever je kunt gaan, maar wanneer een groot aantal users er maar niet meer posten omdat een kleine groep een bepaald topic voor zichzelf willen? Dan is dat niet in het belang van FOK! en de rest van de users.

Kliekjesvormen voorkom je niet. Ben ik met je eens, maar wanneer je echt een topic alleen voor jezelf wil hebben met één bepaalde mening? Zal ook de interesse van dat groepje niet meer standhouden. Dat zal misschien zo'n 50 topics standhouden, maar dan is het wel weer eens tijd voor een beetje actie en ga je die actie weer ergens anders zoeken. Het is dus (mijn mening) veel leuker om een klein beetje elkaar tegemoet te komen en lekker tegen elkaar los te gaan over DGK en te zorgen dat iedereen er ook over DGK blijft posten.

De gebroken poot van de kat van je buren is voor SC (als je begrijpt wat ik bedoel)

Meerdere kampen maakt een topic juist aantrekkelijker, maar het moe ook aantrekkelijk blijven voor alle kampen. Elke dag spinazie is ook zo wat. Elke dag het helemaal met elkaar eens zijn is net zo saai.

Ook voor de lurkers.

En lange posts schrik ik niet van terug. En vond dat je er best een paar punten bij had zitten, maar het is toch de bedoeling het samen leuk te hebben.

Op één klein groepje blijft DGK niet teren neem ik aan.
pi_52498222
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 13:16 schreef paddy het volgende:

[..]
Precies. Die verschillende 'kampen' maken het dynamisch en leuk, ook om alleen te volgen. En als daar discussie of 'strijd' over onstaat, dan moet dat gebeuren in een wedstrijdsfeer, waar elke partij voor zijn winst gaat, maar waar fair play en respect boven alles staan.

Het gaat erom inhoudelijk te blijven en niet persoonlijk te worden. Ik zie maar een paar users die af en toe persoonlijk worden. Het overgote deel is inhoudelijk. Maar zodra er iets persoonlijks gepost wordt, is dit het begin van een conflict.

[ Bericht 0% gewijzigd door Py op 19-08-2007 22:15:54 ]
pi_52498326
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 12:43 schreef Peter6000 het volgende:
Ik denk dat Paddy hoofdmoderator moet worden.

Ik heb er lang over nagedacht, maar de kern is Paddy.

Onbevangen en scherp.

Ik zie het nu heel helder.

[afbeelding]
Daar doe ik het niet voor. Die andere mods zijn kei goed.Ik heb alleen nog maar tijd in COS en SC kunnen steken terwijl de ander mods jullie overal mee helpen. Dus onzin hoofdmod

Ik ben een totale computernOOb en snap geen bal van die streams. Daar helpen die anderen mee. Avonne heb ik al meerdere keren een pakkende posts zien plaatsen waar ik even het gevoel had van HEEEEELLLLUP. Avonne, Petre en SF pakten meteen de boel op.

Het was voor mij soms nauwelijks te volgen terwijl Avonne me achter de schermen uitlegde welke user het ongeveer was.

Ik haalde een post weg omdat de user zat te schelden...terwijl het een soort van koosnaampje was
Dus die anderen heb ik heilig respect voor.

Ik zag alleen dat er ontevredenheid was en wil graag dat users het leuk hebben op FOK ...Alle users En dat zijn punten waar ik voor ga ...net als de andere mods. Gert is er nu ook weer en straks komt Day ook terug.

Het is ook aan jullie om water bij de wijn te doen en op tijd rotopmerkingen enz te melden. Misschien de user even in PM aan te spreken waarom degene een dergelijke rotopmerking maakt. Jullie zijn tenslotte oud genoeg. Wanneer de user er niet mee stopt? Kun je altijd bij de anderen terecht.

Het kan hier zo grappig zijn. Verschillende meningen moet kunnen. Ik begrijp alleen totaal niet dat users elkaar een topic uit willen werken om zoiets als DGK.

Het hoort verdorie ontspanning en lachen te zijn hier. Wanneer iemand Huub een zak aardappels wil vinden? Moet dat kunnen. Wanneer jij dan Amanda sletterig noemt (neem maar een voorbeeld dus) dan moet een ander je niet meteen virtueel de oorlog verklaren.. Van de zotte vind ik dat.

Maar eigenlijk heb ik op één van mijn eerste vragen nog geen antwoord....Wat zou er moeten veranderen....en nu komt er iets bij....wat kun je toevoegen om het weer gezellig te krijgen.

Het is tijdelijk wat saai in DGK...of misschien zijn jullie alweer gewend aan de mensen in de Kooi.

En ik heb het nu eigenlijk alleen over COS uiteraard. Volgens mij gaat de rest prima toch?

En ja, ik kan ook lange posts neerplempen...maar heb nu onderhand zere vingers dus ga even iets anders doen
pi_52498390
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 13:32 schreef Py het volgende:

[..]

Precies. Die verschillende 'kampen' maken het dynamisch en leuk, ook om alleen te volgen. En als daar discussie of 'strijd' over onstaat, dan moet dat gebeuren in een wedstrijdsfeer, waar elke partij voor zijn winst gaat, maar waar fair play en respect boven alles staat.

Het gaat erom inhoudelijk te blijven en niet persoonlijk te worden. Ik zie maar een paar users die af en toe persoonlijk worden. Het overgote deel is inhoudelijk. Maar zodra er iets persoonlijks gepost wordt, is dit het begin van een conflict.
Inderdaad En blijven andere users uiteindelijk weg wanneer zij het onderwerp van het conflict zijn.... Daar is COS niet voor. Die is er voor allemaal. Maar je begrijpt mijn punt zie ik

En nu leg ik mijn vingers een tijd ten ruste
pi_52499678

Paddy, lieverd
Ik heb de oplossing
Maar laat je nog even in spanning
  zondag 19 augustus 2007 @ 14:48:11 #73
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_52500480
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 13:39 schreef paddy het volgende:
[..]
Inderdaad En blijven andere users uiteindelijk weg wanneer zij het onderwerp van het conflict zijn.... Daar is COS niet voor. Die is er voor allemaal. Maar je begrijpt mijn punt zie ik

En nu leg ik mijn vingers een tijd ten ruste
Opvallend genoeg blijven de voornaamste onderwerpen van het conflict ook hier angstvallig weg...

En dat terwijl dit nou juist de aangewezen plek zou zijn om hun visie op de COS te laten zien, en eens uit te leggen waarom zij denken dat hun volslagen off-topic bijdrages zo'n toevoeging voor de COS zijn dat ze die niet elders kunnen doen.

Maar ik vermoed dat hun afwezigheid voornamelijk te danken is aan het feit dat ze in die paar maanden dat ze op FOK! komen kennelijk gelijk vastgeroest raakten in de COS...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_52501242
Zoals bijna altijd heeft het hier ook weer eens te maken met het fenomeen groepsvorming. iemand hierboven schreef het al, het is in de COS net of je met een stel maten gezellig een voetbalwedstrijd aan het kijken bent. Oké, trekken we de vergelijking door naar DGK, dan is er een groepje users al een hele tijd gezellig samen streams aan het kijken en kent elkaar dus al door en door. Nu gebeurt er het volgende, iemand in die DGK villa begint reclame te maken voor FOK! en dat heeft tot gevolg dat er een hele rits nieuwe users zich ook hier gaan aanmelden. De "oude" groep vindt het in eerste instantie wel gezellig als er wat nieuwe aanwas is en er wat andere inzichten gepost gaan worden, maar dan beginnen de meningen wat uiteen te lopen. Het oude clubje voelt zich toch wat "meer" dan die nieuwelingen en of je nu wilt of niet, laten dat op wat voor manier dan ook weten. Op die manier krijgen alleen de communicatief zeer sterken het voor elkaar om te integreren zeg maar. Daarnaast bestaat er zoiets als "forumtaal", welke je net als bijvoorbeeld Spaans of Frans, toch eerst onder de knie moet krijgen voordat je de fijne kneepjes ervan begrijpt. Als ik bijvoorbeeld Jappie zie schrijven dat ie blij is dat APK opgetieft is, dan snap ik heel goed dat daar een laagje onder zit en ik vind dat op zo'n moment een leuke opmerking. De eerste de beste nieuweling die dat leest zal denken dat daar een hele nare opmerking gemaakt wordt. Zo kan natuurlijk iedereen voor zichzelf wel wat andere voorbeelden verzinnen. Het oldbie/ newbie verhaal, hoe vermoeiend ook, zal altijd blijven bestaan. Hoewel ik voor mijn gevoel inmiddels wel redelijk snap hoe het hier op FOK! werkt, zal ik in de ogen van users met een # kleiner dan 130000 altijd een kutnewbie blijven. Net zo goed als dat ik in de ogen van mijn zus altijd haar kleine broertje zal blijven, ook al zijn we beiden 40+ . Goed, dat was een stukje van het probleem, maar nu nog een oplossing. Ik geloof ten eerste dat er nog zoiets bestaat als een stukje eigen verantwoording bij users. Zeker de wat langer geregistreerden op FOK! zouden eens bij zichzelf te rade moeten gaan in hoeverre zij zich schuldig maken aan het "newbie bashen" en zich afvragen of ze die hobby niet beter in ONZ of elders kunnen gaan uitvoeren. Ik weet nog dat ik net binnenkwam op het forum tijdens BB5 en daar met een paar noob vragen direct geholpen werd door Scanman. Dat was voor mij een prettige binnenkomer en ik voelde me gelijk thuis. Naast die eigen verantwoording zit het toch echt in de aan of afwezigheid van een mod of een andere autoriteit. En nu kan er gezegd worden dat de mods toch echt niet dag en nacht aanwezig kunnen zijn, maar ik geloof toch dat daar de oplossing inzit en niet anders. Mensen laten zich, zeker in een anonieme situatie als deze, meestal niet aanspreken op hun eigen verantwoording, dus is de enige manier om er een strenge "meester" of "juf" op te zetten en de boel te reguleren. Niet meer en niet minder.

Zo, nu en

[ Bericht 0% gewijzigd door Mike1964 op 19-08-2007 15:49:50 ]
Mijn beter ik en ik
streden erop of eronder
Mijn beter ik bezweek
Nu ben ik, goddank, zonder
  † In Memoriam † zondag 19 augustus 2007 @ 15:57:55 #75
137949 Disana
pi_52502311
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 14:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

Opvallend genoeg blijven de voornaamste onderwerpen van het conflict ook hier angstvallig weg...

En dat terwijl dit nou juist de aangewezen plek zou zijn om hun visie op de COS te laten zien, en eens uit te leggen waarom zij denken dat hun volslagen off-topic bijdrages zo'n toevoeging voor de COS zijn dat ze die niet elders kunnen doen.

Maar ik vermoed dat hun afwezigheid voornamelijk te danken is aan het feit dat ze in die paar maanden dat ze op FOK! komen kennelijk gelijk vastgeroest raakten in de COS...
Volgens mij werken sommigen volgens het principe 'het mag, ik wil het, dus ik doe het'. Misschien zijn ze een stuk socialer in het echte leven, maar de COS zien ze als een plek waar ze hun 'ding' kunnen doen zonder al te veel om zich heen te kijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')