abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52327970
Ik ga binnenkort waarschijnlijk de molen in om gekeurd te worden voor vlieger bij de luchtmacht en ik denk ik gooi alvast een paar vraagjes hiero:

1) Ik gebruik op dit moment af en toe medicijnen tegen een stofallergie. Is dit een probleem? of is het het best hier niks over te zeggen...

2) Ik ben toch wel benieuwd naar de zwaarte van de het gedeelte m.b.t. conditie. Kan iemand hier iets over vertellen?
Have fun...
pi_52328104
Ik heb 2x de procedure doorlopen t/m de vliegsimulator.

Maak je over 1 en 2 nog maar even niet zo druk.
90% valt af op de eerste dag.

Dat zijn de psychologische test en de inzichttest.

De inzichttest bestaat uit een getekend vliegtuigje met daarbij 2 instrumenten (kompas en horizon) op 4 verschillende manieren getekend. Hierop kan je oefenen!

De psycho test kan je natuurlijk niet echt voor oefenen, maar misschien wel handig om er eens een paar te maken en ook de repeterende vragen te ontdekken (controle vragen).

Daarna krijg je volgens mij een psychologisch gesprek, was erg leuk (zorg bijvoorbeeld dat je niet op je nagels gebeten hebt), en moet je een stukje 'fietsen' om je conditie te meten. En ooknog een coordinatie test. (handen/voeten/brains)

Ikzelf had toen veel last van allergie, maar is nooit als probleem ter sprake gekomen.

Dus mijn advies... Oefen eerst voor de eerste dag en maak je nog geen zorgen om de rest ;-)
pi_52328129
stof allergie. Erg belangrijk om dat mee te delen. Ik bedoel je wilt niet in een straaljager zitten en dan opeens keihard moeten hoesten ofzo.

En wat betreft gewicht en lengte weet ik het niet.. ff google
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_52328206
90% is overdreven, 75% valt af op de eerste dag. Enne... Die allergie kan problemen opleveren. Als je besluit niks te vertellen, komen ze er waarschijnlijk toch wel achter bij het medisch onderzoek.

@skorpija: Waarom mocht je de GVSS 2x doen??

Gewicht en lengte boeien niet zo. Dat is wel het minste van je zorgen tijdens de selectie Hoewel... Als je te lang bent, i.c.m. bepaalde verhoudingen, is het mogelijk dat je alleen geschikt bent voor de heli.
  Forum Admin maandag 13 augustus 2007 @ 13:42:01 #5
58651 crew  murp
murp
pi_52328265
je moet ook plassen in een bakje
  Forum Admin maandag 13 augustus 2007 @ 13:42:19 #6
58651 crew  murp
murp
pi_52328379
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 13:42 schreef murp het volgende:
je moet ook plassen in een bakje
En met je kont naar achter, billen gespreid houdend met je handen, laat je eventuele aambeien zien.
Vreemd gevoel zo'n gast achter je die naar je sterretje zit te koekeloeren.
Old Tyme Hardcore!
pi_52328439
@Lightning_NL

Ik was in eerste instantie doorgedrongen TOT de vliegsimulator, maar moest militairedienstplicht in.
Ik ben toen naar joego gegaan voor militaite dienstplicht.

(had ik ook aangegeven tijdens mijn eerste psychologisch gesprek)

Normaal gesproken kan je (wanneer je in dienstplicht zit) gewoon doorgaan met de procedure. Maar omdat ik 9 maanden niet kon, hebben ze m'n procedure stopgezet en moest ik bij terugkomst opnieuw beginnen.

Toen ben ik t/m de vliegsimulator gekomen en ben daarop afgevallen.
Vliegen ging wel goed, geen enkele reset gehad, maar ik verstond 2x de radiocode niet die ingesteld moest worden. (hoorde het wel, maar verstond het niet).
Daar was ik dus op afgevallen.

Een andere gast was 'gereset' en mocht wel door
(maar hoorde later dat zijn oom majoor was bij de luchtmacht)
pi_52328489
Er zijn genoeg gasten die gereset zijn en die door gaan. Er zullen wel andere redenen zijn geweest naast het missen van je ADF code waardoor ze hebben besloten je niet door te laten gaan.
pi_52328522
Lijkt me niet hoor. Als ik geen reset gehad heb, dan kan het alleen maar daar op geweest zijn..
Maar ja, is alweer een tijdje geleden ('94 ofzo)
  maandag 13 augustus 2007 @ 13:52:02 #11
168840 Sant
Jealousy is a Motherf*cker!!
pi_52328544
Ik heb wel gemaakt wel eens 3 jaar geleden gedaan.. Snap nu nog toen steeds niet maar waarom ik mocht niet beginnen aan de opleiding toen!!

Ik wil zo graag als vleugels hebben en rondjes vliegen, als ik dan terug kom nog een rondje vliegen en dan landen enzo weer doorvliegen..

Maar goed, ze wilden me niet als vlieger, raar he!

Maargoed: ik mag aannemen dat je sowieso over een fatsoenlijke lichamelijke gesteldheid beschikt alvorens je het in je hoofd haalt t leger in te gaan?
Succes anyway!
Geluk is een richting..... geen PUNT!!!!
Shit... Ik heb eigenlijk helemaal geen geweldige opmerking...
pi_52328571
Ze kijken naar heel wat meer dingen dan je denkt. En als je 2x de ADF hebt gemist dan kunnen ze best al concluderen dat je niet belastbaar genoeg bent ofzo.

Resets zijn helemaal niet zo erg als je denkt. Het gaat er meer om hoe je jezelf hersteld na zo'n reset.
pi_52328577
Die simulator lijkt me ook wel iets wat je niet wil verprutsen...

En die inzichttest, kan je me daar meer van vertellen (ik hou van een goede voorbereiding )?

En lengte/gewicht ed zal het probleem niet zijn. Ik weeg 78kg bij 1.87 en mijn ogen zijn perfect
Have fun...
pi_52328653
@Lighting_NL

Jij weet er meer van, Hoe komt dat?
(en de reden is dan inderdaad dat je te 'geconcetreerd' bezig bent geweest en je dus afsluit voor anderen dingen)

@Handschoen.
Je ziet een plaatje van een vliegtuigje. Die vliegt bijvoorbeeld ondersteboven, naar links.

Dan moet je de juiste weergave van instrumenten kiezen, van een kompas en een horizon meter.
Ik kan het wel voor je tekenen, maar is zo lastig op fok
pi_52328660
Instrumenten Intepretatie test heet dat, als je erop googlet vind je vast wel een voorbeeldproggie ervan, want die is er. Is niet geheel zoals de echte test, maar enigszins vergelijkbaar.
Je krijgt een kompasaanduiding en een kunstmatige horizon te zien, daarbij moet je een 3D plaatje kiezen van een straaljager met bijbehorende attitude.
  Forum Admin maandag 13 augustus 2007 @ 13:56:34 #16
58651 crew  murp
murp
pi_52328667
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 13:46 schreef Slapshot het volgende:

[..]

En met je kont naar achter, billen gespreid houdend met je handen, laat je eventuele aambeien zien.
Vreemd gevoel zo'n gast achter je die naar je sterretje zit te koekeloeren.
dat heb ik dan weer niet gehad
pi_52328670
Bij de vliegmedische keuring wordt je ook getest op allergieen. Dan merk je dus vanzelf wel of je door mag of niet (als je zover komt tenminste).

Ik heb zelf een huisstofmijt-allergie, en dat was geen probleem.
Uiteindelijk toch afgekeurd, maar dat was op mijn rug. Gelukkig pas op het laatst (roentgenfoto's), zodat ik nog wel de vluchten het meegepakt (toch weer 9 gratis vlieguren).
pi_52328708
@Skorpija, ik heb de selectie ook doorlopen en zit al zo'n 2 jaar bij de KLu.
pi_52328753
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 13:57 schreef Lightning_NL het volgende:
@Skorpija, ik heb de selectie ook doorlopen en zit al zo'n 2 jaar bij de KLu.
Als piloot?
pi_52328811
Yep
pi_52328812
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 13:59 schreef Skorpija het volgende:
[..]
Als piloot?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_52328858
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 13:56 schreef nerd4sale het volgende:
Ik heb zelf een huisstofmijt-allergie, en dat was geen probleem.
Dat is een geruststelling iig.
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 13:52 schreef Sant het volgende:
Maargoed: ik mag aannemen dat je sowieso over een fatsoenlijke lichamelijke gesteldheid beschikt alvorens je het in je hoofd haalt t leger in te gaan?
Succes anyway!
Daar maak ik me midner druk om . Alleen conditie moet ik misschien eens wat meer aan gaan werken

En het leger in, tja, ik heb mijn Bachelor of engineering en ik heb gemerkt dat ik niet echt de komende XX jaar in een kantoor wil zitten. Dit is natuurlijk een jongensdroom, dus ik had iets van: "Waarom niet." Ben er ook echt gemotiveerd voor en denk wel dat ik mischien eigenschappen heb die van pas kunnen komen . (Hoor ik althans ook van mensen om me heen, ookal hebben die natuurlijk geen idee hoe of wat)
Have fun...
pi_52328861
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 14:00 schreef Lightning_NL het volgende:
Yep
Wat vlieg je daar dan?
In mijn tijd ('96) gingen alleen de helikopterchauffeurs naar Alabama (Fort Rucker).
Jachtvliegers naar Tucson AZ.
pi_52328881
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 13:56 schreef murp het volgende:

[..]

dat heb ik dan weer niet gehad
Man man, wat een vreemde toestand was dat. Voor mij dan he?

Niet dat ik ooit bij de luchtmacht ben geweest voor de keuring hoor. Ik verkeerde destijds liever op het water. Dus toen maar de keuring gedaan voor de marine. De buitenlandse haven waren mooi meegenomen.

Ik heb een aardig pittige keuring gehad, vooral het gesprek was verneukeratief. Er was tegelijkertijd een keuring voor de mariniers, daar vielen ze helemaal bij bosjes af. Vooral na dat gesprek.
Old Tyme Hardcore!
pi_52328970
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 14:00 schreef nerd4sale het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Haha, this is Fok! mennn, iedere joker die bij de luchtmacht werkt kan zo'n foto gemaakt hebben...

Maaruh, tof hoor Lightning_NL, kan niet zeggen dat ik niet een heel klein beetje jaloezie voel
pi_52328978
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 14:02 schreef Slapshot het volgende:
[..]
Man man, wat een vreemde toestand was dat. Voor mij dan he?
Bij mij hebben ze ook nooit aambeien gekeken, hoor.
Niet bij de 'gewone' keuring voor de dienstplicht, niet bij de officierskeuring (was sowieso geen lichamelijke keuring), en later ook niet bij de vliegmedische keuring.
pi_52329005
Mijn voorkeur was F16. Heb de Chinook gekregen, dat heb je helaas totaal niet in de hand. Nu nog steeds inderdaad zo: Apache, Chinook en Cougar gaan naar Alabama, F16 gaat naar Texas, daarna Ohio.

Ik moet nu gaan, effe een examentje inkoppen.
pi_52329033
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 14:05 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

Bij mij hebben ze ook nooit aambeien gekeken, hoor.
Niet bij de 'gewone' keuring voor de dienstplicht, niet bij de officierskeuring (was sowieso geen lichamelijke keuring), en later ook niet bij de vliegmedische keuring.
Verdorie, ik voel me gebruikt nu. Zou m'n achterste dan als lustobject zijn gebruikt?
Old Tyme Hardcore!
  maandag 13 augustus 2007 @ 14:14:40 #29
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_52329250
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 14:06 schreef Lightning_NL het volgende:
Mijn voorkeur was F16. Heb de Chinook gekregen, dat heb je helaas totaal niet in de hand. Nu nog steeds inderdaad zo: Apache, Chinook en Cougar gaan naar Alabama, F16 gaat naar Texas, daarna Ohio.

Ik moet nu gaan, effe een examentje inkoppen.
Jaja,
Mij mag je er voor wakker maken.
  maandag 13 augustus 2007 @ 14:19:05 #30
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_52329387
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 14:14 schreef minkuukel het volgende:

[..]

Jaja,
Vervelend èh, als je zelf niks gepresteerd hebt in het leven?
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_52329588
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 14:07 schreef Slapshot het volgende:
[..]
Verdorie, ik voel me gebruikt nu. Zou m'n achterste dan als lustobject zijn gebruikt?
Waarschijnlijk is het voor de marine wel belangrijk dat je geen aambeien hebt.
Als je weer eens een half jaar achter elkaar met allemaal mannen op zee zit...
pi_52329725
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 14:24 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

Waarschijnlijk is het voor de marine wel belangrijk dat je geen aambeien hebt.
Als je weer eens een half jaar achter elkaar met allemaal mannen op zee zit...
Volgens mij zit het grootste deel van het marine-personeel op de wal. Zeker tegenwoordig.
Old Tyme Hardcore!
  maandag 13 augustus 2007 @ 14:33:05 #33
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_52329874
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 14:19 schreef LaZZ het volgende:

[..]

Vervelend èh, als je zelf niks gepresteerd hebt in het leven?
Als je het vervelend vindt, waarom doe je er dan niks aan?
  maandag 13 augustus 2007 @ 14:35:12 #34
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_52329934
quote:
of is het het best hier niks over te zeggen...
Tip 1: wees eerlijk, ze komen er toch wel achter. Als je afvalt, doe dat dan zo snel mogelijk
censuur :O
pi_52335382
Medicijngebruik moet je ook vermelden in een van de vele formulieren die je in zult moeten vullen. Hoe erg is je allergie? Van wat ik weet, zijn ze daar echt héél kritisch over. Maar ik weet niks van allergieen, misschien zijn sommige allergieen minder 'gevaarlijk'. Je kunt van tevoren bellen met het CML in Soesterberg om gewoon die vraag te stellen. Dan heb je misschien meteen duidelijkheid.
Het CML is het Centrum voor Mens en Luchtvaart, waar een groot deel van de selectie plaatsvindt, de mensen daar zullen je graag helpen.
pi_52354084
Allergie valt wel mee. Medicijnen gebruik ik ook al en tijdje niet meer (Vanaf april). Sinds ik op mezelf woon heb ik ze niet meer nodig . Dus ik denk dat het ook wel meevalt .

Ik heb die instrumenten test online gedaan en je merkt wel dat hoe meer je er doet, hoe beter je er in wordt... maar 60 in zo'n korte tijd? Is er ook bekend hoeveel je er fout mag hebben?

Die cöordinatietest met je voeten en je hand (waar ik van gelezen heb, dat je een 3D-object moet balanceren) lijkt me trouwens wel het meest verelend. misschien moet ik iets gaan verzinnen om daarop te kunnen oefenen...
Have fun...
pi_52358313
Ik weet niet eens meer hoeveel tijd je voor die instrumenten intepretatie test krijgt. Ik weet nog wel dat ik er 3 fout had, en daarmee een van de beste was geloof ik. Het gaat bij deze test om ruimtelijk inzicht, en ook vooral om het vinden van de balans tussen snel en tussen accuraat werken.
Die 3D co-ordinatie test kun je amper op oefenen. Wat je volgens mij een heel groot voordeel geeft is wanneer je een gamer bent, maar zowiezo is wat aanleg ervoor niet verkeerd natuurlijk
pi_52359064
Alsik er echt voor zou willen oefenen, zou ik misschien een paar drumlesjes moeten nemen voor het onafhankelijk bewegen van linker/rechtervoet met handen ed.

Ik heb al wel zo'n luistertoets gevonden waar ik een beetje mee ga oefenen .Alle hulp is meegenomen als ik door wil komen
Have fun...
pi_52360680
Ikzelf kan echt voor geen ene meter drummen. Ik speel wel wat gitaar. Denk niet dat effe een paar lesjes je co-ordinatie zo verbeteren. Maar doe wat je wilt natuurlijk
Die luistertoets is in het echt véél duidelijker.

Hoe oud ben je eigenlijk?
pi_52361260
Ah, thanx voor de info iig .

Ik ben 23 en heb al een papiertje dat zegt geslaagd voor het HBO (Wie weet geeft dat een edge tegenover jongere kanidaten, dat wil zeggen, als ik door die aanleg testen heen kom dan... )

En dat drummen, ach ja, het was een idee. Als ik dat zou doen, samen met alle ander dingen die me eventueel zouden kunnen voorbereiden hoe dan ook, kan ik straks als ik het niet zou halen tegen mezelf zeggen dat ik er alles voor gedaan heb. Anders dan zeg ik achteraf tegen mezelf van, "wat als ik nou toch..."
Have fun...
pi_52361657
Ik heb zelf ook gewacht tot ik wat ouder was (20) en ik eindelijk m'n VWO papieren had Ik heb het nooit zo op studeren gehad. Er zijn zat jonge gasten tussen, maar ik denk dat vooral levenservaring je kan helpen, en ik denk dat je beter tegen stress kan als je wat ouder bent. Maar wat natuurlijk veel belangrijker is, is dat je straks niet met je kont in de USA zit terwijl je nog geen 21 bent, want dat zuigt zwaar.

Waar je trouwens ook rekening mee moet houden is dat je MILITAIR vlieger wordt. Je bent in eerste plaats militair, dan pas vlieger. Veel mensen houden daar geen rekening mee en vallen snel af op de KMA, ook al hebben ze heel de selectie doorlopen.
pi_52361954
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 16:12 schreef Lightning_NL het volgende:
Ik heb zelf ook gewacht tot ik wat ouder was (20) en ik eindelijk m'n VWO papieren had Ik heb het nooit zo op studeren gehad. Er zijn zat jonge gasten tussen, maar ik denk dat vooral levenservaring je kan helpen, en ik denk dat je beter tegen stress kan als je wat ouder bent. Maar wat natuurlijk veel belangrijker is, is dat je straks niet met je kont in de USA zit terwijl je nog geen 21 bent, want dat zuigt zwaar.

Waar je trouwens ook rekening mee moet houden is dat je MILITAIR vlieger wordt. Je bent in eerste plaats militair, dan pas vlieger. Veel mensen houden daar geen rekening mee en vallen snel af op de KMA, ook al hebben ze heel de selectie doorlopen.
Whehehe, ook dat ja .

Ik denk dat als je een paar jaartjes ouder bent inderdaad meer voor ze kan betekenen. Ik ben bijvoorbeeld heel erg gemotiveerd, omdat ik weet dat hetgene wat ik nu gestudeerd heb (chemische technologie) niet is wat ik later wil gaan doen. Daarna heb je dan natuurlijk een groter verantwoordelijkheidsgevoel als dat je net van de havo/Vwo afkomt... ook qua lichamelijke ontwikkeling natuurlijk...

Verder is wat je zegt over dat militair zijn inderdaad waar. De meeste denken volgens mij dat ze alleen maar in de cockpit zitten en daar les krijgen ... Ik heb juist wel heel erg zin in de KMA .
Have fun...
pi_52362320
Ok dan

Heb je al gesolliciteerd?
pi_52362676
Ik heb er één gehad bij een buitenlands leger (raad maar welk ).

Vreemdste daaraan was dat de keuringsarts (een vrouw btw ) aan mijn ballen voelde (ik was naakt). Ik heb werkelijk geen idee waarvoor dat was.
pi_52362804
Ik heb donderdag pas die intro-dag waar je heen moet voor je kan solliciteren . Dan pak ik effe de auto naar Woensdrecht. Ga ik wel meteen doen daarna iig .

Mijn werk is wel leuk wat ik nu doe in mijn vakgebied, maar ik mis echt wat. Ik heb nu de kans om ervoor te gaan en die pak ik ook. Anders sla ik mezelf later voor m'n kop dat ik het niet eens geprobeerd heb .
Have fun...
pi_52364715
Ok. Die intro dag is best leuk hoor. Ik ging toen ook naar Woensdrecht. Effe bij de PC-7's kijken enzo Ge-wel-dige kist btw. Ik mis 'm.
pi_52381829
Ben ook wel benieuwd. Daarna gaat de sollicitatie meteen op de bus iig. Hoelang duurde bij jou trouwens het hele traject? Zat er veel tijd tussen verschillende stappen?
Have fun...
pi_52386957
Yep, zitten telkens enkele weken tussen. Duurde bij mij 9 maanden in totaal, de selectie. En dat is ongeveer het gemiddelde, geloof ik. Hoewel ze flink bezig zijn geweest het proces te versnellen in verband met het enorme tekort aan vliegers.
pi_52390423
Tekort aan vliegers? Dacht dat dat een geintje was ... Dan hoef ik me geen zorgen te maken als ik hier zometeen een contractverlenging aangeboden krijg . Dan kan ik die gewoon tekenen iig. Moet toch werk hebben in die tussentijd

Klinkt wel heel erg optimistisch of niet
Have fun...
pi_52392339
Nee er is al tijden een ontzettend tekort aan vliegers. Er is dan ook niet voor niks ontzettend reclame gemaakt voor de luchtmacht de afgelopen tijd
Er zijn per jaar ongeveer 50 vliegers nodig. Hiervoor zijn echter wel elk jaar plusminus zo'n 6500 sollicitanten nodig.
pi_52394214
T*****ring, zoveel sollicitanten . Dan moet je wel van goeie huizen komen als je er doorheen komt. In vind het knap... Hopelijk kom ik door die "aanleg-testen" heen. Want daar kan je volgens mij niet zoveel aan doen. Zou wel iets voor mij zijn om er meteen uit te liggen
Have fun...
pi_52394512
Ja ik vond het ook redelijk zenuwslopend telkens weer, omdat ik het echt zo ontzettend graag wilde, dat ik gek zou worden als ik af zou vallen tijdens de selectie. Voor mij is het gewoon een droom die ik koste wat het kost waar zou moeten maken.
Dat is een beetje de instelling die je moet hebben om een goede kans te maken. Vergeet niet dat op de eerste dag echt vanalles op die job afkomt he, in het begin wordt er dus enorm gefilterd.
pi_52394643
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 13:30 schreef Handschoen het volgende:
Ik ga binnenkort waarschijnlijk de molen in om gekeurd te worden voor vlieger bij de luchtmacht en ik denk ik gooi alvast een paar vraagjes hiero:

1) Ik gebruik op dit moment af en toe medicijnen tegen een stofallergie. Is dit een probleem? of is het het best hier niks over te zeggen...

2) Ik ben toch wel benieuwd naar de zwaarte van de het gedeelte m.b.t. conditie. Kan iemand hier iets over vertellen?
Toen ik naar de keuring ging in 2005 toen moest ik via een formulier aangeven waar ik allergisch voor was. Dat is dus voor katten. Ik moest toen eerst na het CMH in Utrecht voor een allergie test. Eenmaal klaar daarmee was ik alsnog door.

Hooikoorts hebben ook veel mensen en dat is ook geen probleem, ik heb zelfs een collega die allergisch is voor melk producten en die is ook door. Als ik jou was zou ik daarover niet zo'n zorgen maken.
Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand.
pi_52395026
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 16:46 schreef Lightning_NL het volgende:
Ja ik vond het ook redelijk zenuwslopend telkens weer, omdat ik het echt zo ontzettend graag wilde, dat ik gek zou worden als ik af zou vallen tijdens de selectie. Voor mij is het gewoon een droom die ik koste wat het kost waar zou moeten maken.
Dat is een beetje de instelling die je moet hebben om een goede kans te maken. Vergeet niet dat op de eerste dag echt vanalles op die job afkomt he, in het begin wordt er dus enorm gefilterd.
Tja, ik denk er hetzelfde over... maar als blijkt dat ik er geen zak van bak met die testen houdt het toch echt op... En dat terwijl ik wellicht gemotiveerder ben als andere mensen omdat ik de andere kant van werken al gezien heb...

[ Bericht 0% gewijzigd door Handschoen op 15-08-2007 17:03:53 (typtyfus :D) ]
Have fun...
pi_52395109
Ja maar het gaat hier om de vliegerkeuring he, daar worden veel meer eisen aan je gesteld.
pi_52398747
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 17:04 schreef Lightning_NL het volgende:
Ja maar het gaat hier om de vliegerkeuring he, daar worden veel meer eisen aan je gesteld.
Jeps, daar ben ik ook bang voor (voor die tests dan )
Have fun...
pi_52400614
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 19:25 schreef Handschoen het volgende:

[..]

Jeps, daar ben ik ook bang voor (voor die tests dan )
Weet ik maar het enige wat ik je kan meegeven is mijn eigen landmacht keuring ervaring
Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand.
  woensdag 15 augustus 2007 @ 22:21:31 #58
187474 iruub
It is never too late to learn
pi_52405570
Yup ik heb ooit de militaire keuring doorstaan in Utrecht, Als je voor de KMAR of KCT wilde gaan dan moest je daar zijn en de code test doen om te slagen. We zaten toen met 35 man in de klas. Na de test nog maar met zijn tweeen
Leuke tijd gehad en ben er door gevormd i.i.g. tot een loser
"A true friend is the greatest of all blessings, and that which we take the least care of all to acquire."
  woensdag 15 augustus 2007 @ 22:22:47 #59
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_52405633
ik heb keuring gehad, goed doorlopen uiteraard
Vond het niet echt zwaar, alleen dat fietsen was kut
pi_52440829
Eyyy! Hoe was die intro dag?
pi_52440882
Ik zou in ieder geval eerlijk zijn en niets verzwijgen... Waarschijnlijk komen ze er tóch achter en als je er dan over hebt gelogen kan je het wel schudden verder...
pi_52444532
Tof .... Er waren nog 6 mensen, waarvan er 2 al wat ouder waren als ik (1 zat bij de landmacht). Sommige hadden nog geneens nagedacht over uitgezonden worden . Je zag ook echt dat ze zich er nog niet in verdiept hadden toen ze vertelde waar de opleiding uit zou bestaan... Ik ben juist extra gemotiveerd. Was echt tof . Nu even die zooi invullen en van het weekend op de bus gooien .
Have fun...
pi_52448666
6 mensen maar? Da's niet veel. En dan ook nog van die apen die niet hebben nagedacht over uitzendingen. Nog bij de PC-7s gekeken enzo?
pi_52449012
Neej ... Was ook net naast de basis . Dus verder niks gezien...

Maar ze vertelde inderdaad dat er meer plekken zijn als een tijdje geleden...

Verder klopte er ook iets niet. Ze noemde 3 dingen:
1) 66 plaatsen
2) 1% kans op inloten (of hoe je het ook wil noemen)
3) 35.000 sollicitaties

Welke klopt er niet (ik hoop de sollicitaties niet )

Ik heb ook het idee dat veel mensen/jongeren wel piloot willen worden, maar als ze zien wat er allemaal bij komt kijken al snel afhaken... maar dat is mijn idee... ik heb het gevoel dat ik wel een goeie kans maak, maar we zullen het welzien met de keuringen (zal je zien dat ik er dag 1 uit lig )

Zal sowieso wek een week of 4 duren na opsturen sollicitatie voordat ik bericht krijg, maar zal vorderingen posten
Have fun...
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 13:54:03 #65
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_52449511
Ik ga binnenkort weer bellen om een nieuwe afspraak te maken voor PO-1, 1 dag voordat ik m'n uitnodiging kreeg brak ik m'n rechterhand .
Op elke fokker past een bril.
pi_52450554
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 13:54 schreef Catch_me het volgende:
Ik ga binnenkort weer bellen om een nieuwe afspraak te maken voor PO-1, 1 dag voordat ik m'n uitnodiging kreeg brak ik m'n rechterhand .
matig . Succes iig

Niet mijn plek inpikken hè
Have fun...
pi_52469756
35.000 sollicitanten (per jaar neem ik aan?) zal wel niet kloppen, want dat is wel héél erg veel. Maar inderdaad 1% komt maar door de selecties. En dan valt verderop in het traject tijdens de initieele opleiding nog eens bijna de helft af.
pi_52477873
Jeps, Maar ik denk ik zeg er wel niks van. Had al genoeg vragen gesteld (Niet om mezelf op te hemelen, maar had echt het idee dat ik er als enigste goed voer nagedacht had )
Have fun...
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 18:55:58 #69
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_52482462
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 17:04 schreef Lightning_NL het volgende:
En daarom zitten jullie maar op FOK.

Ik geloof geen reet van jullie verhalen

Volgens mij zijn jullie niet eens in dienst geweest.

Een paar kutpubers met een natte droom, dat zijn jullie.

tijd.
pi_52482602
Lekker boeiend of jij het gelooft of niet. Ik vind het gewoon leuk om op het Fok forum te zitten en vooral als ik andere mensen kan vertellen en advies geven over het vlieger worden bij de KLu. Waarom zou ik dit allemaal verzinnen. Dat zou echt 0,0 nut hebben.
En waarom zou ik niet op Fok kunnen zitten als ik niet aan het werk ben? En waar maak jij je eigenlijk druk om? Triest figuur. Ga zelf eens effe iets bereiken ofzo.
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 19:51:23 #71
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_52483656
Het viel me trouwens ook op tijdens die voorlichting waar je je sollicitatiepakket meekrijgt bij mij ook een paar idioten zaten die dom opkeken dat ze eerst op de KMA een basisopleiding moesten volgen. We zaten er maar met 6 man en ik was met iemand anders de enige die een pakket mee naar huis nam

Ik ben ook nog ergens in mei op een opendag van de KMA geweest, van pakweg 60-70 man waren er maar 4 die geintereseerd waren in de opleiding voor vlieger, de rest was allemaal landmacht.

Naja beters voor ons die echt vlieger willen worden zeg ik dan maar
pi_52484727
Niet te geloven dat schijnbaar tegenwoordig maar zo weinig mensen willen vliegen bij de KLu. Erg jammer.
pi_52495413
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 20:36 schreef Lightning_NL het volgende:
Niet te geloven dat schijnbaar tegenwoordig maar zo weinig mensen willen vliegen bij de KLu. Erg jammer.
True, true, maar ergens vind ik het ook niet erg hoor

maar ja, vroeger wilde ik het ook wel, maar was ik eigenlijk een beetje geintimideerd, zo van, dat haal je toch niet... dat ik niet eens verder gekeken had en ben ik maar wat anders gaan studeren... Nu daarintegen *o*
Have fun...
pi_52552918
Btw Lightning_NL...: Kan jij mij trouwens vertellen wanneer de opleidingen voor vlieger starten... Want wellicht moet ik daar rekening mee houden als ik mijn contract ga verlengen bij mijn baas...
Have fun...
pi_52555078
Als ik jou was, zou ik me daar nog laaaaang geen zorgen over maken
Maarruh, waarschijnlijk februari, augustus en oktober. Tenzij ze dat hebben veranderd sinds kort, of binnenkort gaat veranderen, want vanaf 2008 krijg je ook je ATPL dus ik weet niet of dan de data ook veranderen.
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:11:41 #76
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_52557429
Denet even gebeld en ik mag aanstaande vrijdag voor PO-1 om half 9 komen (lekker vroeg ). Toch wel sneller dan verwacht dus ik ben benieuwd .
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:27:07 #77
187474 iruub
It is never too late to learn
pi_52557845
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 18:55 schreef minkuukel het volgende:

[..]

En daarom zitten jullie maar op FOK.

Ik geloof geen reet van jullie verhalen

Volgens mij zijn jullie niet eens in dienst geweest.

