abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 12 augustus 2007 @ 01:44:21 #1
43276 Scighera
Ironman: Anything is possibl
pi_52298071
Ik ga binnenkort verhuizen naar een appartement, waar ik dus huisdieren mag. Eindelijk mijn kans om een kat te nemen. Vevrolgens dacht ik: liever een klein kitten (leuker om te zien opgroeien). Vervolgens dacht ik: toch zielig 1tje alleen, dus dan maar 2 kittens uit hetzelfde nest.

Nu kan ik er 2 krijgen (uit een nest van 4), maar deze zijn niet van de persoon zelf, in de schuur gevonden (moeder + 4 kittens) en eigenaar niet kunnen achterhalen.Ze zijn nu ongeveer 8 weken (weet ik niet zeker) en men heeft nog niet de moeite genomen om ze zindelijk te maken (dus dat kan nog leuk worden met nieuwe parketvloer), en leven gewoon in de schuur (krijgen daar te eten en te drinken, thats it).

Nu weet ik dat ik ze allebei naar de dierenarts moet brengen voor onderzoek + de vaccinaties + ontwormen. Maar moet ik verder ook nog iets doen in dit geval?

Ander vraagje:
prijzen van onderzoek + vaccinaties weet ik; maar hoe zit het met ontwormen? en met wat voor maandelijkse kosten moet ik verder rekening mee houden?

de 2 linker kittens gaat het om
In training for a 3.8k swim, 180k bike and a 42.195k run
- The marathon is 20 miles of hope, and 6.2 miles of reality - Cameron Brown
pi_52298490
Als het goed is maakt de moeder ze zindelijk.
En gewoon mee naar de dierenarts. Ik heb er ook 2, ik ben ongeveer hmmmm 8 euro aan grit kwijt en een euro of 8 aan voer. Het ontwormen zal de dierenarts trouwens ook wel meteen doen, een soort cocktail voor vlooien en wormpjes.
pi_52298515
Ontwormen is niet zo duur. Je kunt het door de dierenarts laten geven maar je kunt het ook zelf doen (je hoeft dus niet iedere keer naar de dierenarts, je haalt dat spul zelf bij de dierenwinkel).

Maandelijkse kosten als ze gewoon gezond zijn en niet naar de dierenarts hoeven... Hangt vooral af van het kattenvoer en het kattengrind wat je gebruikt ik gebruik goedkoop spul en ik ben voor 1 kat denk ik 15 euro in de maand kwijt. Maar anderen zullen veel meer kwijt zijn. En voor een opgroeiend kitten is het denk ik wel belangrijker goed spul binnen te krijgen. Er is hier vast wel iemand die de betere merken gebruikt
  zondag 12 augustus 2007 @ 02:52:53 #4
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_52298877
als je een tuin hebt kun je ze daar laten wennen aan het plassen en poepen. scheelt veel stank in huis en grit. zorg wel dat je er in het begin veel bij bent en dat ze het alleen in je eigen tuin doen.

ga je droog of natvoer doen?

als ik kip overheb dan kook ik dit en pluk ik de restjes van de botjes en gooi er gelatine bij. vinden ze heerlijk. ook bij vis en rund trouwens. dat krijgen ze hooguit 1 keer per week. zorg dat het niet zout is. voor de rest krijgen ze hills (harde brokjes) iets van 20 euro pm. en altijd water natuurlijk. een kat kan makkelijk 3 dagen zonder eten, zonder water is wat lastiger.

dierenarts kan erg duur zijn op termijn. hangt een beetje van het gestel van je katten af natuurlijk. raskatten zijn vaker ziek dan 'vuilnisbakkies' . dus je zit wel goed. je kan zelfs een dierenartsverzekering afsluiten.

twee katten is leuk. wil je ze meteen onvruchtbaar maken of wil je zelf ook nog een nestje? (of zijn het twee mannetjes?)

hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_52300795
Leuk dat je er twee neemt, kunnen ze elkaar een beetje bezighouden !

Je hebt er sowieso één poesje bij zitten, dus je kunt over een half jaar sterilisatiekosten van rond de 100 euro verwachten, voor een eventueel katertje liggen die rond de 35 euro. Voor onverwachtse dierenartskosten zou je een verzekering kunnen nemen of maandelijks iets apart zetten.

Zoals eerder gezegd heeft de moeder ze als het goed is al zindelijk gemaakt, toen ik mijn boerderijkatjes thuiskreeg hadden ze nog nooit een kattenbak gezien, maar ze wisten precies waar hij voor was. Als je een groot huis hebt is het vaak wel verstandig om een extra bak (kan desnoods een afwasteiltje zijn) bij te plaatsen omdat die kleintjes de bak niet altijd halen als ze nodig moeten. Moet je ze nog gaan trainen zet ze dan gelijk bij thuiskomst in de bak, graaf er een beetje in met hun pootjes, zet ze na het eten en na een dutje erin, als er ergens anders een poepje gedaan wordt leg dat dan in de bak.

Geef je kittens in het begin liefst zo gevarieerd mogelijk te eten, zo worden ze niet kieskeurig. Stel dat je ze later medicijnen moet geven dan is het makkelijk als je die in wat natvoer kunt verstoppen. Natvoer is heel goed voor de vochtbalans van je katje, droogvoer heeft daar een wat minder uitwerking op. Naast droogvoer en natvoer bestaat er ook nog KVV, dat is gemalen rauw voer wat je in de diepvries bewaart.
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 02:52 schreef zoalshetis het volgende:
een kat kan makkelijk 3 dagen zonder eten, zonder water is wat lastiger.
Katten die wat te dik zijn kunnen door dit advies het loodje leggen, die krijgen zonder eten snel last van leververvetting. Kittens mogen eigenlijk onbeperkt eten tot hun beschikking hebben, die moeten er nog van groeien.
quote:
raskatten zijn vaker ziek dan 'vuilnisbakkies' .
De cijfers van het platform welzijn gezelschapsdieren spreken je tegen op dit gebied. Lijkt mij een vooroordeel.
quote:
(of zijn het twee mannetjes?)
Die met die rode vlekken is natuurlijk een dame , die cyperse met wit kan allebei zijn.
pi_52301110
Ontwormen kost weinig, pakje excil bijvoorbeeld kost iets van 8 euro, en daar doe je wel 2 keer mee met 2 katjes. Vlooienspul kan je toch het best frontline pakken, duur, maar zeer goed. Let er wel op dat kittens daar niet goed op kunnen reageren (ontwormen en ontvlooien mag eigenlijk pas vanaf een maand of 3 dacht ik).

Dierenartskosten zijn er amper als ze gezond zijn. Als je ze naar buiten doet zou ik wel elk jaar enten, kost iets van 20-40 euro per kitten.

Grit en voer kan je zo duur maken als je wilt. Ik had 4 katten, 2 kattenbakken dus, en grit kocht ik gewoon goedkope zooi van de supermarkt. Euro of 3 en daar kon ik 4 kattenbakken mee vullen.

Voer vind ik persoonlijk wel belangrijk, dat ze goed spul krijgen. Ik had Iams, een zak van 15 kilo kostte me 52 euro, daar deed ik wel ruim 3 a 4 maanden mee met 4 katten. In dit soort voer (Iams, Royal Canin e.d.) zitten veel meer voedingswaarden dan in bv Tom Poes, dus ze eten er minder van, en poepen minder en compacter. Scheelt dus weer in de gritkosten

En verder...Héél veel plezier met je kitjes!
Proud property of hollander172
  zondag 12 augustus 2007 @ 14:55:31 #7
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_52305327
Ik zou in het begin voor de kittens houtkorrels gebruiken, als ze dat per ongeluk op eten kan dat geen kwaad.
Voor antivlooienmiddel zou ik stronghold kiezen, het is net zo duur als frontline, maar werkt beter. Vlooien willen nog weleens resistent zijn voor frontline, met stronghold heb je dat probleem niet.

Ook zou ik een huisdieren verzekering overwegen, het kost ongeveer 8 euro per kat per maand.
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
  zondag 12 augustus 2007 @ 18:31:22 #8
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_52309108
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 14:55 schreef tonja het volgende:
Ik zou in het begin voor de kittens houtkorrels gebruiken, als ze dat per ongeluk op eten kan dat geen kwaad.
Voor antivlooienmiddel zou ik stronghold kiezen, het is net zo duur als frontline, maar werkt beter. Vlooien willen nog weleens resistent zijn voor frontline, met stronghold heb je dat probleem niet.

Ook zou ik een huisdieren verzekering overwegen, het kost ongeveer 8 euro per kat per maand.

helemaal mee eens. mijn vlooien waren na drie keer al imuun geworden met frontline. volgens mij kan je stronghold alleen bij de dierenarts krijgen (iets van een paar-jaar-regel dat dierenartsen hebben met huisdiermedicijnenproducenten)

ik zou trouwens wel de eerste keer een half pipetje per katje nemen en zorgen dat ze elkaar de komende 4-8 uur niet kunnen likken.
pi_52344103
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 14:55 schreef tonja het volgende:

Stronghold heb ik nog niet van gehoord, maar idd is het zo dat vlooien weleens resistent zijn voor frontline. Dus in dat geval, ga ik mee met tonja, als die stronghold idd zo goed is.

(ben helaas alweer 8 maanden uit de kattenwereld, dus tja, info kan gedateerd zijn....)
Proud property of hollander172
  maandag 3 september 2007 @ 23:05:08 #10
43276 Scighera
pi_52928035
sorry voor mijn lange afwezyigheid, was druk met de verhuizing:)

een update: kittens worden morgen opgehaald. Heb het volgende al in huis:
-kattenbak met vulling
-zacht 'mandje'
-krabpaal
-speeltjes
-droogvoer voor kittens tot 4mnd
-ontworm pasta
-wat speciaal snoep

nog te halen:
-voerbakjes
-natvoer
-plantenspuit

Voordelen van deze twee kittens is dat ze gewend zijn om alles te delen (kattenbak, voerbakjes etc).
Nadeel wat ze hebben: ze hebben ondanks hun leeftijd van 9wkn nog geen ontwormingsmiddelen gehad, dus dat loopt achter.
Ze hebben die 9 wkn in een schuur geleefd (best zielig) dus ze gaan er iig op vooruit . in eerste instantie mogen ze als ik er niet ben alleen in entree en badkamer komen (8m2). de andere 2 kamers (totaal 55m2( aleeen als ik er bij ben. ivm nieuwe gordijnen en apparatuur. Als ik zie dat ze weten wat ze wel en niet mogen (ze mogen alleen niet in de gordijnen, de vensterbak achter de tv.) dan laat ik ze helemaal vrij (op hoop van zege).

op bed mogen ze ook wel (komt een deken overheen, moet ik nog voor zorgen).

De verzekering is idd interessant, ga dat ook zeker overwegen

Verder nog tips? met name wat betreft opvoeden
  dinsdag 4 september 2007 @ 10:30:26 #11
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_52933231
als je ze iets verbiedt, zorg er dan voor dat je het beestje oppakt en ergens anders neerzet. wacht dan nog even met een knuffeltje geven, negeer ze tien minuten. anders krijgen ze het idee beloond te worden voor iets wat jij niet wil dat ze doen.
  dinsdag 4 september 2007 @ 15:32:42 #12
43276 Scighera
pi_52938953
thanks!

heb de kittens opgehaald. ze war samen met een andere kitten aan het stoeien. gedurende de reis (2.5u met trein en lopend) waren ze een beetje bangig. ze hebben niet in de tas geplast of zo.

Nu lopen ze in de afgeschermde entree. nog steeds een beetje schuw (logisch, al die nieuwe indrukken), al ene paar keer door de kattenbak gelopen, mandje gevonden, speeltjes geprobeerd etc. eentje is duidelijk voorzien van meer lef dan het andere poesje

Ik zal deze week nog contact op nemen met de dierenarts, eentje niest namelijk (en ook de inentingen). oogjes zijn wel mooi schoon.

verder even wat natvoer halen en melk (ze hebben hier nu droogvoer en water, maar kregen daar alles)

Ze moeten ook nog ontwormd worden.... (9wkn nu)
  dinsdag 4 september 2007 @ 20:45:14 #13
189571 ihugster
The journey is the reward
pi_52944017
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 02:18 schreef Dipkip het volgende:
Ontwormen is niet zo duur. Je kunt het door de dierenarts laten geven maar je kunt het ook zelf doen (je hoeft dus niet iedere keer naar de dierenarts, je haalt dat spul zelf bij de dierenwinkel).

Maandelijkse kosten als ze gewoon gezond zijn en niet naar de dierenarts hoeven... Hangt vooral af van het kattenvoer en het kattengrind wat je gebruikt ik gebruik goedkoop spul en ik ben voor 1 kat denk ik 15 euro in de maand kwijt. Maar anderen zullen veel meer kwijt zijn. En voor een opgroeiend kitten is het denk ik wel belangrijker goed spul binnen te krijgen. Er is hier vast wel iemand die de betere merken gebruikt
antwoordt!
"People say that life is the thing, but I prefer reading "
pi_52944648
quote:
Op maandag 3 september 2007 23:05 schreef Scighera het volgende:
.. (ze mogen alleen niet in de gordijnen, de vensterbak achter de tv.) dan laat ik ze helemaal vrij (op hoop van zege).
beware...

Veel plezier met je nieuwe katjes !!
Wat zijn het nou, 2 meisjes, jongens ?? Nog niet gelezen.

ik kan boos worden wat ik wil, maar de mijne blijft zich uittrekken a/d gordijnen, ja ook de nieuwe + stormt er soms in. En als ze verstoppertje wil spelen, doet ze dat ook achter de tv soms of ik word gewoon niet zo goed boos, heeft geen effect
pi_52946438
ik moet dit toch even melden, je kunt een gratis whiskaspakket voor kittens krijgen. Een kleine die je toegestuurd kunt krijgen, of een grote die je af moet halen bij de Welkoop, Boerenbond of Pet's Place.

http://www.whiskas.nl/content/kitten/kittenpakketten.asp
know'm sayin?
word? word.
  donderdag 6 september 2007 @ 18:32:07 #16
43276 Scighera
pi_52987466
net terug van de dierenarts, 140e armer (de inentingen van vandaag en over een maand, vlooienkam, ontwormingspasta en paspoortjes)

en nu de onthulling, het bleken geen 2 poesjes, een van de twee is kater:

naam: Lizzy
geslacht: poes
ras: europese korthaar
kleur: lapjes
gewicht: 1.05kg

naam: Nikki
geslacht: kater
ras: Europese korthaar
kleur: Cypers grijs met wit en zwart
gewicht: 1.15kg

allebei kerngezond, tam, speels, lief etc. alleen een 2tal vlooien
pi_52988879
Ze zijn allebei mooi op gewicht voor hun leeftijd.

De officiele naam voor de kleur van Lizzy is tortietabby met wit en Nikki is een blacktabby met wit (welk tabbypatroon kan ik op deze foto's niet goed zien). Hun vader is zo te zien een zwarte of cyperse kat geweest.

Veel plezier met ze.
pi_52989985
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 01:44 schreef Scighera het volgende:

[afbeelding]
die moederpoes steekt trouwens heel geestig haar tongetje uit, dat zie ik nu pas!
  donderdag 6 september 2007 @ 23:39:55 #19
43276 Scighera
pi_52994585

poes Lizzy

kater Nikki

klaar voor de aanval: cat from above

stoeien doen ze de hele dag door

ff piiten
pi_52995435
Wat een plaatjes!!!
Het leven is te hard om zacht te zijn.
pi_52995458
quote:
Op donderdag 6 september 2007 18:32 schreef Scighera het volgende:
net terug van de dierenarts, 140e armer (de inentingen van vandaag en over een maand, vlooienkam, ontwormingspasta en paspoortjes)

en nu de onthulling, het bleken geen 2 poesjes, een van de twee is kater:

...

allebei kerngezond, tam, speels, lief etc. alleen een 2tal vlooien
Goed en mooi nieuws ! Behalve die 2-tal vlooien dan, naja
quote:
Op donderdag 6 september 2007 23:39 schreef Scighera het volgende:

[afbeelding]
kater Nikki

[afbeelding]
klaar voor de aanval: cat from above
Ahhhhh
Wat lief ook hoe poes Lizzy toch? zo omhoog kijkt.
  vrijdag 7 september 2007 @ 14:01:23 #22
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_53004986
Leuke beestjes!
Heel veel plezier ermee.
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
pi_53064010
Foto's !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: