Hihi, nou heeft hij vast een goed idee over wat hij moet doen! Al heb je natuurlijk wel gelijk!!quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 00:11 schreef tnimble het volgende:
Was handig geweest als je er bij had gezegt wat voor doekje het is wat je gebruikt en wat je evt er op det. Het plakken komt omdat je de laag oplost hierdoor weet je meteen waar de tafel mee gedaan is en of het lakken uberhaupt wel lukt in de korte tijd je er kwa blijkelijk voor hebt.
Maar stel hij is gelakt zoals op de foto het geval lijkt. Moet je ontvetten, schuren korrel 180, ontvetten, gaatjes vullen, ontvetten, schuren 180, ontvetten, schuren 240. Om een duurzame krasvaste laag te krijgen valt grondverf + glans lak af. Je zult dan een polyurathaan lak moeten nemen of een 2 componenten lak. Af haneklijk van de soort en merk die je koopt kune je deze over de lak laag heen doen of moet eerst het hout kaal met afbeit. Als dat moet doe je dit voor het schuren en vullen van gaatjes.
Als het vernis, olie of was of een combinatie daarvan is is de werkwijze anders en kan ook nog verschillen tussen de verschillende vernis en was soorten die je eerst zult moeten uit testen. Het fegeven van het plakkerig na doekje zou hier al uitsluitsel over kunnen geven. Jouw tafel zal ook zeer waarschijnlijk niet gelakt zijn omdat feitelijk er geen lak soorten zijn die onder normale omstandigheden met een doekje gaan plakken. Tenzij jij gewoonlijk je spullen schoonmaak met b.v. methyleenchloride. Gebruik je een verkeerde werkwijze krijg je of geen goede hechting, menging van de verfsystemen die vlekken (gaan) geven in de eindresultaat of door een opstapeling van harde en zachte afwerklagen een craqele effect na verloop van tijd.
Het plakken als je met een doekje er over gaat. Wat voor doekje en wat zit er op het doekje voor middel?quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 11:38 schreef Mark_Boelen het volgende:
De tafel is momenteel nog niet geverfd, hij is of gelakt of behandeld met olie / wax.....Al gok ik momenteel op een lak.....Heeft niemand echt een manier hoe ik hier zo snel mogelijk achter kan komen?
De poten: Als je morgenvroeg eerst een bus spuitplamuur haalt kun je daar de poten me spuiten.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 23:10 schreef Mark_Boelen het volgende:De poten van de tafel geschuurd met de vlakschuurmachine en schuurlinnen. Alles nogmaals ontvet met ammoniak, en daarna afgenomen met lauwwarm water.
Momenteel staat alles te drogen in de schuur, zodat wij morgen alles in de grondverf kunnen zetten.
quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 01:18 schreef Mark_Boelen het volgende:
Kees22,
Het kratje bier is leeg
Ik rook gelukkig niet meer, en mijn vriendin is momenteel in ons nieuwe huisje en ik slaap vanacht bij m'n ouders.
Volgens mij heb ik Acrylverf gekocht, die dingen die je opschrijft, zijn die ook zo erg als je het 1malig doet :S Klinkt niet best dan......
Het potje glitsa heb ik bij de gamma gekocht, was de hardste lak die ze hadden, Het is tegenwoordig op acryl basis, versterkt met polyurethaan, en met water verdunbaar, al zegt mij polyurethaan basis mij nog niks hoorMaar jouw vast wel......waarom is het trouwens verboden?
Op de potten van de Gamma kan ik zo niet ontdekken of het op basis van aklyd of acryl is......hoe kan ik dit ontdekken?
Krijg je van af en toe die troep in ademen merkbare klachten? Nee. Schaad het dan niet de gezondheid? Jawel.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 01:18 schreef Mark_Boelen het volgende:
Kees22,
Volgens mij heb ik Acrylverf gekocht, die dingen die je opschrijft, zijn die ook zo erg als je het 1malig doet :S Klinkt niet best dan......
