abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52043693
Ik ben bezig met een met een voorzetwandje van gipsplaat op regelwerk. Tot dusver heb ik dergelijke wandjes altijd geschroefd, maar ik zit nu te denken om een nietapparaat wat op een compressor aangesloten wordt te gebruiken.
Welke van de twee methodes is het beste?
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 13:47:18 #2
178940 Orval
.....ik word oud....
pi_52044236
kan natuurlijk beide, maar dan moet je de kracht van je nietapparaat wel heel goed instellen, heb je te winig kracht dan steken je nietjes uit en kun je ze moeilijk wegwerken. heb je teveel kracht dan schiet je te ver in de gipsplaat en blijft deze niet vastzitten. Met schroeven kun je gewoon iets makkelijker regelen hoeveel "druk" je zet en hoe diep de schroef in het gips gaat. (Zijn zelfs speciale bitjes voor, zit je altijd goed)

Je kunt een proefstukje proberen natuurlijk en dan altijd nog besluiten op te gaan schroeven.
Narcisme, een gezond zelfbeeld!
pi_52044279
Schroeven, nieten is verboden, vanwege brandveiligheid.

Bij brand zakken de gipsplaten door de nieten heen, en dat wil je als brandweerman niet meemaken.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 13:52:02 #4
21865 WaVe
WaVe detected
pi_52044373
Ros je met een fatsoenlijk nietpistool om je gipsplaten goed vast te kunnen nieten, je gipsplaten niet aan gort?

Ik zou gewoon schroeven, zolang ben je daar ook niet mee bezig.
pi_52044493
Schroeven is echt niet veel meer werk hoor. Wel gipsschroeven halen!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 13:56:29 #6
178940 Orval
.....ik word oud....
pi_52044509
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 13:48 schreef Marsepein het volgende:
Schroeven, nieten is verboden, vanwege brandveiligheid.

Bij brand zakken de gipsplaten door de nieten heen, en dat wil je als brandweerman niet meemaken.
op een plafond wel, maar toch niet bij een voorzetwandje.
pi_52044550
Inslag diepte van eenn (goed) pneumatisch niet apparaat is instelbaar. Niet door de platen heen schieten is dus geen probleem. Maar gipsplaten mogen niet geniet worden zoals Marsepein al zegt. Nu weet ik niet of dit slleen voor plafonds gold. Maar ik dacht ook niet voor wanden.
pi_52044667
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 13:56 schreef Ticootje het volgende:
Schroeven is echt niet veel meer werk hoor. Wel gipsschroeven halen!
Al helmaal niet als je een schroef automaat huurt en er een doos strips met schroeven bij koopt. Werk veel makkelijker en in halve miuut zit je plaat met 50 schroeven vast en allemaal perfect verzonken zonder door het papier heen te gaan. Ga dat maar eens nadoen met zo'n opzet stukjeop je bitje van je accuboor- /schroefmachine..
  donderdag 2 augustus 2007 @ 14:07:48 #9
178940 Orval
.....ik word oud....
pi_52044861
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 14:01 schreef tnimble het volgende:

[..]

Al helmaal niet als je een schroef automaat huurt en er een doos strips met schroeven bij koopt. Werk veel makkelijker en in halve miuut zit je plaat met 50 schroeven vast en allemaal perfect verzonken zonder door het papier heen te gaan. Ga dat maar eens nadoen met zo'n opzet stukjeop je bitje van je accuboor- /schroefmachine..
50 schroeven!!!!!........hoe groot koop jij je gipsplaten
pi_52044881
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 14:07 schreef Orval het volgende:

[..]

Je plaat zit dan wel vast
pi_52045052
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 14:07 schreef Orval het volgende:

[..]

Geen idee hoeveel schroeven er echt in een plaat gaan, meer een gatal om de handigheid weer te geven. Eens kijken plaat zeg 2 meter lang 60cm breed, regelwerk netjes op de 30cm maakt 3 rijen schroeven om de 20cm 1 schroef over 2 meter maakt dat 10 schroeven is totaal 30 per plaat. Ok 50 is wat veel
pi_52045091
Ook niet joh, zoveel schroeven hoeven er echt niet in....
  donderdag 2 augustus 2007 @ 14:15:50 #13
178940 Orval
.....ik word oud....
pi_52045092
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 14:08 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Je plaat zit dan wel vast
en gaat nooit meer los

Maar met die strips gaat het idd wel sneller. Nadeel is dat de gemiddelde klusser zo'n apparaat niet in huis heeft (ik ook niet) en dan kun je het wel weer huren, maar ik een tijd van grote verbouwingen kun je meestal al het geld gebruiken dat je hebt, omdat dingen 9 van de tien keer duurder uitvallen dan verwacht

(of is dat alleen bij mij het geval )

maar ontoppic, de meerderheid is voor schroeven, dus succes
  donderdag 2 augustus 2007 @ 14:21:53 #14
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_52045250
Toevallig zit er net over te denken om zo een schroefmachine te gaan huren
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 14:22:47 #15
65960 sanger
pi_52045271
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 14:15 schreef Orval het volgende:
omdat dingen 9 van de tien keer duurder uitvallen dan verwacht

(of is dat alleen bij mij het geval )
Nee hoor. Wij zijn ongeveer 15.000 duurder uit dan vooraf ingeschat
  donderdag 2 augustus 2007 @ 14:28:49 #16
178940 Orval
.....ik word oud....
pi_52045411
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 14:22 schreef sanger het volgende:

[..]

Nee hoor. Wij zijn ongeveer 15.000 duurder uit dan vooraf ingeschat
Ik ben gestopt met inschattingen maken, zie bij de bouwmarkt wel of het nog lukt om te pinnen

(bovendien krijg ik het er thuis nooit door als mijn vriendin weet hoe duur het allemaal gaat worden )
pi_52045426
Even nog wat zoekwerk m.b.t. het wel/niet toegestaan zijn van het nieten van gipsplaten.
Uit een of andere eurpese regelgeving:

32006D0673
2006/673/EG: Beschikking van de Commissie van 5 oktober 2006 tot wijziging van Beschikking 2003/43/EG tot vaststelling van klassen van materiaalgedrag bij brand voor bepaalde voor de bouw bestemde producten wat betreft gipsplaten (Kennisgeving geschied onder nummer C(2006) 4360) (Voor de EER relevante tekst)

Publicatieblad Nr. L 276 van 07/10/2006 blz. 0077 - 0079

..................De gipsplaten worden mechanisch bevestigd met schroeven, nieten of spijkers, die door de platen heen in de onderconstructie worden aangebracht op maximaal 300 mm afstand hart op hart, gemeten in de langsrichting van elk dragend element.......................

Je staat er versteld van waar ze zich zoal mee bezighouden in Europa, maar van een verbod op nieten lijkt me dus geen sprake.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 14:32:26 #18
65960 sanger
pi_52045488
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 14:28 schreef Orval het volgende:

[..]

Ik ben gestopt met inschattingen maken, zie bij de bouwmarkt wel of het nog lukt om te pinnen

(bovendien krijg ik het er thuis nooit door als mijn vriendin weet hoe duur het allemaal gaat worden )
Die van mij begint nu ook met argumenten te komen als: "Maar dat is wel een stuk duurder dan dat."

Waarop ik steevast antwoordt: "We wilden het toch in 1x naar onze zin maken, en niet alles wegwerken zoals de vorige bewoner." Tot op heden heeft dat gewerkt
  donderdag 2 augustus 2007 @ 14:33:37 #19
178940 Orval
.....ik word oud....
pi_52045524
Lijkt er idd op ja.

Maar weet je nou al wat je gaat doen, schroeven of nieten?
  donderdag 2 augustus 2007 @ 14:34:39 #20
178940 Orval
.....ik word oud....
pi_52045552
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 14:32 schreef sanger het volgende:

[..]

Die van mij begint nu ook met argumenten te komen als: "Maar dat is wel een stuk duurder dan dat."

Waarop ik steevast antwoordt: "We wilden het toch in 1x naar onze zin maken, en niet alles wegwerken zoals de vorige bewoner." Tot op heden heeft dat gewerkt
haha, bedankt voor de tip
pi_52045705
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 14:33 schreef Orval het volgende:
Lijkt er idd op ja.

Maar weet je nou al wat je gaat doen, schroeven of nieten?
Ik denk toch maar schroeven. Het zijn maar een paar platen en een nietmachine zou ik nog moeten kopen terwijl ik een emmer schroeven en een accuschroefmachine heb liggen.
Daarbij heb ik net nog even beredeneerd dat zowat elke plaat bewerkt moet worden (schuin afsnijden en gaten voor wandcontactdozen) daar gaat relatief veel meer tijd inzitten dan het tijdsverschil tussen schroeven en nieten.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 14:47:35 #22
178940 Orval
.....ik word oud....
pi_52045787
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 14:41 schreef quo_ het volgende:

[..]

Ik denk toch maar schroeven. Het zijn maar een paar platen en een nietmachine zou ik nog moeten kopen terwijl ik een emmer schroeven en een accuschroefmachine heb liggen.
Daarbij heb ik net nog even beredeneerd dat zowat elke plaat bewerkt moet worden (schuin afsnijden en gaten voor wandcontactdozen) daar gaat relatief veel meer tijd inzitten dan het tijdsverschil tussen schroeven en nieten.
heb je natuurlijk wel een rede om die nietmachine aan te kopen die je altijd al graag had willen hebben maar succes
pi_52046447
@quo_: Ws hebben we op dezelfde google termen gezocht, ik kom op exact hetzelfde uit als jij. En ook heb ik nog even verder gelezen.

Het lijkt erop dat gewone gipsplaten niet als brandwerend gezien mogen worden en daarom ook mogen worden geniet en/of geschroefd. De reden is dat een gipsplaat bij brand ook door de schroeven heen zakt. Er zit in een gipsplaat relatief veel vocht wat er voor zorgt dat de boel er alsnog doorheen zakt.

Dus bij gipsplaten kun je zowel nieten als schroeven.

Als je gipsvezelplaten gebruikt, die mogen bij een enkele laag als 30 minuten brandwerend worden beschouwd. En dat betekent automatisch dat je die niet mag nieten maar moet schroeven om die 30 minuten te bereiken.

Of er een verschil tussen wanden en plafonds is weet ik niet, maar je kunt de richtlijn van de plafonds ook voor de wanden aanhouden, dan zit je iig goed.
pi_52047379
Zo de eerste zit er in. Geschroefd en wel. De rest zal niet zo snel gaan want die moeten zowat allemaal bewerkt worden.

Ik ben overigens bezig in een kamer onder mijn "nieuwe" dakopbouw waar ik in een ander topic foto's van het badkamer gedeelte heb gepost. Badkamer en timmerklus (met foto's)
De 4 elektra buizen die schuinlangs de muur lopen zijn bedoeld voor de doorvoer van tv en computerkabel voor deze kamer en nog een andere kamer.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 16:02:06 #25
65960 sanger
pi_52047685
Teken je wel goed af waar je elektrabuis door het regelwerk heen gaat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')