Editors waren echt dodelijk saai, zelfs de singles konden de monotonie amper doorbreken.
Verder op vrijdag: Alamo Race Track (bij vlagen best tof), The Rakes (die alle goede nummers opspaarden tot de tweede helft van hun set, zo leek het wel), Kasabian (geen idee waarom ik daar in het voorste vak stond van de Alpha, maar ik heb me er prima vermaakt), Damien Rice (zwalkend van matig tot best goed), The Killers (gewoon een goede show), en de avond afgesloten met Best of British.
Zaterdag begonnen bij Marike Jager en Melomanics, en verder ook nog een stukje C-Mon & Kypski meegepakt. Allemaal wel onderhoudend, maar niks bijzonders. The Rifles deden me niet zo veel dit keer, eigenlijk, al stond ik ook wat aan de zijkant dit keer. Ojos de Brujo waren wel bijzonder goed op dreef! Ik had ze al op Festival Mundial gezien, maar toen speelden ze een veel te lange set van 2 uur, waar te veel trage 13 in dozijn wereldmuziek in werd gepropt. Dit keer hadden ze slechts een uurtje, en moesten ze wel in de set snijden - waardoor het echt stukken explosiever, dansbaarder en ronduit indrukwekkender was dan een paar maanden terug. Erg sterk optreden!
![]()
Vervolgens een beetje doelloos rondgelopen (Uffie daardoor gemist, gewoon niet meer aan gedacht
![]()
), en tegen Saybia richting Grolsch gegaan om bij Interpol op de voorste rij te kunnen zitten. Wat is Saybia trouwens een ongelooflijk kwelende zaadband, trouwens.
![]()
Gelukkig maakte Interpol bijzonder veel goed.
![]()
Erg goede setlist dit keer, en van het nieuwe album eigenlijk alleen de nummers die ook redelijk passen bij hun oudere werk. Verder C'Mere, Not Even Jail, Hands Away, Stella, NARC, de te verwachten singles... De perfecte setlist, denk ik.
![]()
Ik vond het sowieso ook veel beter dan eerder dit jaar in Paradiso, zeker ook qua geluid.
![]()
En daarna de rest van de nacht meegeschreeuwd op foute 90s platen, uiteraard. Halverwege ook Bigshadow nog de hand geschud, ik had nog een biertje van hem tegoed.
Op de een of andere manier was ik zondag ook al weer redelijk vroeg wakker, en dus stond ik om half 12 al te kijken bij The Enemy. Weer zo'n Brits bandje, weer met zo'n onderdeurtje-met-rattenkop als frontman. Onderhoudend, maar niks bijzonders. Wel typisch: op de voorste rijen werd er keihard met alle teksten meegebruld van deze toch amper in Nederland bekende band. Zullen wel een hoop Britten geweest zijn.
![]()
Patrick Watson daarna gezien, wat bij Interpol in het voorprogramma helemaal niks was door het slechte geluid, maar in een goed ingestelde India die dag echt loepzuiver en bijzonder indrukwekkend was. Daarna nog een stukje Loney, Dear gezien, en vervolgens naar The Shins getogen, wat ook wel een goed concert was, maar de echte magie heb ik nog niet ervaren bij hun live-optredens. Wel weer kippevel bij
New Slang.
![]()
Daarna een rijtje Alpha-concerten gedaan. Kings of Leon waren onderhoudend, Sonic Youth waren echt geniaal om een keer live te zien, Arcade Fire was ook goed, alhoewel het twee jaar terug toch beter was. Vervolgens naar Grolsch getogen om LCD Soundsystem mee te pikken, wat onverwacht nog een hoogtepunt van het weekend werd (Naast Interpol en Sonic Youth). Erg goede liveband! Vervolgens nog bij Groove Armada geweest, maar de Bravo stond zo belachelijk vol, dat we voornamelijk achterin op het randje van de tent redelijk klem stonden. Heb er weinig van gezien, maar muzikaal was het wel okay. En daarna wederom 90's nostalgie, jaja.
Ik dacht overigens wel redelijk geslapen te hebben op Lowlands (oordoppen waren dit jaar echt goud waard!), maar ik heb eigenlijk bijna alleen nog maar geslapen sinds mijn thuiskomst (een uurtje of 15 sinds gisterenmiddag). En ik voel me eigenlijk nog steeds niet echt uitgeslapen, ik zal wel oud worden.