abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52022297
hoi allemaal,

even een vraagje onder de juristen onder ons.
een vriend van mijn broertje heeft aantal dagen geleden in auto's lopen breken (er zijn meerdere auto's beschadigd) en is daarbij op de camera gezet. helaas was mijn broertje er wel bij. hij staat dus ook op de camera. hij zegt dat hij niks gedaan heeft maar er wel bij heeft gestaan. (dat moet ik dan maar aannemen).
nu is hem verzocht of hij zich vandaag wil melden. hij zit nu ook al op het politie bureau.
wat kan hij verwachten wat er gaat gebeuren?
werkstraf?
boete?
schade word verhaald op hun (terwijl hij niks heeft gesloopt)

heb hem al gezegd dat het een klootzak is dat hij erbij si gebleven maar daar heeft ie nu natuurlijk niks meer aan.
  PR/Manusje van alles woensdag 1 augustus 2007 @ 17:31:24 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_52022365
Doen plegen en medeplegen dergelijke ongein. Kan hem een werkstraf en een geldboete opleveren Of hij wordt niet vervolgt.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  woensdag 1 augustus 2007 @ 17:32:05 #3
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_52022390
Hangt ook van de leeftijd af. En dat ik heb niks gedaan kennen we wel.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_52022502
Als je erbij staat, ben je medeplichtig. Zo werkt dat bij de politie. Ik heb ook iets soortgelijks gehad een paar jaar geleden. Omdat ik erbij stond, moest ik hetzelfde geldbedrag als de dader betalen + een taakstraf. Maar als er nu op camera staat dat hij niks gedaan heeft, kan de straf misschien iets lichter uitvallen? Maar straf zal hij sowieso krijgen.
Fuck today, it's tomorrow.
  woensdag 1 augustus 2007 @ 17:44:28 #5
186260 MrHoodigan
Weet je wat het is ?
pi_52022638
Heeft ie trouwens nog iets gezegt van " Nee, niet doen" oid?

Waarschijnlijk is ie gewoon ontboden (dringende "uitnodiging" om te melden) en wordt ie nu op het politiebureau verhoord als verdachte in de zaak. Of misschien getuige... maar aangezien het een vriend is dat is het meestal verdachte...

Als hij medeplichtig word bevonden dan zal ook de schade deels moeten vergoeden, en een eventuele werkstraf of tranactie(geldboete opgelecht door politierechter), of halt als ie minderjarig is.

Als er niets aan de hand is dan is ie weer vrij...

Zeg maar dat ie de juiste vrienden moet uitkiezen...
Sperma is dikker dan pis...
  woensdag 1 augustus 2007 @ 17:49:02 #6
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_52022734
Hij is medeplichtig. Hij had zijn vriend tegen moeten houden, of de politie waarschuwen. Doordat hij dat niet deed wordt hij waarschijnlijk als medeplichtige aangemerkt.

Wat de straf is hangt af van zijn leeftijd en wat er exact op de beelden te zien is. Het kan zomaar zijn dat hij niet wordt vervolgd, of dat hij slechts een geldboete krijgt. Een werkstraf behoort ook tot de mogelijkheden.

Mocht hij kiezen uit een geldboete of een werkstraf is het vaak verstandiger om de geldboete te nemen. Dat is namelijk een schikkingsvoorstel komt niet op het strafblad. Een werkstraf is een veroordeling en komt dus op het strafblad, wat in de eerstkomende vijf jaar zichtbaar blijft voor eventuele werkgevers.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_52022951
Hij had niemand hoeven tegen houden of moeten waarschuwen. Maar als hij er bij blijft staan is hij het kennelijk niet oneens met de gang van zaken.

Hij had weg moeten lopen.
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_52022994
Bijgestaan meegedaan... zo is het beleid, jammer genoeg in sommige gevallen.
Vivre
  woensdag 1 augustus 2007 @ 18:03:17 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_52023049
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 17:59 schreef mcintosh het volgende:
Hij had niemand hoeven tegen houden of moeten waarschuwen.
Bron
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_52023376
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 17:49 schreef sanger het volgende:
Hij is medeplichtig. Hij had zijn vriend tegen moeten houden, of de politie waarschuwen. Doordat hij dat niet deed wordt hij waarschijnlijk als medeplichtige aangemerkt.

