abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51917150
Stel ik overweeg een persoonlijke lening aan te gaan, dan kijk ik naar de meest gunstige tarieven en dan zie ik dat de producten van lenen.nl, frisia etc....zeer gunstige rentetarieven offreren.

Bijvoorbeeld een PL tegen een tarief van 5,7%. Vergelijkbare leningen bij de grootbanken zitten dan al snel rond de 8%.

Waar zit hier het addertje onder het gras ????

Ik bedoel, een PL heeft een vaste looptijd, een vast rentebedrag en een vast maandbedrag.

Dan ga ik ervan uit dat ik in ieder geval geen dure verzekeringen aangesmeert c.q. verplicht zal krijgen.

Voor de goede orde, ik wil proberen dit topic alleen over de financiele aspecten te laten gaan en dus niet over de vraag of het verstandig is om een PL aan te gaan......
Quinn Dexter
  zaterdag 28 juli 2007 @ 17:48:14 #2
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_51917201
de verplichte verzekeringen die je erbij af moet sluiten (o.a.)

Het is ook niet voor niks zo dat de algemene voorwaarden nergens te vinden zijn. Het schijnt dat je je aan vanalles vastlegt, omdat je akkoord gaat met de algemene voorwaarden. En die voorwaarden worden pas verstrekt op het moment dat je getekend hebt

[ Bericht 73% gewijzigd door Lips op 28-07-2007 18:07:29 ]
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_51917952
Gebaseerd op tarief vergelijkingen van 11-06-2006 (in de tv reclame dan)
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_51917997
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 17:48 schreef Lips het volgende:

Het is ook niet voor niks zo dat de algemene voorwaarden nergens te vinden zijn. Het schijnt dat je je aan vanalles vastlegt, omdat je akkoord gaat met de algemene voorwaarden. En die voorwaarden worden pas verstrekt op het moment dat je getekend hebt
Dat is natuurlijk onzin. Algemene voorwaarden moeten beschikbaar zijn als je ervoor tekent. Als dit niet zo is dan moet je natuurlijk niet tekenen. Overigens zijn ze strafbaar als ze de algemene voorwaarden niet verstrekken op verzoek.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
  zaterdag 28 juli 2007 @ 18:27:37 #5
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_51918089
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:23 schreef dahei het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk onzin. Algemene voorwaarden moeten beschikbaar zijn als je ervoor tekent. Als dit niet zo is dan moet je natuurlijk niet tekenen. Overigens zijn ze strafbaar als ze de algemene voorwaarden niet verstrekken op verzoek.
Dat is het mooie eraan! De gemiddelde mens leest de algemene voorwaarden niet. Bij het tekenen van het contract teken je ervoor dat je de algemene voorwaarden hebt gelezen en begrepen, maar 'men' let daar niet op.
Als je er om vraagt zul je ze echt wel krijgen! Maar dan moet je er wel om vragen
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_51918101
Check deze site overigens even. Best interessante informatie.
http://www.consumentenbond.nl/forum/printthread.php?t=1481
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
  zaterdag 28 juli 2007 @ 18:28:52 #7
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_51918124
Ja die kwam ik net ook tegen Evenals een filmpje over ome Dirk via wikipedia. Erg bedenkelijk allemaal als je die documentaire kijkt.
Miauw
pi_51918193
Tja, dat van die verplichte verzekeringen had ik ook al eens gehoord, maar ben daar niets over tegengekomen in de prospectus die op de site staat.

Verder zat ik meer te denken dat de 5,7% tarieven start of loktarieven zijn, zoals al een beetje kan worden opgemaakt uit de tarievenvellen......maar zeker weten doe ik het niet.....
Quinn Dexter
  zaterdag 28 juli 2007 @ 18:35:39 #9
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_51918273
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:32 schreef Quinn_Dexter het volgende:
Tja, dat van die verplichte verzekeringen had ik ook al eens gehoord, maar ben daar niets over tegengekomen in de prospectus die op de site staat.

