abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63445913
Frank_NL heeft een veel te kort lontje en is heel erg egocentrisch ingesteld.

Het is hier toch geen propaganda topic voor het liften? Het gaat toch over meningen dacht ik zo. En dan helpt het de lifters wanneer ze weer eens half verzopen of bevroren met een beverig opgestoken duimpje of trillend stukje onleesbaar karton in de verkleumde hand zich afvragen waarom er toch niemand voor ze stopt.

Maar Frank lift lekker verder met je 150 liter rugzak zou ik zeggen!

Veel succes toegewenst van een oude lifter die het geld voor z'n busabonnement altijd verbraste en dan wel moest liften. Maar dat was in de jaren tachtig!
pi_63453667
quote:
En dan helpt het de lifters wanneer ze weer eens half verzopen of bevroren met een beverig opgestoken duimpje of trillend stukje onleesbaar karton in de verkleumde hand zich afvragen waarom er toch niemand voor ze stopt.
Een mooi, romantisch beeld, maar ik word toch echt altijd binnen 10min meegenomen . Bijna altijd dan...

Maar ja, een beetje zelfspot siert je als lifter wel, geloof ik. Ik neem mezelf vooral niet te serieus als ik langs de weg sta, moet altijd wel lachen om de iets lachwekkende positie die je als lifter tegenwoorden inneemt in het straatbeeld . Leuke test voor m'n zelfvertrouwen. Maar ik vind het gewoon leuk, het is geloof ik goed voor m'n gespreksvaardigheden en openheid tegenover anderen, omdat je bij mensen in de auto komt die je normaal nooit zou spreken. Snap niet goed wat er zielig is aan liften hoor. Lifters per se zielig willen lijkt een beetje kleingeestig, haast alsof je het zelf ook wel zou willen durven, maar niet kunt vanwege een imago/zelfbeeld dat je in de weg zit, ofzo. Ik bedoel, zomaar lifters bespotten terwijl ze je helemaal niks hebben aangedaan, daar moet iets achter zitten lijkt me.
pi_63460338
quote:
Het gaat toch over meningen dacht ik zo.
Liften is cool staat onder de header travel. Voor sommige mensen is liften een prettige manier van reizen. Daarom vind ik dat we het onderwerp op een respectvolle manier dienen te bejegenen. Ik ben niet zo erg te spreken over sommige manieren van reizen, maar daar hak ik niet op!

Lifters hebben niet altijd een goede alternatieve manier om te reizen, als ze al een andere manier van reizen willen. Dat de algemene opinie over liftend reizen niet onverdeeld positief is, is me op zich wel duidelijk. Daarom ageer ik daar maar op. Je zal lifter zijn, en dat steeds weer aanhoren. Er zijn zo weinig liftende reizigers, dat me dat een beetje overtrokken lijkt.

Ik ben inderdaad erg egocentrisch en mijn lontje is eigenlijk nog korter.
quote:
Maar dat was in de jaren tachtig!
Dus? Vroeger was alles beter?
quote:
half verzopen
Statistiek. Het regent in Nederland 4% van de tijd, waarvan hoogstens de helft harde regen. Op 50.000 lift-kms ben ik persoonlijk misschien een keer echt nat geworden. Op de fiets veel en veel vaker.
quote:
bevroren
Kwestie van gezonde voeding, en niet naar Siberie liften.
quote:
zomaar lifters bespotten terwijl ze je helemaal niks hebben aangedaan, daar moet iets achter zitten lijkt me
Afgunst en welvaart? Individualisering?

Ik sta volledig voor de goede kanten van liften: het onderweg ontmoeten van mensen, de uitwisseling, het positieve voor liftnemer en liftgever, de milieuvoordelen.
pi_63652884
Buzz is weer stil.

Wie heeft er nog gelift?

Een kameraad was dit weekend naar een party in Rotterdam, gelift met 'n vriendin, vanuit Maastricht en weer terug. Ik ga in ieder geval op 24 december weer liftend naar mijn ouders. Voor het overige zien we wel weer, of dit jaar nog wat in petto heeft.

Wens iedereen goede liftreizen, en check m'n site voor goede spots: Liften =(ad-hoc carpooling)= in the Netherlands !

Ik zie het liften in dit land wel weer terug komen. Het blijft toch een voordelige manier van reizen, en milieubewust ook. En er zijn nog miljoenen chauffeurs met een plekje vrij. Gewoon proberen dat liften, doen.

Frank
pi_63776065
Ik heb een vraag; ik moet over enkele weken op een dinsdagmiddag rond een uur of 3 van Eindhoven Airport naar Amsterdam (centrum) en het leek me wel leuk om eens te liften, ook om het dure treinkaartje vermijden. (17,40 euro is het alleen voor een enkeltje 2e klas, met de bus vanaf Eindhoven direct naar Adam Centraal is het 23,50, echt belachelijke prijzen wat mij betreft)

Wat kan ik het beste doen? Maak ik enige kans met mijn grote koffer? Ik zie hier op een hitchwiki dat er een plek is vlakbij het vliegveld op de kruising van de A2 en de Anthony Fokkerweg?

[ Bericht 32% gewijzigd door JohnDDD op 05-12-2008 09:38:03 ]
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_63776882
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 09:24 schreef JohnDDD het volgende:
Wat kan ik het beste doen? Maak ik enige kans met mijn grote koffer? Ik zie hier op een hitchwiki dat er een plek is vlakbij het vliegveld op de kruising van de A2 en de Anthony Fokkerweg?
Zorg dat je genoeg kartonnen bordjes en stiften bij je hebt, en dat je van tevoren de route goed weet (of, beter, een wegenkaart bij je hebt). En dan een oprit vlakbij vinden waar je de snelweg op kunt. In principe hoef je daarna niet meer veel te lopen, omdat je kunt zorgen dat je steeds bij een afrit wordt afgezet, en bij diezelfde afrit weer bij de oprit kunt gaan staan. Opritten zijn eigenlijk altijd perfect geschikt om te liften, omdat er zo'n mooie vluchtstrook langs ligt waar je kunt gaan staan. Zou een mooie route moeten zijn om te lfiten, zo langs de A2 .
pi_63780642
maar sta je dan op de snelweg, of vlak voor de snelweg in feite?? ik heb nog nooit gelift maar dit leek me een mooie eerste gelegenheid.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_63781570
Heel veel succes. Als het een eerste keer is sta je er wat zenuwachtig naast de weg, maar als je een paar keer meegenomen bent krijg je echt een kick. Juist op de momenten dat je het niet meer verwacht stopt er iemand, dat is althans mijn ervaring.
pi_63783596
quote:
Op vrijdag 5 december 2008 12:42 schreef JohnDDD het volgende:
maar sta je dan op de snelweg, of vlak voor de snelweg in feite?? ik heb nog nooit gelift maar dit leek me een mooie eerste gelegenheid.
Niet op de snelweg!! Officieel mag je daar ook niet komen, en bestuurders mogen daar ook niet stoppen (doe je ook niet snel als je 120 rijdt ). Bij de gemiddelde oprit/afrit heb je een viaduct met stoplichten. Je staat dan langs de weg die de snelweg op gaat, de oprit dus, maar vóór de snelweg zelf begint. Daar kan het verkeer dat voor het stoplicht staat te wachten jou zien, en hebben ze nog een lage snelheid wanneer ze langskomen. Langs die oprit staat ook een blauw snelwegbordje, daar achter begint officieel de snelweg. Meestal kun je net vóór dat bordje goed staan liften. Soms is de situatie natuurlijk anders, maar dan vind je ook altijd wel een geschikt plekje om te staan.

