Tante Jet
Tante Jet woonde in haar eentje in een huisje aan de Langeraarse plassen. Ze verhuurde roeiboten. Een ingewikkelde familieaffaire was er de oorzaak van dat Jet levenslang in haar huisje mocht blijven wonen op voorwaarde dat ze niet zou trouwen.
'Ik was dus aan banden gelegen met m'n huwelijk. Want om reden dat het hier zo mooi is, wou ik hier niet vandaan. Ik heb kerels zat kunnen krijgen, hoor. En goeie. Ze kwamen met een jacquet an. Eén was er van de waterpolitie. Een hele knappe vent. Mijn moeder vond hem ook heel aardig. Hij kon wel bij mijn moeder op tafel schijten, bij wijze van uit te drukken dan. Maar als ze geweten had dat hij op mij verliefd was en ik op hem, en dat hij protestants was, nou dan waren de rapen gaar geweest!'
Tante Jet was Rooms. Maar ze was geen fijne Piet. 'De drempels van de kerk benne van mij niet doorgesleten.' Haar zuster zat in het klooster. Dat zou niets voor haar geweest zijn. 'Je hebt de Carmelitessen gehad, geloof ik, die lagen de hele dag te bidden. Maar dat is nou toevallig niet de bedoeling van Onze Lieve Heer. De hele tijd dat Onze Vader en Wees Gegroet. Want als ik tegen jou de hele tijd zeg: dag Jan, dag Jan, dag Jan, dan zeg je toch op den duur een keer: hou jij je kop es effetjes!'
In haar testament stond dat het Ave Verum van Mozart gedraaid moest worden als ze dood was. Huilen hoefde niet. 'Ik heb tegen mijn biechtvader gezegd: voor mij hoeven ze geen ene heilige mis te lezen want als ik zelf geen reisgeld heb –dat noem ik reisgeld, als je goed geleefd hebt- dan kan een ander net zoveel bidden voor je ziel en zaligheid, maar dan kom je er niet.'
Van de NCRV-televisie kreeg Tante Jet voor haar medewerking een platenspeler en een lp met het Ave Verum. Ze was aangedaan. 'Wat prachtig! Dit zal wel het einde zijn. Nu zal ik wel moeten sterven. Ach, misschien ook niet. Dat heb ik een tijdje geleden ook al eens gedacht. De dokter kwam me opzoeken en vond me in tranen. Ik maak het niet lang meer, zei ik. Hoe komt u daarbij, vroeg hij. Nou, ziet u dan niet dat ik nieuwe vloerbedekking heb? Kijk toch eens wat prachtig! Dat moet toch het einde zijn…'
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !