Gwennert, wat lekker dat het goed gaat en wat klink je positief!
Kloofjes zijn eigenlijk in 99,9% van de gevallen een teken dat het aanleggen niet goed gaat dus ik zou toch even heel goed naar het aanleggen (laten) kijken. Misschien een keer iemand van een van de borstvoedingsverenigingen of een lactatiekundige mee laten kijken? Als het puur het aanleggen is dan ben je met een consultje klaar.
De kraamverzorgster ziet misschien een op het oog goede aanlegtechniek maar aanleggen kan zo per borst verschillen...
Sterker nog, ik was zelf kraamverzorgster en had talloze kinderen "aan de borst geholpen" maar bij mijn eigen kind en mijn eigen borsten had ik een lactatiekundige nodig om me tips te geven
![]()
Toen ik het goed deed en ineens geen pijn voelde (ondanks de dikke kloof deed het bij goed aanleggen ineens geen pijn meer) wist ik niet wat ik (niet) voelde. Dat het ook zo kon!
*hier* en
*hier* staan goede tips over het aanleggen.
Je kraamverzorgster heeft het vast al verteld, maar een andere voedingshouding kan ook verlichting bieden.
Wat ik een heel prettige houding vond, maar dat kan ook komen omdat ik een vrij forse cupmaat heb, was doorgeschoven voeden.
Dan leg je je kindje eigenlijk in de normale houding, op je arm. Maar inplaats van het hoofdje in je elleboogholte neem je je andere arm om het kindje vast te houden, je hand in haar nekje. Zo kan je ook je borst wat ondersteunen (niet optillen, ondersteunen) en heb je net wat meer controle.
Sommige vrouwen vinden het prettig om de tepel wat te vormen. Het welbekende "hamburgertje". De meningen zijn er over verdeeld maar de gouden tip die ik van mijn lactatiekundige kreeg was om er op te letten dat je in ieder geval altijd zorgt dat hoe je de tepel ook vormt: hij moet aangepast zijn aan de stand van de mond van de baby. Een beetje diagonaal dus, niet horizontaal plat.
Onduidelijk, ik weet het. Maar misschien heb je er wat aan.
En nogmaals, een vrijwilligster van VBN of LLL is misschien niet zo'n slecht idee, voeden met pijn is niet leuk en het is zo over bij goed aanleggen.
nebelung legt
hier uit hoe je iemand zou kunnen bereiken:
quote:
Stiemie,
Waarom bel je niet even met 1 van de vrijwilligsters van de VBN of LLL om even dat te veel melk-probleem door te spreken en het aanleggen ook nog eens punt voor punt door te nemen?
Het kost je niets, behalve je normale gesprekskosten.
Ik denk dat een vriendelijke stem en iemand die weet waar ze over praat (denk aan een gedegen opleiding en ervaringsdeskundig) alweer een hoop verschil kan maken.
De VBN zit op een zomerrooster, check hier:
http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/page.asp?id=246749&pid=4248&mid=4254En het nummer van de LLL: (0111) 41 31 89
Succes!
Edit: babies die borstvoeding krijgen hóeven inderdaad niet elke dag te poepen. Zolang de ontlasting als die komt maar goed zacht is en de baby wel voldoende plast is het helemaal in orde.
edit 2: Om de vier uur bij een baby die een week oud is.... Twijfelachtig maar niet zorgwekkend
![]()
In principe vind ik het lang, maar ik zou ook weer geen reden zien om een baby om de drie uur wakker te gaan maken als de baby goed plast, goed groeit, alert is in de wakkere uurtjes en rustig kan slapen tijdens de slaapmomenten.
langer dan vier uur zou ik weer niet doen denk ik
[ Bericht 3% gewijzigd door owlet op 29-08-2007 21:35:17 ]