abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 augustus 2007 @ 12:03:40 #1
166328 Bellarmine
Amicus verus est rara avis.
pi_52136293
Ik las net dit stukje, en daarin werd betoogd dat de Spaanse inquisitie waarschijnlijk +/- 3000 slachtoffers heeft omgebracht. Is dat een realistisch aantal?
Astra non mentiuntur, sed astrologi bene mentiuntur de astris.
pi_52136321
3000 maar? What's all the fuzz about then!?

Ik heb altijd gedacht dat het een veelvoud was
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  maandag 6 augustus 2007 @ 12:06:06 #3
166328 Bellarmine
pi_52136368
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 12:04 schreef vosss het volgende:
3000 maar? What's all the fuzz about then!?

Ik heb altijd gedacht dat het een veelvoud was
Ja, ik dus ook, en dan in de orde van minstens twee nulletjes erbij. Maar goed, daarom ook de vraag, klopt dat? Want die bron is wel gekleurd.
pi_52136483
Als het volgens dit filmpje is gegaan ligt het dodental wel laag
  maandag 6 augustus 2007 @ 12:11:43 #5
166328 Bellarmine
pi_52136521
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 12:10 schreef DJKoster het volgende:
Als het volgens dit filmpje is gegaan ligt het dodental wel laag
Daar kon je op wachten.
  maandag 6 augustus 2007 @ 12:16:20 #6
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_52136672
Het is een beetje een vuiligheidje. De Inquisitie zelf bracht namelijk geen mensen om. Dat deed de wereldlijke macht. De Inquisitie zorgde voor de bekentenis van ketterij en vervolgens werd het slachtoffer overgedragen aan de wereldlijke autoriteiten, inclusief bekentenis. Die 3000 zullen degenen zijn die tijdens de verhoren (lees: martelingen) het loodje legden.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 6 augustus 2007 @ 12:21:25 #7
166328 Bellarmine
pi_52136803
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 12:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het is een beetje een vuiligheidje. De Inquisitie zelf bracht namelijk geen mensen om. Dat deed de wereldlijke macht. De Inquisitie zorgde voor de bekentenis van ketterij en vervolgens werd het slachtoffer overgedragen aan de wereldlijke autoriteiten, inclusief bekentenis. Die 3000 zullen degenen zijn die tijdens de verhoren (lees: martelingen) het loodje legden.
Volgens een stukje dat die bron aanhaalt niet:
quote:
The proportionately small number of executions is an effective argument against the legend of a bloodthirsty tribunal. Nothing, certainly, can efface the horror of the first twenty holocaust years. Nor can occasional outbursts of savagery, such as overtook the Chuetas in the late seventeenth century, be minimized. But it is clear that for most of its existence the Inquisition was far from being a juggernaut of death either in intention or in capability. The figures given above for punishments in Valencia and Galicia suggest an execution rate of well under 2 per cent of the accused. It has been estimated that in the nineteen tribunals analysed above, the execution rate over the period 1540-1700 was 1.83 per cent for relaxations in person and 1.65 per cent for relaxations in effigy. If this is anywhere near the truth, it would seem that during the sixteenth and seventeenth centuries less than three people a year were executed by the Inquisition in the whole of the Spanish monarchy from Sicily to Peru — possibly a lower rate than in any provincial court of justice. A comparison, indeed, of secular courts and the Inquisition can only be in favor of the latter as far as rigour is concerned. In 1573, for instance, the corregidor of Plascencia handed over to the Holy Office in Llerena a Morisco condemned by his jurisdiction to be hanged and quartered for allegedly smashing an image of the Virgin, but the Inquisition found the case unproven and set him free. It must be remembered, of course, that although the death rate was low it was also heavily weighted against people of Jewish and Moorish origin. The relative frequency of burnings in the earlier years disappeared in the eighteenth century, and in the twenty-nine years of the reigns of Charles III and Charles IV only four people were burnt
En in de voetnoot wordt het nog verduidelijkt:
quote:
6 Ibid., 189. “The best estimate is that around 3000 death sentences were carried out in Spain by Inquisitorial verdict between 1550 and 1800, a far smaller number than that in comparable secular courts.” Peters, ibid., 87.
  maandag 6 augustus 2007 @ 12:41:42 #8
66444 Lord_Vetinari
pi_52137250
Beter lezen. Die bron vergelijkt de Inquisitie hoven met de seculiere hoven. Maar veel zaken werden niet door de Inquisitiehoven behandeld, maar door de seculiere hoven. Dus veel van de zaken die de seculiere hoven behandelden werden aangedragen door de Inquisitie. Alleen zware gevallen werden door de Inquisitie zelf behandeld.
pi_52137891
Schattingen lopen tussen de 3000-5000 als het gaat om ter dood veroordeelden van de Spaanse inquisitie.

Er zijn op lokaal niveau veel meer mensen gedood door allerlei rechtbanken met religie in hun achterhoofd. Alleen deze rechtbanken hadden maar op een klein gebied autoriteit. Tussen de 35000 - 65000 mensen zijn ter dood veroordeeld voor het "heks" zijn alleen al.

De Spaanse inquisitie was groot voor die tijd en de autoriteit ging de grenzen over, wat het speciaal maakte. Er kwam ineens een nieuwe autoriteit opdagen in vele dorpen en steden, wat veel indruk zal hebben gemaakt. Ze mochten het doodvonnis zelf niet uitvoeren. De macht van de Spaanse inquisitie was daardoor beperkter, als de bevolking immers tegen was, zat een ter door veroordeling er zelden in.

Wij zouden in Nederland raar opkijken als er ineens mensen van de NAVO langs zouden komen om vermeende terroristen aan te klagen en te berechten.
pi_52138058
het gaat niet om absolute aantallen maar om percentages van de toenmalige bevolking ofwel de impact van de moorden
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_52219845
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 12:03 schreef Bellarmine het volgende:
Ik las net dit stukje, en daarin werd betoogd dat de Spaanse inquisitie waarschijnlijk +/- 3000 slachtoffers heeft omgebracht. Is dat een realistisch aantal?
3000

doe maar een nulletje of twee extra, dan praten we over misschien over een realistisch aantal
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  donderdag 9 augustus 2007 @ 09:03:33 #12
66444 Lord_Vetinari
pi_52219847
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 09:03 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

3000

doe maar een nulletje of twee extra, dan praten we over misschien over een realistisch aantal
Of je leest het topic even, natuurlijk...
  Admin vrijdag 31 augustus 2007 @ 14:40:51 #13
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_52842077
Uitgegeven door christendom press, ik zet m'n vraagtekens hierbij.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 14:45:38 #14
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_52842225
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 14:40 schreef yvonne het volgende:
Uitgegeven door christendom press, ik zet m'n vraagtekens hierbij.
Er zijn op lokaal niveau veel meer mensen gedood door allerlei rechtbanken met religie in hun achterhoofd. Alleen deze rechtbanken hadden maar op een klein gebied autoriteit. Tussen de 35000 - 65000 mensen zijn ter dood veroordeeld voor het "heks" zijn alleen al.

Dit staat er in de post van wuppeltje, ik denk dat dit eerder een goed aantal is, dat schrijven ze er natuurlijk niet bij!
be nice or go away
  Admin vrijdag 31 augustus 2007 @ 14:50:55 #15
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_52842418
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 14:45 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Dit staat er in de post van wuppeltje, ik denk dat dit eerder een goed aantal is, dat schrijven ze er natuurlijk niet bij!
Ja kijk, maar ook de post van wuppeltje geeft geen bron

Ik vind net bv dit stukje,
http://amsterdam.rkstudentenpastoraat.nl/?n=63
ook uit kerkelijke kringen, en als je het niet erg vind neem ik het voor dit moment even met een korrel zout.
Op dit moment ben ik dit aardige boek aan het lezen, aardig in die zin dat het geschreven is toen onze Paus nog Kardinaal was en "grappige"uitspraken deed.

DE INQUISITIE
Historie
Michael Baigent | ISBN 9789043910286
TIRION | Pocket, 134 x 218 mm | 272 pagina's | 2007
In dit boek geven bestsellerauteurs Baigent en Leigh een boeiend beeld van de inquisitie in al haar facetten: het ontstaan, de beweegredenen, de politieke intriges, de grootscheepse vervolgingen en de verstrekkende invloed in de gehele wereld.
De meeste mensen denken bij inquisitie aan de meedogenloze vervolgingen van hugenoten, katharen en andere andersdenkenden. Minder bekend is dat de inquisitie vele gezichten had, haar invloed verschilde van land tot land. Ook niet algemeen bekend is dat de inquisitie nog steeds bestaat en een grote invloed uitoefent binnen de rooms-katholieke kerk.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Admin vrijdag 31 augustus 2007 @ 14:52:01 #16
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_52842459
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 12:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Beter lezen. Die bron vergelijkt de Inquisitie hoven met de seculiere hoven. Maar veel zaken werden niet door de Inquisitiehoven behandeld, maar door de seculiere hoven. Dus veel van de zaken die de seculiere hoven behandelden werden aangedragen door de Inquisitie. Alleen zware gevallen werden door de Inquisitie zelf behandeld.
Zoals de Tempeliers

vrijdag 31 augustus 2007 @ 16:01:23 #17
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_52844433
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 14:50 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ja kijk, maar ook de post van wuppeltje geeft geen bron

Ik vind net bv dit stukje,
http://amsterdam.rkstudentenpastoraat.nl/?n=63
ook uit kerkelijke kringen, en als je het niet erg vind neem ik het voor dit moment even met een korrel zout.
Op dit moment ben ik dit aardige boek aan het lezen, aardig in die zin dat het geschreven is toen onze Paus nog Kardinaal was en "grappige"uitspraken deed.
Uit jouw link:
quote:
Volgens de gegevens van Borromeo, zijn in de 125.000 processen van de Spaanse Inquisitie maar 59 «heksen» op de brandstapel geëindigd; de Portugese Inquisitie heeft vier personen verbrand en de Italiaanse 36.
Voor het gemak vergeten ze dan de mensen die zijn gestorven tijdens het onderzoek, immers er was een test dat als een persoon in het water werd gegooid en ze/hij bleef drijven dan was het een heks, zo niet dan tja, als een oprecht mens gestorven als ze niet op tijd uit het water gehaald konden worden....
En de mensen die bekenden werden op een "humanere" manier ter dood veroordeeld, die zie ik ook niet in dit stukje staan.
De inquisitie zal in naam heus nog wel bestaan, als een soort reliek uit de oudheid maar om die club nou te vergelijken met die uit de ME is een beetje krom.
be nice or go away
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')