Ws bevatte het vroeger zware metalen. Polyurethaan is een kunsstofvezel die je lak laag behoorlijk krst vast maakt. Je kunt de lak beter niet verdunnen maar zo uit de pot gebruiken. Meerdere dunne lagen zijn beter dan enkele dikke lagen. Je kunt het met de kwast opbrengen (voor een rafel een brede platte kwast met kunstof haren) of met een doekje. Katoen werkt dan het beste (pluizen) je knipt een stukje af van ca 10x5 cm. Je vouwt dit op zodat je een strookje dik doek krijgt van 10cm breedt. een paar kledders op de tafel gooien en deze met het doekje verdelen. Daarna met een flink nat doekje (nat van de lak) 1 maal rustige licyhte banen trekken in dezelfde richting met de nerf mee. Op spuiten na geeft dat het mooiste resultaat. Tussen de lagen licht schuren met wtervast schuurpapier (je gebruikt met hier doorg) in de nerf richting met korrel 400, voor de laatste laag korrel 600. Schuren is niet het zelfde als schrobben maar gelijk aan stof af nemen.quote:Het potje glitsa heb ik bij de gamma gekocht, was de hardste lak die ze hadden, Het is tegenwoordig op acryl basis, versterkt met polyurethaan, en met water verdunbaar, al zegt mij polyurethaan basis mij nog niks hoorMaar jouw vast wel......waarom is het trouwens verboden?
Alkydquote:Op de potten van de Gamma kan ik zo niet ontdekken of het op basis van aklyd of acryl is......hoe kan ik dit ontdekken?
Daarvoor hebben we de 3M 6051quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 02:11 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Eenmalig is niet erg, wat verf betreft. Het gaat vooral over beroepsschilders, die de hele dag in de damp staan. Een keer een tafel schilderen in een garage is geen probleem.
OK, zal wel een persoonlijke behoefte aan compleetheid zijn.quote:Op zondag 19 augustus 2007 00:58 schreef Mark_Boelen het volgende:
Kees lig jij altijd op de vloer
De onderkant leek mij niet echt iets wat echt nodig geschilderd moet worden
Of had ik het mis
Oke bedankt voor de tipquote:Op zondag 19 augustus 2007 12:18 schreef Solingjan het volgende:
En nu eerst schuren tot het helemaal dof is.
Oke dat wist ik nietquote:Op zondag 19 augustus 2007 23:11 schreef tnimble het volgende:
Als je hout maar aan 1 kant schildert kan het krom trekken vooral als het erg dun is. Nu is dit al behandeld geweest dus is de noodzaak minder.
Altijd schuren voor de nieuwe laag.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 22:27 schreef Mark_Boelen het volgende:
Nou is mijn vraag: Moet ik morgen voordat ik hem ga lakken, nog een keer schuren?
Dank je!!
Bijna alles dan, eerst had ik de zijkanten niet eens gedaan :p ......Schaam Schaam........Slechtquote:Op maandag 10 september 2007 02:07 schreef Kees22 het volgende:
Ziet er goed uit! Maar je had de lade toch helemaal geschilderd? Vanwaar dan die houten onderkant?
Ja, dat snapte ik niet helemaal. Haren uit een roller?quote:Op maandag 10 september 2007 02:16 schreef Mark_Boelen het volgende:
[..]
Bijna alles dan, eerst had ik de zijkanten niet eens gedaan :p ......Schaam Schaam........Slecht![]()
Ik heb nog wel een hele pot wit over dus zou het nog even een likje kunnen geven
Bedankt voor je compliment!
Ik ben er ook zeer tevreden over, maar ondertussen ook wel flauw van, vooral na dat haren gedoe
OK, kende ik niet. Lullig dat ze loslieten, maar goed opgelost, blijkbaar.quote:Op maandag 10 september 2007 02:39 schreef Mark_Boelen het volgende:
Het was een fijne lakrol van de Gamma.
Deze lakrol was voorzien van kleine groene haren.
Deze lieten blijkbaar dus los als je deze gebruikt bij glitsa parkerlak.....
Dat komt omdat de eerste laag - de grondverf - ook al een sinaasappelhuid heeft.quote:Op maandag 10 september 2007 18:57 schreef Blapiet het volgende:
Als ik de close-up van je lade bekijk lijkt eht wel of je een sinaasappelhuid krijgt. Klopt dat? Kan komen als je een verkeerde roller gebruikt,.
Glitsa parketlak kun je goed opbrengen met een mohair-roller of een acryl-kwast. Je kunt er ook voor kiezen om de laatste laag te verdunnen met water om een strakker effect te krijgen.
Dus meerdere lagen en zacht opschuren met telkens hogere korrel.quote:Op maandag 10 september 2007 20:06 schreef tnimble het volgende:
Ja en nee. Hangt er van af hoeveel je verdunt en hoeveel lagen je toepast. Enkele procenten verdunnen geeft een nihil verschil in hardheid.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |