abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_3168447
M-theory. Theorie van het multiversum: het bestaan van parallele universa. In de 11de dimensie bestaan membraam-universa die tegen elkaar botsen, wat een big bang oplevert waaruit een nieuw universum ontstaat. Horizon op BBC2 bracht vanavond de revolutionaire theorie die alles verklaart. En ook verklaart wat er was voor de big bang. Ons universum is 1 van de vele miljarden universa, *verbetert: een oneindig aantal universa in het multiversum. Er bestaan parallele universa, sommigen met geheel andere natuurwetten of waarin atomen niet bestaan en dus ook geen materie, anderen die erg veel op de onze lijken... maar waarin jij bijv. niet bestaat of 1 waarin jij president van de VS bent... Wat zeggen jullie hiervan?
I´m back.
pi_3168464
Dat zijn dus eigenlijk gewoon 'andere demensies'?

Is idd wel een erg leuke theorie, jammer dat je hem zo beknopt uitlegt .

pi_3168550
quote:
Op donderdag 14 februari 2002 23:28 schreef RiXiR het volgende:
Dat zijn dus eigenlijk gewoon 'andere demensies'?

Is idd wel een erg leuke theorie, jammer dat je hem zo beknopt uitlegt .

Ik wilde eigenlijk niet op de wiskundige implicaties ingaan, maar voor de rest is deze theorie vrij eenvoudig. Wetenschappers denken zelfs dat ze in staat zijn zelf een nieuw universum te creëren onder laboratorium omstandigheden. Interessante is dat nadat is vast komen te staan dat de Aarde niet het centrum van het heelal is, en wij als mensen gewoon afstammen van de apen, nu dan eindelijk ook komt vast te staan dat zelfs zoiets magistraals als ons universum, ons heelal, slechts 1 van de oneindig vele universa is...
I´m back.
pi_3168576
Ik heb hier al zoveel verhalen over gehoord, maar ik raak er alleen maar van in de war. (Volgens mij is dit natuurkunde op een niveau waar je niets van kunt snappen als het niet in enigszins gepopulariseerde vorm is gebracht.) Ik zie het (metafysische) nut van parallelle werelden niet zo in. De crux blijft hiermee onaangeroerd: waarom leven we nou juist in deze wereld en niet in de wereld waarin water bij 102 graden bevriest? En: wat is de bindende factor tussen de universa? De natuurwetten? Vreemd, want de laatste ontwikkelingen duiden nou juist op een vervaging van de grens tussen enerzijds natuurwetten en anderzijds dat wat onderhevig is aan die wetten: de materie (ruim opgevat). Maar nogmaals, ik ben volstrekt niet ingevoerd in deze leer, dus ik slik gewoon wat mij ervan verteld wordt.

(Toch kan ik niet nalaten de eminente fysicus Freeman Dyson aan te halen: (veel van) de beoefenaars van de theoretische fysica hebben de neiging de distinctie tussen model en werkelijkheid uit het oog te verliezen.)

