abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52180686
Waar is die nou eigenlijk goed voor? Wat doet het met je?

Ik heb vanavond na het zwemmen een minuut of 10 in de sauna gezeten, maar het is daar alleen maar heet Wat is het nut dan? Ik heb afgelopen weekend genoeg gezweet toch met dat warme weer?

Volgende keer wil trouwens naar een sauna waar je naakt in moet. Als ik geluk heb, word ik dubbel zo heet. Alleen moet ik wel een handdoek meenemen om het te camoufleren.

Wie gaat er ook wel eens naar de sauna, en waarom?

Vanavond kwam ik deze dames tegen, ik heb ze meteen maar op de foto gezet:

pi_52180780
Met uw steun houden wij Wikipedia online!
Sauna
Van Wikipedia
Ga naar: navigatie, zoek

Een sauna is een ruimte, waarin de temperatuur verhoogd wordt, zodat het lichaam begint te zweten (een zweetbad).
Inhoud
[verbergen]

* 1 Regels voor de sauna
* 2 Hoe gaat een saunabezoek
* 3 Varia

Sauna binnenkant
Sauna binnenkant

Het precieze ontstaan van de sauna is niet bekend. Bekend is dat de sauna al werd gebruikt door de antieke Indiërs, de Scythen en in de antieke Griekse cultuur.

In de Middeleeuwen was de sauna in heel Europa verbreid en werd als de belangrijkste mogelijkheid om je te reinigen gezien. In de meeste landen is de sauna daarna in onbruik geraakt.

In Europa is in Finland de saunacultuur het beste behouden gebleven en verder ontwikkeld.
Oude prent
Oude prent

Een bezoek aan een sauna is vooral voor lichamelijke ontspanning, gezondheid en verbetering van het welzijn. Traditioneel ook nog voor de lichaamsreiniging.

Tijdens een saunabad wordt de lichaamstemperatuur verhoogd tot wel 39 °C (een kunstmatige koorts). Het lichaam reageert daarop door te gaan zweten. Het doel van het zweten is om de temperatuur van het lichaam weer omlaag te brengen, doordat warmte wordt afgevoerd. Dit heeft verschillende positieve gevolgen.

De kunstmatige verhoging van de temperatuur werkt hetzelfde als bij een echte koorts. De ziektekiemen, die het beste functioneren bij normale lichaamstemperatuur en bij een verhoogde temperatuur in hun ziekmakende werking worden gestoord, worden op deze manier bevochten. Bij de sauna is het dus een preventieve maatregel, wat helpt om gezond te blijven.

Als gevolg van de warmte met aansluitend het koude bad ontspannen de spieren en wordt gezorgd voor verlaging van de bloeddruk, verbetering van de bloedcirculatie, de stofwisseling en de ademhaling. Bovendien verhoogt het het welzijn.

Sauna is goed voor de huid en verlangzaamt de veroudering van de huid. In een sauna worden de bloedvaten vergroot; de doorbloeding van de huid neemt toe. Bij de afkoelfase verkleinen zich de bloedvaten, waardoor ze getraind worden (vergelijk ook met het effect van wisselbaden bij een zwelling).

Het lichaam wordt zeer grondig gereinigd. Oude en dode huidcellen worden makkelijker verwijderd. Bij een zeer droge huid wordt de structuur door het opnemen van water en het activeren van de zweetcellen verbeterd.

Een sauna is niet hetzelfde als een stoombad, waarbij lagere temperaturen en een hogere luchtvochtigheid heersen.

[bewerk] Regels voor de sauna

In tegenstelling tot de vele regels, die in de meeste sauna's worden opgehangen, zijn er maar weinig echte regels voor een geslaagd saunabad.

1. Een goede constructie en uitvoering van de sauna is belangrijk.
2. Een goede verwarming van de sauna. Het beste is 75°C tot 100°C.
3. Luchtvochtigheid rond de 10-20% relatieve vochtigheid.
4. Een goede ventilatie.
5. Je moet leren om een aangenaam saunabad te kunnen nemen. Wat een goed saunabad is, is voor iedereen individueel te bepalen.

[bewerk] Hoe gaat een saunabezoek

Dit is een voorbeeld, er zijn vele afwijkingen mogelijk. Uitkleden - douchen - drogen - in de sauna zitten of liggen - zweten - kort met water op hete stenen op de verwarming de luchtvochtigheid verhogen voor een extra zweetstoot - eventueel met een takkenbos op de huid slaan om de bloedcirculatie te verhogen - afkoelen.

Bij ieder saunabad kan de afwisseling van opwarmen en afkoelen 2 tot 3 maal worden herhaald. Voor nieuwkomers wordt 2 maal saunagang aanbevolen.

Na het laatste afkoelen volgt het aankleden en, belangrijk, moet het verloren vocht weer aangevuld worden met niet-alcoholische dranken.

Het afkoelen kan gebeuren door een koude douche, een geleidelijke afkoeling in een koudwaterbad of het inwrijven met sneeuw of ijs. Het afkoelen is een belangrijk gedeelte van een saunabad en zou niet overgeslagen moeten worden.