Lachen, iedereen die langskomt met een open blik aankijken, een duidelijk bordje hebben, en, zeker de eerste keer, gewoon het lichtelijk opgelaten gevoel (verschil per persoon natuurlijk hoe sterk je dat hebt) negeren. Op zulke plekken word je meestal binnen een kwartier meegenomen . De bestuurder vragen waar hij heen gaat, afwegen of dat jou verder brengt (<30km is meestal niet handig, omdat je als je op een goede plek staat het beste hoger kunt 'inzetten'). En na de rit zien dat je uitstapt bij een vergelijkbare oprit/afrit, om daar weer te gaan staan . En tactisch inschatten welke plaatsnaam je op je bordje schrifjt . Schrijf je 'Amsterdam' op dan is de kans op een lange rit groter, maar zullen de mensen die je misschien wel halverwege kunnen brengen minder snel voor je stoppen.

Wat betreft knooppunten waarbij je een bepaalde afslag van de snelweg moet hebben (bij jou waarschijnlijk niet het geval) moet je zorgen dat je bij een oprit zo dicht mogelijk vóór dat knooppunt staat, en geef je duidelijk op je bordje aan welke snelweg ná het knooppunt je moet hebben.
pi_63790132
John,

1. Als je het lef hebt, kun je al in het vliegtuig vragen aan mensen of zij per auto richting Amsterdam rijden en of je mee mag.
2. Op Google Maps kun je zien dat de A2-oprit bij de Fokkerweg in Eindhoven er zo uit ziet:
Google Map
3. Je kan daar op de oprit staan. Google Maps laat al zien dat er een vluchtstrook is aan het begin van de oprit. Daar neem je plaats met een bord. Wat Mr. Wortels zei klopt: ergens op de oprit staat het blauwe "snelweg" bord. Eigenlijk kun je daar ook nog best achter gaan staan. Mocht er ooit een agent komen (maar ze rijden eigenlijk altijd door), loop je weg en een paar minuutjes later weer terug
4. Wat zet ik op dit bord? Omdat ik de plek niet ken, adviseer ik "Den Bosch". Dat is niet ver weg, dus er zal vermoedelijk vrij snel iemand stoppen.
5. Het makkelijkst / meest efficiënt is liften van tankstation naar tankstation. Maar liften op opritten kan ook wel leuk zijn. Niet alle opritten zijn geschikt!!!! en hier moet je zeker rekening mee houden.
6. Ga je voor de tankstations, al voor Den Bosch is er een langs de A2, namelijk bij Boxtel. Stel je chauffeur dus teleur, en rijd niet helemaal mee naar Den Bosch, als hij/zij daar heen gaat. Stap uit bij het tankstation, en lift verder van tankstation naar tankstation langs de snelweg.
7. Vraag op het tankstation om een rit richting Utrecht / Amsterdam. Dit werkt het beste. Stap zo nodig verderop aan de A2 nogmaals over op tankstations. Als het druk is op 't tankstation, kun je rustig eens langs de auto's kijken en op de rand onder kentekenplaat kijken naar namen van garages, en plaatsnamen. Staat daar Utrecht of Amsterdam, dan heb je dikke kans.

Liften op de snelweg mag inderdaad niet. Op de oprit wel als dat veilig kan (soms is er geen vluchtstrook). Liften op de snelweg adviseer ik ook niet, al doe ik het zelf (als ervaren lifter) soms wel als er een dichte file staat.

Heb zelf 50.000 kilometer aan treinkaartjes bespaart

Kijk altijd in de richting van het verkeer. Dan kun je altijd opzij springen

Succes!!

[ Bericht 8% gewijzigd door Frank__NL op 05-12-2008 19:38:43 ]
pi_64219843
Na twee maanden mocht het wel weer eens. Vorige week zondag had ik de liftduim reeds omhoog gestoken, maar mijn motivatie was niet heel groot. Ik ben verhuisd en woon niet meer in het kleine dorpje met een straat waar al het, niet zo snel rijdende, verkeer naar de stad rijdt, gewoonlijk langs de officiele liftersplaats van Maastricht.

Afijn, bij de oprit Maastricht Randwyck kreeg ik na een half uur het eerste ritje van 3 kilometer. Op de liftersplaats heb ik nog een kwartiertje gestaan, maar toen er de brui aan gegeven. Even een zondagje op en neer naar Utrecht vanuit Maastricht is uiteindelijk geen kattepis (en al was het dat wel, ik hou niet van kattepis).

Zaterdag 20 december 2008
van Maastricht naar 's-Hertogenbosch
Ten eerste me per bus en voet naar de liftersplaats begeven. Daar na tien minuten een rit. Een Nederlander van Griekse afkomst, eigenaar van een Grieks restaurant in Berg en Terblijt. Zegt naar Weert te rijden, maar blijkt naar Venlo te moeten. Dus na 20 km uitgestapt bij A2-tankstation Swentibold. Tien minuutjes rondgevraagd en een rit bekomen met een vrachtwagenchauffeur in auto die de naald op 150 kmh pint tot aan A2-tankstation Meiberg bij Weert. Daar begint 't wat te miezeren (goh, wat een saai verslag dit). Na een kwartiertje stopt een donkere Surinamer in een sportief uitziende Nissan en ik kan mee tot A2 afrit 's-Hertogenbosch west (kon wel verder, maar dat was niet handig). Bij de stoplichten met de tweede aankomende chauffeur meegereden, een 40-er vrouw in een klein busje en 7 km later er weer uit vlak bij A59 oprit 47 bij 's-Hertogenbosch Maaspoort. Daar stond ik dan weer vijf minuten voor een rit in een Mini - mijn eerste lift in een mini, terwijl ik inmiddels een dikke 900 liften heb genoten. Uitgestapt op 200 meter van mijn jarige moeder. Toen maar terug gewandeld naar het winkelcentrum, want zonder mooie bloemen, dat kan niet.
Afstand 135 km, reisduur ca 2h15.

Zondag 21 december 2008
van 's-Hertogenbosch naar Maastricht
Lekker wezen wandelen met m'n pa en zijn vriendin. De wandeling eindigde in het noorden van Vught. De westelijke randweg van 's-Hertogenbosch wordt momenteel overhoop gegooid. Daarom wat langs de grote weg gebanjerd op zoek naar de liftplek. Uiteindelijk bleek dat de beste liftplek van 's-Hertogenbosch richting Eindhoven er nog gewoon ligt, een bushalte langs de Vughterlaan bij de stoplichten naar de Isabellalaan. Na vijf minuten kreeg ik een lift richting Eindhoven, dus mee tot A2-tankstation Velder nabij Boxtel. Daar kon ik na een kwartiertje mee in een kleine wagen die werd aangedreven door een Iranees met een van zijn kinderen, die hij maar heel soms zag sinds hij gescheiden was van zijn Nederlandse vrouw. Ik dacht dat er vlak voor de afrit Kelpen, A2 afrit 40, nog een tankstation lag, maar dit bleek niet het geval, dus mocht ik rond 17.20 in het winterdonker op de snelweoprit gaan staan, wat overigens een goede plek is om te liften. Dat werd dus, zoals te verwachten, de langste wacht van drie kwartier, want de stopbereidheid is als het donker is stukken kleiner (al is het om 18.00 toch nog makkelijker dan om 23.00). Ik was toch wel verbaasd dat er dit keer een jonge vrouw was gestopt, ik schatte haar op mijn leeftijd en vond haar bepaald niet onsympathiek. Vrouwen, heerlijke wezens zijn het... (wat dat betreft, in de loop van de dag ha'k al meer vrouwelijk leuks zien rondhuppelen in de stad en op het platteland).

