Een 60 watt spaarlamp? Ik ken ze alleen in wattages van bijvoorbeeld 5, 7, 11 en 13 watt (qua lichtopbrengst dan vergelijkbaar met een gloeilamp van bijvoorbeeld 25, 40, 60 en 100 watt). Een spaarlamp van 60W zou dan dezelfde hoeveelheid licht geven als 4x een 100W gloeilamp?quote:Op donderdag 9 augustus 2007 00:26 schreef lj_lightning het volgende:
Dat wattage marge geldt overigens niet voor spaarlampen, in een lampje waar max 40watt in mag, mag je best een 60 of 75watt spaarlamp zetten.
Deze worden namelijk veel minder warm. Ze zijn vaak wel groter dan een 'normale' gloeilamp en kunnen niet gedimd worden.
Ik gok dat ie bedoeld spaarlamp van x watt vergelijkbaar met een gloeilamp van 60wquote:Op donderdag 9 augustus 2007 11:11 schreef Allan24 het volgende:
[..]
Een 60 watt spaarlamp? Ik ken ze alleen in wattages van bijvoorbeeld 5, 7, 11 en 13 watt (qua lichtopbrengst dan vergelijkbaar met een gloeilamp van bijvoorbeeld 25, 40, 60 en 100 watt). Een spaarlamp van 60W zou dan dezelfde hoeveelheid licht geven als 4x een 100W gloeilamp?
Erger dan brand? 2 keer brand?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 23:57 schreef static het volgende:
Hoe groot is de kans op brand. of erger?
witte (licht matte) kap, zwarte voet, stopcontact deel is volgens mij idd blauw..quote:Op donderdag 9 augustus 2007 09:39 schreef Brighteyes het volgende:
Ou-Tannu, ik denk dat ik weet welke lamp jij hebt en wij hebben daar toen ook meteen, op aanraden van mijn schoonvader gaatjes in de kap geboord, om de hitte een uitweg te geven. Ook bij een juist lampje erin kunnen die dingen heel heet worden.
Witte plastic kap, lamp zelf is zwart, stopcontactdeel is blauw?
Nee daar zitten geen marges in. Een norm schrijft toe dat een armatuur bij een lamp van 40 waat bij kamer temperatuur niet boven de smelt temperatuur van de isolatie mag komen. Er wordt niet getest bij welk wattage het mis gaat om te kijken of dat binnen de marges valt. De fabrikant moet zijn armutuur zo maken dat de smelt temperatuur gelijk of boven die van de isolatie zit, hier wordt ook op getest door in een oven te verwarmen net onder de smelt temperatuur van de isolatie. Het armatuur mag dan niet smelten.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 11:30 schreef LamstraalASD het volgende:
[..]
Erger dan brand? 2 keer brand?
als je er een iets sterkere lamp indoet is het denk i geen probleem.
De norm zal wel niet zo zijn dat een 40w lamp er wel in kan maar bij 43W krijg je brand (en bij 50W 2 keer brand).
*zucht*quote:Op donderdag 9 augustus 2007 11:11 schreef Allan24 het volgende:
[..]
Een 60 watt spaarlamp? Ik ken ze alleen in wattages van bijvoorbeeld 5, 7, 11 en 13 watt (qua lichtopbrengst dan vergelijkbaar met een gloeilamp van bijvoorbeeld 25, 40, 60 en 100 watt). Een spaarlamp van 60W zou dan dezelfde hoeveelheid licht geven als 4x een 100W gloeilamp?
dan heb je best geluk gehad?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 12:49 schreef Archont het volgende:
Mijn broer heeft zo ooit zijn bed in de fil gestoken door zijn donsdeken over zijn lamp te hangen om 's nachts te lezen zonder dat de mama en papa het licht zagen. Op een bepaald moment deed hij zijn lamp uit en was er nog steeds licht. Gelukkig gewoon wat gloeien en zijn de mama en papa snel genoeg tussenbeide kunnen komen met water. hij moet toen een jaar of 10 geweest zijn. was lampje van 40W denk ik
quote:Op donderdag 9 augustus 2007 22:36 schreef lj_lightning het volgende:
[..]
*zucht*60watt lichtopbrengst dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |