abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51954364
en wat berijk je ermee ? dat de vlekken van het blad worden verwijderd / ik denk niet dat je de kast zo maar kan schuren, dat gaat tenkoste van het fineer
pi_51954727
Hier mijn rede.

Dit wordt echt niet geschilderd.
pi_51963376
quote:
Op maandag 30 juli 2007 11:05 schreef Charisma het volgende:
en wat berijk je ermee ? dat de vlekken van het blad worden verwijderd / ik denk niet dat je de kast zo maar kan schuren, dat gaat tenkoste van het fineer
Ik neem aan dat je reageert om mijn laatste post.

Wat je er mee berijkt is dat de afwerklagen weer vloeibaar worden, ingesloten vocht verdamp krassen vloeien weer dicht. Alleen als er water op gelekt heeft of zeer veelvuldig natte glazen op gestaan hebben krijg je ook pigment verkleuringen in het hout zelf. Die haal je er alleen uit door of het hout een mm af te schrapen (gaat niet goed bij fineer of chemisch te behandelen (lang niet altijd mogelijk).
pi_51963449
quote:
Op maandag 30 juli 2007 11:20 schreef Solingjan het volgende:
Hier mijn rede.
[afbeelding]

[afbeelding]

Dit wordt echt niet geschilderd.
Dat zou idd van de zotten zijn. Zeer fraai parketrie werk in de frontjes trouwens. (tnimble vraagt zich zelf of hij ooit het ook zo mooi kan)
pi_51963786
quote:
Op maandag 30 juli 2007 16:45 schreef tnimble het volgende:

[..]

Dat zou idd van de zotten zijn. Zeer fraai parketrie werk in de frontjes trouwens. (tnimble vraagt zich zelf of hij ooit het ook zo mooi kan)
Links en rechts die'" pilaartjes" zijn onderdeel van de deurtjes. Scharniertjes zitten opzij achter die pilaartjesstijl. Leuk als een deurtje open gaat, draait dat deel dus mee.
  maandag 30 juli 2007 @ 17:46:55 #56
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_51964970
quote:
Op maandag 30 juli 2007 01:35 schreef tnimble het volgende:
Ja die mensen zijn er. Zowel mesen die dat doen om te verhandelen of voor eigen 'collectie'.

Heb je aceton, nagellak remover, spiritus in huis? Zet een raampje open, drenk een watje daarin en druk het watje een tijdje op het blad. Wordt je watje gekleurt en gaat het blad kleven drenk dan een oude lap er in en gooi die een nachtje op het blad en dek het ergens mee af. Grote kans dat je 60% van de restauratie dan gedaan hebt. Werken 1 van die spullen niet dan moet het vrijwel zeker thinner zijn.
Maar moet er dan niet een hele nieuwe afwerklaag over? (ik heb een heel klein stukje uitgetest en de vlekken gaan inderdaad weg.)
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  maandag 30 juli 2007 @ 18:24:24 #57
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_51965840
Hier nog wat beloofde foto's (Allemaal klikbaar):

Overzicht bovenkant:

Paar detail foto's (op de eerste is de kleur van de vlekken goed te zien):

Achterkant, op de 2e foto heb ik er gele lijntjes op gezet waar de verschillende laagjes hout beginen:
pi_51966016
quote:
Op maandag 30 juli 2007 17:46 schreef maok het volgende:

[..]

Maar moet er dan niet een hele nieuwe afwerklaag over? (ik heb een heel klein stukje uitgetest en de vlekken gaan inderdaad weg.)
Daar was ik al vrij zekr van al gaat mischien niet alles zo weg. Na het laten weken met een dek er op is een deel van de afwerklaag in de doek getrokken. Wat je normaal doet is evt grof schuren met korrel 400, kleine reparaties uitvoeren, fijn schuren met korrrel 600 en 1200. Daarna met een doek met wat spiritus het blad goed opwrijwen zodat het egaaal gaat glanzen. Daarna enkele lagen er over heen doen voor een optimale glans en kleur diepte.
pi_51966319
quote:
Op maandag 30 juli 2007 18:24 schreef maok het volgende:
Hier nog wat beloofde foto's (Allemaal klikbaar):

Overzicht bovenkant:
[[url=http://i37.photobucket.com/albums/e86/marinkapol/mini12.jpg]afbeelding][/url]
Paar detail foto's (op de eerste is de kleur van de vlekken goed te zien):
[[url=http://i37.photobucket.com/albums/e86/marinkapol/mini14.jpg]afbeelding][/url] [[url=http://i37.photobucket.com/albums/e86/marinkapol/mini13.jpg]afbeelding][/url]
Zo te zien is oma overleden en is de inboeldel even in de schuur of stal gezet zodat het huis snel verkocht kon worden. Men is vergeten dat daar het een en ander gezet is jaren later komt men het tegen en ziet dat het dak gelekt heeft. Met weet ook niet meer wat men er mee aan moet en wordt besloten om het maar eens op marktplaats te zetten.
quote:
Achterkant, op de 2e foto heb ik er gele lijntjes op gezet waar de verschillende laagjes hout beginen:
[[url=http://i37.photobucket.com/albums/e86/marinkapol/mini11.jpg]afbeelding][/url] [[url=http://i37.photobucket.com/albums/e86/marinkapol/mini11a.jpg]afbeelding][/url]
Je kunt hier ook goed zien hoeveel vakkenni er in zit. Om door een combinatie van verschillende soorten massiefhout en fineer een constructief sterk geheel te maken en een zeer fraai uiterlijk te geven.

Het blad is ook heel erg mooi geweest en kan dat ook weer worden. Waar we bang voor waren met het blad was een mogelijke opknap beurt die het al gehad zou kunnen hebben. Maar dit heb je definieitf bewezen dat dat niet het geval is geweest. Asl dat wel zo was geweest had je expiriemnt met aceton, nagellak remover / spiritus geen effect gegeven. Omdat er een kunstharslaklaag overheen zat. Die krijg je er alleen nog maar af door het heel zwaar af te schuren en zou je verkleuringen en gaten in de fineer laag krijgen.

Maar de afwerking lost op. Welk product heb je gebruikt?
  maandag 30 juli 2007 @ 18:57:25 #60
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_51966592
Een 'kant en klaar' nagelak remover pad (Ingrediënten; Butyrolactone, Diethylene, Glycol, Butoxyethanol, Parfum)
pi_51967737
quote:
Op maandag 30 juli 2007 18:57 schreef maok het volgende:
Een 'kant en klaar' nagelak remover pad (Ingrediënten; Butyrolactone, Diethylene, Glycol, Butoxyethanol, Parfum)
Zowel butyrolactone en butoxyethanol lossen shellak op. Je dressiour is gepolitoerd geweest.
pi_51967959
Het hout(fineer) bovenblad is iig niet beschadigd. Dus dat hoeft al niet gerepareerd te worden.
Enkel zoals Tnimble schrijft terug naar het blanke/kale fineer en dan weer de beschermlaag/ politoer aanbrengen.
  maandag 30 juli 2007 @ 19:53:40 #63
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_51968249
Er zitten wel hier en daar wat ondiepe krasjes en een klein deukje van nog geen halve cm dat iets dieper is. Maar ik vind dat dat ook wel bij de leeftijd van de kast hoort

Ik ga het denk ik toch maar opknappen en dan zie ik nog wel of ik het laat staan of dat ik het toch maar weer te koop zet en een andere kast koop die ik wel kan schilderen.
Hoe kan ik dat nou het beste aanpakken, wat is het handigst om de afwerklaag op te lossen en waarmee kan het dan het beste weer afwerken?

Kan een modje trouwens even de TT veranderen in 'opknappen van een dressoir' ofzo?
pi_51975578
Bij een restauratie laten we altijd de krassen die niet storend zijn en deukjes zitten. Dat zijn gebruikssporen.

Hoe je zo iets aanpakt? De volgorde is eerst bekent raken met het meubel, als je het niet kent weet je niet goed wat het wil. Je kunt het dressiour mee neen op de bank en een paar films er mee gaan zitten kijken en jouw hele levens verhaal aan het vertellen, de krant voorlezen enz. De kans is echter niet groot dat je op die manier zijn geboorte en levensverhaal te horen krijgt.

We weten ondertussen al een paar belangrijke dingen:
- het blad afgewerkt met schellak (gepolitoerd)
- parketterie
- gefineerd blad
- massieve randen
- voornamelijk eiken fineer

We weten dus ook wat we in idergeval niet moeten doen
- schuren grover dan 400
- schrapen

De volgende stap is bepalen of we dingen moeten en kunnen demonteren om ergens bij te kunnen. En nog belangrijker als we b.v. een scharnier moeten losschroeven kunnen de schroefjes er heel uit of kunnen we deze schroefjes kopen? Aangezien de periode zijn dat ijzeren (geen stalen) of messing schroeven. Deze zijn redelijk te koop dus als het moet kunnen we dingen los schroeven.

Wat we nog niet weten is het dressiour bewoont. Zitten er ergens hele kline gaatjes (ca 1mm).

De eerste stap zal daarna in iedergeval zijn de gehele afwerking op te lossen. Dit gaat het beste met zo puur mogelijke ethanol of als je daar niet aan kunt koen aceton. Ethanol kun je in o.a. 85 %, 94% en 100% kopen. De 100% is erg duur omdat dat onder de accijns voor alcohol valt (is zegmaar vodca maar dan 100% ipv bv 60 of 80%) je betaalt dan zo 50 euro voor een flesje van een liter.

De 85 en 94 % kun je kopen onder de naam spiritus er zit dan een giftige stof bij (methanol) zodat je het niet kunt gebruiken om alcoholische dranken te maken en betaal je geen accijns. Deze kun je blauwe gekleurt en blank kopen. De blauwe zul je eerst moeten ontkleuren (tenzij je blauw hout mooi vind). Bij de supermarkt zul je alleen de 85% met blauwe kleurstof vinden. Bij b.v. de chemische groothandel of apatheek kun je de andere kopen. Mocht je alleen blauwe kunnen kopen kun je die redelijk makkelijk ontkleuren. (evt stuur ik je een paar flessen op)

Hiermee kun je alle afwerking oplossen. Je hoeft het er niet geheel af te halen. Neem een paar oude katoenen doeken (bv. oud t-shirt of een nieuwe van iemand anders ). Trek wat schoonmaak handschoenen aan, zet een raam open en drenk twee handsame doeken zijknat met de ethanol. druk 1 can de doeken op het dressiour. Til de doek op en druk hem een eindje verderop op de kast. Poets dan met de andere doek op de net weekgemaakte plek. JE zult zien dat beide doeken vies plakkerig en gekler raken. Het hout wordt dof. Ga er hierna nogmaal met een schoene doek met spiritus overheen. Er moet nu voldoende af zijn.

Voor het blad kun je een grote doek behoorlijk vochtig maken en deze over het blad heen leggen. Dek de doek tegen verdampen af met iets (b.v. een stuk plastiek of een andere doek.

Het dressiour is dan schoon en heeft nog maar weinig schellak er op. You have reached chekpoint A.
pi_51976158
quote:
Op maandag 30 juli 2007 23:34 schreef tnimble het volgende:
Bij een restauratie laten we altijd de krassen die niet storend zijn en deukjes zitten. Dat zijn gebruikssporen.

Hoe je zo iets aanpakt? De volgorde is eerst bekent raken met het meubel, als je het niet kent weet je niet goed wat het wil. Je kunt het dressiour mee neen op de bank en een paar films er mee gaan zitten kijken en jouw hele levens verhaal aan het vertellen, de krant voorlezen enz. De kans is echter niet groot dat je op die manier zijn geboorte en levensverhaal te horen krijgt.
pi_51976242
quote:
Op maandag 30 juli 2007 23:34 schreef tnimble het volgende:
(bv. oud t-shirt of een nieuwe van iemand anders ). .
Je blijft aan de gang
pi_51982039
Ik wist niet dat oud meubilair opknappen zo gezellig en sfeervol kon zijn! Zelfs de alcohol ontbreekt niet.

*denkt aan de toilettafel van oma die op een opknapbeurtje wacht*
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_52012368
nou Mouk wil je hem nog steeds houden /
bij alles wat ik hier lees is het dressoir nu in een klap 10 jaar ouder geworden door al die films kijken en tegen aan kletsen
pi_52012698
.

Helemaal over het hoofd gezien. De andere kast op de foto van je kamer. Die kast is ongeveer uit 1930 en is een renaissance reproductie. Waarde ongeveer 200 euro maar moet je wel veel gedult voor hebben om het te kunnen verkopen.
  woensdag 1 augustus 2007 @ 14:22:55 #70
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_52017699
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 11:14 schreef tnimble het volgende:
.

Helemaal over het hoofd gezien. De andere kast op de foto van je kamer. Die kast is ongeveer uit 1930 en is een renaissance reproductie. Waarde ongeveer 200 euro maar moet je wel veel gedult voor hebben om het te kunnen verkopen.
Die andere kast blijft gewoon zo als hij is en ook in mijn woonkamer. Mijn moeder heeft hem gered uit de vochtige kelder van haar tante toen die overleed. Er zitten ook een paar van die lichte plekken in. Toen hij net gered was was hij nog veel erger aan toe maar de meeste plekken zijn weg getrokken. Zou die ook op de zelfde manier op te knappen zijn?
pi_52018657
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 14:22 schreef maok het volgende:

[..]

Die andere kast blijft gewoon zo als hij is en ook in mijn woonkamer. Mijn moeder heeft hem gered uit de vochtige kelder van haar tante toen die overleed. Er zitten ook een paar van die lichte plekken in. Toen hij net gered was was hij nog veel erger aan toe maar de meeste plekken zijn weg getrokken. Zou die ook op de zelfde manier op te knappen zijn?
Ja of met thinner hangt van de stof af waarmee afgewerkt is.
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:32:37 #72
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_52376424
Hier nog iemand die heiligschennis wil gaan plegen. Maok, volgens mij ben ik binnen afzienbare tijd de trotse eigenaar van het broertje/zusje van jouw dressoir (en ik betaal er geen duizenden euro's voor ). Kijk maar:

Ik ben verliefd op het kastje maar dan alleen op het onderste deel. Het bovenste deel vind ik spuuglelijk en wil ik eraf halen. Hebben de experts nog tips hoe ik dit met zo min mogelijk schade kan doen?
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_52382137
Als het geen los onderdeel is zal dat niet gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')