abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 juli 2007 @ 14:50:12 #1
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_51818378
Ik heb vakantie dus tijd zat voor weer eens een projektje. Ik ga een oud dressoir kopen via marktplaats, ik haal hem vanavond op. Zoals hij nu is blijft hij natuurlijk niet, ik ga hem verfen. Ik weet alleen nog niet helemaal hoe en in welke kleuren. Wie heeft een goed idee.

Zo ziet hij er nu uit:

De kleuren:
De kleuren die gebruikt mogen worden (zodat hij bij mijn interieur past) zijn (andere ideeën zijn ook welkom):
  • Wit
  • Beige
  • Zilver
  • Oranje (niet als hoofdkleur)
  • Donker bruin
  • licht groen

Info over mijn woonkamer waar hij komt te staan:
    Hij komt voor een beige muur te staan, de rechter muur op de onderstaande foto. Mijn andere muren in de woonkamer zijn groen (zoals tussen de deur en de linnenkast in) In plaats van de bankjes die er nu staan komt er een oranje bank waarschijnlijk (tegen de andere muur). Ik moet nog kijken of mijn tv er in past, anders komt hij er op en ga ik er een ombouw met plankjes er naast oid om de tv bouwen.

Ideeën:
  • Ik zat zelf te denken aan wit als hoofdkleur omdat me dat wel mooi lijkt voor een beige muur.
  • Werken met stukjes retro behang op de deurtjes
  • Ik wil eventueel, als het mooier staat, de beige muur over schilderen (ik heb nog groen van de andere muren maar een andere kleur is ook zo gekocht)

Spui je ideeën, welk gedeelte van de kast welke kleur, enz. (eventueel icm met een leuke paint)
  • Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
      woensdag 25 juli 2007 @ 15:14:50 #2
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_51819517
    Ik zit trouwens ook nog te twijfelen of ik de linnenkast die op de foto staat ook ga schilderen in dezelfde stijl. Opzich wel een beetje zonde omdat je nooit meer terug kan naar hout maar dan wordt het wel meer een geheel. Eerst maar eens kijken hoe het dressoir wordt.
    Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
    pi_51822195
    volgens mij heb ik jouw huis nog nooit zo netjes gezien...

maareh, is een zilver parelmoer oid ook niet iets? Ik zag die kleur laatst ergens in een tijdschrift staan, die is redelijk subtiel..
    You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
      woensdag 25 juli 2007 @ 16:42:56 #4
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_51822722
    quote:
    Op woensdag 25 juli 2007 16:28 schreef teigan het volgende:
    volgens mij heb ik jouw huis nog nooit zo netjes gezien...

maareh, is een zilver parelmoer oid ook niet iets? Ik zag die kleur laatst ergens in een tijdschrift staan, die is redelijk subtiel..
    Bedoel je zo'n metallic kleur? Dat is misschien best een idee.

Maar ik vind een accent kleur erbij ook wel leuk, wat zou er mooi bij staan? oranje? of zou groen er beter bij passen, alleen weet ik niet wat ik allemaal een accentkleur moet verfen, al het houtsnijwerk en de randjes van het middelste deurtje lijkt mij het logischt, maar misschien een beetje te veel.

Maar mischien is helemaal parelmoer ook wel mooi.
    pi_51826270
    Als die persoon die dat kunstwerk gemaakt heeft leest wat jij van plan bent, krijgt hij stantepete een hartattack.

Absoluut niet schilderen is mijn advies. Hooguit boenen.
      woensdag 25 juli 2007 @ 18:32:54 #6
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_51826463
    quote:
    Op woensdag 25 juli 2007 18:25 schreef Solingjan het volgende:
    Als die persoon die dat kunstwerk gemaakt heeft leest wat jij van plan bent, krijgt hij stantepete een hartattack.

Absoluut niet schilderen is mijn advies. Hooguit boenen.
    Ik hecht er geen waarde aan zoals hij nu is. Daarbij leeft die persoon vast al niet meer.
    Ik wil er juist iets heel anders van maken, ik waardeer het houtdsnijwerk erg, anders had ik hem niet gekocht.
    pi_51827700
    ik toch keisjiek man, zo'n ouderwets kastje in moderne kleuren? Ik vind dat echt wel tof hoor. Het houtsnijwerk van oude kastjes is helemaal geweldig . Ik zou de bewerkte delen groen schilderen, zoals jou muu tussen de deur en de kast. De vierkanten op de deuren en het wybertje wit en de bovenkant groen (of wit als dat te veel groen wordt. Dat kan ook in andere kleurencombinaties natuurlijk, ik zou alleen 2, hooguit 3 kleuren nemen omdat het anders wel een beetje druk wordt. Maar hoe je het ook gaat doen, foto's zouden we op prijs stellen!!
    Of de bovenkant met leuk behang beplakken en lak eroverheen (plakplastic kan natuurlijk ook, alleen zie ik nooit zulke leuke motiefjes. En last but not least leuke moderne handgrepen.
    Succes!
    Je bent nooit te oud om te leren....toch?
    pi_51828940
    Holy mosez, zoek een andere uit! Deze zit minstens 6 weken fulltime werk in. Dit is vergelijkbaar om een van ghh even wat bij teschilderen, en dan te zeggen oh hi heeft hem toch zelf niet meer.
    pi_51833596
    Ik zou em wit of parelmoer schilderen. Het snijwerk zou ik geen contrasterende kleur geven. Ik denk dat het snel gaat vervelen. Ik zou ipv daarvan gewoon met assecoires werken want die kan je vervangen. Wat je wel kunt doen is glitterverf van Histor gebruiken! Ik heb het gebruikt op een witte en op een groene muur en het geeft echt een leuk en subtiel effect.
    Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit
      woensdag 25 juli 2007 @ 22:06:41 #10
    173605 fransbreda
    NACBREDA ® ©
    pi_51833664
    Wat voor hout is dat eigenlijk?

Ziet er zo wel mooi uit eigenlijk, niks meer aan doen...

Ik ben schilder en wat je ook gaat doen, er zit waarschijnlijk vernis of was op dat kastje en voor de hechting van de nieuwe laag moet je die vernislaag wel goed doorschuren of geheel verwijderen om geen onthechting te krijgen.
      woensdag 25 juli 2007 @ 22:18:36 #11
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_51834119
    quote:
    Op woensdag 25 juli 2007 22:06 schreef fransbreda het volgende:

Ik ben schilder en wat je ook gaat doen, er zit waarschijnlijk vernis of was op dat kastje en voor de hechting van de nieuwe laag moet je die vernislaag wel goed doorschuren of geheel verwijderen om geen onthechting te krijgen.
    Hij moet in iedergeval opgeknapt worden, vooral de bovenkant zit vol met slijtage plekken.

Ik ben trouwens van plan om hem eerst goed te schuren en te gronden en dan pas definitief te schilderen. Ik weet niet wat voor hout het is trouwens.

Inmiddels heb ik hem opgehaald en hij staat hij in woonkamer.
    Ik heb trouwens even een schets gemaakt waar de kleuren combinaties op kunnen worden uitgeprobeerd:
    (klikbaar)
    De kleur er achter is ongeveer de kleur op de muur, en die het vloerkleed (klopt niet helemaal maar ik krijg het niet beter)
    pi_51834127
    quote:
    Op woensdag 25 juli 2007 22:06 schreef fransbreda het volgende:
    Zo snel via de foto wel getelt 6 verschillende exotische hout soorten volledig gebookmatched.
    quote:

En dat is wel het laatste wat je moet doen. Alleen schoonmaken en ontvetten met wat alcohol en elke acryl of alkyd houd er dan goed op. En is het er ook weer af te krijgen over een paar jaar. Wel met heel veel moeite. Ga je wel lopen schuren dan brand je er doorheen en kun je het direct weg gooien. Of laten restaureren wat ongeveer de prijs van een goekope nieuwe auto kost.
      woensdag 25 juli 2007 @ 22:26:11 #13
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_51834372
    quote:
    Op woensdag 25 juli 2007 19:13 schreef sieske het volgende:
    ik toch keisjiek man, zo'n ouderwets kastje in moderne kleuren? Ik vind dat echt wel tof hoor. Het houtsnijwerk van oude kastjes is helemaal geweldig . Ik zou de bewerkte delen groen schilderen, zoals jou muu tussen de deur en de kast. De vierkanten op de deuren en het wybertje wit en de bovenkant groen (of wit als dat te veel groen wordt. Dat kan ook in andere kleurencombinaties natuurlijk, ik zou alleen 2, hooguit 3 kleuren nemen omdat het anders wel een beetje druk wordt. Maar hoe je het ook gaat doen, foto's zouden we op prijs stellen!!
    Of de bovenkant met leuk behang beplakken en lak eroverheen (plakplastic kan natuurlijk ook, alleen zie ik nooit zulke leuke motiefjes. En last but not least leuke moderne handgrepen.
    Succes!
    Zoiets?

