Hahaha, die toeschietreflex!
In het begin was het echt erg: ik hoefde maar aan mijn borsten te denken en er ontstond gelijk een dubbele fontein. Gelukkig is het nu wat meer onder controle, hoewel ik er nog steeds absurd veel zoogcompressen doorheen jaag volgens mij...
YPPY, ik doe eigenlijk al best veel:
Al vanaf week 2 ofzo voed ik vrijwel altijd tegen de stroom in (zittend) of liggend op bed om te zorgen dat de melk minder heftig bij hem naar binnen schiet. Afkolven voor de voeding, om de druk te verminderen, heb ik ook lang gedaan. Op advies van de osteopaat, hij heeft daar 2 behandelingen gehad, zijn zowel Devin (in afgekolfde melk) als ik probiotica gaan gebruiken om zijn darmflore te verbeteren. (ik heb tijdens mijn zwangerschap antibiotica moeten gebruiken en dat heeft dus wel invloed gehad)
Hij heeft me ook geleerd hoe ik hem het beste kan vasthouden om te "luchten" aangezien direct al duidelijk was dat hij heel veel gasvorming heeft. Met zijn hoofdje, rug en schouders zo ongeveer iets onder mijn borsten, tegen mijn buik aan geduwd. Beentjes gebogen omhooghouden en miet mijn handen om zijn bovenbenen heen op deze manier voorkomen dat hij overstrekt. Hij "hangt" dus eigenlijk een beetje in een soort van houdgreep. Zo kunnen de bubbels er beter uit en wordt er druk uitgeoefend op zijn achterhoofd, wat verlicht. (zijn schedel was van achter nl. te "vergroeid")
Al met al een heel verhaal, waarvan ik op een gegeven moment zo ontzettend moedeloos werd. Niks zo erg als een uren achtereen krijsende baby, compleet met rooie kop en schorre keel, die vrijwel niet te troosten valt... Echt door merg en been, ik heb regelmatig met hem mee zitten huilen (mijn vriend met 3 weken: "Heeeey, ik zie allemaal tranen op zijn wangen, hij huilt nu echt!" "Nee schat, dat ben ik...")
Ik heb meer dan eens gedacht er maar mee te stoppen (met BV). Raar misschien, maar op de slechtste momenten ervaarde ik het op de een of andere manier misschien een beetje als egoistisch om door te gaan. IK wilde tenslotte graag BV geven, en hoewel dat het beste is, gaf het hem zoveel pijn en verdriet (en mij ook). Hoe kon het dan goed zijn?
Gelukkig heb ik doorgezet en begint het de laatste tijd al een stuk te verbeteren!!
.... met gevoel voor drama....