balen, mijn nieuwe huisje staat er niet op... zal wel te nieuw zijn. Maar ben wel nieuwschierig of ik nog een beetje snelheid houdt als mijn orange 20mb abo mee verhuis. Zit nu op de volle snelheid maar ga wel iets verder van de centrale af wonen.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 15:13 schreef Frumzel het volgende:
http://spike.oli.tudelft.nl/adsl/postcodecentrale.cfm
Ik zit nu op 620 meter en haal zo goed als de volle snelheid (2MB bij de speednet test)quote:Op dinsdag 31 juli 2007 15:15 schreef Kaneel het volgende:
579 meter... lijkt me niet al te gek veel.
tja... adres klopt ook niet wat hij vind...quote:De afstand vanaf uw postcode naar de telefooncentrale is onbekend.
Thanks, deze kent de nieuwe postcode wel. 1,5 km dus...quote:Op dinsdag 31 juli 2007 16:00 schreef Farenji het volgende:
Die info van tudelft is zwaar verouderd, een jaar of 4-5 voor de meeste locaties, daar kun je echt niet meer van uitgaan. http://pcdb.bbned.nl/ is een betere.
Dat is in zijn algemeenheid niet zo. Bij ADSL wordt de opgegeven verbindingssnelheid doorgaans wel gehaald als je niet te ver van de centrale zit. Niet te ver wil dan zeggen niet meer dan pakweg 1,5 km. Je hoeft dus beslist niet naast de centrale te wonen. We hebben het dan over nominale snelhden tot 8 Mbps. ADSL2+ is een ander verhaal, ook op 1,5 km afstand haal je dan inderdaad geen verbindingssnelheid van 20 Mbps meer. In dit plaatje zie je een indicatie van de maximaal haalbare verbindingssnelheden bij ADSL en bij ADSL2+ in functie van de afstand tot de wijkcentrale:quote:Op dinsdag 31 juli 2007 14:54 schreef Kaneel het volgende:
Ik moet steeds mensen uitleggen dat er in reclames theoretische ADSL snelheden worden weergegeven. Die snelheden haal je nog niet als je naast een verdeelpunt woont.
Dat hangt ervan af wat de aanbieder precies belooft en hoe dat wordt geformuleerd. Vaak zie je staan dat het bijv. gaat om een ADSL2+ abo met een snelheid tot 20 Mbps. In dat geval belooft de ISP je in feite helemaal niks qua snelheid. Zelfs al zou je thuis maar 1 Mbps krijgen met zo'n abo, dan nog heb je geen poot om op te staan, tenzij je bijvoorbeeld kunt aantonen dat de lage snelheid is te wijten aan een slechte lijnkwaliteit tussen je woning en de centrale.quote:Wat ik me nu afvroeg: is dit eigenlijk geen marktmisleiding?
Dat hangt ervan af wat er precies wordt aangeboden. In jouw geval is er echter waarschijnlijk technisch iets mis, tenzij je echt extreem ver van de centrale af zit (d.w.z. meer dan 3,5 km voor ADSL of meer dan 4 km voor ADSL2+). Zoals gezegd zijn voor ADSL verbindingssnelheden tot 8 Mbps bij een prima lijnkwaliteit technisch geen probleem bij afstanden tot ca. 1,5 km, terwijl ADSL2+ op een afstand van 1,5 km nog ca. 12 Mbps kan leveren.quote:Er wordt verteld dat de downspeed 5 mbps is, maar als je het gaat meten kom je op 1,5 mbps (hier dan). Mag dat zomaar?
Als het gaat om een abo van nominaal 5 Mbps én je zit niet extreem ver van de centrale, dan moet je die 5 Mbps verbindingssnelheid zonder meer kunnen krijgen. Let wel, het gaat hier om de verbindingssnelheid, dat is de snelheid (in Mbps) waarmee het modem intraint. Dat is iets anders dan de daadwerkelijk te bereiken overdrachtssnelheid, die wordt uitgedrukt in kbytes/sec. Een vuistregel is dat je de maximaal te verwachten overdrachtssnelheid in kbytes/sec. kunt inschatten door de verbindingssnelheid in kbps te delen door 9,5.quote:Het lijkt me niet dat je zo mag adverteren en vervolgens in je AV zetten dat het afhankelijk is van afstand e.d.
Kabel is ook kut , en verder is dit aan de ordequote:
Dat is het punt van TS niet, want dit zegt hij zelf ook al. Zijn vraag is of het is toegestaan dit in reclameuitingen te verzwijgen, en dat is iets anders. Het antwoord is dat dat inderdaad mag, zolang de reclameuiting op zich niet onjuist is. Pas als je een contract sluit is de ISP gehouden je kennis te laten nemen van de algemene voorwaarden waar zulks in vermeld staat, en dat gebeurt dan ook.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 17:30 schreef SpeedyRich het volgende:
[..]
TS: In de voorwaarden van je ISP staat dat het de maximale theoretische snelheid is en dat je werkelijk snelheid afhankelijk isvan kwaliteit van de lijn en de afstand van de lijn .
Nou nee, dat doe je niet. 24Mbit is theoretisch 3072Kb/s. Lang leve ADSL overhead en dus misleidende reclame.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 16:22 schreef Elixabete het volgende:
Ik heb 25 mbit en ik woon 1480 meter van de Centrale
en ik haal me snelheid gewoon.
[afbeelding]
Het ligt allemaal wat genuanceerder en ingewikkelder. Een internetprovider belooft alleen een bepaalde verbindingssnelheid met de wijkcentrale, uitgedrukt in Mbits/sec., geen doorvoersnelheid uitgedrukt in Mbytes/sec. Sterker nog, de internetboer doet helemaal geen harde uitspraken over de doorvoersnelheid die je kunt halen. Verder is het wel zo dat 1 byte gelijk is aan 8 bits, maar dat betekent niet dat je zomaar door 8 mag delen. Er is namelijk ook nog de protocol overhead, op TCP/IP niveau en op ATM niveau. Vandaar de vuistregel die ik hierboven gaf om door 9,5 te delen.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:32 schreef PICHT het volgende:
[..]
Nou nee, dat doe je niet. 24Mbit is theoretisch 3072Kb/s. Lang leve ADSL overhead en dus misleidende reclame.
Ja, als je ver genoeg van de wijkcentrale zit of je lijnkwaliteit is niet in orde dan kan dat zomaar.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 23:58 schreef Zwansen het volgende:
Ik heb 20Mbps en haal op www.speedtest.nl 4,5Mbps... Kan dat zomaar?
Als ik die speedtest doe dan zou ik ook maar 6,3 Mbit hebben, terwijl mn echte snelheid 2x zo hoog is.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 23:58 schreef Zwansen het volgende:
Ik heb 20Mbps en haal op www.speedtest.nl 4,5Mbps... Kan dat zomaar?
Usenet is geen betrouwbare manier om je maximale doorvoersnelheid te meten. Dat kan erg verschillen per Usenet provider en per type abo. Vaak is het aantal threads beperkt alsmede de maximale downloadsnelheid per thread. Test je snelheid eens met deze link.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 00:16 schreef Hukkie het volgende:
Als ik uit mijn slaapkamerraam kijk dan zie ik de telefooncentrale liggen, pakweg op 200 meter. Toch ligt mn download snelheid -met mn 20 Mbit abonnement- op usenet zo rond de 1300k.
Tja, dan zou ik eens (via de webinterface) gaan kijken op welke snelheid je modem (c.q router) intraint, dat zou dan wel eens te laag kunnen zijn. Meestal kun je daar ook zien of de lijnkwaliteit wel in orde is (S/N ratio, CRC errors, packet loss e.d.).quote:Op woensdag 1 augustus 2007 00:33 schreef Hukkie het volgende:
Oke, gedaan. Heb die 100 MB file binnengehaald op gemiddeld 1289k, en ongeveer 1m20.
(heb trouwens Orange family en Eweka)
dit komt wel overeen met de specificatiesquote:Op woensdag 1 augustus 2007 01:15 schreef thedude0 het volgende:
Ik betaal voor een 12 mbit abonnement en ik krijg zo'n 1400 KB/s, geen idee of dat een goede snelheid is voor 12 mbit ADSL2+ maar ik vind het allemaal wel best, ziet er in ieder geval niet uit als marktmisleiding aangezien er niet aan traffic shaping en dergelijken wordt gedaan, die paar KB/s maakt me ook niet veel uit eigenlijk
Is uitstekend volgens de 'delen door 9,5' regel. Waarschijnlijk compenseert je ISP je voor de ATM overhead. Kijk eens in de webinterface van je modem c.q. router om te zien met welke snelheid je bent verbonden met de wijkcentrale.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 01:15 schreef thedude0 het volgende:
Ik betaal voor een 12 mbit abonnement en ik krijg zo'n 1400 KB/s, geen idee of dat een goede snelheid is voor 12 mbit ADSL2+ maar ik vind het allemaal wel best, ziet er in ieder geval niet uit als marktmisleiding aangezien er niet aan traffic shaping en dergelijken wordt gedaan, die paar KB/s maakt me ook niet veel uit eigenlijk
Da's duidelijk meer dan 12 * 1024 = 12288 kbps, dus je ISP compenseert inderdaad voor ATM overhead. Volgens de 'delen door 9,5' vuistregel mag je ongeveer 13658 : 9,5 = ca. 1437 kBytes/sec. verwachten, dus dat klopt heel aardig. Gefeliciteerd.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 01:25 schreef thedude0 het volgende:
Volgens m'n router is de download snelheid 13658 kbps
Al woon je er naast, het gaat om de kabel lengte van jouw huis naar de centrale. Als de lijn eerst nog eens de halve wijk door gaat voor dat jij aan de beurt bent dan schiet je daar nog niks mee opquote:Op woensdag 1 augustus 2007 00:16 schreef Hukkie het volgende:
Als ik uit mijn slaapkamerraam kijk dan zie ik de telefooncentrale liggen, pakweg op 200 meter. Toch ligt mn download snelheid -met mn 20 Mbit abonnement- op usenet zo rond de 1300k.
Denk overigens niet dat de reclames misleidend zijn, de isp levert de snelheid, en als de condities optimaal zijn dan kan die snelheid ook gehaald worden. Het zou natuurlijk netter zijn als men erbij vermeldde dat de snelheid ook afhankelijk is van andere factoren. Maar het blijft reclame he.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |