Beste r3gi3boy,
Mijn inziens maakt je moeder weinig tot geen kans om de transactie omgedaan te maken. Dit ligt in het navolgende besloten. Je moeder heeft een overtreding begaan en hierbij tellen in tegenstelling bij misdrijven strafuitsluitings gronden geen rol. Je moeder voerde geen licht en overtrad daarmee art. 32 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990):
Artikel 32
1.
Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers, snorfietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht voeren.
2.
Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht is toegestaan behoudens in de volgende gevallen:
a. bij dag;
b. bij het tegenkomen van een andere weggebruiker en
c. bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig.
3.
Achterlicht en de verlichting van de achterkentekenplaat moeten steeds gelijktijdig met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht branden.
Art. 92 bepaalt dat er een strafbaar feit is gepleegd:
Artikel 92
1.
Overtreding van de artikelen 3 tot en met 12, 14 tot en met 27, 31 tot en met 43, 45, 46, 49 tot en met 61b, 62, met uitzondering van verkeersbord C22 van bijlage 1, 68, zesde lid, 74, tweede lid, 82, 83 en 86b is een strafbaar feit.
2.
Bij de veroordeling van de bestuurder van een motorvoertuig, een bromfietser of een snorfietser wegens een overtreding als bedoeld in het eerste lid kan hem de bevoegdheid om motorvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen te besturen voor ten hoogste twee jaren worden ontzegd.
Nu terugkomend op mijn opmerking uit mijn inleiding. Bij een overtreding (een strafbaar feit kan zijn een misdrijf of een overtreding) spelen persoonlijke motieven geen rol. Als je wordt geflits terwijl je 5 km te hard rijdt dan maakt het niet uit of je kilometerteller niet goed staat afgesteld en jij niet wist dat je te hard hebt gereden. Als je fout parkeert maakt het niet uit of je onbekend in de omgeving en geen weet hebt van parkeerverboden of niet. En zo moet je dit strafbare feit ook zien, en zo ziet een rechter het ook. Het feit dat je moeder niet beide achterlichten voerde staat vast, dat zij dit niet kon weten, ja dat is, cru gezegd, heel jammer.
Ik denk en weet vanuit de jurisprudentie, dat een beroepsprocedure niet veel zin heeft.