Wat de straf is hangt af van zijn leeftijd en wat er exact op de beelden te zien is. Het kan zomaar zijn dat hij niet wordt vervolgd, of dat hij slechts een geldboete krijgt. Een werkstraf behoort ook tot de mogelijkheden.

Mocht hij kiezen uit een geldboete of een werkstraf is het vaak verstandiger om de geldboete te nemen. Dat is namelijk een schikkingsvoorstel komt niet op het strafblad. Een werkstraf is een veroordeling en komt dus op het strafblad, wat in de eerstkomende vijf jaar zichtbaar blijft voor eventuele werkgevers.
Van Wikipedia:
quote:
Bij minderjarigen kan de rechter bepalen dat de straf waartoe hij de minderjarige veroordeelt, niet op het strafblad wordt opgenomen.
Dus met een beetje geluk

http://nl.wikipedia.org/wiki/Medeplichtige
quote:
Medeplichtige, in het strafrecht, is de persoon die heeft bijgedragen tot het misdrijf, niet-noodzakelijke hulp heeft geboden, onderrichtingen heeft gegeven, wapens, werktuigen of andere middelen heeft verschaft, onderdak heeft verleend en/of op de hoogte was van het misdrijf. Hij moet onderscheiden worden van de mededader.
pi_52023617
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 18:03 schreef sanger het volgende:

[..]

Bron
Waar in de wet staat dat je verplicht bent iemand te stoppen als ie iets vernield

Jij komt met die stelling, dus kom jij maar met de bron. Aantonen dat iets NIET in de wet staat is wat lastig... aantonen dat iets wel in de wet staat zou makkelijk moeten zijn, dus ga je gang
pi_52023826
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 17:49 schreef sanger het volgende:

Een geldboete is geen transactievoorstel, tenzij het CJIB een brief stuurt van die strekking. Een geldboete is net zo goed een veroordeling en wordt net zo goed gedocumenteerd door Justitie.
pi_52023918
quote:
Wetboek van Strafvordering Artikel 160

[1.] Ieder die kennis draagt van een der misdrijven omschreven in de artikelen 92-110 van het Wetboek van Strafrecht, in Titel VII van het Tweede Boek van dat Wetboek, voor zoover daardoor levensgevaar is veroorzaakt, of in de artikelen 287 tot en met 294 en 296 van dat wetboek, van menschenroof of van verkrachting, is verplicht daarvan onverwijld aangifte te doen bij een opsporingsambtenaar.

[2.] De bepaling van het eerste lid is niet van toepassing op hem die door de aangifte gevaar zou doen ontstaan voor eene vervolging van zichzelven of van iemand bij wiens vervolging hij zich van het afleggen van getuigenis zou kunnen verschoonen.
Alleen in geval van levensgevaar verplicht dus, en dat lijkt me bij autoinbraak niet echt het geval
pi_52024013
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 18:47 schreef swollywood het volgende:

[..]

Alleen in geval van levensgevaar verplicht dus, en dat lijkt me bij autoinbraak niet echt het geval
Precies, dus je bent tot niets verplicht, en dus ook niet automatisch medeplichtig.
pi_52028984
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 18:51 schreef mcintosh het volgende:
Precies, dus je bent tot niets verplicht, en dus ook niet automatisch medeplichtig.
Maar evenzogoed is-ie natuurlijk wél een gigantische lul met vingers.
pi_52029059
Of hij medeplichtig is of medepleger is nog maar de vraag. Dat kun je alleen aan de hand van de feitelijke omstandigheden bepalen.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_52036774
Ik neem aan dat hij wel een boete af zo zal krijgen; erbij staan betenend een soort van goedkeuren van het gedrag....vreemd dat je er bij je vrienden blijft staan kijken.....
pi_52036847
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 08:56 schreef Katinkat het volgende:
Ik neem aan dat hij wel een boete af zo zal krijgen; erbij staan betenend een soort van goedkeuren van het gedrag....vreemd dat je er bij je vrienden blijft staan kijken.....
Dat zijn over het algemeen de uitkijk posten.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 09:08:35 #19
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_52036966
Heeft ie ook mijn fiets gejat? Want ik woon in de wijk Klarendal.
pi_52036995
even wat extra info/update

hij is 18 jaar dus halt zit er zo wie zo niet in.

