abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 juli 2008 @ 12:41:10 #151
220827 Motorsmurf
Gaaf die boompjes
pi_60441245
Het leek of mijn boompje het niet had overleefd maar zowaar er komen weer groene bladje aan de takken. Hij vind het helemaal niet erg om buiten te staan. Hopelijk gaat het vannacht weer ff goed regenen.

Het is trouwens wel lang stil geweest hier
pi_60441741
Ik zag er laatst een aantal...die dingen zijn best duur maar wel mooi!
Schijnt ook dat ze moeilijk te verzorgen zijn?
pi_60441754
Als je bonsai al 1 maand geen bladeren heeft he, kan je dan zeggen dat hij dood is?
  woensdag 30 juli 2008 @ 14:06:46 #154
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_60443059
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 13:02 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik zag er laatst een aantal...die dingen zijn best duur maar wel mooi!
Schijnt ook dat ze moeilijk te verzorgen zijn?
Verzorgen is niet zo moielijk, da's een kwestie van water geven en af en toe bemesten, het bijhouden en vormen is wat lastiger.
Met bijhouden bedoel ik dat de boom niet te snel te groot wordt en proberen om de stam dikker te krijgen.
en met het vormen, is opzich ook neit zo lastig maar je moet wel weten welke takken je af wil knippen en welke je wil laten zitten, en met het bedraden en buigen van een boom kan het gebeuren dat er een tak breekt.

Ik wil over een tijdje nog weleens een cursus gaan doe, ben binnenkort jarig dus dat mogen m'n ouders mooi betalen

Xith, daar kan je wel vanuit gaan ja..
In de winter zou het nog kunnen dat de boom in z'n "winterslaap" zit maar 's zomers hoort ie toch echt bladeren te hebben,

Overigens heb ik laast mijn "jonge" 5naalden den verpot, ben bang dat die ook aan het overlijden is, de naalden zijn lichtgroen ipv. donkergroen en er zitten veel bruine naalden tussen, heb er ook al heel veel naalden af kunnen plukken zonder moeite.
  woensdag 30 juli 2008 @ 15:12:10 #155
45 SiGNe
pi_60444692

en een close-up:
  woensdag 30 juli 2008 @ 16:03:26 #156
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_60446109
Ja hoi!

Zeg, mijn ontzettende geweldig voor planten zorgende vriend (not) wil een bonsai boompje. Hij heeft ooit al 1 gehad, of 2... maar die zijn d00d.

Hoeveel werk gaat er in zo'n boompje zitten? Ik wilde het kopen voor hem, maar alstie volgende week dood is, is het zonde.

Moet ie vaak water? Wel of niet zonlicht, vaak snoeien?

Thnx
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  woensdag 30 juli 2008 @ 16:11:06 #157
45 SiGNe
pi_60446309
Ligt eraan of je een binnenboom neemt of een buitenboom, binnenbomen gaan bij mij altijd dood als ik ze binnen zet, buiten doen ze het prima.
Ze moeten in pincipe elke dag water en dan net zolang doorgieten tot het er aan de onderkant weer uitkomt.
Snoeien doe je in het voorjaar en in het najaar.
En ze mogen zon hebben, maar vaak is het beter om ze midden op de dag niet in de volle zon te laten staan.

Bij de "witte boekenhandel" hebben ze voor een eurootje of 3 ook een boek over Bonsai "Alles over Bonsai" heet het.
Staat nog best veel info in over snoeien en vormen enzo..
  woensdag 30 juli 2008 @ 16:13:41 #158
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_60446374
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 16:11 schreef SiGNe het volgende:
Ligt eraan of je een binnenboom neemt of een buitenboom, binnenbomen gaan bij mij altijd dood als ik ze binnen zet, buiten doen ze het prima.
Ze moeten in pincipe elke dag water en dan net zolang doorgieten tot het er aan de onderkant weer uitkomt.
Snoeien doe je in het voorjaar en in het najaar.
En ze mogen zon hebben, maar vaak is het beter om ze midden op de dag niet in de volle zon te laten staan.

Bij de "witte boekenhandel" hebben ze voor een eurootje of 3 ook een boek over Bonsai "Alles over Bonsai" heet het.
Staat nog best veel info in over snoeien en vormen enzo..
Elke dag water, oke dan haak ik af

Hij heeft planten in de vensterbank die 1x per 3 weken water moeten
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  woensdag 30 juli 2008 @ 16:19:39 #159
45 SiGNe
pi_60446534
Elke dag water vind ik eigenlijk makkelijker, je weet dat het moet en bij planten die eens in de 3 weken moeten vergeet je het sneller.
Om de dag water geven kan ook, zolang de aarde maar niet kurkdroog is.
pi_60452850
Ok, mn japanse esdoorn is de pijp uit gegaan met dit warme weer, en mn Chinese Dwerg Rhodondendron had al veel eerder de pijp uit gegaan >.>

Mn Olm lijkt uit te drogen... god, wat een kut weer
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  woensdag 30 juli 2008 @ 22:22:29 #161
45 SiGNe
pi_60454446
Best vaag, hier staan ze toch tot een uur of 4 in de volle zon en ik geef ze vaak maar 1 keer op de dag water en ze doen het goed.
Alleen die 5naalden den dan even niet, maar dat is ook omdat die een shock heeft gehad door het verpotten (had dat beter in het voorjaar of in de herfst kunenn doen)
  donderdag 31 juli 2008 @ 13:50:15 #162
45 SiGNe
pi_60466094
Die den wordt met de dag bruiner
Zou het helpen als ik het bovenste gedeelte af zou knippen? hij neemt duidelijk te weinig water op (ik gok dat de haarwortels teveel beschadigd zijn bij het verpotten)
  donderdag 7 augustus 2008 @ 18:11:47 #163
220827 Motorsmurf
Gaaf die boompjes
pi_60633314
Hey SiGNe hoe staat het met de den? Overleeft ie het een beetje?

De mijne heeft gelukkig niet het leven gelaten...

Moet je de boom iedere dag water geven??
  donderdag 7 augustus 2008 @ 18:43:35 #164
45 SiGNe
pi_60633985
Die den is bijna dood, bovenste deel was op een gegeven moment helemaal bruin, dat heb ik vorige week afgeknipt in de hoop dat het middelste gedeelte (ook behoorlijk bruin) nog een beetje kan overleven.

Ik geef mijn bonsai elke dag water, alleen als de aarde nog vochtig is sla ik een dagje over.
pi_60635262
Vraag:
Mijn vriendin heeft in april twee van die bakjes gekocht met zaden erin voor bonsaiboompjes. Ze is toen naar het buitenland gegaan en heeft me gezegd dat ik 'm vooral vaak water moest geven. Ik heb dat toegezegd maar ben het uiteraard vergeten.

Nu, 4 maanden later, is er in de bakjes nog niets gebeurd. Ook niet zo gek want ik heb ze nog nooit water gegeven.

Zijn de (toekomstige) boompjes nog te redden? Zitten er nog zaden te wachten om te ontkiemen en te groeien? Of is het boompje al direct een vroegtijdige, embryonale dood gestorven?

En mocht hij niet meer te redden zijn, is er dan iemand die hier een klein beginnend boompje heeft dat hij voor een klein bedrag aan me zou willen overdoen?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  donderdag 7 augustus 2008 @ 20:44:30 #166
45 SiGNe
pi_60636516
Bonsaizaden bestaan sowieso niet, het zijn gewone zaden, door takken en wortels bij te knippen en verpotten onstaat dan een kleiner boompje.
Overigens zijn de zaden in zo'n zakje vaak oud en komt er inderdaad helemaal niks op.

Misschien is een zaailing van http://www.bonsaishop.nl/ iets voor je.
  zondag 17 augustus 2008 @ 04:07:05 #167
45 SiGNe
pi_60893301
De den is officieel overleden
Voordeel is dan weer dat ik laatst hier in de buurt in het Sanatoriumbos liep en daar een mooi Larixboompje zag die nog redelijk jong is en niet al te groot, komende week dus uitgraven en in een potje zetten.
En er was ook overal mos te vinden en ondanks dat ik weet dat mos plukken verboden is (bedreigde plantensoort) ga ik toch het een en ander verzamelen om m'n bonsaipotten mee te versieren.
pi_60894192
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 04:07 schreef SiGNe het volgende:
De den is officieel overleden
Voordeel is dan weer dat ik laatst hier in de buurt in het Sanatoriumbos liep en daar een mooi Larixboompje zag die nog redelijk jong is en niet al te groot, komende week dus uitgraven en in een potje zetten.
En er was ook overal mos te vinden en ondanks dat ik weet dat mos plukken verboden is (bedreigde plantensoort) ga ik toch het een en ander verzamelen om m'n bonsaipotten mee te versieren.
Je kan mos makkelijk zelf kweken, paar van die jiffy potjes met grond neer zetten en dan een paar maanden wachten, en goed nat houden xD

Moet je wel een klein kasje voor hebben trouwens.
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  zondag 24 augustus 2008 @ 22:52:41 #169
208295 Schpetzenschnatzer
Ich weiss nichts!!!
pi_61097366
Iedereen moet het 'concept' Bonsai-boom toch écht eens los gaan laten. Daarmee bedoel ik het volgende te zeggen:
De boompjes die jij in de winkel koopt zijn in principe producten van een zeer intensieve 'training'. Stel: je koopt een Ulmus parviflora (Chinese iep): zo'n boompje wordt met gemak 15 à 18 meter in de vrije natuur. Bij Intratuin worden dikwijls exemplaren volgens het concept 'Bonsai' aangeprezen van zo'n 35 cm hoog. Die dingen zijn vaak gevormd uit een tuinbouwkundige techniek die we 'marcotteren' noemen; daarbij worden 'airlayers' genomen van een groot exemplaar Ulmus parviflora. Dit vindt alom plaats in kwekerijen in China en Japan. Deze boompjes worden dus afgenomen van een groot exemplaar dat genetisch niet eens meer op ouderdom is te traceren. Kortom, onbetrouwbaar materiaal.

Voor de 'echte bonsaiïst' is het veel aantrekkelijker om zelf boompjes te gaan kweken, van zaailing tot bonsai. Lees, en ga op avontuur uit!!!
  zondag 14 september 2008 @ 14:48:06 #170
45 SiGNe
pi_61620484
De Larix heb ik vandaag dan toch maar eens uit het bos gehaald en in een pot gestopt, zal er morgen wel een fotootje van posten, hij staat er best goed bij.
Nu maar hopen dat ie het beter zal doen dan de 5 naalden den (dar had ik denk ik de wortels teveel beschadigd)
  maandag 5 januari 2009 @ 19:25:30 #171
45 SiGNe
pi_64698940
Ik heb de mijne net maar binnen gezet, met die vorst deze winter lijkt me dat wat veiliger.. straks bevriezen de wortels nog...
Dacht gister nog, hee.. het vriest niet meer, kan ik ze wel wat water geven...
Vandaag moest ik ze van m'n balkon afbikken omdat de potten aan de balkonrand waren vastgevroren.
Hoe doen jullie dat met jullie bonsai? of staan die sowieso al binnen?
pi_64702788
Ik heb sindskort een Ulmus. Ik kan die krengen maar niet levend houden. Geven jullie dagelijks water? Mijn bladeren zijn bjna allemaal droog en krokant.
  maandag 5 januari 2009 @ 20:56:52 #173
45 SiGNe
pi_64703691
De mijne staan buiten en die geef ik 's zomers inderdaad elke dag water, soms zelfs 2 keer op een dag, nu het winter is doe ik dat een stuk minder omdat het toch wel regelmatig regent en ze 's winters veel minder water nodig hebben.
M'n esdoorns hebben hun blad sinds herfst verloren, heeft dus ook maar weinig water nodig en dat is met m'n larix ook zo, die heeft ook geen naalden meer.

Als jouw Ulmus binnen snel dood gaat of in elk geval snel droge bladeren krijgt dan komt dat waarschijnlijk door een lage luchtvochtigheid.
Ik kan binnen ook geen planten houden daardoor, zelfs een kaktus is binnen 2 weken uitgedroogd..
Maar goed het is winter, de dagen zijn kort.. da's voor een boom normaal de tijd om bladeren te verliezen, kan dus ook daardoor komen.
Eens per week water geven en de lente afwachten dus..
pi_64704898
Eens per week. Ik geef nu dagelijks. Het kan idd aan de luchtvochtigheid liggen..we hebben sindskort cv gekregen.
  maandag 5 januari 2009 @ 21:29:56 #175
45 SiGNe
pi_64705595
Bij een droge warme lucht zoals 's zomers moet ik ze ook elke dag water geven.
En nu ze weer binnen staan zal dat denk ik ook weer moeten.
Als de aarde echt droog is geef ik ze water.

Ik hop in elk geval dat ze nu geen temepratuurschok krijgen omdat ik ze van rond het vriespunt in een keer in 20-21 graden heb gezet..maar ja, liever dat dan dat de wortels bevriezen.
Misschien dat er op http://www.bonsaikunst.nl/ nog wat info staat, moet ik nog even doorkijken..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')