Het werkt goddelijk. Lekker makkelijk met menutjes attributen en methoden toevoegen, en alles is dynamisch. Als je een object uit je eigen UML als attribuut toe wilt voegen is dat geen probleem, hop hop en het zit.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 23:08 schreef Tijn het volgende:
CoolIk heb nog nooit zoiets gebruikt, misschien helpt het me m'n webapps beter te ontwerpen.
Hoef je niet lui voor te zijn is gewoon handigquote:Op woensdag 8 augustus 2007 23:31 schreef Geqxon het volgende:
Idd niet tot dit topic gerelateerd. Maar voor de luie programmeurr is het wel handig een UML model naar code om te zetten.
Netbeans is ook leuk, echter zocht ik een utility puur voor UML (onder OS X). Daar is dit zéér geschikt voor, ik kan er vanalles prima mee doen.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 00:40 schreef JeRa het volgende:
Netbeans + UML modules. Of gewoon een dotfile schrijven en gaan met die banaan.
Dan zou ik me (conventiewijs) eerder zorgen maken over inheritance pijlen die van noord naar zuid wandelen, over diagonale lijnen wordt volgens mij niets gezegdquote:Op donderdag 9 augustus 2007 00:52 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Al weet ik niet of diagonale lijnen in UML wel mogen...
Waar ik heen wil? Een class-based HTML output systeem, waardoor ik een pagina op kan bouwen met verschillende objecten. Ieder object is verantwoordelijk voor het uitspugen van zijn eigen HTML, die overigens met een for-loopje overal opgehaald word. Dit zijn inderdaad vrij concrete classes, maar ik ben wel van plan wat meer algemenere classes te gaan bouwen. Momenteel doe ik dit met functies, en dat vind ik niet handig werken.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 01:19 schreef autocue het volgende:
[..]
Dan zou ik me (conventiewijs) eerder zorgen maken over inheritance pijlen die van noord naar zuid wandelen, over diagonale lijnen wordt volgens mij niets gezegd. Over het diagram, welke richting wil je hiermee opgaan? De mate van concreetheid zorgt er denk ik voor dat je bij het gebruik van zo'n systeem aan een enorm groot scala van klassen wordt blootgesteld of veel flexibiliteit verliest vergeleken met plattere template systemen (zoals Smarty of tinyButStrong). Desalniettemin, templating systemen bouwen is gaaf
.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 | // anti SQL injectie $id = validate($_POST['id']); // nieuw afbeelding object aanmaken $image = new image(); // nieuw afbeelding constructie object aanmaken // (om afbeelding mee uit de Db te trekken) $get_image = new $image->get_image(); // veldnaam in Db // (moet uiteraard een BLOB zijn) $get_image->want('image_binary_content'); // tabel naam $get_image->from('images'); // conditie waar record aan moet voldoen $get_image->where('id', $id); // importeer de binaire data uit de Db // van de afbeelding in het afbeelding object $image->import($get_image); // resize deze on the fly $smw = $settings->get('img_max_width'); $smh = $settings->get('img_max_height'); $image->resize($smw, $smh); // toon geresizede afbeelding in browser $image->display(); ?> |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | class EenOfAndereClass { function blaat() { return true; } } $a = new EenOfAndereClass(); $b = $a->blaat(); ?> |
Neequote:Op vrijdag 10 augustus 2007 13:55 schreef JeRa het volgende:
@Evenveel
Wat lukt je niet? De basis van OO in PHP4 ofzo? Want wat jij wil is niet veel meer dan zoiets:
[ code verwijderd ]
Maar dan zal het dus "$a->$b->c()" worden (hence the $)...quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 15:13 schreef super-muffin het volgende:
$a->b->c gaat alleen wanneer de variabele b in a een object is. dan kun je c aanspreken.
Maar moet dat dan met of zonder de "new" keyword?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 15:13 schreef super-muffin het volgende:
in jouw geval moet $image->get_image() dus een object terug geven.
klopt.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 15:19 schreef Evenveel het volgende:
[..]
Maar moet dat dan met of zonder de "new" keyword?
Dit doe ik ook, alleen gebruik ik de UTF-8 class ipv de mb_ functies.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 14:13 schreef JeRa het volgende:
@Desdinova
Als je deze dingen goed hebt hoef je geen enkele character set conversie uit te voeren:
1) Je (HTML) pagina's geef je de header 'Content-Type: ...; charset=utf-8' mee
2) In PHP voer je alle stringbewerkingen uit door gebruik te maken van de mb_* (multibyte) functies
3) Je RDBMS moet ondersteuning hebben voor collations waarbij je alle stringvelden van al je tabellen op UTF-8 zet
4) De verbinding tussen PHP en je RDBMS moet ook de goede character set hebben (voor MySQL: SET CHARACTER SET UTF-8, voor PgSQL hoeft dit niet (gaat automagisch)).
Oooh wat dom... Meer hoef ik dan denk ik niet te weten... Ik wist dat het iets simpels als dit moest zijnquote:
quote:$a->b->c->d->e->f->g();
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 | class Db extends Exception{ protected function execute($sql){ return (bool) false; } protected function throwError($msg){ parent::__construct($msg); throw $this; } } class Query extends Db{ private $query; public function select(){ return $this; } public function from(){ return $this; } public function execute(){ if( parent::execute($this->query)) return (bool) true; else $this->throwError("Invalid SQL query"); } } $ins = new Query; try { $ins->select("*")->from("users")->execute(); echo 'Ok'; } catch(Query $e) { echo $e->getMessage(); } ?> |
Het idee van criteria is best wel handig, mijn ervaring bij het ontwikkelen webapps is dat de uitgevoerde queries over het algemeen klein zijn. Wanneer queries groter worden bieden dergelijk grote frameworks meestal wel voldoende functionaliteit om ook deze goed af te kunnen handelen. Maar... wat is precies het idee van het gooien van een klasse die verantwoordelijkheden bevat? Dat doet Zend toch niet mag ik hopen?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 15:37 schreef krozz56 het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
(ik heb het niet ge-comment)
Zo gebeurd dat in het Zend Framework vooral. Lijkt me echt kut voor ingewikkelde queries eigenlijk..
hoi jeffreyquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 15:37 schreef krozz56 het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
(ik heb het niet ge-comment)
Zo gebeurd dat in het Zend Framework vooral. Lijkt me echt kut voor ingewikkelde queries eigenlijk..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |