abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 juli 2007 @ 12:44:02 #1
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_51850722
Ik wou het even hebben over het beste genre in computerspellen:

Adventure games

Helaas niet meer zo populair als vroeger, maar nog steeds niet dood en bij lange na niet vergeten.

Het begon allemaal met 'text adventures' (of 'Interactive Fiction').
Deze spellen werden populair toen Infocom met Zork op de markt bracht.

Nog enkele toppers van Infocom:
Planetfall
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy (ook door Douglas Adams)
A Mind Forever Voyaging

Dit genre binnen de 'adventures games' is voor veel mensen niet toegankelijk (te weinig actie), maar als je eenmaal bezig bent is het zeer de moeite waard.
Dit soort spellen hebben de beste graphics... in je hoofd.

Het leeft nog steeds:
The Interactive Fiction Archive (hier zijn veel spellen te vinden)
Brass Lantern (veel artikelen en tutorials over het maken en spelen van IF)

Fast Forward naar grafische adventure spellen.
Hier enkele van mijn favorieten.

De Space Quest reeks

Na het populaire Kings Quest kwam Sierra met Space Quest.
Adventures die fijn wegspeelde zonder al teveel frustratie.

SpaceQuest.net

Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards (Sierra, 1987)
quote:
Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards, the game no store wanted on its shelves, eventually was named the Best Adventure/Fantasy Role-Playing Game of 1987 by the Software Publishers Association.

In case you've missed his existence, Larry is a short, tacky, balding, leisure suit-wearing kinda guy who's constantly searching for his next score. His combination of stupidity and brashness gets Larry into trouble.

The object is to get him out of trouble in traditional adventure fashion, finding and manipulating objects as you thread your way through the story line.
De vragen beantwoorden voordat je het spel kon spelen (een leeftijdscontrolemiddel) was al een groot onderdeel van het spel voor mij.
De tekst-parser was bijzonder goed voor zijn tijd.

De LucasArts spellen

LOOM (LucasArts, 1990)
quote:
Aan de vooravond van zijn zeventiende jaar wordt Bobbin door de Ouderlingen opgeroepen zodat zijn lot bepaald kan worden. Er wordt op dat moment echter een vloek uitgesproken over de Weavers, de inwoners van z'n dorp, waardoor deze allemaal in een zwaan veranderen en verdwijnen. Bobbin ontdekt dat de Weavers hiermee gered zijn van de Derde Schaduw die op het punt staat de wereld te bedekken. Het is aan Bobbin om z'n dorpsgenoten te vinden.
Zeer goede beginners adventure met innovatieve interface en een goed verhaal.
Helaas niet erg lang

The Secret of Monkey Island (LucasArts, 1990)
quote:
Guybrush Threepwood, een gewone kerel die koste wat het kost piraat wil worden, spoelt aan op het eiland Melée in het Caribisch gebied. Daar wordt hij verliefd op de mooie gouverneur Elaine. Wanneer de demonische piraat LeChuck Elaine ontvoert en naar het mysterieuze Monkey Island brengt stelt Guybrush alles in het werk om haar terug te halen.
Een van de bekendste adventure games.
Feilloos begin van een reeks prachtige adventures.

Monkey Island 2: LeChuck's Revenge (LucasArts, 1991)
quote:
Guybrush Threepwood is op Scabb Island aangekomen. Dat eiland wordt geplaagd door een gemeen mannetje genaamd Largo LaGrande. Hij scheen voor LeChuck gewerkt te hebben. Largo LaGrande wordt uiteindelijk door Guybrush van het eiland weggejaagd, maar hij slaagt er in om de (nog levende) baard van LeChuck te jatten van Guybrush. Daardoor wordt LeChuck tot leven gewekt. Hij wil wraak nemen op Guybrush Threepwood. De enige manier waarop Guybrush zich nog kan redden is door de grote schat genaamd Big Whoop te vinden.
Meer dan waardige opvolger van het het eerste deel.

Indiana Jones and the Fate of Atlantis (LucasArts, 1992)
quote:
Als Indiana Jones een beeldje moet vinden wat even later gestolen wordt door een Nazi-officier raakt hij verwikkeld in een avontuur dat hem uiteindelijk zal brengen naar Atlantis .
Niets negatiefs over te zeggen.
Topper

Maniac Mansion: Day of the Tentacle (LucasArts, 1993)
quote:
Het is vijf jaar na de gebeurtenissen in Maniac Mansion. Een van Fred Edisons creaties, Purple Tentacle, krijgt na het drinken van chemisch afval plannen om de wereld te veroveren. Dr. Fred roept de hulp in van de nerd Bernard, en zijn vrienden Hoagie en Laverne, om door middel van een tijdmachine deze gebeurtenissen te voorkomen. Helaas gaat er iets fout: Hoagie belandt 200 jaar in het verleden in de tijd van George Washington, Bernard blijft in het heden, en Laverne komt 200 jaar in de toekomst terecht, in een wereld gedomineerd door tentakels. Het is aan de drie om iedereen terug te krijgen in het heden, en ondertussen ook nog eens te voorkomen dat de wereld in handen raakt van Purple Tentacle.
Nog zo'n klassieker.
Briljante puzzels en muziek.

Sam & Max Hit the Road (LucasArts, 1993)
quote:
Sam & Max, een pratende hond en konijn, werken bij de politie. Ze worden op een dag ingehuurd om een Bigfoot op te sporen. Deze blikvanger van een plaatselijke freakshow is namelijk gekidnapt. Gedurende de tocht komen ze op de gekste locaties zoals de Mystery Vortex en The World's Largest Ball of Twine.
De atmosfeer, de dialogen, de humor, de muziek.
Je moet wel van het soort humor houden.

Full Throttle (LucasArts, 1995)
quote:
In Full Throttle speel je Ben, leider van één van de stoerste motorbendes: "The Polecats". Als de Polecats tijdens een dagelijks ritje een limo zien rijden, kan Ben het niet laten om er stoer over heen te vliegen en te landen op de motorkap. Bij de favoriete bar "The Kickstand" aangekomen, volgen niet veel later de passagiers van de limo. Je wordt mee naar buiten genomen, krijgt een klap op je hoofd en komt in een container terecht. Als je wakker wordt, is het tijd om op onderzoek uit te gaan.
Origineel plot en benadering van het genre, helaas veel te kort.

The Dig (LucasArts, 1995)
quote:
Wanneer een telescoop in Borneo een asteroïde ontdekt die op ramkoerst met de aarde ligt, stelt de NASA een team samen om de baan van het object met explosieven aan te passen. Eenmaal op de rots aangekomen blijkt er meer aan de hand te zijn: de asteroïde blijkt een ruimteschip te zijn en de crew wordt meegenomen naar een onbekende uitgestorven planeet.
Goede animatie, interessant verhaal en briljante muziek.
Je hebt echt het idee dat je in een film zit.
De puzzels waren af en toe wel erg lastig.

The Curse of Monkey Island (LucasArts, 1997)
quote:
The Curse of Monkey Island is het derde deel in de Monkey Island reeks van LucasArts. Guybrush Threepwood wordt gevangen genomen door zijn aartsvijand LeChuck. Deze zombiepiraat maakt het leven van Guybrush al zuur vanaf het begin en daarom besluit Guybrush om wraak te nemen op LeChuck.
De typische Monkey Island humor en geslaagde tekenstijl maken van deze telg ook weer een fantastisch spel.

Grim Fandango (LucasArts, 1998)
quote:
Je speelt Manny Calavera, een reisagent in het land der doden. Je hebt in je leven fouten begaan, en door te werken bij de DOD, Department of Dead, kun je je een reis naar de negende onderwereld, het land van de eeuwige rust, verdienen. Dit doe je door de net overledenen een zo goed mogelijke reis aan te bieden op basis van hoe goed hun leven is geweest. Helaas biedt je baan de laatste tijd niet meer dan wandelstokken uitdelen aan een stel Burro's. Er is iets gaande in de onderwereld, het lijkt wel alsof je collega en rivaal Domino Hurley alle goede commissies krijgt. Je baas doet ook al verdacht. Op een dag neem je het besluit niet meer te wachten en die commissie te nemen, niet wetend waar je je in begeeft...
De laatste echte topper van LucasArts adventure reeks.
Weinig negatiefs over te vertellen (muziek kon misschien beter en er zitten een paar onlogische puzzels in); beste 'voice acting' ooit in een spel.
Nog geen 10 jaar oud maar zeker een klassieker.

Beneath a Steel Sky (Revolution, 1994)
quote:
Beneath a Steel Sky speelt zich af in een wereld vol technologie, waar de mensen opeengepakt wonen in enorme geéndustrialiseerde steden. Het leven wordt in de gaten gehouden door LINC, een computer die rebellen en saboteurs straft door ze hun civiele rechten af te pakken. Naast het leven in deze grote steden is er buiten de steden een niemandsland dat The Gap genoemd wordt. Hier wonen verstotelingen in erbarmelijke omstandigheden. Jij speelt als Robert Foster die als jongeman al in The Gap terecht is gekomen. Aan het begin van het spel word je echter meegenomen door de politie. Tijdens de reis in een helicopter naar de stad blijkt echter dat er met de helicopter geknoeid is. Zo kan Robert ontsnappen en hij probeert in de stad erachter te komen wat er nu allemaal gaande is.
Een duister, intelligente plot met lichte humor.
Ook dit is een klassieker.

Het is freeware, dus het mag gratis gedownload worden.

Broken Sword: The Shadow of the Templars (Revolution, 1996)
quote:
In deze game speel je George Stobbart, een Amerikaanse tourist die op vakantie is in Europa en getuige is van de diefstal van een zeer oud manuscript en de moord op de eigenaar van het manuscript. Het manuscript, dat uit de 14e eeuw stamt, verteld waar de geheime krachten van de Knights Templar order liggen die al 600 jaar verborgen zijn. Samen met je vriendin Nico Collard, een journaliste, ga je op onderzoek uit.
Een van de beste adventure games.
Kleurrijke graphics, en een fantastische plotontwikkeling.

Universe (Core, 1994)
quote:
You are Boris Verne, a normal guy who is been cast in a parallel universe because of your uncle's Virtual Dimension Inducer. There you'll have to find the fabled lost star as well as a way to defeat the Golden King... This is a classic old-style adventure game with a point&click interface. It uses the Rotoscope system to manage game characters and scores really beautiful 256-colour graphic.
Een soort Monkey Island in space en een cult hit.

Snatcher (Konami, 1992)
quote:
On June 6, 1991 (1996 in the English version), a chemical weapon known as Lucipher-Alpha under development in Chernoton, Russia, is released into the atmosphere, resulting in the death of 80% of the Eurasian population. The contaminated area becomes uninhabitable for a decade, when Lucipher-Alpha mutates into a non-lethal form. This tragic event later becomes known as "the Catastrophe".

Fifty years later, a breed of artificial life-forms or bioroids known as "snatchers" began appearing in the artificial island of Neo Kobe City, killing their victims and taking their place in society. Nobody knows exactly what they are or where they come from. As Gillian Seed, an amnesiac working for an Anti-Snatcher task force called J.U.N.K.E.R., the player's goal is to track down the source of the snatchers and discover Gillian's mysterious connections with them.
Mooi Sci-fi spel.

http://hg101.classicgaming.gamespy.com/snatcher/snatcher.htm

Bad Mojo (Pulse Entertainment, 1996)
quote:
Roger was about to do something bad. Unfortunately, he can't remember what it was because he has been transformed into a cockroach. In this Kafkaesque graphic adventure game, Roger (you) must scurry through the walls of a run down San Francisco bar trying to restore his memory and his human form while avoiding spiders, a roach eating cat, and other creatures that live in the bar.
Hier speel je een man die is veranderd in een kakkerlak en moet je ontsnappen uit een kelder.
Ontzettend spannende, enge en af en toe vieze atmosfeer hangt er in het spel.
Zeer originele puzzels en obstakels.
Aanrader!

Blade Runner (Westwood, 1997)
quote:
In 2019 staat de politie tegenover een groots georganiseerde misdaadbende bestaande uit een groep kunstmatige mensen, de zogeheten Replicants. Agent Ray McCoy wordt op een missie gezet om een aantal van deze replicants op te sporen, maar al snel raakt hij verstrikt in het netwerk van deze replicants die Ray doen laten twijfelen over wie of wat hij zelf is.
Mooi spel gebaseerd op de gelijknamige film; fenomenale graphics voor die tijd.
Het verhaal is ook 'Blade Runner-waardig'

En mijn favoriete spel aller tijden:

Another World (Delphine (Eric Chahi), 1991)
quote:
Jij bent Lester, een jonge natuurkundige die wordt opgeslokt door een vreemde bliksem, veroorzaakt door een mislukt experiment met een deeltjesversneller. De bliksem voert hem naar een andere wereld in een hele andere dimensie. Op die wereld is het totaal niet veilig voor Lester en jij zult hem dan ook moeten helpen ontsnappen.
Meer een adventure/platformer.

Prachtige omgevingen.
Geen tekst of spraak.
Geen verhaal (dat wordt duidelijk door het spelen).
En alles (op de muziek na), gedaan door één Fransman: Eric Chahi.

http://en.wikipedia.org/wiki/Another_World_(video_game)
Another World

Meer links:
Adventure Game
Adventure Gamers
ScummVM (Scumm Virtual Machine: voor het spelen van deze spellen op bijna elk soort systeem (als je het origineel bezit ))

Haal hier herinneringen op en deel je favoriete adventure spellen.
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
  donderdag 26 juli 2007 @ 12:51:20 #2
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_51850927
* L.Denninger pinkt een traantje weg bij het ophalen van zo veel jeugdherinneringen
zzz
  donderdag 26 juli 2007 @ 12:53:57 #3
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_51851001
Mooie OP .

Het blijft jammer dat er geen bedrijf is dat er brood inziet. Een nieuwe MI lijkt me toch heerlijk....
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  donderdag 26 juli 2007 @ 12:55:22 #4
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_51851022
Indiana Jones and the faith of atlantis en Blade runner zijn idd een van mijn favo games allertijden.

Vooral dat je bij blade-runner 16 verschillende eindes hebt die dmv hoe je speelt (het is een real-time-spel, dus alles wat je anders doet of zegt of in andere volgorde doet leidt tot een ander einde) maakt blade runner tot een van mijn favorieten. Ook is de sfeer en belichting in het spel imo ongeevenaard in het genre!
pi_51851131
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 12:44 schreef Quarks het volgende:
Ik wou het even hebben over het beste genre in computerspellen:
...
Even Goeie op man
Oh, and that's a bad miss!
pi_51851161
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 12:53 schreef HeatWave het volgende:
Mooie OP .

Het blijft jammer dat er geen bedrijf is dat er brood inziet. Een nieuwe MI lijkt me toch heerlijk....
Ik vond deel 4 erbarmelijk slecht....

voor de rest ben ik het met je eens, er zijn er veel te weinig. Grim Fadango was de laatste die ik echt goed vond, daarna zakte het weg.
Al heb ik Runaway en Runaway 2 niet gespeeld...
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_51851166
mijn favorieten: Maniac Mansion en Zak Mckraken & the alien mindbenders
De toon van de muziek bepaalt alles in het leven
Wie faalt die straalt
  donderdag 26 juli 2007 @ 13:03:05 #8
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  donderdag 26 juli 2007 @ 13:04:05 #9
98138 Everett
Damnit, I am the paterfamilias
pi_51851256
Wat waren/zijn dit soort spellen fantastisch. Het begon voor mij met The Pawn in 1986. Tekst adventure met schitterende graphics (voor die tijd dan). Het was een weldaad voor mijn Engels en met een beetje fantasie waande ik me in de wereld van The Pawn.

Daarna nog talloze adventures gespeeld, maar na Grim Fandango was het wel zo een beetje over. Echt vreselijk jammer. Als er iets goeds uit zou komen, dan zou ik het direct weer kopen (en er verslaafd aan raken). Ik begrijp niet hoe dit genre uit heeft kunnen sterven.
Well, as soon as we get ourselves cleaned up and we get a little smellum in our hair, why, we're gonna feel 100% better about ourselves and about life in general.
  donderdag 26 juli 2007 @ 13:07:38 #10
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_51851354
Ik heb laatst The Longest Journey gekocht voor één euro tussen de afgeschreven troep bij de bieb.
Over een paar weken heb ik vakantie en dan ga ik er eens naar kijken. Hij kreeg destijds in 2000 overal geweldige reviews, dus ik het zal mij benieuwen.
pi_51851373
Ik mis Gobliiins
In de ban van de mods.
  donderdag 26 juli 2007 @ 13:09:56 #12
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_51851421
Ik heb vorig jaar voor het eerst Grim Fandango gespeeld: wat een geweldige sfeer heeft die game zeg! helaas kreeg ik disc 2 met geen mogelijkheid aan de praat waardoor ik nooit verder ben gekomen. Prachtig!

Ook met MI3 heb ik enorm gelachen. Murray
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  donderdag 26 juli 2007 @ 13:19:27 #13
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_51851668
Jaa de goede oude tijd ik had het hier gisteren nog over met een collega.. Het waren echt prachtige games. Jammer dat ze wel gedateerd zijn inmiddels, ik heb er laatst nog een paar geprobeerd te spelen maar ze konden me niet zo boeien als vroeger.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 26 juli 2007 @ 13:33:23 #14
100054 Quarks
pi_51852076
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 12:53 schreef HeatWave het volgende:
Mooie OP .

Er komen nog best aardig wat adventures uit hoor: http://adventuregamers.com/releasedates.php
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 12:59 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Even Goeie op man
Voor een genre dat zo rijk is aan klassiekers is dit even.
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 13:00 schreef Pheno het volgende:

[..]

Ik vond deel 4 erbarmelijk slecht....

voor de rest ben ik het met je eens, er zijn er veel te weinig. Grim Fadango was de laatste die ik echt goed vond, daarna zakte het weg.
Al heb ik Runaway en Runaway 2 niet gespeeld...
Daar ben ik het mee eens.
En Runaway 1 en Runaway 2: The Dream of the Turtle zijn allebei erg goed.
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 13:03 schreef pfaf het volgende:
Hoe kun je Discworld nu vergeten!
[afbeelding]
Ik plaats alleen spellen die ik zelf veel gespeeld heb.
Daarvoor is dit topic ook; nu ben ik nieuwsgierig naar Discworld.
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 13:07 schreef Frollo het volgende:
Ik heb laatst The Longest Journey gekocht voor één euro tussen de afgeschreven troep bij de bieb.
Over een paar weken heb ik vakantie en dan ga ik er eens naar kijken. Hij kreeg destijds in 2000 overal geweldige reviews, dus ik het zal mij benieuwen.
The Longest Journey (en het vervolg Dreamfall: The Longest Journey misschien ook) is de beste adventure na 1998
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 13:08 schreef rihago het volgende:
Ik mis Gobliiins
Die vond ik niet zo geweldig.
Nogmaals, dit zijn mijn favorieten, er zijn een heleboel andere adventure spellen die het genre hebben gedefinieerd.
Als je ze kent, post ze maar.
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 13:19 schreef Perrin het volgende:
Jaa de goede oude tijd ik had het hier gisteren nog over met een collega.. Het waren echt prachtige games. Jammer dat ze wel gedateerd zijn inmiddels, ik heb er laatst nog een paar geprobeerd te spelen maar ze konden me niet zo boeien als vroeger.
Tja, dat hebben we denk ik te danken aan al die snelle 3D games.
Mensen hebben niet veel geduld meer (denk aan de daling van turn-based strategie spellen).
Nu zijn adventures een nichemarkt geworden.

Overigens is dit een goede blogpost over Another World voor degene die het interessant vind: It's Another World
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_51852427
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 13:08 schreef rihago het volgende:
Ik mis Gobliiins
Mijn god Goblins ja Wat een geweldige reeks ook, heel droog!

Discworld
Police Quest
Oh, and that's a bad miss!
pi_51854923
toevallig was ik weer bezig met alle oude spellen te spelen

heb er hier echt heel veel liggen.

alle police questen... kings questen... space questen... leisure suit larry...

wat een bedrijf was sierra in die tijd... en lucasarts ook trouwens...

die wisten precies hoe het moest...
In de ban van de mods.
pi_51855528
tvt
  donderdag 26 juli 2007 @ 15:12:21 #18
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_51855660
Zou er nog copyright zitten op veel van die spellen? Eigenlijk zou je de 20 beste van deze games op 1 dvd moeten kunnen kopen ofzo..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_51855901

Hajeto!
pi_51855982
Broken Sword

Little Big Adventure/Twinsens Adventure was ook zo fijn
_____________Popjustice!_________________
-je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
pi_51856165
kent iemand het spel neuromancer, waar je zeg maar een hacker was en kon inbreken in systemen in cyberspace enzo ?? >> http://en.wikipedia.org/wiki/Neuromancer
Wie faalt die straalt
  donderdag 26 juli 2007 @ 15:30:26 #22
100054 Quarks
pi_51856348
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 15:12 schreef Perrin het volgende:
Zou er nog copyright zitten op veel van die spellen? Eigenlijk zou je de 20 beste van deze games op 1 dvd moeten kunnen kopen ofzo..
In de meeste gevallen wel; men noemt dat 'abandonware'.

Dit betekend niet dat je het mag downloaden en/of verspreiding, ook al is het misschien moreel verantwoord omdat het bedrijf niet meer bestaat en het spel niet meer in de winkels ligt.
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 15:25 schreef WhiteLightning het volgende:
kent iemand het spel neuromancer, waar je zeg maar een hacker was en kon inbreken in systemen in cyberspace enzo ?? >> http://en.wikipedia.org/wiki/Neuromancer
Ja die ken ik, naar het boek van William Gibson.

Deze dus: http://en.wikipedia.org/wiki/Neuromancer_%28video_game%29

Een aantal amateurs zijn bezig met een remake: http://www.neuromancer.moddb.com/
Interessant om te volgen.
pi_51857159
jammer genoeg kan ik hier niet meekijken. Your request was denied because of its content categorization: "Games"
thuis maar s kijken. klinkt wel interresant
Wie faalt die straalt
pi_51857916
Ik krijg weer zin in het weer! Tijd om me weer eens op te sluiten met wat adventures!
pi_51859081
haha gaaf man, ziet er leuk uit dat screenshot. das die bar waar je die computer moet hacken om je schuld kwijt moet schelden.
[img] http://moddb.com/images/c(...)lery/thumb_59827.jpg [/img]
Wie faalt die straalt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')