A2-tankstation het Anker is een van m'n meest gebruikte en ik weet dat hier 80% van het verkeer naar Sittard, Geleen, Heerlen, Brunssum en Aken gaat en de rest gaat naar of door Maastricht. Kon na vijf minuten mee voor de laatste 30 km. Omdat deze man door reed naar Belgie kon ik ook dicht bij huis uit stappen.
Afstand 125 km, reisduur ca 3h15
pi_64351754
24 december 2008
van Maastricht naar 's-Hertogenbosch
Om 13.35 de bus genomen naar Scharn en naar de liftersplaats gewandeld. Na een kleine 20 minuten stopt Tim, die zich voortbeweegt in een Volvo Amazone met bouwjaar 1964. Met een kruissnelheid van ca. 110 kmh, welke ook aan wordt gehouden op de randweg van Eindhoven waar een maximum van 80 kmh geldt, rijdt ik mee naar 's-Hertogenbosch, alwaar ik bijna bij de voordeur van mijn vader uit het voertuig stap.
Afstand 130 km, reisduur van deur naar deur 140 minuten. Kosten 80 eurocent (busritje naar liftplaats).
Besparing t.o.v. OV ca 20 euro, of ca 13 euro met kortingskaart. Reisduur OV ca 145 minuten
Besparing t.o.v. eigen auto ca 25 euro inclusief geschatte afschrijving, verzekeringen, belasting en brandstof. Reisduur auto ca. 83 minuten
pi_64352002
Haha jij bent er wel eentje van de statistieken he Frank_NL

Zometeen vertrekken voor Wageningen-Amsterdam .
pi_64355756
O my god, alles uitrekenen en trots vertellen hoeveel eppo's je hebt bespaard. Alleen al je reisduur al bekijkt met een eigen auto hoeft het van mij niet
pi_64381314
Yep, als ik alleen al kijk naar de emissies die ik niet veroorzaak door liftend te reizen, en de vrijheid die ik ervaar ten opzichte van het minder milieuonbewust OV, en de frustraties die ik zelf achter een stuur oploop... Vier jaar terug nog eens Maastricht-Utrecht-Maastricht in m'n vrije tijd gereden. Dat beviel niet erg, daaraan terug denken is genoeg motivatie. Alleen onder tucht of om de liefde krijgen ze mij m'n eigen auto in.

Geniet van de feestdagen.

25.12.08, van 's-Hertogenbosch naar Amsterdam-Watergraafsmeer, reistijd 120 minuten, waarvan 60 per OV (van Amsterdam RAI tot bestemming, kosten 120 cent)
26.12.08 van Amsterdam naar 's-Hertogenbosch, reistijd 160 minuten inclusief 60 minuten files (emissies...)

En weer eens lekker op de vluchtstrook uitgestapt.

Planowany
27.12.08 van 's-Hertogenbosch naar Bautzen of Gorlitz of Boleslawiec (keuze zat!!)
28.12.08 door naar Klodzko (PL)
10.01.09 van Opole (PL) naar 's-Hertogenbosch

Wortels, mijn stats:
http://hitchwiki.org/en/User:Fverhart
http://www.franknature.nl/hitchhike/hitchhike2.htm
http://abgefahren.hitchba(...)206/621#comment-1402

Dankzij mijn stats weet ik ook mooi dat ik morgen de 50.000 liftkilometers ga overschreiden...

[ Bericht 2% gewijzigd door Frank__NL op 26-12-2008 19:33:09 ]
pi_64383222
quote:
Op donderdag 25 december 2008 14:49 schreef Elwood1802 het volgende:
O my god, alles uitrekenen en trots vertellen hoeveel eppo's je hebt bespaard. Alleen al je reisduur al bekijkt met een eigen auto hoeft het van mij niet
Hey Frank, hoor jij ook een lama schijten?
pi_64385407
Dat heb ik nog nooit gehoord, Dirk/Jan. Begrijp wel wat je bedoelt, everybody´s free to feel good Misschien kom je volgend jaar ook naar het strand van Berlijn?
pi_64386628
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 18:09 schreef Frank__NL het volgende:
Yep, als ik alleen al kijk naar de emissies die ik niet veroorzaak door liftend te reizen, en de vrijheid die ik ervaar ten opzichte van het minder milieuonbewust OV, en de frustraties die ik zelf achter een stuur oploop...
Emissies boeien mij niet, alleen tijdsduur. Als ik met een auto (4.8 v6) sneller ben neem ik die.
pi_64386660
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 20:03 schreef w8jij17 het volgende:

[..]

