abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52453081
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 15:32 schreef Re het volgende:

[..]
in deze studie idd (48% verhoogd risico)
Die eerste uitspraak is ook correct.
quote:
zit geen verschil tussen deze en de vorige uitspraak imo, dan had je hem andersom moeten stellen, mensen met metabole ziektes drinken meer frisdrank...
Volgens jou zit er misschien geen verschil in, maar dat verschil is er wel degelijk. Die tweede zou namelijk impliceren dat als ik als gezonde kerel (met gezonde leefgewoontes) nu ineens frisdrank ga drinken, dat ik dan een verhoogd risico van 48% op allerlei aandoeningen heb. Deze causaliteit is dus juist niet aangetoond.
quote:
wat ik probeerde te zeggen is dat er idd een correlatie is gevonden en dat lifestyle een causaal verband kan zijn. En deze hele discussie is bezijden het punt wat ik wilde maken en waar ik van jou ook nog geen argumentatie heb gehoord is dat er geen verschil is tussen light en regular...
Als je kijkt naar mensen mensen die frisdrank drinken op dit moment, dan is er bij light en regular product een vergelijkbaar verhoogd risico op div. aandoeningen. Als het onderzoek goed is uitgevoerd dan neem ik dat ook rustig aan.
Jij trekt hier echter de conclusie uit dat light en normale versies 'even slecht' zijn. Dat is een waardeoordeel over de producten, maar waar het onderzoek helemaal niet over gaat. Er wordt in het artikel niets gezegd over het goed of slecht zijn van light t.o.v. regular. Hiervoor is een heel ander soort onderzoek nodig.

Ten overvloede een (wellicht flauw, flink overdreven, maar hopelijk duidelijk) voorbeeld.

Stel je onderzoekt of er correlatie is tussen hardlopen en doodgaan, en zwemmen en doodgaan. Niet verwonderlijk zal je deze correlatie kunnen vinden.
Hieruit mag je echter niet concluderen dat hardlopen net zo slecht voor je gezondheid is als zwemmen.
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 15:59:02 #52
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52453298
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 15:52 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Die eerste uitspraak is ook correct.
[..]

Volgens jou zit er misschien geen verschil in, maar dat verschil is er wel degelijk. Die tweede zou namelijk impliceren dat als ik als gezonde kerel (met gezonde leefgewoontes) nu ineens frisdrank ga drinken, dat ik dan een verhoogd risico van 48% op allerlei aandoeningen heb. Deze causaliteit is dus juist niet aangetoond.
[..]

Als je kijkt naar mensen mensen die frisdrank drinken op dit moment, dan is er bij light en regular product een vergelijkbaar verhoogd risico op div. aandoeningen. Als het onderzoek goed is uitgevoerd dan neem ik dat ook rustig aan.
Jij trekt hier echter de conclusie uit dat light en normale versies 'even slecht' zijn. Dat is een waardeoordeel over de producten, maar waar het onderzoek helemaal niet over gaat. Er wordt in het artikel niets gezegd over het goed of slecht zijn van light t.o.v. regular. Hiervoor is een heel ander soort onderzoek nodig.
even slecht even goed, ze zijn hetzelfde, dat was het punt (niet beter dan), en in deze groep dus even slecht.... ik weet heus wel wat je bedoelt maar dat is echt discussieren op zulke details die toch veels te veel mensen boven de pet gaat. En ik had al gezegd dat deze studie niet naar ineens frisdrank gebruikers heeft gekeken en nam misschien verkeerd aan dat je onbewust "in deze groep" had weggelaten uit de tweede statement
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_52453704
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 15:59 schreef Re het volgende:
even slecht even goed, ze zijn hetzelfde, dat was het punt (niet beter dan), en in deze groep dus even slecht.... ik weet heus wel wat je bedoelt maar dat is echt discussieren op zulke details die toch veels te veel mensen boven de pet gaat. En ik had al gezegd dat deze studie niet naar ineens frisdrank gebruikers heeft gekeken en nam misschien verkeerd aan dat je onbewust "in deze groep" had weggelaten uit de tweede statement
Of het anderen boven de pet gaat of niet, als je hier uitspraken doet die niet correct zijn dan kun je verwachten dat iemand dat corrigeert. Het lijkt er sterk op dat het ook boven jouw pet gaat.