Wittgenstein
pi_3168616
kun je ook naar andere universa toe? en verklaart wat er gebeurd als je dood gaat?
en wie heeft het multiuniversa gemaakt?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_3168836
quote:
Op donderdag 14 februari 2002 23:43 schreef Skinkie het volgende:
kun je ook naar andere universa toe?
Nee, want wij zitten per definitie altijd in hetzelfde universum, dacht ik dat het idee was.
Wittgenstein
pi_3168894
quote:
Op donderdag 14 februari 2002 23:40 schreef Koekepan het volgende:
[quote]Ik heb hier al zoveel verhalen over gehoord, maar ik raak er alleen maar van in de war.
M-theory is van begin 2001. Althans het oplossen van de laatste snags, zoals de ongelijke verdeling van materie in ons heelal, dat veroorzaakt wordt door de rimpeling van het oppervlakte van beide botsende membraam-universa (waardoor dus onze big bang ontstond). Het begrip parallele universa is al veel ouder, maar nu hebben ze de wiskundige theorie erachter geheel uitgewerkt blijkbaar.
quote:
(Volgens mij is dit natuurkunde op een niveau waar je niets van kunt snappen als het niet in enigszins gepopulariseerde vorm is gebracht.)
O, zekere, ik bedoel een 11de dimensie suggereert ook nog een 5de t/m 10de dimensie, mijn voorstellingsvermogen haakt af bij de 4de dimensie. Waarom bestaat het multiversum in de 11de dimensie en niet in de 10de is ook een vraag, doch het antwoord is niet willekeurig, maar wordt door de wiskunde bepaald... De snaren-theorie om gewoon ons universum te beschrijven gaat me nochtans ook nog steeds boven de pet... Maar dat geeft niet, ik wilde wel dat ik het kon begrijpen en misschien begrijp ik er ooit wat van, dus ik maak me er niet druk om...
quote:
Ik zie het (metafysische) nut van parallelle werelden niet zo in.
Nou ja, het geeft antwoord op de vraag waarom big bang, wat was ervoor big bang (maar je zit een beetje in de film "the Cube", ik geef het toe...) Metafysisch gesproken zou het een aantal dingen wellicht ook kunnen ervaren. Ik heb ooit een sf-boek gelezen over het contact tussen 2 universa, of in dit geval 2 werelden, de onze en een andere vreemde. Het contact verliep via wolfraam en leverde ons zo maar ineens energie op waardoor al onze problemen werden opgelost, bijv. armoede... Interessant boek was dat.
quote:
De crux blijft hiermee onaangeroerd: waarom leven we nou juist in deze wereld en niet in de wereld waarin water bij 102 graden bevriest?
Waarom onze natuurwetten zijn zoals ze zijn en hoe kunnen ze anders zijn is het studieobject van andere fysici...
quote:
En: wat is de bindende factor tussen de universa? De natuurwetten?
Niet denk ik. Er zullen ook universa zijn die andere natuurwetten hebben.
quote:
Vreemd, want de laatste ontwikkelingen duiden nou juist op een vervaging van de grens tussen enerzijds natuurwetten en anderzijds dat wat onderhevig is aan die wetten: de materie (ruim opgevat).
Sterker nog binnen ons universum lijken ook de natuurwetten onderhevig aan verandering, heb ik ooit eens gelezen.
quote:
Maar nogmaals, ik ben volstrekt niet ingevoerd in deze leer, dus ik slik gewoon wat mij ervan verteld wordt.
Ik ook niet, maar het is een tentalizing subject...
quote:
(Toch kan ik niet nalaten de eminente fysicus Freeman Dyson aan te halen: (veel van) de beoefenaars van de theoretische fysica hebben de neiging de distinctie tussen model en werkelijkheid uit het oog te verliezen.)
Wat nog niets wil zeggen.

[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 15-02-2002 00:16]

I´m back.
pi_3169006
quote:
Op donderdag 14 februari 2002 23:43 schreef Skinkie het volgende:
kun je ook naar andere universa toe? en verklaart wat er gebeurd als je dood gaat?
en wie heeft het multiuniversa gemaakt?
Quantum leaps? Mijn fantasie gaat wel werken. Ik heb ooit een vreemd verhaal gehoord van iemand die door de bliksem werd getroffen in z'n tuin en daarna paar dagen verdwenen was. Toen hij naar paar dagen zwervend in de buurt werd opgepakt droeg hij andere kleren en kwam met een verhaal dat ie in een ziekenhuis had gelegen, zichzelf daaruit ontslagen had en op zoek was gegaan naar zijn huis, maar dit niet had kunnen vinden. Ook leek de hele buurt te zijn veranderd, herkende hij sommige huizen en straten niet. En waren er winkels weg. Onderzoek leerde dat geen enkel ziekenhuis in de buurt hem had opgenomen en het kledingmerk in z'n broek bestond niet eens. En nog een paar vreemde zaken. Was deze man in een parallel unversum terecht gekomen?
I´m back.
pi_3169164
quote:
Op vrijdag 15 februari 2002 00:05 schreef Ryan3 het volgende:
M-theory is van begin 2001.
Ik dacht van de eighties, maar misschien is het nu pas weer revived.
quote:
Althans het oplossen van de laatste snags, zoals de ongelijke verdeling van materie in ons heelal, dat veroorzaakt wordt door de rimpeling van het oppervlakte van beide botsende membraam-universa (waardoor dus onze big bang ontstond). Het begrip parallele universa is al veel ouder, maar nu hebben ze de wiskundige theorie erachter geheel uitgewerkt blijkbaar.
Ik vond de parallellewereldentheorie altijd een beetje metafysica die meer een thuis vindt bij de SF en appelleert aan het gevoel voor romantiek dan dat ze kan worden ondergebracht in een fysisch raamwerk.
quote:
O, zekere, ik bedoel een 11de dimensie suggereert ook nog een 5de t/m 10de dimensie, mijn voorstellingsvermogen haakt af bij de 4de dimensie. Waarom bestaat het multiversum in de 11de dimensie en niet in de 10de is ook een vraag, doch het antwoord is niet willekeurig, maar wordt door de wiskunde bepaald... De snaren-theorie om gewoon ons universum te beschrijven gaat me nochtans ook nog steeds boven de pet... Maar dat geeft niet, ik wilde wel dat ik het kon begrijpen en misschien begrijp ik er ooit wat van, dus ik maak me er niet druk om...
Ik denk niet dat het nodig is om je een vierde dimensie voor te stellen. De weinige ervaring die ik heb met het mind-boggling gedeelte van de fysica (quantummechanica, relativiteitstheorie) is dat je begrippen als ruimte en tijd leert los te zien van hun intuïtieve betekenis, oftewel: niet proberen alles te visualiseren en sterker nog, wat je wel kunt visualiseren ook abstraheren. Daarmee sla je direct een hoop metafysische muggen dood die anders maar om je oren blijven vliegen.
quote:
Nou ja, het geeft antwoord op de vraag waarom big bang, wat was ervoor big bang (maar je zit een beetje in de film "the Cube", ik geef het toe...) Metafysisch gesproken zou het een aantal dingen wellicht ook kunnen ervaren. Ik heb ooit een sf-boek gelezen over het contact tussen 2 universa, of in dit geval 2 werelden, de onze en een andere vreemde. Het contact verliep via wolfraam en leverde ons zo maar ineens energie op waardoor al onze problemen werden opgelost, bijv. armoede... Interessant boek was dat.
Dat is zeker wat voor een dromer als ik. Moet ik nog snel eens lezen voor ik het rechtse gedachtegoed voorgoed ga omarmen.
quote:
Waarom onze natuurwetten zijn zoals ze zijn en hoe kunnen ze anders zijn is het studieobject van andere fysici...
Uiteindelijk komt alles terecht op de schouders van de theoretische fysici toch?
quote:
Niet denk ik. Er zullen ook universa zijn die andere natuurwetten hebben.
Toch zou ook dat weer door natuurwetten bepaald moeten zijn, zeg maar een soort meta-natuurwetten. Hoe zou je anders iets zinnigs over die universa kunnen zeggen? Naar mijn smaak maken die extra universa de boel alleen maar lastiger, niet dat dat niet mag, in tegendeel, maar goed.
quote:
Wat nog niets wil zeggen.
Nou ja, in zoverre wel dat theoretische fysici zich toch niet zelden wagen op het vlak van de vulgarisering, en het is slechts zeer weinigen gegeven om hun verhaal zonder opsmuk te brengen. Het is verbazingwekkend om te zien dat de scherpste geesten op het vlak van de wiskunde/ theoretische natuurkunde in de eenvoudigste 'filosofische' valkuilen trappen. Tenminste dat is het idee dat ik krijg als ik wat van Hawking lees bijvoorbeeld en vervolgens wat van zijn critici die werkzaam zijn op hetzelfde terrein.
quote:
Sterker nog binnen ons universum lijken ook de natuurwetten onderhevig aan verandering, heb ik ooit eens gelezen.
Toch moet er weer een principe zijn dat de verandering van die wetten regeert, niet? Althans het is de taak van de fysici om die principes te ontrafelen. Dus de wetten blijven bestaan.
Wittgenstein
pi_3169331
Kan misschien iemand iets duidelijker uitleggen hoe het nou precies zit? Ik ben totaal leek op het gebied van dimensies en parallele universa, maar be n er wel in geinteresseerd...

Ik vin deze uitleg wel heel beknopt en word ik niet echt wijzer uit...
Misschien een natuurkundegenie die de moeite wil nemen het iets uitgebreider te beschrijven?

Eenieder is die God in het diepst van zijn gedachte en zit in het binnenst van zijn ziel ten troon...
pi_3170360
Ik zat achter mijn pc en had Horizon op de achtergrond aanstaan. Ik vond het wel interessant maar ik begreep er echt niets van. Bij de string/snaar-theorie kan ik me nog wel iets voorstellen. De theorieen zijn zeg maar variaties op een thema of klanken van een snaar. Het idee dat er drie ruimtelijke dimensies zijn en dat tijd de vierde is snap ik al niet, lengte en breedte zijn niets zonder hoogte, ruimte is niets zonder tijd en tijd is niets zonder ruimte, mijns inziens is ruimte/tijd één dimensie. Vanaf het moment dat er gesteld werd dat er discussie was over het feit of er nou tien of elf dimensies waren kon ik het helemaal niet meer volgen. Het verhaal over vibrerende membranen die als zij elkaar raken een big bang creëren is prachtig, maar hoe men er op komt en wat de consequenties zijn is me niet duidelijk. Eenvoudig vond ik het in ieder geval niet.
pi_3170698
Ik kan mij een aflevering van Star Trek DS9 herinneren waarin zij een nieuw universum die 'meelifte' op een runabout toen deze uit een 'wormhole' kwam. Ik weet niet meer hoe die afl. heette maar hij was wel cool
pi_3171813
quote:
Op donderdag 14 februari 2002 23:37 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wetenschappers denken zelfs dat ze in staat zijn zelf een nieuw universum te creëren onder laboratorium omstandigheden.

Dat lijkt me erg cool
Maar hoe moet ik me dat voorstellen? Kunnen wij andere universa waarnemen? Zo nee, hoe kun je dan weten of je er eentje hebt bijgemaakt?
Unox, the worst operating system.
  vrijdag 15 februari 2002 @ 11:39:18 #14
8352 zaiga
The Keenest
pi_3171881
Ik wil ook mijn eigen universum!

May the road rise to meet your feet
pi_3190621
Toch gek dat er een oneindig aantal universa zouden zijn die bijna exact hetzelfde zijn als de onze. De een heeft bijvoorbeeld dat een molecuul net een triljoenste seconde later tegen een andere botst. Of dat de bus waar je op zit te wachten 6,78 nanoseconden later komt.

Is de M-theory niet gewoon een voortzetting van de stringtheorie? Het schijnt zo te zijn dat de M-theory gewoon een soort uitbreiding is van de stringtheory.

Een stukje over de M-theory:

quote:
We have as yet no definition or formulation of the theory, and do not even know what the fundamental degrees of freedom should be
Bron: http://www.newton.cam.ac.uk/programs/MTH/

De wens is de vader van de gedachte zullen we maar zeggen.

I wasn't supposed to BE here today!
pi_3190731
quote:
Op zondag 17 februari 2002 00:31 schreef zodiaque het volgende:
Is de M-theory niet gewoon een voortzetting van de stringtheorie
Nou ja, zoiets... het is de (gepoogde) unificatie van de vijf verschillende wetten waaraan strings zouden moeten voldoen. Het schijnt erg mysterieus te zijn, en dat wordt weerspiegeld in de naam: waarvoor M staat wordt in het midden gelaten (): mystery, membrane, matrix, etc.
Wittgenstein
pi_3194253
quote:
Op zondag 17 februari 2002 00:31 schreef zodiaque het volgende:
Toch gek dat er een oneindig aantal universa zouden zijn die bijna exact hetzelfde zijn als de onze. De een heeft bijvoorbeeld dat een molecuul net een triljoenste seconde later tegen een andere botst. Of dat de bus waar je op zit te wachten 6,78 nanoseconden later komt.
Dat er universa zijn die bijna exact hetzelfde zijn (of exact?), heeft dat gewoon niet te maken met kansberekening? Er zouden nl. een oneindig aantal universa zijn. De kans dat 1 universum veel lijkt op of, wie weet, zelfs exact hetzelfde is als een ander universum is dan niet ondenkbeeldig. Lijkt me niets mysterieus aan. Zoals ze de boel visualiseerden op BBC2 hebben universa geen contact met elkaar totdat ze op elkaar botsen. Al dat geouwehoer van mij hierboven over lui die in een andere dimensie terecht komen c.q. een parallel universum is dus kul...
quote:
Is de M-theory niet gewoon een voortzetting van de stringtheorie? Het schijnt zo te zijn dat de M-theory gewoon een soort uitbreiding is van de stringtheory.
Uiteindelijk is unificatie het doel. Ik lees ook het woord holistisch.
quote:
Een stukje over de M-theory:
[..]

Bron: http://www.newton.cam.ac.uk/programs/MTH/

De wens is de vader van de gedachte zullen we maar zeggen.

Horizon bracht het iig met veel tamtam en sloot het programma met wellicht mad scientists die het fabriceren van een universum onder laboratorium omstandigheden niet uitsloten. Wat dan natuurlijk weer volledig uit de hand loopt en in ons universum een bigbang oplevert waaruit een nieuw universum ontstaat waarin na miljarden jaren een mad scientist een universum fabriceert onder laboratorium omstandigheden dat natuurlijk weer volledig uit de hand loopt en in dat universum een bigbang oplevert waaruit een nieuw universum ontstaat waarin na miljarden jaren leven een mad scientist op het idee komt ad infinitum...

[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 17-02-2002 13:52]

I´m back.
pi_3194264
quote:
Op zondag 17 februari 2002 00:40 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Nou ja, zoiets... het is de (gepoogde) unificatie van de vijf verschillende wetten waaraan strings zouden moeten voldoen. Het schijnt erg mysterieus te zijn, en dat wordt weerspiegeld in de naam: waarvoor M staat wordt in het midden gelaten (): mystery, membrane, matrix, etc.

Multiversum?
I´m back.
  maandag 18 februari 2002 @ 16:14:16 #19
9791 janhu
Wij zijn slechts sterrenstof..
pi_3210095
Ach, we zien het wel...

wel leuk idd dat er met de m-theorie plotseling een heleboel puzzelstukjes op z'n plaats lijken te vallen en dat er misschien een "Theory of Everything" kan ontstaan.

Life is a whim of several billion cells to be you for a while. - Anonymous
pi_3210970
En ik maar denken dat het heelal oneindig was. Hoe moet ik me dat trouwens voorstellen, al die universa, als een soort bijenraat? *kraak*

Ach laat ook maar

It is much easier to be critical than to be correct.
pi_3211979
quote:
Op maandag 18 februari 2002 17:06 schreef Meneer_Aart het volgende:
En ik maar denken dat het heelal oneindig was. Hoe moet ik me dat trouwens voorstellen, al die universa, als een soort bijenraat? *kraak*

Ach laat ook maar

Bellenblazen heb je dat wel eens gedaan...?

Overigens KP lijkt dit toch weer in het metaphysische te willen trekken... Ik denk dat dit vooralsnog niet hoeft.

I´m back.
pi_3212072
quote:
Op maandag 18 februari 2002 18:19 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Bellenblazen heb je dat wel eens gedaan...?

Overigens KP lijkt dit toch weer in het metaphysische te willen trekken... Ik denk dat dit vooralsnog niet hoeft.

ik vind de M-theory vooralsnog dikke vette flauwekul

Ik herhaal de quote:

quote:
We have as yet no definition or formulation of the theory, and do not even know what the fundamental degrees of freedom should be
Ik heb geen reden om aan te nemen dat die theorie er is, dsu ik geloof er niet in. Hmmz, ben ik de enige die een parallel met God zie? Wetenschappers die heilig in de M-theory geloven. Jaja.
I wasn't supposed to BE here today!
pi_3212291
Zo zit het niet zodiaque, lees bijvoorbeeld Who's got Einstein's office? van Ed Regis, een boek uit de jaren 80 met al een flink stuk over de M-theory. De rest heb ik uit een Natuur & Techniek, alwaar iets instond over welke functie de M-theory zou moeten hebben.

Je kunt het vergelijken met het oplossen van een vergelijking. Je stelt de onbekende op x en lost die vervolgens op. Dit lijkt mij ook het geval met de M-theory: we willen ergens heen, namelijk een unificatie van alle snaartheorieen, en we stellen datgene waar we heen willen op X, en proberen gaandeweg meer over die X (of M) te weten te komen.

O ja Ryan3, ik wist niets van een verband tussen de meer-wereldentheorie en de M-theory, dus wellicht dat ik het niet helemaal goed begrijp, vandaar die metafysische connotaties die het voor mij nog steeds bij zich draagt. Om duidelijk te maken wat ik me erbij voorstel het volgende: Ik zie meerwereldentheorie als een poging om de rede te vereenzelvigen met het 'irrationale' kansaspect van de quantummechanica: voor elke 'mogelijke' gebeurtenis ontstaat er een universum, en dat neemt dan de bevreemding over het feit, dat er uberhaupt kansen bestaan en geen absolute zekerheid, definitief weg. Mijn tegenwerping was al duidelijk: welke wet vertelt ons in welk universum wij belanden? Waarom in het universum waarin een alfadeeltje op t=0 vervalt en niet op t=0,01, om maar iets te noemen wat aan kans onderhevig is.

Wittgenstein
pi_3213933
quote:
Op maandag 18 februari 2002 18:50 schreef Koekepan het volgende:
lees bijvoorbeeld Who's got Einstein's office? van Ed Regis,
Ik heb het er even bijgepakt, en tot mijn verbazing wordt het er niet één keer in genoemd. Ik vraag me af waar ik het dan gelezen heb. Daar denk ik even over na.
Wittgenstein
pi_3220615
Wat mij overigensn iet duidelijk werd, is hoe de verschillende universa die de Big Bang hebben veroorzaakt, dan op hun beurt weer zijn ontstaan?
De praktische gevolgen van dit soort ontdekkingen zijn toch altijd nihil...
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')