Hier op m'n werk is Renkema's Schrijfwijzer heilig. Maar die gaat toch meer over niet-wetenschappelijke tekstsoorten en hij behandelt dan ook niet alle kwesties die je hier noemt.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:56 schreef Claudia_x het volgende:
Frollo: heb jij misschien een goede bron voor me over leestekens/cursivering/etc. in wetenschappelijke teksten? Ik vraag me bijvoorbeeld af of de punt ná de literatuurverwijzing komt. Ook heb ik problemen met aanhalingstekens versus cursivering. En wat doe ik als directe rede binnen een citaat voorkomt?
quote:Zoeken en schrijven / druk 10
handleiding bij het maken van een historisch werkstuk
bol.com prijs: ¤ 22,50
De punt komt vóór de literatuurverwijzing.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:56 schreef Claudia_x het volgende:
Frollo: heb jij misschien een goede bron voor me over leestekens/cursivering/etc. in wetenschappelijke teksten? Ik vraag me bijvoorbeeld af of de punt ná de literatuurverwijzing komt. Ook heb ik problemen met aanhalingstekens versus cursivering. En wat doe ik als directe rede binnen een citaat voorkomt?
Bij ons (Nederlands, Nijmegen) was het tegengestelde waar. Niemand heeft me ooit ook maar het geringste over citeren en bronvermelden verteld.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:15 schreef mane het volgende:
Bij de studie geschiedenis in Leiden werd vanaf het eerste jaar goed gehamerd op de juiste manier van citeren, annotatie, e.d.
Ik haal wel eens voorbeeldzinnen aan middenin een stuk tekst. Cursiveer ik die of zet ik die tussen enkele aanhalingstekens? En wat doe ik met de Engelse vertalingen ervan? Dat is een voorbeeld van iets waarvan ik het moeilijk vind om een keuze te maken waar ik consistent in kan zijn.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:13 schreef Lienekien het volgende:
Je mag mij/ons natuurlijk ook vragen om een oordeel. Ik zie de twee kwesties die je noemt nog niet echt voor me. Voorbeelden zijn altijd handig.
Ja, consequent zijn is heilig.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:29 schreef Frollo het volgende:
[..]
Bij ons (Nederlands, Nijmegen) was het tegengestelde waar. Niemand heeft me ooit ook maar het geringste over citeren en bronvermelden verteld.
Maar m'n eigen systeem ontwerpen was ook best leuk.
Het belangrijkste lijkt mij dat je in elk geval consequent bent in je keuzes.
Interessant! Ik ga er even naar kijken. Ik heb al wel mijn 'eigen' manier om naar literatuur te verwijzen (die ik van mijn scriptiebegeleider heb overgenomen.) Ik heb namelijk een bloedhekel aan het voortdurend terugkeren in een tekst van haakjes met daartussen auteursnamen, jaartallen en paginanummers.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:15 schreef mane het volgende:
Dat 'historisch' werkstuk luistert niet zo nauw hoor. Het is prima toepasbaar op allerlei soorten wetenschappelijke stukken, Ik heb het ook gebruikt voor andere studies.
Ik zie nu dat die ook op bol.com. staat. Tiende druk (ik heb de zesde).
Ik moet dit toch echt voor me zien om er iets zinnigs over te zeggen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik haal wel eens voorbeeldzinnen aan middenin een stuk tekst. Cursiveer ik die of zet ik die tussen enkele aanhalingstekens? En wat doe ik met de Engelse vertalingen ervan? Dat is een voorbeeld van iets waarvan ik het moeilijk vind om een keuze te maken waar ik consistent in kan zijn.
Een andere kwestie. Ik zet nu onder geïsoleerde voorbeeldzinnen een Engelse vertaling tussen enkele aanhalingstekens. Maar er komt ook directe rede in die voorbeeldzinnen voor. Dan krijg ik met situaties te maken waarin een dubbel aanhalingsteken gevolgd wordt door een enkel aanhalingsteken. Dat ziet er gek uit.
Ik ken dat. Ik zit momenteel ook uit te stellen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:32 schreef mane het volgende:
Even zeuren over mezelf nu. Met op tijd opstaan heb ik niet zoveel moeite. Maar nu zit ik dus al twee uur aan te hikken tegen allerlei klusjes die ik gewoon 'even moet doen', maar waar ik me altijd zo moeilijk toe kan zetten. Van die kleine klusjes die bij elkaar ineens een grote berg lijken. En waar ik dan moeilijk over doe, terwijl ik weet dat ik makkelijk bergen kan verzetten. Als ik maar eenmaal bezig ben..
Het is vast heel menselijk.
Frollo, ik ben blij dat ik niet zo ben losgelaten. Als het om deze dingen gaat, wil ik gewoon graag duidelijkheid en regels. Dan hoef ik daar mijn hoofd tenminste niet over te breken.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik haal wel eens voorbeeldzinnen aan middenin een stuk tekst. Cursiveer ik die of zet ik die tussen enkele aanhalingstekens? En wat doe ik met de Engelse vertalingen ervan? Dat is een voorbeeld van iets waarvan ik het moeilijk vind om een keuze te maken waar ik consistent in kan zijn.
Een andere kwestie. Ik zet nu onder geïsoleerde voorbeeldzinnen een Engelse vertaling tussen enkele aanhalingstekens. Maar er komt ook directe rede in die voorbeeldzinnen voor. Dan krijg ik met situaties te maken waarin een dubbel aanhalingsteken gevolgd wordt door een enkel aanhalingsteken. Dat ziet er gek uit.
Daarom gebruikte ik gewoon voetnoten.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Interessant! Ik ga er even naar kijken. Ik heb al wel mijn 'eigen' manier om naar literatuur te verwijzen (die ik van mijn scriptiebegeleider heb overgenomen.) Ik heb namelijk een bloedhekel aan het voortdurend terugkeren in een tekst van haakjes met daartussen auteursnamen, jaartallen en paginanummers.
Ik dacht dat ze het over haar 'own beretta' had. Dat vond ik nog wel stoer.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:11 schreef JAM het volgende:
Er sstaat hier op m'n werk een radio aan en daar hoor ik een paar keer per dag een vrouw zingen en ze zingt:
Yadiblabla um-buh-rella, ella, ella, ey ,ey,
under my um-buh-rella, ella, ella, ey, ey,
under my um-buh-rella, ella, ella, ey, ey, ey, hey, hey.
...en ze meent het nog ook! Ze méént het!
Uiteraard. Zoiets moet recht uit het hart komen, anders merkt de luisteraar het meteen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:11 schreef JAM het volgende:
Er sstaat hier op m'n werk een radio aan en daar hoor ik een paar keer per dag een vrouw zingen en ze zingt:
Yadiblabla um-buh-rella, ella, ella, ey ,ey,
under my um-buh-rella, ella, ella, ey, ey,
under my um-buh-rella, ella, ella, ey, ey, ey, hey, hey.
...en ze meent het nog ook! Ze méént het!
Ken je 'Me and my Beretta' dan? Is van Angel Corpus Christi.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik dacht dat ze het over haar 'own beretta' had. Dat vond ik nog wel stoer.
Mooi speelgoed hoor, die Beretta's.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik dacht dat ze het over haar 'own beretta' had. Dat vond ik nog wel stoer.
JA NOGAL.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:05 schreef JAM het volgende:
HEY MANE, WAT EEN KUTDAG, HÈ?
Hé, die moet ik ook aanschaffen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:03 schreef Frollo het volgende:
Hier op m'n werk is Renkema's Schrijfwijzer heilig. Maar die gaat toch meer over niet-wetenschappelijke tekstsoorten en hij behandelt dan ook niet alle kwesties die je hier noemt.
Ik gebruik het allebei niet. Ik ben een: 'HEY, HOE HEET DIE GOZAH NAH? JA? EN VAN ACHTEREN? KONT? HAHAHAAHA, JA, IK SNAP 'M HOOR! HEET'IE ECHT KONT? BWAHAHAHAAHHAAA! NEE, SERIEUS? OH, OK. JA, OK. MERCI! HOOOOOOOOOOOOOOI !'-figuur.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:32 schreef Z het volgende:
Is er een verschil tussen iemand 'van naam' kennen en iemand 'bij naam' kennen?
Ken jij je buren van naam?
Ken jij je buren bij naam?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |