In het programma één-vandaag mogen gasten kiezen welke TV-beelden het meest indruk op hen heeft gemaakt.
De gekozen fragmenten gaan van het vrijlaten van Mandela, de val van de Berlijnse muur naar een aflevering van The Simpsons. Erg divers dus.
Ik zou dit kiezen :
'Swiebertje was een populair televisieprogramma in de jaren '60 en '70. Joop Doderer vertolkte hierin de rol van Swiebertje, een zwerver die het steeds aan de stok krijgt met veldwachter Bromsnor. Swiebertje maakte juffrouw Saartje het hof, de huishoudster van de burgemeester. In 1968 kwam de figuur van Malle Pietje gespeeld door Piet Ekel als vast personage in de serie.
Het eerste door John uit den Bogaard geschreven Swiebertje-verhaal dateert uit 1936, maar de serie kwam pas echt op gang rond 1960, na een aantal proefuitzendingen waarvan de eerste in 1955. Swiebertje werd van 20 april 1955 tot 25 april 1975 op televisie uitgezonden.
De serie eindigde tenslotte met de afreis van "Swieb" naar Canada.'
Het afscheid van Swiebertje lijkt triviaal. Maar voor mij was het duidelijk dat niet alle geluk oneindig is.
Ik was 14 en ging de volgende fase in van mijn leven. Swiebertje kwam nooit meer terug en ik moest het nu allemaal zelf gaan ondervinden.
Wat is voor jullie een TV-moment dat bekleef. Dat je leven heeft bepaald, dat je aan het denken heeft gezet of op een andere manier van invloed was ?
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !