quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 23:36 schreef katerwater het volgende:Helpt het om enkele dagen op een plaats te gaan waar geen 'verleidingen' zijn? (das dus fok en internet, tv, een broer, enz...)
Voor sommige mensen wel. Ik lees bijv. geconcentreerder als mijn computer uit staat. Tv etc. kan me verder niet veel afleiden, maar dat ding moet uit.
Wat ook kan helpen is zoeken naar iemand in je omgeving die je kan en wil motiveren. Niet door je een rotschop te geven, maar met leuke dingen. Ik ben bijv. een vroege vogel, vriendlief is dat niet. Ik heb hem een tijdje 's ochtends een mailtje gestuurd met dingen als "lekker geslapen" en "wat zijn je plannen voor vandaag". Maakte dat hij een "reden" had om uit bed te komen en dat hij ook meteen voor zichzelf doelen ging stellen, die ook af kwamen. Soms kan een kleine steun in de rug al voldoende zijn...
Verder kun je proberen om volgens het "voetbalschema" te werken: 45 minuten bezig, 15 minuten rust. Dat doe je 's ochtend bijv. 4 uur en 's middags bijv. 3 uur (of andersom). Je kunt dan heel veel gedaan krijgen, en je krijgt ook die momenten om even achter internet te zitten oid. Daarnaast blijkt het voor je hersenen ook veel makkelijker te zijn om te concentreren als je regelmatig even rust neemt en ook niet "mag" studeren. Die 15 min pauze moet je gewoon nemen, ook als je bijvoorbeeld bijna iets af hebt.