Ik vond het ook een pannenkoek, maar dankzij hem gebeurde er wel eea. Toch jammer dat hij weg is.quote:Op woensdag 10 december 2008 06:43 schreef Specularium het volgende:
Blij dat die bolle teringlijer eruit ligt.
Ik kan me alleen vinden in het gedeelte over Gert-Jan, er klopt iets niet aan die jongen, ik las een paar weken terug ook iets hierover op zappen.blog.nl:quote:Op maandag 15 december 2008 06:41 schreef Koudijzer het volgende:
And the Oscar goes to... Gert-Jan!
Briljante acteerprestatie, bijna net echt. En nog een halve traan ook, hulde!
[verhaal]
Bron: Zappen.blog.nlquote:Wie naar het BNN-programma Afkicken kijkt, moet zich verbazen over één kandidaat. Gert-Jan. Mooie jongen, strak in het pak, type ondernemer. Hij moet van de wiet proberen te raken, want hij blowt naar eigen zeggen veel. Hij valt op door zijn ietwat gekunstelde zinnen en het filmpje uit zijn privé-leven lijkt wel geacteerd. In 2006 schreef hij op een oproep voor acteurs: ‘Hier sta ik weer lekker op het podium lekker te presenteren in het Engels en het Duits en uit mn dak te gaan als Danny in Grease of Tony in Saturday Night Fever’.
Ik ga uit van de integriteit van de makers van het programma Afkicken, waarin negen mensen van hun verslaving af proberen te komen. Je kunt je afvragen wat de meerwaarde is van een cameraploeg tijdens het afkicken, maar dat is een andere discussie. Het programma is goed gemaakt en anders dan het ietwat populistische Spuiten en Slikken wordt hier noch verteld dat drugs best kunnen, noch dat je nooit moet gebruiken. Het is een registratie zonder enig spelelement, en daar kan je de makers om prijzen.
Ik geloof best dat ‘kandidaat’ Gert-Jan Hennipman (what’s in a name) een grootverbruiker van joints is, zoals in het programma beweerd wordt. Om aan te tonen ‘dat een verslaving iedereen kan overkomen’. Maar toen ik deze week via uitzendinggemist.nl de tweede aflevering bekeek, begon er iets te knagen. Ik geloof hem niet.
Nu is dat een van de kenmerken van een junk, maar dat bedoel ik niet. De andere kandidaten hebben daadwerkelijk maar één agendapunt: afkicken. Bij Gert-Jan Hennipman ervaar ik een dubbele agenda. En op zijn profiel op de pagina van Afkicken steekt hij niet onder stoelen of banken dat hij televisie wil maken.
Oké, dat is ook nog aannemelijk. Half Nederland wil op tv. Van schoonmakers (De Schoonmaakdiva) tot gehandicapten (Expedition Unlimited). Maar iedereen moet gedacht hebben tijdens het privéfilmpje bij Gert-Jan thuis, dat er iets niet klopte.
Een telefoontje naar BNN, waar een woordvoerster toelicht: ‘Gert-Jan is zeker geen acteur. Hij heeft nu trouwens een pannenkoekenzaak in Hilversum.’
Hij heeft, te zien in aflevering 2, een geldprijs van 25.000 gekregen van een actie van Radio 538. Dit was een prijs voor beginnende ondernemers, aangeboden door ING. Zijn ‘Pannaria‘, het pannenkoekrestaurant volgens het format van een pizzeria, loopt inmiddels. In zijn ‘nieuws’-sectie tref je zijn grote lachende hoofd, en zelfs zijn mobiele nummer, dat deze ochtend helaas niet werkte. Ambitieus is hij ondanks zijn grootverbruik wel, dat moet je hem nageven.
In 2006 reageerde hij op een advertentie op internet waar acteurs worden gezocht: ‘Hier sta ik weer lekker op het podium lekker te presenteren in het Engels en het Duits en uit mn dak te gaan als Danny in Grease of Tony in Saturday Night Fever. Ik ga weer terug naar Nederland, maar niet als verkoper dit keer, nee ik ga me richten op wat ik echt wil presenteren in combinatie met muziek en dans, want dansen ja dat is mn passie ook!
- heb meegedanst met MTV shakedown in Rotterdam,
- Daarnaast ben ik de presentator voor de automaxx beurzen( automeetings in assen e.d.)
