abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52094306

Wat is Scouting?
Scouting, Scouts, padvinderij of verkennerij (Scouting in het Engels) is een door Baden-Powell opgerichte internationale jeugdorganisatie, waarvan ook takken in Nederland en België bestaan. In Nederland werd voor 1973 Scouting in algemene en protestantse kringen 'padvinderij' en in katholieke kringen 'verkennerij' genoemd.
Tegenwoordig zijn de termen padvinderij en verkennerij verouderd en spreekt men over Scouting. In Vlaanderen werd en wordt alleen gesproken over (Jong)Verkenners en (Jong)Gidsen.

Wereldwijd is Scouting de grootste jeugd- en jongerenorganisatie met in totaal zo'n 38 miljoen leden verdeeld over zo'n 160 landen. In veel landen wordt nog onderscheid gemaakt tussen Verkenners en Gidsen. Dit zijn respectievelijk de jongens- en meisjesverenigingen. Het spel is vaak min of meer hetzelfde en in vele landen zijn er inmiddels gemengde verenigingen of speltakken. De tradities verschillen nog wel. De meeste scoutverenigingen in de wereld zijn verenigd in de overkoepelende World Organisation of the Scout Movement (WOSM) en/of The World Association of Girl Guides and Girl Scouts (WAGGGS).

Het Uniform
Bij veel organisaties hoort een uniform, zo ook bij de scouting.
Het uniform van Scouting bestaat uit een blouse (de kleur hangt in Nederland af van de speltak en in Belgie meestal van de scoutingfederatie), of trui, een scoutingdas (In Nederland en Belgie meestal per groep verschillend) en een dasring. Het uniform kan verder optioneel aangevuld worden met een scoutingbroek, een hoofddeksel (hoed, baret of pet), een trui (met verenigingslogo) en/of een fluitkoord. Op de blouse zijn de naamlabels van de Scoutinggroep waar de Scout lid van is, het installatieteken en diverse insignes genaaid.

Tegenwoordig gaan er stemmen op om een nieuwe lijn te introduceren.

De Jamboree

Om de vier jaar wordt de internationale versie van de Jamboree gehouden: de Wereld Jamboree. Sinds 2000 wordt ook in Nederland een Nationale Jamboree gehouden, waarbij ook Scouts uit andere landen welkom zijn. Deze zijn vaak een enorm succes. Bij de afgelopen NJ (in 2004) waren er Scouts vanuit Nederland, maar ook uit Kenia, Indonesië, Schotland en nog veel meer landen. De Waterscouts organiseren sinds 1950 het Nationaal Waterkamp (Nawaka).

In België (Vlaanderen) is in 2003 ook een Nationale Jamboree gehouden de "Flamboree", die bezocht is door 1240 Scouts en Gidsen uit Vlaanderen en er buiten. Ook wordt ieder jaar over de hele wereld in het derde weekend van oktober een JOTA (Jamboree On The Air) gehouden, waarbij Scouts contact met elkaar maken via korte golf zendapparatuur. De internetversie van de JOTA wordt de JOTI (Jamboree On The Internet) genoemd, waarbij scouts via het WWW contacten met elkaar leggen.

Wat doet scouting?
Scouting is meer dan hutten bouwen en knopen leggen. In feite gebeurt het hutten bouwen al lang niet meer, maar net zoals knopen komt gemiddeld nog wel een paar keer terug per jaar bij de scouts. Dit in verband met de scouting wedstrijden waarin hun zelf een keuken moeten bouwen.

Nu dat het fabeltje uit de wereld is dat scouting alleen die 2 dingen doet gaan we verder.
Scouting zorgt ervoor dat kinderen uit verschillende culturen met elkaar leren spelen en elkaar leren te accepteren. Dit is eigenlijk wel een beetje het hoofddoel geworden. Daarnaast is het ook op een spelende manier de kinderen iets bij te leren en ze tevens ook de natuur te respecteren.

Maar buiten de kinderen om is scouting meer, ook de vele vrijwilligers die scouting mogelijk maken en de kinderen 1 keer per week bezig houden doen meer. Zo worden scoutinggroepen vaak gevraagd om te helpen bij evenementen als de Dodenherdenking of Koninginnedag of open dagen.

Natuurlijk doet scouting nog veel meer maar dat kun je hier allemaal navragen.

Nog een paar feitjes uit de geschiedenis:
In de 2de Wereldoorlog was de scouting verboden en was de organisatie regelmatig betrokken bij het verzet.
Prins Bernhard was de beschermheer van Scouting, na zijn dood hebben mensen van de Scouting hem begeleid vele Scouts hem de laatste eer hebben bewezen.
Tijdens de dodenherdenking heeft de Scouting ieder jaar weer een rol.
Vele evenementen worden mede mogelijk gemaakt door de Scouting, en dan met name door de vrijwilligers die zorgen voor ondersteuning en organisatie.

Hoe zit dat nou met die bevers en rowans enzo?

Disclaimer: leeftijden bij benadering, groepen wijken hier nog al eens vanaf. Daarnaast zijn veel groepen afgestapt van het gebruik van verschillende namen voor jongens- en meisjesgroepen.