Ik weet wel een plek waar je leuk retro plakplastic kan kopen, dat is het probleem niet alleen is de kast daar te breed voor, plakplastic is over het algemeen 45 cm en deze kast is 50cm diep
    pi_51834665
    Je kan de binnenkant (althans de plankjes) behangen. En ik zou er eventueel gekleurde greepjes of knopjes opzetten. Je kan het snijwerk (dus die randjes) eventueel ook nog een kleurtje geven (ik zou dan voor groen gaan)
    Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit
      woensdag 25 juli 2007 @ 22:36:32 #15
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_51834746
    Ik zat zelf trouwens met zoiets te stoeien. Het wiite dan hoogglans wit, het grijze moet zilver voorstellen en het oranje/witte een behangetje met wit en licht oranje (abstact weer gegeven). Maar het is het nog nog net niet.

woensdag 25 juli 2007 @ 22:39:17 #16
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_51834858
    quote:
    Op woensdag 25 juli 2007 22:34 schreef Cyan het volgende:
    Je kan de binnenkant (althans de plankjes) behangen. En ik zou er eventueel gekleurde greepjes of knopjes opzetten. Je kan het snijwerk (dus die randjes) eventueel ook nog een kleurtje geven (ik zou dan voor groen gaan)
    Er zit opzich maar een knopje op (middelste deurtje), het laatje kun je aan de onderkant vastpakken en de andere twee deurtjes hebben sleutels.

Dat van die plankjes is wel een goed idee.
    pi_51840421
    Mod!!!! Ban deze man van klussen en wonen. Dit is iets voor ONZIN.
    Dit ..... hoort hier echt niet thuis. Een kunstwerk vern....... Schande.
      donderdag 26 juli 2007 @ 00:59:44 #18
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_51840922
    quote:
    Op donderdag 26 juli 2007 00:42 schreef Solingjan het volgende:
    Mod!!!! Ban deze man van klussen en wonen. Dit is iets voor ONZIN.
    Dit ..... hoort hier echt niet thuis. Een kunstwerk vern....... Schande.
    Man
    Als je er niet tegen kan blijf dan weg uit dit topic. Er zijn genoeg van dit soort dressoirs te vinden. Ik 'verniel' echt niet het laatste stukje curtureel erfgoed oid. Grote kans dat als ik hem niet gekocht had dat hij bij het grofvuil terecht was gekomen.
    Ik vind het geen vern... van een kunstwerk en jij wel, ieder zijn eigen mening, klaar.
    pi_51840997
    ik zou het maar bij 1 kleur houden.....zoals het er op de tekening uitziet krijg ik er kippenvel van.
    pi_51841032
    Oranje????
    pi_51841088
    tja....als het moet......maar 2 a 3 verschillende kleuren zou ik koppijn van krijgen denk ik.
    maar persoonlijk zou ik niet voor oranje gaan nee.
    pi_51841131
    quote:
    Op donderdag 26 juli 2007 01:05 schreef truttebosje het volgende:
    tja....als het moet......maar 2 a 3 verschillende kleuren zou ik koppijn van krijgen denk ik.
    maar persoonlijk zou ik niet voor oranje gaan nee.
    En wat vind je er van lila met bruin???
    pi_51841203
    quote:
    Op donderdag 26 juli 2007 01:06 schreef Solingjan het volgende:

[..]

En wat vind je er van lila met bruin???
    zucht.....1 kleur zeg ik toch.
    ik zou m wit, zwart of knalroze maken...en misschien iets leuks met het blad doen.
    ik vind de kast qua vorm ook mooi maar ik ben ook niet zo "houterig" alhoewel soms wel...maar dan anders.
    ja ehm ik bedoel....dat ik meer van donker koloniaal achtig hou dan.
    pi_51841256
    quote:
    Op donderdag 26 juli 2007 01:09 schreef truttebosje het volgende:

[..]

zucht.....1 kleur zeg ik toch.
    ik zou m wit, zwart of knalroze maken...en misschien iets leuks met het blad doen.
    ik vind de kast qua vorm ook mooi maar ik ben ook niet zo "houterig" alhoewel soms wel...maar dan anders.
    ja ehm ik bedoel....dat ik meer van donker koloniaal achtig hou dan.
    Is dan wel een geheel, toch?

[ Bericht 2% gewijzigd door Marsepein op 26-07-2007 08:59:24 (Offtopic verwijderd) ]
    pi_51841315
    quote:
    Op donderdag 26 juli 2007 01:11 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Is dan wel een geheel, toch?
    wat is 1 geheel? als je alles hetzelfde verft?

[ Bericht 4% gewijzigd door Marsepein op 26-07-2007 08:59:40 (Offtopic verwijderd) ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')