abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52254176
Ik zit al een tijdje (lees: maanden) niet echt lekker in mijn vel en heb na een gesprek met een maatschappelijk werkster vandaag bij de huisarts geïnformeerd naar informatie over anti-depressiva. Ik ben nogal huiverig, wil liever geen jaar aan een dergelijk medicijn vastzitten.. maar misschien helpt 't wel. Zoals het nu gaat kan het in ieder geval niet verder.

De huisarts wil me citalopram voorschrijven, als ik besluit te gaan 'slikken'. Kan iemand me uit ervaring vertellen wat voor middel dat is? Ik heb een bijsluiter en een hoop papierwerk meegekregen en doorgelezen, maar daaruit maak ik niet op wat gebruikers ervan vinden.

Vraagje. Kun je met dit middel alcohol drinken? Op internet vind ik 2-3 glazen maximaal, maar wat geeft het vierde glas dan voor effect?

Ben bang voor de diagnose depressie, omdat beide ouders daar last van hebben/hadden. Heeft dus ook behoorlijk lang geduurd voor ik durfde toe te geven dat er iets niet goed zat.
Mon 'en!
pi_52254453
Waarom gelijk medicatie, en geen therapie? Medicatie is ondersteunend, maar zal zonder verdere gesprekken er niet voor zorgen dat je depressie over gaat. Ik heb de afgelopen paar jaar al vele soorten AD gehad (citalopram, efexor, zoloft, prozac, seroxat) en sommigen doen gewoon totaal niets, dus het duurt wel even voor je goed ingesteld bent. Het duurt sowieso 6 weken voor je iets kan gaan merken.
Ik dronk gewoon alcohol, ook wel meer dan 4 of 5 glaasjes, en ik heb er nooit last van gehad. Alleen met efexor kreeg ik last van katers (normaal niet) en soms word je wat sneller dronken.

Edit; het korte antwoord is dus: elke AD werkt verschillend van persoon tot persoon, de één kan goede ervaringen hebben met citalopram, terwijl een ander er niks aan heeft gehad en een ander AD moest gaan proberen.
Vivre
pi_52254628
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 12:40 schreef Strychnine het volgende:
Waarom gelijk medicatie, en geen therapie? Medicatie is ondersteunend, maar zal zonder verdere gesprekken er niet voor zorgen dat je depressie over gaat. Ik heb de afgelopen paar jaar al vele soorten AD gehad (citalopram, efexor, zoloft, prozac, seroxat) en sommigen doen gewoon totaal niets, dus het duurt wel even voor je goed ingesteld bent. Het duurt sowieso 6 weken voor je iets kan gaan merken.
Ik dronk gewoon alcohol, ook wel meer dan 4 of 5 glaasjes, en ik heb er nooit last van gehad. Alleen met efexor kreeg ik last van katers (normaal niet) en soms word je wat sneller dronken.
Het idee is ook wel om te blijven praten met maatschappelijk werk en misschien zelfs naar de GGZ te gaan. Maar die laatsten hanteren een ellenlange wachtlijst. Ik vind gewoon het idee van antidepressiva slikken heel eng. Omdat ik dan écht depressief ben. Dan kan ik er niet meer onderuit.

Moeder is nu enkele jaren 'officieel' depressief, vader heeft zichzelf na 10 jaar depressie verdronken in een rivier dicht bij ons huis. Ben gewoon bang.
Mon 'en!
pi_52254804
Okee. Gooi hier maar een slotje op..
Mon 'en!
  † In Memoriam † vrijdag 10 augustus 2007 @ 12:53:22 #6
21636 Feestkabouter
pi_52254823
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 12:40 schreef Strychnine het volgende:

Edit; het korte antwoord is dus: elke AD werkt verschillend van persoon tot persoon, de één kan goede ervaringen hebben met citalopram, terwijl een ander er niks aan heeft gehad en een ander AD moest gaan proberen.
aanvullend:
een arts moet simpelweg ergens beginnen met proberen wat eventueel helpt bij jou.
wel gefundeerd natuurlijk, hij maakt zijn keuze niet zomaar.
als je eraan begint, houd er rekening mee dat het wat tijd en pogingen kan duren voordat het wat gaat helpen.
maar weeg de mogelijkheden en motivatie goed af: ik snap de drempel die je voelt over het gebruik van AD en therapie, zeker met de historie van je ouders, maar: wel of geen drempel, wel of geen historie van je ouders: als je AD of therapie nodig hebt, dan heb je het nodig.
als je vooruit wil, wat is dan belangrijker?
en: het mentaal jezelf over de drempel helpen is ook een overwinning, als je die stap neemt zie het dan als een sterk en positief iets van jezelf.
pi_52254949
Ik slik zelf Citalopram maar pas na gesprekken bij de psycholoog en ademhalingstherapie.
AD wordt tegenwoordig erg snel uitgeschreven terwijl het echt TROEP is!

De eerste 2 weken dat je het slikt wordt alles 10 keer zo erg en verander je in een wandelend lijk.
Daarna begint het te werken en merk je langzaam dat het beter word. Na ong. een half jaar zijn de klachten verdwenen en zul je nog minstens een half jaar door moeten gaan om terugval te voorkomen.
Al heeft het geen verslavende werking moet je wel rekening houden met afkickverschijnselen als je stopt. Als je begint zou ik beginnen met een kwart en dan per week met een kwart ophogen. Het best is innemen met yoghurt in het begin. Hou er rekening mee dat als je een hele in 1 keer slikt je behoorlijk ziek kan worden de eerste keer.

Alcohol is niet zo'n probleem maar overdaad schaad.... je reactie vermogen word so wie so minder.
pi_52254997
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 12:52 schreef bloempjuh het volgende:
Okee. Gooi hier maar een slotje op..
Bij deze.

En wat Strychnine zegt: AD's werken per persoon verschillend. Hetzelfde geldt voor de bijwerkingen, de combinatie met alcohol, en de effectiviteit in combinatie met andere vormen van therapie. Anderen kunnen je nooit meer dan een vage algemene indicatie geven, laat je ook niet teveel leiden daardoor.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')