Hangt ervan af wie het is. Alle donkere mensen 'apen' noemen vind ik te ver gaan, maar bijvoorbeeld een heel irritante negerin uit
De Gouden Kooi...
Daarbij ken ik een blank meisje dat heel erg op een aap lijkt en dan is het even lullig om het te zeggen me dunkt.
Oh en ik ben het wel eens met wat iemand hier zei: je hoeft maar íets tegen donkere mensen te zeggen en je bent meteen een racist, maar zij mogen wel alles zeggen. Ik kan me dat ook niet zo goed voorstellen. Als ik bijvoorbeeld naar een land ging met veelal donkere mensen en ik werd 'uitgescholden' voor allerlei dingen die op mijn huidskleur sloegen,
so what?! Ik heb zelf ook vaak genoeg dingen als 'porseleinen poppetje', 'kaaskop', 'spook', 'sneeuwpop' (ja echt), 'Sneeuwwitje' en 'ga onder de zonnebank, je bent bijna doorzichtig' (ik ben nu eenmaal erg wit) gehoord op een school waar het merendeel niet Nederlands was. Ik weet zeker als ik dan iets zou zeggen als 'Aap' ik erbij was geweest
![]()
. Maar mij kan het dus helemaal niet schelen als ik op mijn huidskleur wordt gepakt, zelfs niet als het merendeel getint is. Maar bij veel donkere mensen lijkt 'zwarte mensen' al te ver te gaan.
Maar goed, ik vind dus dat het mag, als die persoon het verdiend. Er lijken ook genoeg blanke mensen op aapjes. Zolang je het maar niet bij állemaal doet of nadat je alleen iemand gezien hebt of zo.