Ok hier een beknopt reisverslagje van Kiev en tsjernobyl! Het werd tijd haha!
Mijn vriend heeft een reisbureau opgericht richting Rusland en Oekraine en sinds kort ook de Baltische staten. Hij was al es een aantal keer in Kiev geweest en hij maakte mij enthousiast om eens mee te gaan! Deze zomervakantie kwam het er van en ondanks dat ik vrijwel nooit iets over de stad had gehoord, ben ik me er in gaan verdiepen. Ik zag eerlijk gezegd een klein beetje op tegen de stad, een voorgevoel dat ik altijd had bij sovjet-steden. de geschiedenis anderzijds trok me steeds meer en na gelezen te hebben over Pechersk lavra, mother mother, de dnjepr etc etc. kreeg ik steeds meer zin om de vakantie daar eens door te brengen! Aangezien mijn vriend constant bezig is met zijn bureau besloten we om er vijf dagen heen te gaan en een trip te maken naar Tsjernobyl.
Zaterdag 11 augustus vroeg in de ochtend vlogen we met Ukraine International van schiphol naar Kiev! Schitterend als je de stad overvliegt en beneden buiten de stad allemaal nieuwe wijkjes ziet groeien van zelfgebouwde huizen, een voor een uit de grond gestampt! We werden op het vliegveld opgehaald door een chauffeur van Sputnik, het agentschap waarmee mijn vriend zijn werk regelt. Knappe chauffeur overigens haha, maar goed. Binnen een half uur waren we midden in de stad bij ons appartementje. We hadden samen met wat russische en engelse vrienden van mijn vriend een appartement gehuurd vlakbij Arena City, een verkeersknooppunt in het centrum, waarop onder andere de Kreshchatyk (de grote boulevardstraat van kiev) en de Shevchenka boulevard (een kilometers lange rechte weg) op uitkomen.
Het appartement was erg fraai! drie grote slaapkamers, een ruime woonkamer, oud maar gezellig keukentje, badkamer met riant bubbelbad, hoge ruimtes, hier konden we wel een tijdje blijven haha! Na de koffers te hebben uitgestalt, gingen we meteen een cultuurroute doen door de stad. Eerst richting Maidan Nezalezhnosti (onafhankelijkheidsplein, waar ook al die tentjes van de plattelanders die demonstreerden stonden tijdens de verkiezing.) Op dat moment was Red bull bezig met de opbouw van een motorshow. Het plein oogt gezellig! een groot ondergronds winkelcentrum was de eerste foodstop (mister snack hehe) en via een zijweggetje gingen we naar de sint sophia cathedraal en naar de sint Michaelsklooster. beiden behorend tot de oudste bouwwerken van Kiev. De gouden daken wekken ontzag op, maar ook de mooie grote, massieve torens die dienst doen en deden als klokkentorens, zien er machtig uit. Binnen bemerkte je een complete rust in de kerkjes en in de tuinen, waar je niks merkte van de drukte op de grote kinderkopjeswegen buiten de muren.
klokkentoren van sint sophia ]
via de ambassades, die naast de sint michael liggen, gingen we naar Podil, de oudste wijk van kiev met de oudste straat van Kiev, die als een bocht om de heuvel naar beneden loopt en een beetje doet denken aan Mont Martre in parijs. Hier staat ook de Sint andrew cathedraal, een schitterend gebouw, waar we kaarsjes aanstaken voor de oma van mijn vriend (die overleed toen hij een paar jaar geleden op dat moment in die kerk was).
Sint Andrew Cathedraal
Podil en uitzichtvia die straat gingen we ook naar beneden. In een zijstraatje kwamen twee politieagenten opeens uit de struiken, duidelijk op zoek naar iets. Ze hielden ons aan, omdat wij daar toevallig waren en vroegen om "documenta pasjaste". gelukkig kan mijn vriend een heel goed woordje russisch/oekrains, dus maakten we ons verstaanbaar. we moesten werkelijk alles omkeren, van pasjesgleuven tot labellostiften en riemgespen... uiteindelijk lieten ze ons met een lach gaan (ze dachten dat wij mariuhana hadden, aangezien we "gelandia" waren... hehe.
Na een toch door Podil (een Joodse wijk overigens) gingen we met de metro naar Hydropark, waar we heeeel toevallig een bekende van mijn vriend tegenkwamen. daar gingen we uiteindelijk ook mee uit eten, maar na een bitchfight tussen hem en mijn vriend (die gozer begon opeens te flippen over iets stoms) zijn wij er vandoor gegaan. s'avonds nog een wandeling gemaakt langs de parken rond Pechersk Lavra en vlakbij Mother Mother en toen op tijd naar bed.
Metrostation Dnjepr, richting Hydropark
brug naar hydropark en de Dnjepr (de linker vaararm)Op de tweede en derde dag zijn we onder andere naar het Oorlogsmuseum en het Pechersk lavra geweest. het pechersk Lavra voor de Russische orthodoxe kerk wat het Vaticaan is voor de Katholieke kerk. In de grotten onder dit Klooster liggen allerlei monniken gemummificeerd in glazen kisten. gelovigen uit de wijde omgeving komen hier hun bedevaart doen en slaan een orthodox kruis (net andersom dan ons kruis hehe) bij elke monnik en bij elk relikwie. Erg genant was toen mijn vriends telefoon af ging... op dat moment verongelukte namelijk die trein tussen sint petersburg en Moskou en hij had een aantal boekers van zijn reisbureau aan boord... gelukkig niks gebeurd, maar goed, wel genant als al die bedevaartsgangers staan te kijken. Omdat ik stiekem toch niet zo goed in woorden ben, hieronder wat fotos van die dagen:
klokkentoren van Pechrsk lavra, hoogte vergelijkbaar met de kerk van Breda, bijna 100 meter
straatje dat van de ingang van pechersk naar de grotten van de monniken leidt
overzicht over een deel van Pechersk LavraOverigens heb ik hier ook mijn eerste Kvass geprobeerd, een soort bier maar dan zonder alcohol en gemaakt van brood. Lekker apart smaakje en je ziet het iedereen drinken. Je koopt het al voor 2 grivna, toen omgerekend 35 cent. Ook is kiev aan deze kant van de rivier een mooie groene stad met veel parken. Het valt compleet in strijd met het verkeer op de brede wegen aldaar! rust versus drukte. Heerlijk!
Dit is even het eerste deel! straks komt de rest wel haha.
Mother Mother
Jerre en het kleffe stelletje