Na twee maanden mocht het wel weer eens. Vorige week zondag had ik de liftduim reeds omhoog gestoken, maar mijn motivatie was niet heel groot. Ik ben verhuisd en woon niet meer in het kleine dorpje met een straat waar al het, niet zo snel rijdende, verkeer naar de stad rijdt, gewoonlijk langs de officiele liftersplaats van Maastricht.
Afijn, bij de oprit Maastricht Randwyck kreeg ik na een half uur het eerste ritje van 3 kilometer. Op de liftersplaats heb ik nog een kwartiertje gestaan, maar toen er de brui aan gegeven. Even een zondagje op en neer naar Utrecht vanuit Maastricht is uiteindelijk geen kattepis (en al was het dat wel, ik hou niet van kattepis).
Zaterdag 20 december 2008van Maastricht naar 's-HertogenboschTen eerste me per bus en voet naar de liftersplaats begeven. Daar na tien minuten een rit. Een Nederlander van Griekse afkomst, eigenaar van een Grieks restaurant in Berg en Terblijt. Zegt naar Weert te rijden, maar blijkt naar Venlo te moeten. Dus na 20 km uitgestapt bij A2-tankstation Swentibold. Tien minuutjes rondgevraagd en een rit bekomen met een vrachtwagenchauffeur in auto die de naald op 150 kmh pint tot aan A2-tankstation Meiberg bij Weert. Daar begint 't wat te miezeren (goh, wat een saai verslag dit). Na een kwartiertje stopt een donkere Surinamer in een sportief uitziende Nissan en ik kan mee tot A2 afrit 's-Hertogenbosch west (kon wel verder, maar dat was niet handig). Bij de stoplichten met de tweede aankomende chauffeur meegereden, een 40-er vrouw in een klein busje en 7 km later er weer uit vlak bij A59 oprit 47 bij 's-Hertogenbosch Maaspoort. Daar stond ik dan weer vijf minuten voor een rit in een Mini - mijn eerste lift in een mini, terwijl ik inmiddels een dikke 900 liften heb genoten. Uitgestapt op 200 meter van mijn jarige moeder. Toen maar terug gewandeld naar het winkelcentrum, want zonder mooie bloemen, dat kan niet.
Afstand 135 km, reisduur ca 2h15.
Zondag 21 december 2008van 's-Hertogenbosch naar MaastrichtLekker wezen wandelen met m'n pa en zijn vriendin. De wandeling eindigde in het noorden van Vught. De westelijke randweg van 's-Hertogenbosch wordt momenteel overhoop gegooid. Daarom wat langs de grote weg gebanjerd op zoek naar
de liftplek. Uiteindelijk bleek dat de beste liftplek van 's-Hertogenbosch richting Eindhoven er nog gewoon ligt, een bushalte langs de Vughterlaan bij de stoplichten naar de Isabellalaan. Na vijf minuten kreeg ik een lift richting Eindhoven, dus mee tot A2-tankstation Velder nabij Boxtel. Daar kon ik na een kwartiertje mee in een kleine wagen die werd aangedreven door een Iranees met een van zijn kinderen, die hij maar heel soms zag sinds hij gescheiden was van zijn Nederlandse vrouw. Ik dacht dat er vlak voor de afrit Kelpen, A2 afrit 40, nog een tankstation lag, maar dit bleek niet het geval, dus mocht ik rond 17.20 in het winterdonker op de snelweoprit gaan staan, wat overigens een goede plek is om te liften. Dat werd dus, zoals te verwachten, de langste wacht van drie kwartier, want de stopbereidheid is als het donker is stukken kleiner (al is het om 18.00 toch nog makkelijker dan om 23.00). Ik was toch wel verbaasd dat er dit keer een jonge vrouw was gestopt, ik schatte haar op mijn leeftijd en vond haar bepaald niet onsympathiek. Vrouwen, heerlijke wezens zijn het... (wat dat betreft, in de loop van de dag ha'k al meer vrouwelijk leuks zien rondhuppelen in de stad en op het platteland).
A2-tankstation het Anker is een van m'n meest gebruikte en ik weet dat hier 80% van het verkeer naar Sittard, Geleen, Heerlen, Brunssum en Aken gaat en de rest gaat naar of door Maastricht. Kon na vijf minuten mee voor de laatste 30 km. Omdat deze man door reed naar Belgie kon ik ook dicht bij huis uit stappen.
Afstand 125 km, reisduur ca 3h15