Verder zat ik meer te denken dat de 5,7% tarieven start of loktarieven zijn, zoals al een beetje kan worden opgemaakt uit de tarievenvellen......maar zeker weten doe ik het niet.....
Prospectus is niet hetzelfde als algemene voorwaarden toch? Prospectus is toch voor beleggingsproducten?

De tarieven kunnen wel de basistarieven zijn, maar door de verplichte extra's komt het percentage dus uiteindelijk veel hoger uit.
Miauw
  zaterdag 28 juli 2007 @ 18:36:53 #10
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_51918308
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 17:48 schreef Lips het volgende:

Dat zou mooi zijn, als die voorwaarden niet beschikbaar zijn op het moment dat je tekent is de overeenkomst volgens mij vernietigbaar.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  zaterdag 28 juli 2007 @ 18:38:22 #11
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_51918348
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:36 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Dat zou mooi zijn, als die voorwaarden niet beschikbaar zijn op het moment dat je tekent is de overeenkomst volgens mij vernietigbaar.
Zoals ik zei; ze zijn wel beschikbaar, maar je moet er om vragen. Op die manier is het wel legaal.
Miauw
pi_51918350
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:35 schreef Lips het volgende:

[..]

Prospectus is niet hetzelfde als algemene voorwaarden toch? Prospectus is toch voor beleggingsproducten?

De tarieven kunnen wel de basistarieven zijn, maar door de verplichte extra's komt het percentage dus uiteindelijk veel hoger uit.
Prospectussen zijn tegenwoordig verplicht voor alle vormen van financiele producten, dus ook leningen
Quinn Dexter
pi_51918386
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:27 schreef Lips het volgende:

[..]

Dat is het mooie eraan! De gemiddelde mens leest de algemene voorwaarden niet. Bij het tekenen van het contract teken je ervoor dat je de algemene voorwaarden hebt gelezen en begrepen, maar 'men' let daar niet op.
Als je er om vraagt zul je ze echt wel krijgen! Maar dan moet je er wel om vragen
Ik lees niet altijd de algemene voorwaarden, maar als het gaat om bedragen vanaf zo'n 600 á 700 euro doe ik dat wel. Maar je hebt ergens wel gelijk. Mensen die luxe dingen kopen van persoonlijke leningen zijn toch wel vaak iets minder labiel en lezen niet.
pi_51918393
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:38 schreef Quinn_Dexter het volgende:

[..]

Prospectussen zijn tegenwoordig verplicht voor alle vormen van financiele producten, dus ook leningen
Die staan ook gewoon op de site.
pi_51918477
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:40 schreef dahei het volgende:

[..]

Die staan ook gewoon op de site.
Klopt en daarin staat inderdaad:

Indien u zich bij het aangaan van de overeenkomst verplicht tot het
aangaan van een andere overeenkomst bent u uitdrukkelijk vrij in de
keuze met wie deze overeenkomst zal worden aangegaan. Hetzelfde
geldt indien DSB Bank u bij het verstrekken van het krediet zal
verplichten tot het aangaan van en instandhouden van een verzekering.
Ook dan bent u uitdrukkelijk vrij in de keuze met wie deze verzekering
zal worden aangegaan mits de verzekering ten genoege
van DSB Bank afdoende dekking geeft.

Met andere woorden, het zal wel aannemelijk zijn dat DSB vraagt om aanvullende verzekeringen ter waarborging van de betalingsverplichtingen. Dat zal van invloed zijn op de maandlasten.

Wellicht staat dan in de Algemene Voorwaarden nog iets dat de rente variabel is of zo.....maar de AV heb ik niet op de site kunnen vinden.....
Quinn Dexter
pi_51918807
Is het addertje vaak ook niet dat er appels met peren vergeleken wordt?
Dat je hypothecaire zekerheid bij lenen.nl biedt, terwijl de percentages voor een normale PL van de grotere banken gebruikt worden?
  zaterdag 28 juli 2007 @ 18:58:16 #17
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_51918840
Addertje?
Man daar zit een Anaconda met zijn bek open achter de deur.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  zondag 29 juli 2007 @ 10:53:12 #18
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_51929674
Gelukkig zitten Ed Nijpels en Gerrit Zalm daar in de directie/raad van commissarissen/"economisch adviseur". Als oud-volksvertegenwoordigers hebben zij immers alleen het beste voor met de NL bevolking.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_51929877
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:58 schreef GizartFRL het volgende:
Addertje?
Man daar zit een Anaconda met zijn bek open achter de deur.
pi_51932660
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:56 schreef frederik het volgende:
Is het addertje vaak ook niet dat er appels met peren vergeleken wordt?
Dat je hypothecaire zekerheid bij lenen.nl biedt, terwijl de percentages voor een normale PL van de grotere banken gebruikt worden?
Zoiets heb ik ook gehoord inderdaad, dat de rentetarieven in de reclames gebaseerd zijn op een lening "met onderpand". TS, heb je al gebeld om te vragen of ze je de AV op kunnen sturen? In principe kunnen ze dat niet weigeren toch
pi_51933570
Klopt, de leningen zijn vaak op basis van hypothecaire zekerheid. Zekerheid voor de leningverstrekker dus. maw zij hebben dan jouw woning als onderpand.

Bovendien zijn de genoemde aantrekkelijke rentepercentages vaak loktarieven, de rentepercentages gelden bijvoorbeeld slechts voor de eerste 6 maanden looptijd, de overige looptijd van de lening betaal je een véél hoger rentepercentage.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_51936260
Voor de goede orde, het betreft hier geen leningen met onroerend goed als onderpand. Het enige pandrecht wat je geeft (althans voor zover ik heb kunnen nagaan) is het product dat je aanschaft met de lening, dus de boot of de auto.

Ik ben er nu vrijwel zeker van dat de 5,7-tarieven inderdaad loktarieven zijn die slechts in een uitzonderlijk geval op iemand van toepassing zijn. Deze tarieven zullen, op basis van persoonlijke omstandigheden en risicoprofielen snel stijgen of de maandlasten zullen vanwege verplichte verzekeringsvormen snel hoger worden.

Hoewel ik het nog niet tot de bodem heb uitgezocht denk ik niet dat de uiteindelijke verschillen met de grootbank-tarieven van dien aard zullen zijn dat DSB concurrend genoeg zal zijn.
Quinn Dexter
pi_51936702
Dus samenvattend zijn de grootste adders/anacondas de variabele rente die vrij snel na het tekenen omhoog schiet en de verplichte verzekeringen die dermate veel kosten dat het geheel weer duurder wordt?

Niet dat ik op het punt sta bij Leen langs te gaan, maar vroeg me altijd al af wat er nu mis mee was...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_51936877
even orde op zaken stellen hier (werk bij DSB)
iedereen roept van alles

AV is uiteraard gewoon voor een ieder beschikbaar, volgens mij ook via internet
deze ook altijd doorlezen, net als de offerte

als het zover komt iig

voor wat betreft de verzekeringen kan ik je iig vertellen dat verzekeringen bij ons niet verplicht zijn als het gaat om een bedrag van minder dan 15000 euro

boven dat bedrag willen wij een extra verzekering daarvoor

verder zal je dat rentepercentage van 5,7 zeer waarschijnlijk niet aangeboden krijgen
slechts 5% van de aanvragers komt hiervoor in aanmerking
net als alle andere banken staffelen wij de rentes

5,7 krijg je bij gezamenlijk of alleen inkomen groter dan 3500 netto maandelijks en een koopwoning

heb je een codering bij bkr dan mag je het vergeten
verder raad ik je aan om gewoon eens te bellen en met een belmiep je gegevens door te nemen om te zien wat het aanbod is
kan je ook gelijk al je vragen stellen

succes
pi_51936922
en bij een PL is er nooit een variabele rente
PL is zekerheid
DK is flexibiliteit
  zondag 29 juli 2007 @ 17:05:06 #26
95906 scrumple
uhh moet dit
pi_51937131
Bij een PL heb je wel een boete bij vervroegd aflossen,
De levensverzekering hoef je niet via dsb af te sluiten.
dit is een lege sig
pi_51937376
Dank voor de info Robkel.....al vraag ik mij af of de 5% die je noemt niet alsnog een beetje een positieve inschatting is

Wat verstaan jullie overigens onder een codering bij bkr ??