Landgroepen
Bevers: 5-8 jaar, gemengd

Welpen: 7-11 jaar, jongens
Kabouters: 7-11 jaar, meisjes
Esta's: 7-11 jaar, gemengd

Verkenners: 10-15 jaar, jongens
Gidsen: 10-15 jaar, meisjes
Scouts: 10-15 jaar, gemengd

Rowans: 14-18 jaar, jongens
Sherpa's, 14-18 jaar, meisjes
Explorers: 14-18 jaar, gemengd

Pivo's: 17-23 jaar, jongens
Stam: 17-23 jaar, gemengd

Waterscouting
Dolfijnen: 7-11 jaar
Zeeverkenners (Scouts): 10-15 jaar
Wilde vaart: 14-18 jaar
Loodsen: 18-23 jaar

Luchtgroepen
Luchtcouts: 10-15 jaar, gemengd
Astronauten: 14-18 jaar, gemengd

Bijzondere groepen
Blauwe Vogels: voor kinderen met beperkingen.

Nuttige links:
Scouting Nederland
Accomodatiegids van Scouting Nederland
HIT
Noordelijk PinksterKamp
Wikipedia over (geschiedenis van) scouting
Scouting Startpagina
Scoutquest
Scoutidee

Meer informatie

Vervolg van [SC]outing #2

[ Bericht 94% gewijzigd door buzzer op 01-10-2007 13:46:18 ]
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 11:45:12 #2
179735 UnderTheWingsOfLove
Imperio. Crucio. Avada Kedavra
pi_52094415
..?
Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 12:48:39 #3
78498 classpc
I don't like change
pi_52095598
..?
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
pi_52095709

Iedereen van harte met 100 jaar scouting .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 12:57:33 #5
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_52095743
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 12:54 schreef du_ke het volgende:

Iedereen van harte met 100 jaar scouting .

pi_52095938
!
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 13:11:45 #7
179735 UnderTheWingsOfLove
Imperio. Crucio. Avada Kedavra
pi_52095981
Owja gefeliciteerd met het 100 jarig bestaan van de scouting.
Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
pi_52096970
tvp
www.myspace.com/olk2006
pi_52102362
iedereen kamp weer overleefd?
high fives and stagedives
pi_52102864
Volgende week en de week daarop ga ik pas .
pi_52104727
Jaaaaa scouting topic

En ja, was zwaar kamp, we hadden regen enzo, maar makkelijk overleefd

Welpen leiding in tilburg btw
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 21:46:48 #12
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_52105442
Kamp overleefd. Maar ik zat dan ook in een clubhuis in Ommen met mijn welpen (behalve de laatste nacht, toen lagen ze wel in een tent). Wisselend weer gehad, maar wel een geslaagd kamp.
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
  Moderator zaterdag 4 augustus 2007 @ 23:57:56 #13
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_52108596
Was weer geweldig kamp dit jaar!
F.K.A. SuperwormJim
pi_52113879
Wij hadden de hele week goed weer tot de dag dat we weg gingen. Uiteindelijk dus toch natte tenten staan inpakken.
  Redactie Frontpage zondag 5 augustus 2007 @ 10:24:42 #15
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_52114072
Ik kan dit jaar niet mee op kamp, ik ben dan op vakantie
  zondag 5 augustus 2007 @ 11:15:33 #17
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_52114615
Ik ga niet op kamp dit jaar, want ik heb geen groep . Gelukkig vanaf september weer, Wilde Vaart in Wijchen. Heb wel net een weekje met een paar (720) kinderen doorgebracht, het inmiddels legendarische kinderbouwvakantiedorp Okie Dokie Dorp!. Dat is vermoeiend zat, maar er moeten nogal wat vrijwilligers, en kinderen, vandaag al weer door naar een scoutingkamp (welpen, zeeverkenners). Heb ik ook 1x gedaan, maar dat is echt dodelijk.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  zondag 5 augustus 2007 @ 11:44:08 #18
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_52115013
Mijn kamp was echt zwaar. 39 kratten in 7 dagen
  zondag 5 augustus 2007 @ 12:00:44 #19
178394 afdak
tubgirl.jpg
pi_52115297
Op dinsdag 6 april 2010 11:28 schreef HeatWave het volgende:
ik heb tig jaar forum-ervaring achter me
  zondag 5 augustus 2007 @ 12:02:18 #20
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_52115342
Oh en 3x bbq'en en een avondje maastricht
pi_52159077
Hmm waarom is er btw geen grote OP
ik zal wel even een OP in me kaar knutselen. Ik beloof niet dat het vandaag rond is

Tips zijn altijd welcom natuurlijk
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik luister NL-Talig
pi_52304095
gaaf kamp gehad in belgie.. en hoeveel personen waren die 39 kratten..
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
pi_52312860
maar is bezig met een openingspost, denk vandaag wel hier neer kan zetten ;p
Ik luister NL-Talig
pi_52313159
een snelle voorbeeld.

op of aanmerkingen zijn welkom ;p

Wat is Scouting
Scouting, Scouts, padvinderij of verkennerij (Scouting in het Engels) is een door Baden-Powell opgerichte internationale jeugdorganisatie, waarvan ook takken in Nederland en België bestaan. In Nederland werd voor 1973 Scouting in algemene en protestantse kringen 'padvinderij' en in katholieke kringen 'verkennerij' genoemd, tegenwoordig zijn de termen padvinderij en verkennerij verouderd en spreekt men over Scouting. In Vlaanderen werd en wordt alleen gesproken over (Jong)Verkenners en (Jong)Gidsen.

Wereldwijd is Scouting de grootste jeugd- en jongerenorganisatie met in totaal zo'n 38 miljoen leden verdeeld over zo'n 160 landen. In veel landen wordt nog onderscheid gemaakt tussen Verkenners en Gidsen. Dit zijn respectievelijk de jongens- en meisjesverenigingen. Het spel is vaak min of meer hetzelfde en in vele landen zijn er inmiddels gemengde verenigingen of speltakken. De tradities verschillen nog wel. De meeste scoutsverenigingen in de wereld zijn verenigd in de overkoepelende World Organisation of the Scout Movement (WOSM) en/of The World Association of Girl Guides and Girl Scouts (WAGGGS).

Uniform
Bij veel organisaties hoort een uniform, zo ook bij de scouting.

Het uniform van Scouting bestaat uit een blouse (de kleur hangt in Nederland af van de speltak en in Belgiē meestal van de scoutingfederatie), of trui, een scoutingdas (In Nederland en Belgiē meestal per groep verschillend), en een dasring. Het uniform kan verder optioneel aangevuld worden met een scoutingbroek, een hoofddeksel (hoed, barret of pet), een trui (met verenigingslogo) en/of een fluitkoord. Op de blouse zijn de naamlabels van de Scoutinggroep waar de Scout lid van is, het installatieteken en diverse insignes genaaid.

Tegenwoordig gaan er stemmen op om een nieuwe lijn te introduceren.

Jamboree

Om de vier jaar wordt de internationale versie van de Jamboree gehouden: de Wereld Jamboree. Sinds 2000 wordt ook in Nederland een Nationale Jamboree gehouden, waarbij ook Scouts uit andere landen welkom zijn. Deze zijn vaak een enorm succes. Bij de afgelopen NJ (in 2004) waren er Scouts vanuit Nederland, maar ook vanuit Kenia, Indonesië, Schotland en nog veel meer nationaliteiten. De Waterscouts organiseren sinds 1950 het Nationaal Waterkamp (Nawaka). In België (Vlaanderen) is in 2003 ook een Nationale Jamboree gehouden de "Flamboree", die bezocht is door 1240 Scouts en Gidsen uit Vlaanderen en er buiten. Ook wordt ieder jaar over de hele wereld in het derde weekend van oktober een JOTA (Jamboree On The Air) gehouden, waarbij Scouts contact met elkaar maken via korte golf zendapparatuur. De internetversie van de JOTA wordt de JOTI (Jamboree On The Internet) genoemd, waarbij scouts via het wereldwijde netwerk contacten met elkaar leggen.

Wat doet scouting
Scouting is meer dan hutten bouwen en knopen leggen. In feite gebeurd het hutten bouwen al lang niet meer, maar net zoals knopen komt gemiddeld nog wel een paar keer terug per jaar bij de scouts. Dit in verband met de scouting wedstrijden waarin hun zelf een keuken moeten bouwen.

Nu dat het fabeltje uit de wereld is dat scouting alleen die 2 dingen doet gaan we verder.
Scouting zorgt ervoor dat kinderen uit verschillende culturen met elkaar leren spelen en elkaar leren te accepteren. Dit is eigenlijk wel een beetje het hoofddoel geworden. Daarnaast is het ook op een spelende manier de kinderen iets bij te leren en ze tevens ook de natuur te respecteren. Maar buiten de kinderen om is scouting meer, ook de vele vrijwilligers die scouting mogelijk maken en de kinderen 1 keer per week bezig houden doen meer. Zo worden scouting groepen vaak gevraagd om te helpen bij een evenement of open dag.

Natuurlijk doet scouting nog veel meer maar dat kun je hier allemaal navragen.

Nog een paar feitjes uit de geschiedenis:
- In de 2de Wereldoorlog was de scouting verboden.
- In de 2de Wereldoorlog hielp de scouting het verzet.
- Prins Bernhard de bescherm heer is geweest
- Na zijn dood mensen van de scouting hem begeleid hebben en er vele de laatste eer hebben bewezen.
- Tijdens de dodenherdenking ook de scouting paraat is.
- Vele evenementen mede dankzij de scouting er nog zijn (de vrijwilligers van de scouting die ervoor zorgen)

Externe links:
Geschiedenis van de scouting
Meer informatie
Ik luister NL-Talig
  zondag 12 augustus 2007 @ 21:59:00 #25
136021 gateh
be different
pi_52314220
osdorp posse!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')