Jij zegt nog steeds dat "in deze groep" regular en light even slecht zijn (of goed, het is maar hoe je het bekijkt). Deze uitspraak kan je simpelweg niet doen omdat er geen causaal verband is aangetoond. Het onderzoek zegt niets over het al dan niet slecht zijn van frisdrank voor de gezondheid, het laat alleen zien dat mensen die frisdrank drinken (light of regular) een grotere kans op gezondheidsproblemen hebben. Waar deze problemen verder door ontstaan wordt in het midden gelaten. Er zijn veel te veel lifestylefactoren die ze niet kunnen uitsluiten omdat dit te ingewikkeld is.

Er zou bijvoorbeeld een laboratoriumonderzoek gedaan moeten worden met 3 aselect gekozen groepen (light, regular, referentiegroep) die vervolgens dezelfde hoeveelheid frisdrank te drinken krijgt. De testgroep zou je bijvoorbeeld geen frisdrank kunnen laten drinken. Verder alles ceteris paribus.
Dat dit onmogelijk is moge duidelijk zijn, maar dit zou wel een manier zijn om daadwerkelijk te kijken of er geen verschilen zitten in het effect op de gezondheid.

[ Bericht 8% gewijzigd door 205_Lacoste op 17-08-2007 16:21:36 ]
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 16:38:58 #54
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52454431
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 16:13 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Of het anderen boven de pet gaat of niet, als je hier uitspraken doet die niet correct zijn dan kun je verwachten dat iemand dat corrigeert. Het lijkt er sterk op dat het ook boven jouw pet gaat.

Jij zegt nog steeds dat "in deze groep" regular en light even slecht zijn (of goed, het is maar hoe je het bekijkt). Deze uitspraak kan je simpelweg niet doen omdat er geen causaal verband is aangetoond. Het onderzoek zegt niets over het al dan niet slecht zijn van frisdrank voor de gezondheid, het laat alleen zien dat mensen die frisdrank drinken (light of regular) een grotere kans op gezondheidsproblemen hebben. Waar deze problemen verder door ontstaan wordt in het midden gelaten. Er zijn veel te veel lifestylefactoren die ze niet kunnen uitsluiten omdat dit te ingewikkeld is.
en ik zeg dat je dat wel kan concluderen het maakt in deze studie niet uit of je light of regular drinkt, de resultaten zijn hetzelfde ervanuit gaande dat de groepen niet gebiased zijn, en dat zijn ze niet... Ik concludeer alleen mee met de onderzoekers dat er verhoogde risico's zijn in mensen die veel frisdrank drinken tov mensen die dat niet doen. Hoe dat komt zal nog moeten worden uitgezocht (en ja ik snap heus wel dat vette ongezond levende mensen meer frisdrank zullen drinken en dus dat dat de oorzaak kan zijn maar dat zal inderdaad moeten worden onderzocht). en als uit onderzoek zou komen dat het inderdaad aan de levenstijl ligt dan zal blijken dat light of regular daarop geen invloed heeft en dan is het klokje rond, linksom of rechtsom.
quote:
Er zou bijvoorbeeld een laboratoriumonderzoek gedaan moeten worden met 3 aselect gekozen groepen (light, regular, referentiegroep) die vervolgens dezelfde hoeveelheid frisdrank te drinken krijgt. De testgroep zou je bijvoorbeeld geen frisdrank kunnen laten drinken. Verder alles ceteris paribus.
Dat dit onmogelijk is moge duidelijk zijn, maar dit zou wel een manier zijn om daadwerkelijk te kijken of er geen verschilen zitten in het effect op de gezondheid.
de reden dat ik vind dat dit onderzoek wel degelijk wat extra's heeft zijn de baselines van de 3 groepen, (en ja het het is een observational study geen fase 3 clinical trial) verder zijn er natuurlijk genoeg non inferiority studies die algemeen geaccepteerd zijn als degelijk onderzoek.
pi_52454673
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 10:11 schreef Biancavia het volgende:
Cola.
Ik drink het alleen om de bacardi te verdunnen.
Echte mannen drinken het puur.

Het is sowieso niet te zuipen.
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 16:50:20 #56
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52454746
och 1 liter per dag is best te doen , regular dan, niet dat ranzige light/zero braakspul
pi_52454959
Je draait toch nog het e.e.a. om. Het is echt een nuanceverschil, maar maakt voor de betekenis een verschil van dag en nacht.
quote:
Samenvatting.....Coca Cola Light en elke andere light frisdrank is net zo slecht als gewone frisdrank!!
Is een waardeoordeel die niet gedaan kan worden. De enige juiste samenvatting is dat onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die regelmatig frisdrank drinken een verhoogde kans op diverse aandoeningen hebben, ongeacht of dit regular of light was.

Dat mensen die bij baseline nog geen aandoeningen hadden een 40% verhoogde kans hadden op aandoeningen zou net als bij de andere groep goed te verklaren zijn met levensstijl. Het effect van ongezond leven komt tot uiting als je ziek bent, daarvoor leg je daarvoor al de basis. De bij frisdrank drinkende bij baseline gezonde mensen waren al druk bezig om de basis te leggen. Baseline is in die zin een verwarrende term aangezien het daardoor lijkt of die mensen allemaal dezelfde start maakten -> zelfde eet/drink/leefpatroon, dit is echter niet het geval.
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 17:24:09 #58
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_52455637
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 11:30 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
TS, heb je het artikel echt gelezen? De conclusie is helemaal niet dat light dranken net zo slecht zijn als 'gewone', maar dat de mensen die stofwisselingsziekten hebben ontwikkeld procentueel ongeveer evenveel mensen light dronken als 'gewoon'. Dit kan heel veel verschillende oorzaken hebben, maar dat de light drank hiervan de oorzaak is, is totaal niet aangetoond.
Men wist al langer dat wie veel frisdrank drinkt een hoger risico op oa diabetes loopt. Dit onderzoek geeft aan dat het voor alle frisdranken geldt en dus niet kan toegeschreven worden aan de suikers.
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
pi_52456162
Light
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 18:48:48 #60
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_52457682
Lekker dan.

Maar ik vind light Cola lekkerder dan die smerige met suiker erin.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 19:12:34 #61
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52458329
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 16:58 schreef 205_Lacoste het volgende:
Je draait toch nog het e.e.a. om. Het is echt een nuanceverschil, maar maakt voor de betekenis een verschil van dag en nacht.
[..]

Is een waardeoordeel die niet gedaan kan worden. De enige juiste samenvatting is dat onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die regelmatig frisdrank drinken een verhoogde kans op diverse aandoeningen hebben, ongeacht of dit regular of light was.
dat zeg ik al vanaf het begin... ik geef er de subjectieve waarde aan van even slecht, aangezien frisdrank te boek staat als een "slechte" drank.
quote:
Dat mensen die bij baseline nog geen aandoeningen hadden een 40% verhoogde kans hadden op aandoeningen zou net als bij de andere groep goed te verklaren zijn met levensstijl. Het effect van ongezond leven komt tot uiting als je ziek bent, daarvoor leg je daarvoor al de basis. De bij frisdrank drinkende bij baseline gezonde mensen waren al druk bezig om de basis te leggen. Baseline is in die zin een verwarrende term aangezien het daardoor lijkt of die mensen allemaal dezelfde start maakten -> zelfde eet/drink/leefpatroon, dit is echter niet het geval.
De baseline stelt dat zowel de groep frisdrankmisbruikers (:P) en geen frisdrank gebruikers gezond waren dus dat ze per definitie idd op baseline al dan niet gebruikers zijn maar wel gezond en negatief scoren op de te meten parameters. Of levenstijl goed te verklaren is is een aanname van jou, het is mogelijk een verklaring wat onderzocht moet worden.

De softdrink maatschappijen zullen niet blij zijn met de resultaten, dat is een ding wat zeker is.
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 19:20:33 #62
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52458542
maar om het in perspectief te plaatsen

als je uitgaat van het feit dat in een normale populatie je kans hebt van 5% op diabetes heb je een kans van 7,5% als je regulier frisdrankgebruiker bent...
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 19:23:54 #63
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_52458657
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 19:20 schreef Re het volgende:
maar om het in perspectief te plaatsen

als je uitgaat van het feit dat in een normale populatie je kans hebt van 5% op diabetes heb je een kans van 7,5% als je regulier frisdrankgebruiker bent...
* Sanne schenkt nog een glaasje in om dit te vieren.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
pi_52458750
Gelukkig dronk ik toch al nooit frisdrank. (Prik )
pi_52472823
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 19:12 schreef Re het volgende:
dat zeg ik al vanaf het begin... ik geef er de subjectieve waarde aan van even slecht, aangezien frisdrank te boek staat als een "slechte" drank.
Voor de laatste keer Hiermee doe je een waardeoordeel over frisdrank door een causaal verband te leggen, en dat is niet wat in het onderzoek zegt. De invloed van frisdrank zelf komt niet ter sprake.

Stel bijvoorbeeld dat Cola regular 3 keer een toegenomen kans op een aandoening vergroot t.o.v. Cola light. Stel ook dat de bijdrage van frisdrank op toekomende aandoeningen slechts 0,01% op het totaal van je levensstijl is en dat coladrinkers (light en regular) er nagenoeg dezelfde levensstijl op nahouden. Onder deze voorwaarden zou de uitkomst significant kunnen zijn dat de toegenomen kans op aandoeningen van light gebruikers gelijk is aan die van regular, net als dit onderzoek uitwijst. Dit terwijl Cola regular 3 keer de kans op een bepaalde aandoening heeft t.o.v. light.
quote:
De softdrink maatschappijen zullen niet blij zijn met de resultaten, dat is een ding wat zeker is.
Dat is alleen omdat het onderzoek verkeerd uitgelegd wordt.
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 11:59:12 #66
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52474598
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 10:09 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Voor de laatste keer Hiermee doe je een waardeoordeel over frisdrank door een causaal verband te leggen, en dat is niet wat in het onderzoek zegt. De invloed van frisdrank zelf komt niet ter sprake.

Stel bijvoorbeeld dat Cola regular 3 keer een toegenomen kans op een aandoening vergroot t.o.v. Cola light. Stel ook dat de bijdrage van frisdrank op toekomende aandoeningen slechts 0,01% op het totaal van je levensstijl is en dat coladrinkers (light en regular) er nagenoeg dezelfde levensstijl op nahouden. Onder deze voorwaarden zou de uitkomst significant kunnen zijn dat de toegenomen kans op aandoeningen van light gebruikers gelijk is aan die van regular, net als dit onderzoek uitwijst. Dit terwijl Cola regular 3 keer de kans op een bepaalde aandoening heeft t.o.v. light.
[..]