hebben gister van advocaat te horen gekregen dat ze verdacht worden van het lopen over auto's.
dat hebben ze niet gedaan dus dat ontkennen ze ook. vandaar dat ze vannacht een een nachtje hebben mogen doorbrengen in een (min) 2 sterren hotel
pi_52037059
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 09:08 schreef Slarioux het volgende:
Heeft ie ook mijn fiets gejat? Want ik woon in de wijk Klarendal.
uhmm nee hij woont daar niet
  donderdag 2 augustus 2007 @ 09:17:52 #22
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_52037124
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 09:13 schreef klarendaller het volgende:

[..]

uhmm nee hij woont daar niet
Ok. Vanwege je naam .
pi_52037138
ik heb er wel jaren gewoond
  donderdag 2 augustus 2007 @ 15:57:02 #24
124403 UZN
Hello world!
pi_52047554
Medeplichtig. Zo zwaar mogelijk straffen als volgens de nederlandse weg maar mogelijk is

Lekkere broer heb jij
  donderdag 2 augustus 2007 @ 16:02:31 #25
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_52047694
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 15:57 schreef UZN het volgende:
Medeplichtig. Zo zwaar mogelijk straffen als volgens de nederlandse weg maar mogelijk is

Lekkere broer heb jij
Doe niet zo kansloos. Dat helpt niet tegen criminaliteit.
pi_52047722
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 15:57 schreef UZN het volgende:

Lekkere broer heb jij
Je bedoelt 20 uur schoffelen?
pi_52048607
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 09:01 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat zijn over het algemeen de uitkijk posten.
Als uitkijkpost ben je toch medeplichtig??
  donderdag 2 augustus 2007 @ 16:49:44 #28
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_52049091
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 16:02 schreef Slarioux het volgende:

[..]

Ik denk van wel..
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  donderdag 2 augustus 2007 @ 16:59:47 #29
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_52049390
Hoe is het afgelopen? Zeepjes rapen?
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
  donderdag 2 augustus 2007 @ 17:07:58 #30
124403 UZN
Hello world!
pi_52049593
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 16:02 schreef Slarioux het volgende:

[..]

Wat dan wel? Even knuffelen?
pi_52049808
hahahaha het is nog niet afgelopen ze zitten nog steeds in voorarrest

advocaat zei dat het nog wel tot morgen kan duren
achja heeft ie toch even een geheel verzorgde mini vakantie gehad
pi_52057581
Ik hoop dat ze iets leren van die minivakantie.....
  donderdag 2 augustus 2007 @ 22:07:28 #33
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_52057895
Even over het civiele gedeelte (dus niet het strafrechtelijke):

En dan maar hopen dat er bij die vriend schade te verhalen valt. Want jouw broertje en zijn vriend zijn beiden hoofdelijk aansprakelijk voor de schade. Gedupeerden kunnen dus in principe het hele bedrag op jouw broertje verhalen. Vervolgens is het jouw broertjes probleem of hij nog wat kan verhalen op zijn vriend om de aansprakelijkheid te delen.

Artikel 6:166 Burgerlijk Wetboek
1. Indien één van tot een groep behorende personen onrechtmatig schade toebrengt en de kans op het aldus toebrengen van schade deze personen had behoren te weerhouden van hun gedragingen in groepsverband, zijn zij hoofdelijk aansprakelijk indien deze gedragingen hun kunnen worden toegerekend.
2. Zij moeten onderling voor gelijke delen in de schadevergoeding bijdragen, tenzij in de omstandigheden van het geval de billijkheid een andere verdeling vordert.
pi_52065321
ok bedankt voor de info.

wie weet hebben jullie hier ook nog een antwoord op.
mocht mijn broertje ook aansprakelijk worden gesteld voor de schade en hij heeft geen inkomen hoe gaan ze het dan op hem verhalen?
hij zit namelijk nog op scholl en krijgt alleen een klein beetje studie financiering.
kunnen ze het dan op mijn ouders gaan verhalen? (die het ook niet breed hebben
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 09:21:07 #35
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_52065350
Hij is nog 18 toch? Volgens mij zijn z'n ouders dan aansprakelijk.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_52065417
yep hij is 18

maar gaat dan niet het gezegde "van een kale kip kun je niet plukken" op.
aangezien mijn ouders ook zo goed als niks hebben
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 09:34:00 #37
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_52065587
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 09:24 schreef klarendaller het volgende:
yep hij is 18

maar gaat dan niet het gezegde "van een kale kip kun je niet plukken" op.
aangezien mijn ouders ook zo goed als niks hebben
Ik hoop van niet. Wie zijn vingers brandt moet op de blaren zitten.

Btw zijn volgens mij ouders financieel verantwoordlijk totdat de kinderen 21 zijn. ZO niet, dan mag hij gaan betalen zodra hij werk heeft.
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 09:39:25 #38
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_52065711
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 09:21 schreef _Flash_ het volgende:
Hij is nog 18 toch? Volgens mij zijn z'n ouders dan aansprakelijk.
Nee, ouders zijn slechts tot 16 jaar (mede-)aansprakelijk. Dus ze kunnen je ouders gelukkig niet aanspreken. Wel kunnen ze je broertje lastig vallen als hij binnenkort eens een keer wat verdient bij een bijbaan ofzo. Of als hij dure spullen heeft of iets op zijn spaarrekening.
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 09:41:50 #39
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_52065764
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 09:34 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Btw zijn volgens mij ouders financieel verantwoordlijk totdat de kinderen 21 zijn.
Nonsens. Ze hoeven slechts een bijdrage te leveren aan levensonderhoud. Iemand van 18 is zélf verantwoordelijk en als hij iets verkeerds doet, is hij zelf ook de enige die kan worden aangesproken daarop. Niet zijn ouders.
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 10:00:04 #40
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_52066183
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 90% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 18:54:19 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 10:01:14 #41
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_52066202
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 91% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 18:54:19 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 10:06:28 #42
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_52066334
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 10:01 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Maar zijn ouders niet tot je 21e financieel verantwoordelijk? Maw: als hij het niet kan betalen, dat ze toch bij z'n ouders uitkomen?
Neehee, dat typ ik hierboven toch net?

In art. 6:169 BW staat de aansprakelijkheid van ouders geregeld. Die geldt hooguit tot je 16e levensjaar. Daarna kunnen ze alleen jou aanspreken, tenzij je ouders een waarborg hebben getekend ofzo, maar dat doen ze normaal gesproken alleen voor je huur of je hypotheek.
pi_52067476
in ieder geval goed om te horen dat ze het niet op mijn ouders kunnen verhalen.
pi_52067565
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 10:49 schreef klarendaller het volgende:
in ieder geval goed om te horen dat ze het niet op mijn ouders kunnen verhalen.
Tja, nu gaan ze het op je broertje verhalen. Tot de laatste cent. Hij kan dus alvast zijn Donald Duckies gaan verkopen.
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 10:57:11 #45
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_52067685
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 10:52 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Tja, nu gaan ze het op je broertje verhalen. Tot de laatste cent. Hij kan dus alvast zijn Donald Duckies gaan verkopen.
Dat hoeft hij zelf niet te doen hoor. Het kan inderdaad zo zijn dat ze beslag komen leggen op een aantal van zijn spullen, maar er is nog altijd een beslagvrije voet op inkomen en ook bepaalde spullen mogen niet in beslag worden genomen, zoals je bed en je kleding. En verder zullen ze op een hoop zaken vanuit efficiëntie-oogpunt geen beslag leggen, omdat de beslaglegging en executie ervan meer kost dan de opbrengst.
pi_52067987
hij woont bij mijn ouders en alles is van hun en niet van hem.
dus beslagleggen ergens op zal moeilijk worden.
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 11:11:08 #47
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_52068098
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 11:06 schreef klarendaller het volgende:
hij woont bij mijn ouders en alles is van hun en niet van hem.
dus beslagleggen ergens op zal moeilijk worden.
Dat is dan inderdaad lastig. Dan kan het alleen als bepaalde goederen echt duidelijk van hem zijn, zoals geld op een spaarrekening op zijn naam. Verder zullen ze moeten wachten tot hij geld verdient.
pi_52068371
had al tegen hem gezegd dat als ie moet betalen dat ie dan maar een baantje moet zoeken voor in het weekend en misschien 1 of 2 avonden in de week en dat ie dan maar een regeling ofzo afspreekt dat ie elke maand een paar honderd euro betaald. dan is ie er ook het snelste vanaf

in ieder geval is ie heel erg geschrokken en zal ie zo iets nooit meer doen hahahaha
hij heeft zelfs avonden niet kunnen slapen vanwege de stress
pi_52076404
ff update!

ze zijn weer vrij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')