abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52444356
Ik flikkerde tot op dit schrijven, alles wat een kleur had gezamelijk in de wasmachine.
Nu schijnt dat niet goed te zijn
Nu zit ik met de vraag wat nu precies het verschil tussen gekleurde en bonte was is.

Misschien een handige vraag voor de beginnende wasmannen onder ons?
Neuj
pi_52444487
tvp
ik dacht dat het geen verschil maakte
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:42:16 #3
111340 Vigile
Always on the move
pi_52444493
Volgens mij, als wassende mannelijke student, is bont allerlei kleuren. En gekleurd niet persé meerdere kleuren, maar bijv. alleen blauw.
I reject your reality and substitute it for my own.
pi_52444518
Ik maak meer een verschil op temperatuur,
waarbij handdoeken en beddegoed en dat soort spul op de 60 graden gaat,

en al het andere op de 30 graden.
en als er genoeg was is op elkaar lijkende kleuren bij elkaar
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
pi_52444570
het enige verschil wat ik kan bedenken is was van één kleur en die met verschillende kleuren ...

Ik was iig altijd alle bloezen/truien/truitjes wat dezelfde kleur heeft (dus alle volledig roze/rood/zwart samen op koud (ivm krimpen, en als het één kleur heeft maakt, als de kleur uit zou lopen, niet uit) wassen.

Alle meerdere kleuren, zoals streepjes, was ik op 40 graden samen (als het niet nieuw is, dat was ik 2 tot 3 keer apart ivm doorlopen op andere kleren) ... Dan ZOU het dus kunnen krimpen ... das eigenlijk alles ...
pi_52444609
Hier thuis gaat alle witte wasgoed op 40 graden voor witte was, alle wat stevigere en grovere dingen, zoals gewone, simpele t-shirts, broeken en dergelijke op 40 graden voor gekleurde was en alles wat wat delicater is, zoals dingen met printen en wat dunnere stoffen gaan allemaal op 30 graden bonte was.
pi_52444640
wit samen, zwart samen en de rest samen, en daar dan Dash / Woolite bij. Zowat alles kan op 30° gewassen worden, gewoon elke dag verse kleren aan en ze zijn zelfs amper vuil.

Nieuwe kledij als je thuiskomt in een emmer koud water gooien, daarna in de wasmachine en dan gaat het niet meer af van kleur (in de wasmachine een wit doekje erbij, dan zie je dat makkelijk). Als het dan nog afgaat kan je het beter gewoon weggooien, dan blijft het nl afgaan.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:52:44 #8
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_52444723
wit en de rest.
klaar
De KKK heeft het ooit zo bedacht
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_52444755
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 10:52 schreef Hyperdude het volgende:
wit en de rest.
klaar
zwart moet je toch appart doen, of na een 10tal keer wassen is het niet helemaal zwart meer...
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:54:46 #10
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_52444775
Ach, zolang er geen wit en rood samen in de machine terecht komt zal het allemaal wel meevallen denk ik
So we just called him Fred
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:56:13 #11
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_52444795
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 10:53 schreef Athmozz het volgende:

[..]

zwart moet je toch appart doen, of na een 10tal keer wassen is het niet helemaal zwart meer...
Ik heb geen zwart
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_52444845
Verschil tussen bonte en gekleurde was is hierboven al een aantal keer beschreven. Ik denk niet dat het kwaad kan als je allerlei kledingstukken bij elkaar gooit hoor, als je het maar niet te warm wast en de kleurcontrasten niet te extreem zijn (dus geen geel bij knalrood ofzo). En verder was ik zwart en wit altijd apart.
Allejezus
pi_52444874
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 10:54 schreef FredvZ het volgende:
Ach, zolang er geen wit en rood samen in de machine terecht komt zal het allemaal wel meevallen denk ik
zelfs dat lijkt me eigenlijk geen probleem. Hoe vaak heb je geen tshirts waarvan er een stuk rood en een stuk wit is (en dan heb ik het niet over opdrukken), die doe je toch ook in 1x in de wasmachine zonder dat die dingen uitlopen qua kleuren?

knalrood bij knalgeel moet toch kunnen? Het zijn alletwee kleuren... (+ dat afgaan qua kleur normaal maar 1x voorkomt, en daarna niet meer)
pi_52444963
Ik maak onderscheid tussen wit, licht gekleurd (lichtroze, lichtblauw enz.) en donker (bruin, zwart, donkergroen enz.).
Ja, die met de ballen in de bek.
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 11:06:37 #15
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_52445011
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 10:35 schreef HenkieSpankie het volgende:
Ik flikkerde tot op dit schrijven, alles wat een kleur had gezamelijk in de wasmachine.
Nu zit ik met de vraag wat nu precies het verschil tussen gekleurde en bonte was is.

ik vind handdoeken sokken, beddegoed en ondergoed witte was, dat moet naar mijn bescheiden mening toch echt op 60 graden gewassen worden, qua hygiëne, bij deze was vind ik wasverzachter wel fijn, dan blijven je handdoeken niet rechtop staan na het drogen.
(Nieuwe donkere boxers of onderbroeken even een nachtje in water met azijn laten staan en een keer apart wassen, dan blijft de rest van de was ook de oorspronkelijke kleur houden.)
Dan heb je de gewone bonte was, spijkerbroeken t-shirts e.d. die mogen op 40 graden, als je het wasgoedd binnenstebuiten draait voor het wassen blijven de kleuren langer mooi.
De fijne was, kwetsbaar materiaal zoals mooie bloezen en zo was je op 30 graden met een fijnwasmiddel, vloeibaar.

Dit is mijn manier van was doen, waarschijnlijk zijn er veel meer meningen over, ik heb bijna nooit dat wasgoed krimpt of verkleurd, zie maar wat je er mee doet!
be nice or go away
pi_52445085
handdoeken, theedoeken, beddegoed en dat soort spul mik ik allemaal bij elkaar ongeacht de kleur...

voor kleding maak ik onderscheid in:
donker (zwart, bruin, antraciet, blauw)
gekleurd (ligt aan de hoeveelheid, probeer het wel zoveel mogelijk met gelijke tinten te wassen)
en wit (vaak gooi ik hier ook lichte kleuren bij in omdat ik anders geen hele wasmasjien volkrijg, gaat altijd goed)
There are 3 kinds of people in this world...those you want things to happen, those that make things happen, and those who just wonder what the hell happened!
pi_52445344
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 11:10 schreef droomkoningin het volgende:
(vaak gooi ik hier ook lichte kleuren bij in omdat ik anders geen hele wasmasjien volkrijg, gaat altijd goed)
Daar moet je je niets van aan trekken, recente machines verbruiken minder water als ze merken dat ze niet volledig gevuld zijn. Of die wasmasjien vol is maakt dus niet uit, wij draaien gewoon 3x een wasmachien per week (maar die zitten eigenlijk altijd vol)
pi_52445523
Een hele grote TVP
History became legend, legend became myth.
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 11:54:49 #19
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_52446172
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 10:35 schreef HenkieSpankie het volgende:

Dat staat er toch? Bonte was is voor bont, oftewel dierlijke huid. Wat sneller afgeeft en dus ook op een ander manier gewassen moet worden.
pi_52446379
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 11:54 schreef Schnabbeltje het volgende:

[..]

Dat staat er toch? Bonte was is voor bont, oftewel dierlijke huid. Wat sneller afgeeft en dus ook op een ander manier gewassen moet worden.
Ah.

Een 'de leukste thuis'
Neuj
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 12:16:28 #21
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_52446785
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 12:01 schreef HenkieSpankie het volgende:

[..]

Ah.

Een 'de leukste thuis'
Ok, vooruit nu ff serieus dan. Wanneer je rood, paars, roze en dergelijke rode kleurtinten in de wasmachine gooit, dan heb je dus een bonte was. Wanneer je roodtinten, met blauwtinten, met geel tinten of groen tinten mixed, met andere woorden een gele trui samen met een rode t-shirt wast, dan heb je gekleurde was. Dat is dus het verschil.
pi_82136479
Bonte was zijn meerkleurige items. Gekleurde was zijn egaal gekleurde items. Vooral bonte was kan erg lastig zijn met sorteren. Ik sorteer mijn was al jaren niet meer. Ik gebruik Colour Catcher doekjes bij het wassen. Ze vangen de vrijgekomen kleuren in de was zodat de kleuren niet doorlopen in mijn was. Scheelt me een hele hoop sorteer werk en halve wasjes.
pi_82136825
Handdoeken, theedoeken, dat soort werk, samen met sokken en ondergoed op 40 graden. Bij kleren kijk ik naar kleur, donker of licht, dus alles wat een beetje een lichte kleur heeft gaat bij elkaar, en natuurlijk de rest wat donker is gaat ook bij elkaar. Spijkerbroeken doe ik ook apart, maar met een aantal broeken zit de trommel ook zo vol. Temperatuur meestal 30 graden ofzo, afhankelijk van of het katoen of synthetisch is, anders ook gewoon 40 graden.

Ik zie hier mensen handdoeken op 60 graden wassen, wtf? Ik weet het niet zeker, maar volgens mij staat op al mijn handdoeken en dergelijke max. 40 graden, maar ik kan me vergissen natuurlijk. Anders maak je van een handdoek zo een washandje denk.

En degene van wie ik dit allemaal geleerd heb, mijn mama dus, heeft mij verteld geen wasverzachter te gebruiken, ik weet het niet precies meer, maar volgens mij was dat omdat anders kleuren sneller vervagen, en het ook niet helemaal fris voor de wasmachine zelf is ofzo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')