[bewerk] Varia

* Finland heeft meer dan 1,7 miljoen sauna's op 5 miljoen inwoners.
* Zuid-Korea is ook een land van saunaliefhebbers
* In de meeste landen is de sauna strikt gescheiden voor mannen en vrouwen. Dit geldt ook voor openbare sauna's in Finland. In Nederland en Vlaanderen zijn de meeste openbare sauna's gemengd.
* Veel oudere Finnen zijn in een sauna, die uiteraard op dat moment niet werkte, geboren. De hygiëne is perfect in een sauna.
* Volgens de Finnen is de beste sauna de rooksauna. Deze sauna wordt met houtvuur gestookt. Als de sauna warm is gaat het vuur uit en wordt de ruimte geventileerd. De binnenkant van de sauna is dan ook zwart, zodat je moet oppassen om het roet niet op je lichaam te krijgen.
* Waar het gebruikelijk is, zoals in Nederland, dat beide geslachten in de sauna naakt bij elkaar zijn, wordt de sauna door sommige lieden vaak verbonden met seks. De ware saunaliefhebber wil daar niet van weten en heeft een grote minachting voor seksclubs die zich presenteren als sauna.

Wikimedia Commons Meer afbeeldingen die bij dit onderwerp horen kunt u vinden in de categorie Sauna van Wikimedia Commons.

Categorieën: Recreatie | Gezondheid
Aspecten/acties

* artikel
* overleg
* bewerk
* Geschiedenis

Persoonlijke instellingen

* Aanmelden en inschrijven

Navigatie

* Hoofdpagina
* Artikelindex
* Categorieën
* Recente wijzigingen
* Nieuwe artikelen
* Willekeurig artikel

Informatie

* Gebruikersportaal
* In het nieuws
* Help en contact
* Financieel bijdragen

Zoeken

hulpmiddelen

* Links naar deze pagina
* Verwante wijzigingen
* Upload bestand
* Speciale pagina's
* Printervriendelijke versie
* Permalink
* Citeer dit artikel

in andere talen

* Česky
* Dansk
* Deutsch
* Ελληνικά
* English
* Esperanto
* Español
* Eesti
* Français
* Gaeilge
* עברית
* Magyar
* Italiano
* 日本語
* ქართული
* 한국어
* Lietuvių
* ‪Norsk (bokmål)‬
* Polski
* Português
* Русский
* Simple English
* Svenska
* ייִדיש
* 中文

Powered by MediaWiki
Wikimedia Foundation

* Deze pagina is het laatst bewerkt op 27 jul 2007 om 01:50.
* De tekst op Wikipedia is zonder enige vorm van garantie beschikbaar onder de GNU Free Documentation License.
Wikipedia® is een geregistreerd handelsmerk van de Wikimedia Foundation, Inc., een in de Verenigde Staten geregistreerde organisatie zonder winstoogmerk.
* Privacybeleid
* Over Wikipedia
* Voorbehoud
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_52180794
Ctrl+A Crtl+C Crlt+V FTW
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
  dinsdag 7 augustus 2007 @ 21:45:58 #4
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_52180889
lekker ontspannen....
  dinsdag 7 augustus 2007 @ 21:53:38 #6
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_52181048
Het relaxt. Ik ontstress helemaal dan.
How can I make this topic about me?
pi_52181151
quote:
eventueel met een takkenbos op de huid slaan om de bloedcirculatie te verhogen
pi_52181156
Wel cool toch, dat je voor 3,75 euro kan zwemmen, en de sauna in of een Turks stoombad nemen
  dinsdag 7 augustus 2007 @ 23:06:25 #9
65997 Oldbie
Proud to be South African!
pi_52183310
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 21:56 schreef Logitik het volgende:
Wel cool toch, dat je voor 3,75 euro kan zwemmen, en de sauna in of een Turks stoombad nemen
Je ziet er de nut niet van in maar je vind het wel cool
pi_52183909
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 23:06 schreef Oldbie het volgende:

[..]

Je ziet er de nut niet van in maar je vind het wel cool
Nu ik de tweede post in dit topic helemaal heb doorgelezen, weet ik wat de sauna met je doet
pi_52183933
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 21:56 schreef Principessa.Farfalla het volgende:

[..]
dat ziet er erg pijnlijk uit maar werkt goed!!

als je huid zo warm is (sauna van 95 raden ofzo) dan voel je die "takken" (het zijn meer twijgjes) niet eens. Het zijn hele flexibele takken en het ruikt heel lekker! Doorgewinterde saunagebruikers meppen zichzelf en elkaar dat het een lieve lust is

Je kan trouwens ipv water op de stenen ook bier doen, ruikt ook lekker. En over dat "vocht tekort aanvullen met non-alcoholische drank" - 9 op de tien finnen zie ik het bier zelfs de sauna mee in nemen!

maar het is wel lekker, zo'n sauna.

Ik ging meestal drie keer erin / eruit, maar je kan het in principe net zo vaak doen als je wilt. Alleen oppassen dat je niet oververhit raakt. na de sauna het liefste in het wak van een bevroren meer springen of bij gebrek daaraan, in een ijsbad!
pi_52183966
Ik kan de sauna ook wel waarderen.
pi_52186342
gewoon heerlijk chillen ^^
en daarna in de sneeuw/een zwembad springen.
  woensdag 8 augustus 2007 @ 13:36:34 #14
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_52196028
[maikuuul modus]

Boh gek! Om naar blote wijven te kijken natuurlijk,jong vuilak

[/maikuuul modus]
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
pi_52196146
Lekker gaan zweten in een benauwde ruimte waar je piemelgluurders en gleuvensnuivers hebt.

Nope, niets voor mij. Drie keer geweest. Ik weet nu ongeveer wat de hel zou moeten zijn.
  woensdag 8 augustus 2007 @ 13:45:18 #16
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_52196317
En meestal komen daar ook van die verlepte mensen
PieAir
  woensdag 8 augustus 2007 @ 13:54:34 #17
146730 R81
Ech wel...
pi_52196607
Ik heb thuis een sauna, heerlijk
The most beautiful view is the one I share with you.
Mijn trots!
pi_52197517
ja sauna is relaxt
Wie een kuil graaft voor een ander is in ieder geval geen egoïst
  woensdag 8 augustus 2007 @ 14:45:11 #19
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_52198172
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 14:24 schreef Ellatjuh het volgende:
ja sauna is relaxt
Wat zei ik?
PieAir
  woensdag 8 augustus 2007 @ 18:13:44 #20
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_52203856
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 13:45 schreef jpg97 het volgende:
Daar gaat het toch niet om? het gaat om de werking van een sauna, niet wie er zoal komen.
How can I make this topic about me?
  Moderator woensdag 8 augustus 2007 @ 19:58:34 #21
18653 crew  D.
pi_52206930
er is al een Sauna-reeks
  † In Memoriam † woensdag 8 augustus 2007 @ 20:33:51 #22
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_52208115
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 19:58 schreef D.Rose het volgende:
er is al een Sauna-reeks
Waar
pi_52208668
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 19:58 schreef D.Rose het volgende:
er is al een Sauna-reeks
Die kon ik nergens vinden
  Moderator woensdag 8 augustus 2007 @ 21:05:04 #24
18653 crew  D.
  † In Memoriam † woensdag 8 augustus 2007 @ 21:22:37 #25
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_52211168
Wat ik zo leuk vind is dat iedereen roept naar de sauna te gaan omdat het zo gezond is. Zit je vervolgens op het terras, zit de helft te roken, te zuipen, en bitterballen te eten
pi_52211961
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 13:45 schreef jpg97 het volgende:
moet je in finland ofzo gaan, allemaal mooie vrouwen
  woensdag 8 augustus 2007 @ 22:49:34 #28
63722 z80
I fink you freaky
pi_52212634
als je een sauna op de goed manier neemt versterkt dit de weerstand van het lichaam.
door de hitte in de sauna wordt je lichaam temperatuur +- 2 graden hoger.
hierdoor denkt het afweer mechanisme dat je ziek bent en gaat zich versterken.

maar de meeste mensen nemen een sauna omdat het een lekker en ontspannen gevoel geeft.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  donderdag 9 augustus 2007 @ 00:36:13 #29
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_52216433
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 22:30 schreef Perruche het volgende:

[..]

moet je in finland ofzo gaan, allemaal mooie vrouwen
PieAir
pi_52220041
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 13:40 schreef Devlinsect het volgende:
Lekker gaan zweten in een benauwde ruimte waar je piemelgluurders en gleuvensnuivers hebt.

Nope, niets voor mij. Drie keer geweest. Ik weet nu ongeveer wat de hel zou moeten zijn.
Kan je vast wennen aan de hitte

Sauna is gewoon heerlijk ontspannend en relaxed.
Die saunaatjes bij een zwembad oid zijn vaak maar slappe aftreksels van een goede sauna.

Doen
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_52227899
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 09:17 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Kan je vast wennen aan de hitte

Sauna is gewoon heerlijk ontspannend en relaxed.
Die saunaatjes bij een zwembad oid zijn vaak maar slappe aftreksels van een goede sauna.

Doen
jammer dat het blijkbaar toch noggezien wordt als "piemelgluurders", of wat het ook was. Sauna is heerlijk en als je in zo'n sauna gaat zou ik toch maar snel een andere opzoeken. Mocht je echt niet op je gemak voelen kan je toch zo'n handdoek omdoen, trouwens?
  donderdag 9 augustus 2007 @ 14:21:47 #32
131551 arneaux
Een Collector's item.
pi_52227934
Dan gaan je porieën openstaan enzo geloof ik en dan zweet je vanallerlei zooi eruit die niet in je lichaam hoort. Zoiets.
Opgezwolle, keizers van de Nederhop.
Sticks en Delic - Fakkelteit. 21-09-2007.
Talent is net als juni, het verschil tussen mij en jullie.
pi_52227944
Aangezien er na de link naar het sauna topic weinig bijzonders is gepost kan het wel daar verder.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')