Dat is alleen omdat het onderzoek verkeerd uitgelegd wordt.
nah, jij gaat er bij voorbaat al uit dat levenstijl de bepalende factor is en dat is al net zo waardeoordelend als wat ik doe , het zou een mogelijke factor kunnen zijn die niet direct uit dit onderzoek te halen is. Dat het verder onderzocht mag worden is wel een feit. Alhoewel dit een observatieve studie is kom je er niet mee weg dat frsidrank gebruik en aandoeningen alleen maar causaal te verklaren is, er is wel meer achtergrond onderzoek gedaan natuurlijk, er is gecoorigeerd voor allerlei confounding factors (gewicht, leeftijd, geslacht etc. bijvoorbeeld, wat in alle groepen gelijk is vanaf het begin). Dat men voorzichtig is met de conclusie is nou eenmaal een vereiste omdat die geen klinische studie is. Jij doet dit af als een flut studie die ze per ongeluk in een van de hoogst haalbare medical journals hebben geplaatst.
pi_52475066
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 11:59 schreef Re het volgende:
nah, jij gaat er bij voorbaat al uit dat levenstijl de bepalende factor is en dat is al net zo waardeoordelend als wat ik doe , het zou een mogelijke factor kunnen zijn die niet direct uit dit onderzoek te halen is. Dat het verder onderzocht mag worden is wel een feit.
Dat is inderdaad een verwachting die ik heb, daarom doe ik daar ook verder geen uitspraken over. Ik schets alleen een situatie die laat zien dat de light gezonder kan zijn dan regular zonder dat de uitkomsten van het onderzoek daar anders door worden. Hiermee toon ik aan dat niet noodzakelijkerwijs regular en light vergelijkbaar zijn in hun contributie bij aandoeningen.
quote:
Alhoewel dit een observatieve studie is kom je er niet mee weg dat frsidrank gebruik en aandoeningen alleen maar causaal te verklaren is, er is wel meer achtergrond onderzoek gedaan natuurlijk, er is gecoorigeerd voor allerlei confounding factors (gewicht, leeftijd, geslacht etc. bijvoorbeeld, wat in alle groepen gelijk is vanaf het begin).
Ik wil er ook niet mee wegkomen dat frisdrank gebruik en andere aandoeningen causaal te verklaren zijn... Mijn punt is eerder het tegenovergestelde, i.e. er is met dit onderzoek helemaal geen causaliteit tussen frisdrank consumptie en aandoeningen aangetoond, alleen maar correlatie.
quote:
Dat men voorzichtig is met de conclusie is nou eenmaal een vereiste omdat die geen klinische studie is. Jij doet dit af als een flut studie die ze per ongeluk in een van de hoogst haalbare medical journals hebben geplaatst.
Ik doe dit in het geheel niet af als een flutstudie. Maar het enige dat deze studie aantoont is dat de prevalentie van aandoeningen bij mensen die veel frisdrank consumeren hoger is dan bij mensen die dit niet consumeren.
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 12:26:32 #68
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52475116
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 12:23 schreef 205_Lacoste het volgende:
Ik doe dit in het geheel niet af als een flutstudie. Maar het enige dat deze studie aantoont is dat de prevalentie van aandoeningen bij mensen die veel frisdrank consumeren hoger is dan bij mensen die dit niet consumeren.
Die conclusie maakte ik ook al vanaf het begin en ik hang er als fervent cola drinker (regular) een waardeoordeel aan dat het dus geen verschil maakt of je regular of light drinkt.
pi_52475257
Volgens stelt 205_lacoste nergens dat de studie een flutstudie is, maar gaat hij niet verder in zijn conclusies dan de auteurs zelf.

De uitkomst van deze studie werpt in mijn ogen de volgende vragen op:
1. Heeft het gebruik van frisdrank "an sich" invloed op je gezondheid (m.b.t. de genoemde aandoeningen)?
2. Is er in dat opzicht een verschil tussen suikerhoudende en suikervrij frisdranken?
pi_52475300
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 12:26 schreef Re het volgende:
Die conclusie maakte ik ook al vanaf het begin en ik hang er als fervent cola drinker (regular) een waardeoordeel aan dat het dus geen verschil maakt of je regular of light drinkt.
En daar ga je dus de fout in. Met het resultaat van het onderzoek kan je dit niet hard maken. Als ik nu op dit moment besluit om voortaan een fles cola te gaan drinken per avond als atypische frisdrank drinker, dan is het nog maar de vraag wat beter voor me is.

Jouw samenvatting zou wel correct zijn indien je zegt dat als je een regelmatige cola drinker bent, dat je tot de groep behoort die 50% (wat was het...) meer kans heeft op verschillende aandoeningen.
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 12:37:42 #71
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52475321
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 12:33 schreef Halinalle het volgende:
Volgens stelt 205_lacoste nergens dat de studie een flutstudie is, maar gaat hij niet verder in zijn conclusies dan de auteurs zelf.

De uitkomst van deze studie werpt in mijn ogen de volgende vragen op:
1. Heeft het gebruik van frisdrank "an sich" invloed op je gezondheid (m.b.t. de genoemde aandoeningen)?
2. Is er in dat opzicht een verschil tussen suikerhoudende en suikervrij frisdranken?
jha dat weet ik ook wel ... ik ageer alleen tegen het feit dat het geen studie is die opgezet is volgens het "blinde geleide stok causaal verband principe

Enige wat je op de 2 vragen met zekerheid kan zeggen is dat in deze studie het antwoord Ja en daarna Nee is

Het grappige is dat in deze studie dus gezien wordt dat frisdrank "slecht is"wat causaal kan zijn maar dat je met diezelfde causaliteit niet het gebrek aan verschil tussen light en regular kan verklaren
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 12:42:15 #72
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52475402
en ja er is natuurlijk gedegen vervolg onderzoek voor nodig om deze resultaten te generaliseren
pi_52475461
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 12:37 schreef Re het volgende:
Het grappige is dat in deze studie dus gezien wordt dat frisdrank "slecht is"wat causaal kan zijn maar dat je met diezelfde causaliteit niet het gebrek aan verschil tussen light en regular kan verklaren
Nog steeds blijf je de fout maken dat je een waardeoordeel hangt aan fris waarmee je automatisch causaliteit impliceert. Je kan niet zeggen "frisdrank is slecht/niet goed" om vervolgens te concluderen dat er geen causaliteit is tussen het consumeren van frisdrank en gezondheidsrisico's.

Net als in het voorbeeld van de tv kijkende jeugd waar een correlatie bestaat met agressiviteit. Uitgaande van het feit dat we agressiviteit als negatief zien: Ik mag niet zeggen dat tv kijken slecht voor je is, want daarmee impliceer ik causaliteit. De enige juiste uitspraak is dat de kans op agressiviteit groter is bij een kind dat tv kijkt.

Lees onderstaande nog een paar keer goed door
quote:
Een valkuil is ook te denken dat een (significante) correlatie een oorzakelijk verband uitdrukt. Stel dat er een verband wordt gevonden tussen verhoogde agressiviteit bij kinderen en het aantal uren dat ze naar TV-kijken. Dan is daarmee niet bewezen dat kinderen agressief worden van het televisiekijken. Net zo goed is het mogelijk dat kinderen die in aanleg meer neigen tot agressiviteit ook vaker televisiekijken als vrijetijdsbesteding kiezen, of dat een derde variabele (bijvoorbeeld sociaal milieu) verantwoordelijk is voor de samenhang tussen televisie kijken en agressiviteit. Er is in dit geval dus slechts sprake van een statistisch verband, en niet van een oorzakelijk verband.
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 12:55:23 #74
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52475611
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 12:46 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Nog steeds blijf je de fout maken dat je een waardeoordeel hangt aan fris waarmee je automatisch causaliteit impliceert. Je kan niet zeggen "frisdrank is slecht/niet goed" om vervolgens te concluderen dat er geen causaliteit is tussen het consumeren van frisdrank en gezondheidsrisico's.

Net als in het voorbeeld van de tv kijkende jeugd waar een correlatie bestaat met agressiviteit. Uitgaande van het feit dat we agressiviteit als negatief zien: Ik mag niet zeggen dat tv kijken slecht voor je is, want daarmee impliceer ik causaliteit. De enige juiste uitspraak is dat de kans op agressiviteit groter is bij een kind dat tv kijkt.
Dat weet ik onderhand wel hoor dat ik er een waardeoordeel an vasthang en de relevantie daarvan ontgaat je misschien, deze studie kijkt niet naar agressie en tv kijken, deze studie kijkt in analogie naar

kinderen in 3 groepen 1) kinderen die 12 uur per dag naar geweldadige tv kijken 2) kinderen die 12 uur per dag naar kinderprogramma's kijken en 3) kinderen die 12 uur buiten spelen

uitgaande van het feit dat agressie een negatieve entiteit is kan ik daar best een negatief waarde oordeel aan geven

ja je punt is wel duidelijk uit emiperisch oogpunt, daar gaat het even niet om en die wikipedia quote ken ik nou wel en is rechtvaardig bij mider goed opgezette eenzijdige studies
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 12:56:36 #75
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_52475628
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 12:23 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Wat de studie aantoont is dat de aandoeningen niet veroorzaakt worden door de suikers in de frisdrank. Dat is het belang ervan: de oude theorieen worden in twijfel getrokken/weerlegd.
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')