abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51934144
Omdat ik tijdens de vakantie op het huis van mijn ouders pas, verveel ik me een beetje. Vandaar dat ik wat klusjes aan het doen ben, waaronder het vervangen van de leertjes van een lekkende kraan. Vol goede moed ben ik het blauwe en rode dopje van de knoppen gaan slopen, maar dat valt nogal tegen. Ik heb het met een fijne schroevendraaier en een dun mesje geprobeerd, maar met geen mogelijkheid wil het los.

Online wordt overal gezegd dat onder die dopjes een schroef moet zitten. Is deze kraan toevallig een uitzondering en moet ik op een andere manier bij de leertjes zien te komen
pi_51934659
[ ] Geschikt
[ ] Ongeschikt
COFFEE.EXE Missing---Insert Cup and Press Any Key
pi_51934712
Thanks

't Grootste probleem is dat ik 't hele dopje in stukjes breek als ik doorga op de huidige manier. Da's geen probleem om te doen, maar als 't dopje er helemaal niet af hoeft is 't zonde he.
pi_51934825
Trek die twee doppen er gewoon af, en niet die blauwe en rooie dingen...
pi_51934856
quote:
Op zondag 29 juli 2007 15:25 schreef Gobo het volgende:
pi_51934884
Hebbes.. bedankt
  zondag 29 juli 2007 @ 15:27:51 #7
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_51934905
Er zitten sowieso geen leertjes in deze kraan maar rubber dopjes.
Ik schat dat wanneer je jezelf op 12,50 euro per uur telt het voordeliger is om een compleet nieuwe kraan te monteren.
Bij voorkeur een met keramische afdichting, al wordt de terugverdientijd ietsje langer.
Wie dit leest is gek
pi_51934946
quote:
Op zondag 29 juli 2007 15:25 schreef Gobo het volgende:
Die dingen zitten gewoon geklemd, niks schroefje onder dopje.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_51935217
quote:
Op zondag 29 juli 2007 15:29 schreef Adfundum het volgende:
Die dingen zitten gewoon geklemd, niks schroefje onder dopje.
Yep, heb 'm intussen los. Bedankt.

quote:
Op zondag 29 juli 2007 15:27 schreef Nieuwschierig het volgende:
Er zitten sowieso geen leertjes in deze kraan maar rubber dopjes.
Ik schat dat wanneer je jezelf op 12,50 euro per uur telt het voordeliger is om een compleet nieuwe kraan te monteren.
Bij voorkeur een met keramische afdichting, al wordt de terugverdientijd ietsje langer.
Hum.. is 't zo'n hel om te vervangen dan, die rubber dopjes ? Hij ziet er wel redelijk hetzelfde uit als bv. deze kraan: http://www.tbnoordt.nl/lekkende%20mengkraan%20repareren.htm

Waarom zitten in onze kraan rubber dopjes en in die ander niet ?

Eens kijken wat 'n nieuwe kraan kosten mag.
pi_51936613
Kraantje gesloopt en kraantje hersteld. Geen rubber dopje noch een leertje te vinden. Alleen wat rubberen ringetjes voor afsluiting her en der. Wel kwam ik wat keramieken onderdelen tegen geloof ik. Het deel dat het diepst in de kraan stak was een soort zacht steen, waardoor ik nu vermoed dat 't al 'n kraan met keramische afdichting is.

Kan ik daar zelf iets mee doen om 't lekken te stoppen ? Zo niet, is 't dan goedkoper om 'n nieuwe kraan te halen of is 't voor 'n klusjesman zo gerepareerd ?
pi_51944470
Als het een keramische kran is, dan kun je het alleen oplossen door of de kraaninzetten geheel te vervangen, of de kraan te vervangen. Er is weinig te stellen of te repareren aan keramische kranen.
  maandag 30 juli 2007 @ 11:50:11 #12
21865 WaVe
WaVe detected
pi_51955522
Plaats 's een foto van hoe de kraan (het stuk dat je eruit kunt halen) eruit ziet?

Ik heb ook laatst de 'leertjes' van een lekkende kraan vervangen en daarvan was het rubbertje helemaal hard en bros geworden. Nieuw rubbertje erop gezet en de kraan lekte niet meer.
pi_51969218
Dat had ik inderdaad even moeten doen toen ik 't eruit had. Niet zo handig.

Zal de boel woensdag nog eens uit elkaar draaien en wat plaatjes schieten.
pi_52015719
Okay, een plaatje van het binnenwerk:

Het zwarte ringetje links voelt, ondanks de rubberen looks, alsof het keramiek is. Het bruine gedeelte rechts van die ring voelt precies hetzelfde aan. Als je er met 'n nagel over krast lijkt het 'n soort zacht steen.

Naar mijn idee is dit 'n kraan met keramische afdichting. Hij is na 'n halve slag ook bijna helemaal open; dat schijnt ook al 'n indicator te zijn.

Is hier nog iets aan te redden of moet ik op kranenjacht bij de DHZ-zaak ?
  woensdag 1 augustus 2007 @ 13:16:13 #15
21865 WaVe
WaVe detected
pi_52015830
Kijk, zo zag mijn binnenwerk er ook uit! Ik heb dat zwarte dingetje vervangen door een nieuw rubber ringetje en nu lekt de kraan niet meer .

Tip: Neem dit ding en een meetlint mee naar de bouwmarkt, dan kun je de goede maat ringetjes uitzoeken.
pi_52015962
Dat zwarte ringetje is het "leertje" en die kun je vervangen door het moertje los te draaien. Een kraan met keramische schijven heeft een vaste aanslag, andere kranen kun je nog eens extra aandraaien als ze lekken. Voor je hem terugplaats met het nieuwe leertje moet je de kraan even "opendraaien"
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_52015968
En als je alles nu eens goed schoonmaakt, lekt de boel dan nog?
pi_52018887
Geen idee. Schoonmaken is niet echt mijn specialiteit

't Zwarte rondje is toch inderdaad 'n rubber ring, maar was helemaal verkalkt. Nieuwe gehaald, kraanvet d'r bij en tot nog toe drupt 'ie niet meer

Bedankt voor 't meedenken. Ik heb weer 't en en ander geleerd 'n Volgende keer kan ik 't vast helemaal zelf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')