Hey Frank, hoor jij ook een lama schijten?
Ik vertel alleen dat ik liever in een auto rij met die tijdsduur. Je reactie heeft dan ook niets inhoudelijks. Ga lekker in KLB een topic openen over mensen die een andere mening is toebedeeld dan de jouwe.
pi_64427763
Liften is Cool ... denken een paar alto's die nog steeds denken dat ze de wereld kunnen verbeteren. Maar oh god als je ze eens een andere mening voorhoudt.

Liften is gewoon niet COOL meer! Lifters worden door 99,9% van de automobilisten bestempeld als "ach gut, hij wil ook zo nodig reizen maar de sloeber heeft er het geld niet voor. En het is ook geen student want die heeft toch een OV. Zal dus wel een halve zwerver zijn, niet meenemen dus."

Nee in de jaren 80 was niet alles beter. Maar het verschil met lifters van toen was dat die er exact hetzelfde gekleed uitzagen als de niet lifters. En als ik nu nog wel eens een verdwaalde lifter zie staan dan denk ik toch, jongen kleed je eerst eens een beetje naar de gangbare normen en wie weet neem ik je ooit eens mee. En de meiden die ik nog zie liften zijn nog steeds allemaal van die Janis Joplin lookalikes. Dat was de norm in de seventies maar nu niet meer.
pi_64437734
Leuk topic dit Ik wil ook altijd nog is beginnen met liften en na het lezen van de verhalen hier moet het er maar is snel van komen. Voordat je het weet ben je te oud er voor. Kwam nog een leuk verhaal tegen van een lift reis van Rotterdam naar Vladivostok

http://010-vladok.reitsma.ru/index.php?m=2&item=1

Zou toch gaaf zijn als ik zo'n reis ooit zou kunnen makena
pi_64457314
quote:
Liften is gewoon niet COOL meer! Lifters worden door 99,9% van de automobilisten bestempeld als "ach gut, hij wil ook zo nodig reizen maar de sloeber heeft er het geld niet voor. En het is ook geen student want die heeft toch een OV. Zal dus wel een halve zwerver zijn, niet meenemen dus."
Horen we daar weer lama's schijten, dacht het wel. Er wordt minder liftend gereisd als in de 60's, 70's en 80's, maar wat heb ik aan die boodschap? Ik leef nu, maak nu mijn keuzes. En inmiddels ben ik zo wijs dat ik toch (vrij) zeker denk te weten dat de tijden niet veranderd zijn.

Het leven is gebaseerd op olie, transport en productie van goederen en voedsel zijn zonder deze olie niet mogelijk. De olie is nu goedkoop, en zal in de toekomst weer duurder zijn.

In de praktijk laat eerder 50% van de chauffeurs meerijden als de richting goed is en er plek vrij is in de auto. Dat is het percentage op tankstations, val ik al in herhaling?

Liften is net zo leuk als autorijden, fijner als zelf auto rijden en liften is een stuk flexibeler en relaxter als het openbaar vervoer. De laatste dagen reed ik mee in Volvo's (2), Opel Tigra, Audi (3), Chrysler, VW (2), Mercedes, Skoda Fabia en nog andere wagens und so weiter.

Goede reis gehad naar Polen, wel in 12 auto's gezeten voor een stuk van ca 1100 kilometer. Dat is eigenlijk wat veel lifttechnisch gezien. Met dank aan m'n ouwe pa voor de eerste rit naar 't tankstation, bedankt pa !!
pi_64464582
Ik heb slechts een klopboor van een onbekend merk en geen Hilti boorhamer. Dus is het onbegonnen werk om door die dikke plaat die voor jouw kop zit heen te komen.

Maar als ik die liftersstek bij Maastricht passeer zal ik aan je denken. En aan iedere lifter die vraagt of hij mee mag rijden zal ik in het vervolg vragen of tie Frank heet en nog steeds niet door heeft dat hij de laatste de mohanikanen is!

Eens lach ik je midden in je bek vierkant uit, en ik hoop dat het dan hard regent!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')