Een paar kutpubers met een natte droom, dat zijn jullie.

tijd.
hehe... ik vermoede dat zo een opmerking eens zou langskomen. Maar jongens nu jullie toch zo druk zijn met het noemen van allerlei afkortingen zoals P-... e.d.. Wat is dat? En vertel eens iets meer over wat je gaat doen,hoe het ervoor staat en wat je nog moet doen. Foto's (we hebben allemaal een mobiel met camera he) zijn van harte welkom om het te onderbouwen. Ben je ook gelijk van diegenen af die jullie relaas in twijfel trekt.
"A true friend is the greatest of all blessings, and that which we take the least care of all to acquire."
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:36:58 #78
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_52558389
quote:
Had die site al doorgespit ja . Dan weet je iig wat je te wachten staat...
Have fun...
pi_52558895
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 13:27 schreef iruub het volgende:

[..]

Foto's (we hebben allemaal een mobiel met camera he) zijn van harte welkom om het te onderbouwen. Ben je ook gelijk van diegenen af die jullie relaas in twijfel trekt.
Ik kan me voorstellen dat het niet bevordelijk is om in de selectiefase met je gsm foto's te gaan lopen maken, vooral niet als je een militaire loopbaan ambieert.
Sponsor mij voor de RoPaRun 2008
pi_52568888
Inderdaad @ Linden. Ik blijf zelf ook liever enigszins anoniem op internet, en ik heb ook geen behoefte om mijn gelijk te bewijzen middels foto's, maar zoveel boeit het me niet als mensen me niet geloven. Kan alleen maar een soort afgunst zijn denk ik, als mensen zo wantrouwend zijn en kinderachtige opmerkingen maken.
Ennuh, Iruub, PO-1 betekent gewoon Psychologisch Onderzoek 1, niks bijzonders, niks geheims, gewoon een afkorting zoals er zoveel zijn bij Defensie
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 19:40:42 #82
11102 knep
Mountainfreak
pi_52568894
Heb de keuring ook doorlopen, zowel bij de Marine luchtvaartdienst, de Marine als de Elektrotechnische dienst bij de Luchtmacht .

De eerste keer gooide het kabinet roet in het eten door oa. de Orions te verkopen, de 2e keer besliste het hoofd persoonszaken dat een WO vooropleiding ipv HBO gewenst was.

De laatste keer ben ik zelf maar niet op het aanbod in gegaan. Heb de studiegids voor het KIM thuisliggen en kon er zo beginnen . Helaas ben ik te lang voor de luchtmacht .
pi_52569421
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 19:40 schreef Lightning_NL het volgende:
ik heb ook geen behoefte om mijn gelijk te bewijzen middels foto's,
Precies.

<korte verhaal>
Vroeger kende ik een jongen die er altijd van droomde om F16 vlieger te worden. Je verliest, naar mate je ouder wordt, elkaar uit het oog, etc.etc. Kijk ik op een gegeven moment televisie, volgens mij Jules Unlimited, zie ik diezelfde jongen door het beeld gaan. Als F16 vlieger. Dat was leuk om te zien, dat iemand z'n droom heeft verwerkelijkt.
</kort verhaal>
  donderdag 23 augustus 2007 @ 19:20:15 #84
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_52629358
Ben toch best zenuwachtig voor morgen ik zal jullie iig laten weten hoe het is gegaan
pi_52629485
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 19:20 schreef Catch_me het volgende:
Ben toch best zenuwachtig voor morgen ik zal jullie iig laten weten hoe het is gegaan
Doen ja
Have fun...
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 13:15:52 #86
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_52647749
Niet door voor PO-1, gezakt op de instrumenten interpretatie test. De andere 3 testen had ik wel allemaal goed gemaakt, jammer
SPOILER
pi_52648139
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 13:15 schreef Catch_me het volgende:
Niet door voor PO-1, gezakt op de instrumenten interpretatie test. De andere 3 testen had ik wel allemaal goed gemaakt, jammer
SPOILER
Zonde man... Maar ja, nu kan je iig zeggen dat je het geprobeerd hebt ipv dat je over 20 jaar terug kijkt en denkt: "Had ik het nou paar tóch geprobeerd..."
Have fun...
pi_52649699
Ik maakte net een topic maar ik werd aangeraden om hier mijn verhaal/vraag te doen dus komt ie :
quote:
(ik ben een kennis van deze user)
Gegroet , ik heb een vraag betreffende opleidingen maar nu eerst de situatie :

Ik zit in een traject voor mijn PPL, hier voor heb ik al mijn medisch certificaat op zak( FAA third class). Nu was ik ook geschikt voor een first class, maar aangezien dat voor commercieel civiel vliegen is heb ik die (nog) niet.
Enfin, ik ben druk bezig hier mee en ga over een tijdje mijn praktijk in Florida doen, maar nu is mijn vraag;
Is het een goed idee om militair te gaan vliegen of juist civiel?
En voor militair vliegen, zou dit dan juist handig zijn of juist niet (ik denk van wel ). Want ik maak over 1 jaar mijn school af (vwo) en ik ben hartstikke benieuwd naar jullie ervaringen/ advies !
quote:
vliegbrevetten voor verschillende types vluchten die je daarmee kan / mag vliegen.

ontopic; ik denk dat je gewoon de keuze moet maken wat je later graag zou doen van vliegen, want buiten het feit dat je bij beiden met een toestel in de lucht zit, er zowat niets meer hetzelfde is. Bij lijnvluchten zit je met een verre mate van automatisatie waardoor je dus minder direct vliegt met het toestel, die dingen reageren ook véél slomer dan een militair toestel (tenzij je militair transport bedoelt, maar ik vermoed van niet). Bij militaire vluchten heb je een veel directer "contact" met je toestel.
quote:
Naar wat ik weet van iemand die lijnvluchten vliegt is dat écht niet altijd dezelfde vlucht hoor, die gasten vliegen de halve wereld rond, maar om nu te zeggen dat je veel van de wereld ziet... Uiteraard heb je soms dat je daar een dag moet blijven ofzo, maar het lijkt me ook niet zo dat je die dag echt vakantie hebt, als je het hebt over van die lange vluchten kan ik me voorstellen dat je na afloop best wel vermoeid bent en wat slaap kan gebruiken.
Wat je ook als nadeel aan lijnvluchten kan zien is dat als je later een vrouw en kindjes hebt, dat je wel héél vaak van huis weg bent en ze dus weinig zal zien.
Als lijnvluchten wat variatie bieden (bestemmingen) dan lijkt me dat heel gaaf, maar jachtvlieger lijkt me zo hoog gegrepen . Want ik heb nou wel mijn medisch certificaat van FAA, en ga binnekort ook daar mijn brevet halen. Zou dat problemen geven als ik me hier ga aanmelden voor luchtmacht bijvoorbeeld, omdat alles wat ik dan heb gehaald/ ''gewend'' ben amerikaans zou zijn?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en advies!
Lucidity4All
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:57:38 #89
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_52652354
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 14:06 schreef Lightning_NL het volgende:
Mijn voorkeur was F16. Heb de Chinook gekregen.
Dus jij flapt me nog wel eens wakker 'sochtends!?! Als er weer zo'n ding over komt bulderen!

(omg. Soesterberg)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_52652599
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 15:57 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dus jij flapt me nog wel eens wakker 'sochtends!?! Als er weer zo'n ding over komt bulderen!

(omg. Soesterberg)
Zoveel lawaai maken die dingen niet hoor.

pi_52653222
Iets van 110 decibel ofzo. De Chinook is een van de lawaaiigste (is dat een woord?) heli's. En ik ben nog in opleiding, nog effe een jaartje wachten, dan kom ik je wel wakker flappen haha. Maar ja, alle heli's verhuizen toch naar Gilze in de loop van 2009.
En Naaihard-Diehard, als ik zo jouw verhaal lees is de luchtmacht niks voor jou. Dat fix je alleen als je het altijd al hebt gewild, niet als het je misschien wel handig lijkt om eerst effe bij de luchtmacht te gaan vliegen.
pi_52654631
Ok, bedankt voor de info !
Wilde altijdl al jachtvliegen, maar ja aangezien je dat niet eeuwig kan doen, was ik benieuwd naar mogelijke alternatieven.
''Effe'' , neuh geen sprake van . Dan ga ik mijn uiterste best doen .

nogmaals bedankt .
Lucidity4All
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:13:38 #93
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_52654730
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 16:05 schreef Linden het volgende:

[..]

Zoveel lawaai maken die dingen niet hoor.

Komen ze daar ook laag ocervliegen? Hier trillen de ramen nog wel eens in de kozijnen zegmaar.

@Lightning: Ze zouden al weg zijn, maar omdat er een defensie planner was vergeten dat er ook hangars voor onderhoud nodig waren ging het even niet door!

Wel beter, nou heb ik af en toe nog een gratis vliegshowtje, het blijft mooi om naar te kijken! Een vlucht apaches, chinooks die rondjes vliegen met waterzakke/jeeps, oude spitfires en "die amerikaanse dingen" (hurricanes?) of een heel stuntteam wat er laatst overkwam (oefening voor de luchtmachtdagen).

Maar dat is er straks niet meer bij!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_52654894
@SicSicSics: Ja... Helaas wordt alles wegbezuinigd, érg jammer.

@NaaiHard-DieHard: Ok je liet het lijken alsof je de luchtmacht alleen effe als opstapje voor de civiele luchtvaart wilde gebruiken. Mensen met die insteek, als ze door de selectie komen, vallen vaak vrij snel af na een paar dagen op de Koninklijke Militaire Academie, omdat ze niet beseffen dat ze in eerste plaats militair zijn, dan pas vlieger.
pi_52657104
Kwam verkeerd over .
Ik wilde zowiezo altijd krijgsmacht, maar aangezien ik vliegen ook graag doe, was ik bezig met de mogelijkheden uit te pluizen. Maar nu ik dit zo hoor is er alle mogelijkheid toe om vliegen en krijgsmacht te combineren en motiveert alleen maar meer .
Lucidity4All
  maandag 5 november 2007 @ 21:29:13 #96
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_54390032
Even een kick

Ben vorige week naar een voorlichting over Officier Geleide Wapens Patriot geweest en heb maar weer een sollicitatiepakketje meegenomen. Het hele zooitje is gisteren op de bus gegaan dus ik ben benieuwd wanneer ik naar Amsterdam mag voor de keuring. Deze is gelukkig niet zo uitgebreid als die van vlieger, hij bestaat uit een phsychologisch onderzoek, sporttest, wat persoonlijkheids en inzicht vragen en een aanstellingsgesprek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')