Tot slot, de AV staan niet op de site.
Quinn Dexter
  zondag 29 juli 2007 @ 17:27:54 #28
95906 scrumple
uhh moet dit
pi_51937635
quote:
Op zondag 29 juli 2007 17:16 schreef Quinn_Dexter het volgende:
Tot slot, de AV staan niet op de site.
Des te belangrijker om ze HEEEEEL goed te lezen.
dit is een lege sig
pi_51938800
quote:
Op zondag 29 juli 2007 16:54 schreef RobKel het volgende:
5,7 krijg je bij gezamenlijk of alleen inkomen groter dan 3500 netto maandelijks en een koopwoning
succes
die koopwoning is dat alleen een punt waar naar gekeken wordt (net als het inkomen en bkr), of doet die verder nog mee in het hele verhaal, in de vorm van hypothecaire zekerheid?
pi_51954877
Ik had een keer een PL nodig van 10k en heb bij de DSB informatie aangevraagd. Mijn inkomen was ruim voldoende (+ vast) om de lening terug te betalen (binnen 1 jaar), wilde dan ook geen aanvullende verzekeringen.

DSB weigerde mij gewoon die lening te verstrekken. Het enige waar ik voor in aanmerking kwam was één of andere louche creditcard met 1000 Euro bestedingsruimte en een rentepercentage van 24%.

(en nee, ik heb geen BKR-registratie, nooit gehad ook)
pi_51958363
quote:
(en nee, ik heb geen BKR-registratie, nooit gehad ook)
Nou de meeste Nederlanders hebben een BKR-registratie, want veel leningen worden daar geregistreerd. Wat jij bedoeld is dat jij geen negatieve codering hebt. Maar dat is wat anders.

Als jij rood mag staan op je betaalrekening(=meeste nederlanders) sta jiij geregistreerd bij BKR.
pi_51977559
quote:
Op zondag 29 juli 2007 17:16 schreef Quinn_Dexter het volgende:

Wat verstaan jullie overigens onder een codering bij bkr ??
Als jij bijvoorbeeld een keer een (ernstige) betalingsachterstand hebt gehad in de vorm van 3 termijnen van je hypotheek niet betaald of langer dan 2/3 maanden aaneengesloten rood gestaan, krijg je een codering.
Dat wil dus zeggen: een soort van "aantekening" bij Bureau Krediet Registratie, bijv. een A1 of een H(erstel).
Deze codering blijft 5 jaar staan en kan er voor zorgen dat je geen mobiele telefoonabonnement meer kunt afsluiten, creditcard kunt aanvragen of dus geen lening meer kunt afsluiten.
quote:
Op maandag 30 juli 2007 13:34 schreef josvr het volgende:
Als jij rood mag staan op je betaalrekening(=meeste nederlanders) sta jiij geregistreerd bij BKR.
Is niet per definitie waar. Ik heb namelijk een studentenrekening en wel eens een hele lange periode achter elkaar rood gestaan ( ) omdat ik toch wel benieuwd was naar wat er allemaal over mij bekend was bij BKR, heb ik die gegevens opgevraagd en daar stond niets vermeld over mijn lange rood staan of uberhaupt dat ik een rekening had met die mogelijkheid, zelfs niet eens de bijbehorende creditcard! Alleen mijn telefoonabonnement stond vermeld.
pi_51977599
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 00:48 schreef Locusta het volgende:

Is niet per definitie waar. Ik heb namelijk een studentenrekening en wel eens een hele lange periode achter elkaar rood gestaan ( ) omdat ik toch wel benieuwd was naar wat er allemaal over mij bekend was bij BKR, heb ik die gegevens opgevraagd en daar stond niets vermeld over mijn lange rood staan of uberhaupt dat ik een rekening had met die mogelijkheid, zelfs niet eens de bijbehorende creditcard! Alleen mijn telefoonabonnement stond vermeld.
Studentenrekeningen hebben ¤1000 krediet, CC telt idd ook niet mee. Als je meer hebt dan sta je wel geregistreerd
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')