Privatisering heeft niet als doel een 'beter' systeem te leveren. Privatiseren heeft tot doel efficiënter een bepaalde dienst te leveren. Je moet daarbij goed bedenken wat de gevolgen zijn van een inhalig bedrijf en wat je eigen doelen zijn. En daar faalt de overheid zo vaak. Dat is denk ik alleen maar een kwestie van tijd hoor, Brabant zal niet snel weer zo stom het OV aanbesteden, die gaan kijken naar b.v. Twente.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 10:01 schreef du_ke het volgende:
Dat zou kunnen maar het is de vraag welke meerwaarde dat heeft. En of de markt er voor zorgt dat de efficientie groter wordt of alleen de behoefte aan een groter hoofdkantoor.
Daarnaast zijn niet alle producten erg geschikt voor de vrije markt.
Je moest helemaal naar Bolivia? Geen NL of EU voorbeeld?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:41 schreef du_ke het volgende:
[..]
De drinkwatervoorziening in Bolivia en de spoorwegen
Wat is er mis met de Spoorwegen in GB? Dat daar wel eens een ongeluk gebeurde? Ben je Eschede vergeten? Of Zoufftgen?quote:de spoorwegen in G-B waren b.v. geen groot succes.
Het grote verschil was dat er in GB sprake was van een grote achterstand in onderhoud, dat was bekend en toch werd er niets aan gedaan, omdat de vervoerders druk waren met de concurrent van het spoor drukken. Maar inmiddels gaat het in het VK beter dan in de afgelopen 100 jaar met het spoor.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 10:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat is er mis met de Spoorwegen in GB? Dat daar wel eens een ongeluk gebeurde? Ben je Eschede vergeten? Of Zoufftgen?
Tja, dat er achterstand was in onderhoud is bekend, maar dat kan je de privatisering niet verwijten, dat is de schuld van het staatsbedrijf dat het ervoor was.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 10:38 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Het grote verschil was dat er in GB sprake was van een grote achterstand in onderhoud, dat was bekend en toch werd er niets aan gedaan, omdat de vervoerders druk waren met de concurrent van het spoor drukken. Maar inmiddels gaat het in het VK beter dan in de afgelopen 100 jaar met het spoor.
Dat klopt -het laat juist weer het falen van de overheid zien- maar hierdoor kwamen problemen met het privatiseren extra pijnlijk aan het licht. Het laat zien dat je meestal niet zonder regels kan privatiseren. Net zo goed als je land niet zonder regels kan.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 10:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, dat er achterstand was in onderhoud is bekend, maar dat kan je de privatisering niet verwijten, dat is de schuld van het staatsbedrijf dat het ervoor was.
Het gaat mij er om dat je van privatiseringen niet kunt zeggen dat ze beter zijn, dat kun je ook niet van overheidsinstellingen zeggen. Dat kun je pas zeggen als je met dezelfde randvoorwaarden de "overheidsvariant" laat uitvoeren. Je moet bij een dergelijke conclusie dus eigenlijk een controlegroep hebben, en die is er niet. Daarom is botweg de conclusie: het gaat nu fanatstisch door de privatisering flauwekul.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:31 schreef en_door_slecht het volgende:
Nee, jij mag eens proberen een privatisering die is doorgevoerd aangeven die mislukt is. Jullie willen graag dat privatiseren niet werkt en blijven dat dan ook jaren schreeuwen, zonder ook maar een voorbeeld te kunnen geven.
O ja ik was vergeten dat de VK nu het idool van de marktadepten is. Elke 10 jaar weer een nieuw troeteldier.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Natuurlijk joh, ontken lekker de economische vooruitgang in UK...
De uitgaven worden ook minder.quote:Leuk trouwens dat je het afremmen van economische groei en daarmee minder stijging van je belastinginkomsten gewoon naast je neer legt.
Waarom heb je altijd een controlegroep nodig? Waarom kostte het de provincie Groningen 20 miljoen gulden per jaar om de NS een paar treintjes te laten rijden, terwijl dat nu voor de helft gaat? De NS heeft 25 jaar de tijd gehad om de boel rendabeler te maken en dat is nooit gelukt. Nu ineens wel. Rara, hoe kan dat?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:13 schreef Tup het volgende:
Het gaat mij er om dat je van privatiseringen niet kunt zeggen dat ze beter zijn, dat kun je ook niet van overheidsinstellingen zeggen. Dat kun je pas zeggen als je met dezelfde randvoorwaarden de "overheidsvariant" laat uitvoeren. Je moet bij een dergelijke conclusie dus eigenlijk een controlegroep hebben, en die is er niet. Daarom is botweg de conclusie: het gaat nu fanatstisch door de privatisering flauwekul.
Nee, je moet je (eindelijk) eens afvragen wat iets je waard is. Leuk die bus in een weiland, maar moet dat zoveel kosten terwijl er maar 3 mensen op een dag gebruik van maken? Dat was geen vraag en nu wel. De overheid kan nu eisen stellen (b.v het openhouden van een lijn)en het bedrijf dat dat het goedkoopst kan, mag het gaan doen.quote:Daarnaast moet je privatisering alleen doorvoeren als je het niveau kunt waarborgen. Dat willen marktpartijen niet altijd.
?? Waar dan? Het is gewoon een kwestie van optellen en aftrekken.quote:Wat steeds weer frappant is, is dat de aanname dat de markt efficiënt werkt nodig is om de efficiëntie van de markt aan te tonen.
Nee, helaas.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:16 schreef Tup het volgende:
De uitgaven worden ook minder.
Ik heb geen zin om er meer te zoeken, maar ik denk dat de hypotheekrenteaftrek minder wordt.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:20 schreef en_door_slecht het volgende:
Nee, helaas.
Ik ken niet het specifieke geval Groningen maar: minder treinen, minder stations, hogere prijzen, slechtere arbeidspositie van werknemers , er zijn talloze manieren om kosten te drukken en inkomsten te verhogen. Dat kunnen bedrijven inderdaad goed, en dat is meteen het probleem.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:19 schreef en_door_slecht het volgende:
Waarom heb je altijd een controlegroep nodig? Waarom kostte het de provincie Groningen 20 miljoen gulden per jaar om de NS een paar treintjes te laten rijden, terwijl dat nu voor de helft gaat? De NS heeft 25 jaar de tijd gehad om de boel rendabeler te maken en dat is nooit gelukt. Nu ineens wel. Rara, hoe kan dat?
Je kunt geen prijskaartje aan mobiliteit hangen. Ik denk ook niet dat overheid zich los kan maken van de efficiency mythe.quote:Nee, je moet je (eindelijk) eens afvragen wat iets je waard is. Leuk die bus in een weiland, maar moet dat zoveel kosten terwijl er maar 3 mensen op een dag gebruik van maken? Dat was geen vraag en nu wel. De overheid kan nu eisen stellen (b.v het openhouden van een lijn)en het bedrijf dat dat het goedkoopst kan, mag het gaan doen.
Nee, want als het slecht gaat is het de schuld van de overheid. Gaat het goed, dan is de privatisering.quote:?? Waar dan? Het is gewoon een kwestie van optellen en aftrekken.
jaja ga vooral niet op kritiek inquote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:16 schreef Tup het volgende:
[..]
O ja ik was vergeten dat de VK nu het idool van de marktadepten is. Elke 10 jaar weer een nieuw troeteldier.
Oh? Door zielugu mensen meer te geven en meer welzijnswerkers in te zetten worden je uitgaven minder?quote:De uitgaven worden ook minder.
Zielige mensen geven ook meer uit, koopkracht van die groepen wordt verbeterd, minder rijkdomkwaaltjes, minder schuldhulpverlening, minder bijzondere bijstand. Ik ben er van overtuigd dat de door jou genoemde effecten behoorlijk zullen meevallen. You win some you lose some.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 17:36 schreef Pietverdriet het volgende:
jaja ga vooral niet op kritiek in
[..]
Oh? Door zielugu mensen meer te geven en meer welzijnswerkers in te zetten worden je uitgaven minder?
Als de groei in de economie afneemt wordt je werkeloosheid ook hoger met de daar aan verbonden kosten.
Maar hier zal je, net als bij mijn eerdere posts niet inhoudelijk op in willen gaan.
niet meer dan jou mening dus, zonder onderbouwing, gewoon, dat vind jij. Sterk, tup, heeel sterk argument.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 17:59 schreef Tup het volgende:
[..]
Zielige mensen geven ook meer uit, koopkracht van die groepen wordt verbeterd, minder rijkdomkwaaltjes, minder schuldhulpverlening, minder bijzondere bijstand. Ik ben er van overtuigd dat de door jou genoemde effecten behoorlijk zullen meevallen. You win some you lose some.
Tja, ik ga er wel op in, je bent het er niet mee eens, jezelf rondwentelend in de welbekende mythe van één of ander hoger inzicht in een arbitraire en volkomen subjectieve wetenschap genaamd economie.
De dienstregeling is verbeterd, net zoveel stations, prijsverhogingen nauwelijks boven de inflatie (wat zeer respectabel is vanwege de component energie in de exploitatie), personeel dat prima omstandigheden kent.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 15:34 schreef Tup het volgende:
Ik ken niet het specifieke geval Groningen maar: minder treinen, minder stations, hogere prijzen, slechtere arbeidspositie van werknemers , er zijn talloze manieren om kosten te drukken en inkomsten te verhogen. Dat kunnen bedrijven inderdaad goed, en dat is meteen het probleem.
Dat kun je wel. Bedenk maar eens wanneer het jou hoeveel waard is om met de taxi naar het station te gaan. Op dezelfde manier kun je dit voor de rest van de maatschappij uitrekenen. Het probleem hierbij is dat wanneer het niet jou geld is om die taxi te lappen, maar het van een grote berg komt, jij ineens veel meer over hebt voor die taxi.quote:Je kunt geen prijskaartje aan mobiliteit hangen. Ik denk ook niet dat overheid zich los kan maken van de efficiency mythe.
Vaak wel. Face the facts.quote:Nee, want als het slecht gaat is het de schuld van de overheid. Gaat het goed, dan is de privatisering.
Wel als het aan de SP ligt. Geld van andere mensen. Want iemand moet dat geld verdienen, domweg de geldpers aanzetten werkt niet. Geld krijgen != geld verdienen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 17:59 schreef Tup het volgende:
Zielige mensen geven ook meer uit.
Wil je ontkennen dat er geen enkele besparing is van uitgaven als de economie krimpt?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:08 schreef Pietverdriet het volgende:
niet meer dan jou mening dus, zonder onderbouwing, gewoon, dat vind jij. Sterk, tup, heeel sterk argument.
Sure zijn een paar besparingen, maar die staan niet in verhouding tot de kosten die een overheid die jij voorstaat meer krijgt, en de daling in de inkomsten die men krijgt.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:14 schreef Tup het volgende:
[..]
Wil je ontkennen dat er geen enkele besparing is van uitgaven als de economie krimpt?
De SP rooft gewoon het geld van hardwerkende mensen en geven dat door aan sukkels en luie donders, e.d. De SP noemt dat 'rechtvaardige verdeling'.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:14 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Wel als het aan de SP ligt. Geld van andere mensen. Want iemand moet dat geld verdienen, domweg de geldpers aanzetten werkt niet. Geld krijgen != geld verdienen.
En omdat jij geen reet snapt van economie maakt het niet tot een subjectief iets.
Waar baseer je het vetgedrukte op?quote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Sure zijn een paar besparingen, maar die staan niet in verhouding tot de kosten die een overheid die jij voorstaat meer krijgt, en de daling in de inkomsten die men krijgt.
Staatshuishouding van de laatste pak hem beet 20-30 jaar?quote:
De SP had het minst verloren als ze hem stilletjes feliciteerden en niet moeilijk gedaan hadden.quote:[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/1056227/4/50#52393519] Ik snap trouwens WEL weer dat de SP van hem af wil. Ze willen de commotie zo snel mogelijk sussen. Hoe langer Yildirim kan doorpraten over gebrek aan democratie binnen de partij, des te groter de imagoschade die de SP oploopt.
Bronquote:SP zondigt tegen eigen principes met wachtgeld
Tegen de eigen partijprincipes in blijken veel SP'ers wachtgeld te krijgen. Een gedeelte daarvan belandt uiteindelijke zelfs in de partijkas van de SP.
Wachtgeld
SP-penningmeester Marga van Broekhoven erkent in de krant dat bijvoorbeeld ex-Kamerlid Fenna Vergeer (nu met de VUT) ruwweg de helft van haar wachtgeld (dus 2300 euro per maand) aan de partij afdraagt. Ook Kamerleden Remi Poppe en Henk van Gerven hebben na hun functie als wethouder wachtgeld aangevraagd.
'Het aanvragen van wachtgeld is een individuele verantwoordelijkheid,' zegt Van Broekhoven. Volgens haar weten SP-politici dat ze een deel van hun salaris en eventuele wachtgeld moeten afdragen aan de partij. 'Natuurlijk is het overheidsgeld, maar andere politici steken het in hun eigen zakken.'
Volgens de Groningse hoogleraar staatsrecht Douwe Elzinga is de regeling daar niet voor bedoeld. 'Wachtgeld is een tijdelijke inkomensregeling.'
Sollicitatieplicht
De SP fulmineert al jaren tegen de wachtgeldregeling.
De partij vindt dat politici minder en korter wachtgeld moeten krijgen en dat dat gepaard moet gaan met een sollicitatieplicht. Vorige week baarde het Gelderse SP-Statenlid Toine van Bergen opzien door het wachtgeld van politici van andere partijen openbaar te maken.
quote:'Tweede Kamerlid Van Bommel valt vrouw lastig in Jordanië'
Uitgegeven: 22 augustus 2007 12:49
Laatst gewijzigd: 22 augustus 2007 13:02
DEN HAAG - Een lokale medewerkster van de Nederlandse ambassade in Amman (Jordanië) heeft een klacht ingediend tegen het SP-Tweede Kamerlid Harry van Bommel. Die zou haar op 12 juli tijdens een rondreis van de vaste Kamercommissie voor Buitenlandse Zaken door het Midden-Oosten hebben lastig gevallen.
Minister Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) is door de Nederlandse ambassadeur in Amman op de hoogte gesteld van het voorval. Verhagen heeft de klacht doorgegeven aan CDA-Kamerlid Henk Jan Ormel, de voorzitter van de vaste Kamercommissie.
Ormel heeft een bericht in het weekblad Elsevier hierover woensdag bevestigd. Hij heeft woensdagmiddag een gesprek met Van Bommel over de kwestie. Ormel heeft ook Kamervoorzitter Gerdi Verbeet op de hoogte gesteld.
Van Bommel zegt in een reactie dat hij tegen de ambassademedewerkster alleen heeft gezegd dat ze er geweldig goed uitzag. Hij noemt het niettemin terecht dat hij daarover is aangesproken. Hij heeft de vrouw zijn excuses aangeboden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |