quote:
Schotse bond gaat strijd aan met valsspelers (VI)
2/8/2007 12:45
De Schotse voetbalbond (SFA) heeft de oorlog verklaard aan spelers die scheidsrechters misleiden. De arbiters krijgen de mogelijkheid achteraf straffen uit te delen aan zondaars van acties die tijdens de wedstrijd onbestraft zijn gebleven.
De Schotse scheidsrechters (onder wie internationaal arbiter Stuart Dougal, foto) krijgen de beschikking over het televisiemateriaal van de door hen gefloten wedstrijden. Zijn zij bij het zien van de beelden van oordeel dat een speler zich heeft bezondigd aan het maken van een schwalbe of het simuleren van een blessure, dan volgt alsnog een straf.
De SFA voegt drie punten toe aan het strafdossier van een speler die door een scheidsrechter alsnog in staat van beschuldiging wordt gesteld. Heeft die speler tijdens dezelfde wedstrijd al een gele kaart ontvangen voor een andere actie, dan wordt hij automatisch voor een wedstrijd geschorst als ware hij met geelrood van het veld gestuurd.
'De laatste jaren is het Schotse voetbal geconfronteerd met de ongezonde ontwikkeling van "simulatie"', aldus Gordon Smith, voorzitter van de Schotse bond. 'Die term wordt gebruikt voor voetballers die vals spelen. Enerzijds doen zij dat door de scheidsrechters te misleiden en anderzijds door het vragen om sancties voor tegenstanders.'
'Het komt vaak genoeg voor dat de dader slaagt in zijn opzet en zijn straf ontloopt', schetst Gordon. 'Als dit het geval is, wordt schade toegebracht aan de voetbalsport en wint het bedrog.' De SFA wil de plannen de komende maanden verder uitwerken en vanaf 1 januari 2008 met een proefperiode beginnen.
In een eerste reactie vertelde John Collins, oud-international en de huidige coach van Hibernian, blij te zijn met de poging het voetbal te verschonen van spelers die de arbitrage om te tuin proberen te leiden. 'Vals spelen is een onderdeel van het spel dat me niet aanstaat en ik denk dat de meerderheid van de voetballiefhebbers die mening is toegedaan.'
Collins spreekt echter ook zijn hoop uit dat er geen heksenjacht wordt ontketend door de arbitrage. 'Ik hoop dat ook de spelers of oud-profs bij het nieuwe systeem worden betrokken. Soms kan het namelijk zijn dat een speler een tackle probeert te ontwijken in plaats van dat hij de scheidsrechter probeert te misleiden. Iemand die zelf voetbalt of heeft gevoetbald kan dat onderscheid beter maken.'
Overigens wordt in de plannen van de SFA al deels voorzien in de wens van Collins om niet door te slaan naar het andere uiterste en de spelers in de Schotse competitie te pas en te onpas te bestraffen. Na het zien van televisiebeelden kunnen de scheidsrechters in de toekomst ook overgaan tot het intrekken van in hun ogen onterecht getrokken gele kaarten.
Lijkt me een goede zaak, mits het inderdaad niet doorslaat naar een heksenjacht. En bij onduidelijke situaties moet de voetballer altijd het voordeel van de twijfel krijgen natuurlijk.
Wat vinden jullie er van? Zou het effect hebben?
[ Bericht 0% gewijzigd door BobbyHill op 02-08-2007 13:49:08 ]