Ofwel de combinatie. Daarnaast ervaring in verkoop , gewoont in Canada als een of andere cowboy en hier op het podium gelopen als Danny, Non, Baby, Clown zelf vrouw tja het leven als entertainer gaat niet over rozen…….ik loop meestal over het strand!’
De ‘Hier’ uit de eerste zin is Mallorca, waar hij area manager for 4 hotels, responsible for entertainment May 2006- present was. Hoe ik dit weet? Zijn CV, privé-adres en mobiele nummer staan doodleuk bij zijn reactie op die advertentiepagina. Daar heb ik overigens weinig voor hoeven doen. Het is de eerste hit die je ziet bij google, dus ik zal me hier zeker niet voordoen als de Peter R. De Vries van de showbizz.
Laat ik benadrukken dat ik Gert-Jan hier niet wil ‘ontmaskeren’ als acteur, want ik geloof niet dat BNN met zo’n programma er baat bij heeft om een acteur in te zetten. Ik wil wel beweren dat dit programma voor Gert-Jan meer is dan afkicken alleen, en dat dit een fraaie manier is om onder de aandacht te komen als pannenkoekenboer, ex-junk presentator of acteur. Of dat erg is, laat ik aan u over. Wel weet ik: dat je al die moeite doet (zo’n lange tijd in een afkickkliniek) voor je eigen 15 mb of fame, grenst aan het absurde. Benieuwd hoe de rest van de serie verloopt.
Die Mike ben ik een keer op een feest tegen gekomen na het programma, was zelf niet helder maar het leek me sterk dat hij nuchter rond liep daar.quote:Op maandag 15 december 2008 10:56 schreef MikeyMo het volgende:
Ik ben trouwens benieuwd hoe het met die Dennis uit seizoen 1 vergaat. Die gast van "het is de gekte van de verslaving"...
Ik heb ook de hele tijd het idee dat ik hem ergens van ken
quote:Op maandag 15 december 2008 11:57 schreef Edwinuss het volgende:
Prachtig programma
is seizoen 1 ergens terug te vinden?
Je moet even op 'Meer afleveringen' klikken onderaan.quote:Op maandag 15 december 2008 12:05 schreef Edwinuss het volgende:
[..]
Ik kan maar 5 afleveringen terugvinden, dat zijn ze allemaal ?
Dankjequote:Op maandag 15 december 2008 12:13 schreef BoNi het volgende:
[..]
Je moet even op 'Meer afleveringen' klikken onderaan.
Zijn in totaal 10 afleveringen.
Dat zou wel heel erg nep zijn zeg, als die gast idd gewoon toneel speelt. Moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook al wel mijn vraagtekens had, maar wat een nepperd zeg.quote:Op maandag 15 december 2008 06:41 schreef Koudijzer het volgende:
And the Oscar goes to... Gert-Jan!
Briljante acteerprestatie, bijna net echt. En nog een halve traan ook, hulde!
Ik vind het verbazingwekkend dat de meeste kijkers blijkbaar niet doorhebben hoe ze genept worden. Leg nu eens het verhaal van Ries naast dat van Gert-Jan. Aan Ries zie je en hoor je aan alles dat hij oprecht is; zijn ineengedoken houding, het trillen van zijn stem, het staren naar het papiertje. Gert-Jan gaat theatraal op de grond zitten voor de tv om zo groots mogelijk te reageren op de video van zijn "moeder". Vervolgens komt er een ronduit tenenkrommende opvoering vol "schuldgevoel" en "zelfhaat" plus een emotioneel plotlijntje over zijn dochtertje die hij niet meer mag zien. Alwaar de beste man volledig uit de bocht vliegt.
Zoals iemand al zei: afkicken is geen bijzonder boeiende "bezigheid" om naar te kijken op televisie. Het grootste deel speelt zich immers af in iemands hoofd. Af en toe ben je ziek, zwak of misselijk, maar meestal gewoon heel erg moe. Dus hoe breng je zoiets een beetje fatsoenlijk op de vaderlandse buis? Simpel: je injecteert drama. Je creëert conflicten, good guys and bad girls, explosies en achtervolgingen zodat het geheel een stuk beter wegkijkt. Op die manier vergroot je de kans dat de gemiddelde Nederlander de volgende zondag wederom voor het kleine kastje zit.
Neem nu de bazin van de afkickboerderij (ik ben haar naam even kwijt, laten we zeggen Annie). Bijna alle reacties op internet zijn in de trant van "ze behandelt de verslaafden als kleine kinderen" en "ik erger me kapot aan haar". Precies de bedoeling van BNN, ze is namelijk een bad guy in de dit verhaal. De verslaafden zijn natuurlijk hun eigen grootste vijand (cliché, sorry), maar dat is nauwelijks zichtbaar voor de kijker. Er zijn externe conflicten nodig. Dus gooit Marcus een asbak op de grond en zoomt de camera in op zijn trillende vingertjes, om de mensen thuis te laten zien dat hij ze zelf ook niet helemaal op een rijtje heeft. Bazin Annie is zo inconsequent mogelijk en zwaait met sancties voor de hele groep om het vuurje nog wat op te stoken. Lekker met Andy naar de dierentuin om vervolgens Dennis naar huis sturen omdat... Ja, waarom ook al weer?
Anyway, er zijn zat gaten in te schieten. Afkicken is geen registratie van een afkickproces, maar een realitysoap met de nadruk op soap. Er werkt tenminste één acteur aan mee en de rest van de deelnemers en het personeel (waarover ik ook zo m'n twijfels heb) wordt gepusht en gemanipuleerd om meer leven in de brouwerij te brengen. En dat is natuurlijk niet nieuw. Zo was voor het begin van de eerste Big Brother al bekend dat Bart zou gaan winnen. De makers van dit soort programma's weten goed in te schatten welke types en karakters interessant zijn voor de kijker. Ze zetten van tevoren bepaalde verhaallijnen uit. Ruud kon natuurlijk nooit winnen, want een verliezende Ruud kun je lekker knuffelen om hem te troosten.
Vraag je eens af hoe Afkicken zou zijn zonder dit soort "injecties". Waarschijnlijk behoorlijk saai. Dus is het goed dat ze het doen? Geen idee. Je krijgt natuurlijk wel een behoorlijk vertekend beeld van wat afkicken eigenlijk inhoudt. En dat is geen werkweek met Havo 5 waar je bier jat van de buren, met afbakken gooit en een klasgenoot's hagelwitte t-shirt besmeurt met nicotinehoudende artikelen. Wat het dan wel is? Geen idee. Ik heb het nooit geprobeerd...
er is afgesproken dat crew die niet bij de kliniek horen(cameramensen/geluidsmensen en filemon) zich niet met het afkickproces bemoeien/mensen niet aanspreken op hun gedrag, om zo waar mogelijk beeld te laten zien.quote:Op maandag 15 december 2008 13:49 schreef annoh het volgende:
Ik denk dat er een aantal argumenten tegen de stelling 'Gertjan is een acteur' op te werpen zijn:
- Hij zou misschien niet vrijwillig het stigma verslaafd willen hebben
- Zijn moeder zou niet het stigma ' rotmoeder' willen hebben
- Hij heeft verteld dat zijn zusje boulimia of een eetstoornis had, lijkt me ook niet heel etisch, als het een acteur was.
- Hij zou geen pannenkoekenrestaurant openen als hij zich voltijd op acteren wil storten. (ok'e, die reclame is allemaal wel heel handig)
- Ze zouden niet de aandacht op hem laten vestigen door middel van een prijs, als hij acteur was geweest, dan hadden ze die prijs iig niet in de uitzending laten zien.
- Ik vind zn cv op die schimmige website ook niet echt getuigen van een serieuze poging van iemand die hard aan zn carriere als acteur/entertainer werkt. Eerder als een verward relaas zonder begin of einde (op podium als Baby? van dirty dancing?)
Niet iedereen toont zijn emoties op dezelfde manier, en sommige mensen doen dit misschien op een manier die nep overkomt, maar niet perse nep hoeft te zijn. Vooral als ze moeilijkheden hebben met het te uiten.
Ik ben het overigens absoluut eens met de bewering dat er inmenging is van BNN, bijvoorbeeld dat bier stelen, hoe lang dat doorging met gewoon cameramannen erbij etc. Dat was in een echt afkickkliniek echt anders gegaan. En zo nog veel meer dingen. Maar dan nog: deze mensen zijn niet ingeschreven voor een afkickkliniek, maar door hun familie/vrienden opgegeven voor een programma over afkicken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |